شبهات متفرقه
|
126-چرا در قسمت آخر زیارت عاشورا، خداوند را بر این مصائب بزرگ حمد و شکر میکنیم؟ |
هم با توجه به تاریخ و هم با تعمق در
مفاهیم بلند زیارت عاشورا، علت این حمد و شکر به خوبی مشخص میگردد. |
125-میگویند افسردگی از ضعف ایمان است! مگر ایمان با دارو تقویت میشود که پزشک برای معالجه دارو تجویز میکند؟ |
افسردگی به علل متفاوتی ممکن است بروز
نماید. گاه علل روحی و روانی و گاه علل فیزیکی که همان ضعف جسمی
میباشد. پس، اگر چه ضعف ایمان ممکن است سبب بروز افسردگی گردد، اما
دلیل نیست که علت ابتلای هر بیماری به افسردگی نیز ضعف ایمان باشد. |
124-امام صادق (ع) فرمودهاند: مردم سه دستهاند، یا دانشمند، یا جویای علم و یا خار و خاشاک که جایشان در آتش است. حال امثال من که کار میکنند یا اهل درس و مطالعه کتاب نیستند باید به جهنم بروند؟ |
این دستهبندی مردم را اولین بار
امیرالمؤمنین علیهالسلام خطاب به کمیل نمود و فرمود: «یا کمیل، مردم
سه دستهاند: «العالم ربانی» یعنی: دانشمند با خدا (آگاه به علم دین) -
«و متعلم عی سبیل نجاة» یعنی: و کسی که دانشآموز راه نجات است و «همج
رعاع» یعنی: فرومایگان بیخرد. که در مورد آنان میفرماید: به دنبال هر
نعرهای میروند و با هر بادی در حرکتند (به تعبیر امروزی ما حزب باد).
امام صادق علیهالسلام نیز جز همین معنی را نفرمودهاند. اینک به نکات
ذیل توجه شود: |
123- آیا در هیچ حدیثی دربارهی نشانههای ظهور، از انقلاب اسلامی ایران ذکری به میان آمده است؟ اگر نیامده، آیا جای شک و تردید نیست؟ مگر انقلاب اسلامی اتفاق سادهای بود؟ |
اگر چه احادیث و روایات بسیاری وجود دارد
که میتوان آنها را به صورت یقین و یا احتمال به انقلاب شکوهنمند
اسلامی نسبت داد، اما قبل از بیان چند نمونه از آنها لازم است که به
نکتهی مهمتر دیگری دقت کنیم، که آن نوع نگاه به ظهور و حکومت حضرت
مهدی (عج) و علائم پیش از ظهور و موضوع انتظار است. |
122- زیارت عاشورا از کیست و چرا به امام حسین علیهالسلام، «ابا عبدالله» میگویند؟ |
بنا بر احادیث وارده و اسناد موجود،
زیارت عاشورا به نقل از حضرت امام باقر علیهالسلام میباشد. اما راجع
به ملقب شدن حضرت سیدالشهداء امام حسین علیهالسلام به «ابا عبدالله»،
نکات ذیل ایفاد میگردد. |
121- آیا در حرم امام رضا علیهالسلام، پایئن پا – بخش بانوان فعلی ـ جایگاهی به عنوان قدمگاه امام جواد (ع) وجود دارد و آیا دو رکعت نماز در آن مکان ثواب خاصی دارد؟ |
نماز در هر نقطهای از حرم یا صحنهای حرم امام رضا علیهالسلام و سایر حرمهای معصومین و امامزادهها علیهمالسلام، اگر به قصد قرب الهی باشد ثواب دارد و اگر به هر قصد دیگری باشد، هیچ ثوابی ندارد... |
120- در مورد لقب حضرت امام رضا علیهالسلام میگویند: رضا بدان معناست که به جهت حسن خلق، علاوه بر دوستان ایشان، دشمنان نیز از رفتار ایشان راضی بودند ...، آیا دیگر معصومین (ع) چنین نبودند؟ لطفاً توضیح دهید. |
قبل از پاسخ مستقیم به سؤال، توجه به
نکتهی مهمتری ضروری است. از تاکتیکهای ایجاد شبهه و تشکیک این است
که همیشه برای القای یک معنا و باور غلط، آن را تحت پوشش سؤال دیگری
میبرند که ذهن متوجه آن معنای غلط نگردد. |
119- اگر ائمه ی ما از همهی اسرار گذشته و حال و آینده خبر داشتند چرا شخصی مثل امام هادی دارای فرزندی ناصالح شدند و چرا از به دنیا آمدن آن جلوگیری نکردند؟ |
همان طور که در مباحث قبلی [از جمله مبحث
مندرج در (1)] توضیح داده شد، اولاً اما معمولاً در مقام عمل به
روشهای عادی و مانند دیگران عمل میکنند تا امام و الگوی دیگران باشند
و سایرین نگویند «او با ما فرق اساسی دارد، لذا ما نمیتوانیم پیرو او
باشیم» و ثانیاً «علم امام محدود به یک موضوع و آن هم نتیجهی نهایی یک
عمل» نمیباشد. بلکه علم جامع است و به آثار یک عمل نیز احاطه دارد.
چنان چه خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید همه چیز و از جمله اعمال
همهی انسانها و آثار آن عمل را نزد «امام مبین» جمع و احصاء نموده
است: |
118- «دنیا» در روایات و احادیث ما هم مورد مدح قرار گرفته است و هم مورد نکوهش، مگر میشود یک چیز هم ممدوح باشد و هم مذموم؟ یا مثلاً چگونه هم امر به «رفاه» میشود و هم به «قناعت»؟! |
اگر به تک تک اجزا و افعال دنیا نیز توجه
کنیم، از همین حالت دو یا چندگانه برخوردار هستند. چرا که تفاوت در
زاویهی نگاه و یا هدف و جهت و موضوع است و نه در دنیا، ویژگیها و
خواصش. |
117-در شبکه الشارجه و برنامهی فارسی زبان «ظلال احکام»، به استناد آیهی « كُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوتِ » گفتند که حضرت حضر پیامبر ممکن نیست که زنده باشد. پاسخ چیست؟ |
قبل از ایفاد پاسخ، لازم است همیشه به
«هدف» از تولید و طرح یک شبهه دقت نماییم. بدیهی است که برای آنها هیچ
فرقی ندارد که حضرت خضر علیهالسلام زنده باشد یا نباشد، بلکه
میخواهند با این توجیه و تفسیر غلط، امکان زنده بودن حضرت مهدی عج
الله تعالی فرجهالشریف را زیر سؤال برده و بدین ترتیب عقاید شیعه را
مخدوش جلوه دهند. کافی است دقت کنیم که چرا در برنامهی «ظلال احکام -
البته بنا به دیکتهی شما که به معنای سایهی احکام است» به جای طرح
احکام به مباحث کلامی و تاریخی میپردازند؟! |
116-آیا شما هر چه در سریال «مختار نامه» از دروغ، تحریف، خیالبافی و نمایش زنان هست را فقط چون موضوعش تاریخ اسلام است قبول دارید و تأیید میکنید؟ |
بدیهی است که هیچگاه نمیتوان به طور
مطلق یک فیلم یا سریال را خوب و بدون نقص دانست و قطعاً سریال
«مختارنامه» نیز از عیب و نقص بری نیست. اما در قالب هنر [به ویژه
هنرهای نمایشی] دقت به چند نکته نیز لازم است: |
115- نظرتان را راجع به دوستی پسر و دختر (bf & gf) که دیگر عادی هم شده است بگویید. آیا آن طور که مد شده است زیاد داشتن موجب تفخر یا به اصطلاح کلاس و نداشتن آن نشانهی املی است؟ و آیا نمیتوان دوستی با روابط سالم داشت؟ |
به طور کلی هر نیاز و بالتبع علاقهی
طبیعی را که در روح یا جسم انسان وجود داشته باشد، خداوند علیم و حکیم
ایجاد نموده است و چون از خداوند متعال که خیر محض است، هیچ گونه شری
از صادر نمیگردد و چیز بدی خلق نمیکند، پس معلوم میشود که همه این
نیازها و تمایلات خوب و برآوردن آنها موجب آسایش، رشد و کمال میباشد. |
114- شما با صوفیها و دراویش چه کار دارید؟ مگر مردم نمیتوانند و آزاد نیستند که هر گونه که میخواهند فکر کنند، هر اعتقادی که میخواهند داشته باشند ، ًیا هر طور که دوست دارند خدا را عبادت کنند؟ |
الف – این که مردم آزادند هر گونه که
میخواهند فکر کنند، دلیل نمیشود که هر فکری هم که کردند حتماً درست
باشد. و اگر کسی راجع به چگونگی، درستی یا غلط بودن یک تفکر یا بینش
سؤال نمود، پاسخ به آن هیچ اشکالی ندارد. چطور شد وقتی نه تنها تمامی
اصول و فروع اسلام و تشیع را زیر سؤال میبرند، هیچ صدایی از آمریکا،
کانادا، اروپا و ... مبنی بر دمکراسی، حقوق بشر و ... به گوش نمیرسد،
اما طاقت کمترین نقد به آن چه هم سوی اهدافشان هست را ندارند؟! |
113- پدر و مادر دلسوز و مهربانی داشتم که وفات نمودند. بسیار مایلیم برای آنها کاری کنم که همهی گناهانشان آمرزیده شود و قرین رحمت گردند و البته خودم به آن محتاجترم. آیا دعایی یا ... توصیه مینمایید؟ |
خداوند منان، رحمان و رحیم بسیار تواب و
آمرزنده و مهربان است. اوست که گناهان پدری را به خاطر آن که فرزندش بر
سر قبر او گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم»، بخشید. در هر حال خوب است که
دائم یاد خدا باشیم و برای خود و گذشتگان که دستشان از دنیا کوتاه است
و مانند مسکینان گرسنه و تشنه به دست ما نگاه میکنند، طلب مغفرت و
رحمت نماییم. لذا پس از رسیدگی به این که حق الناسی بر گردن متوفی
نمانده باشد و انجام فرایض (واجبات) قضا شده، هر چه تلاوت قرآن، دعا،
زیارت، خیرات، صدقات ... و آن چه در شرع توصیه شده انجام پذیرد، إن شاء
الله مقبول است، اما نماز سادهای با برکات بسیار و عجیبی به ویژه در
قبول توبه نیز توصیه شده است و در کتاب دعای «مفاتیح الجنان» در اعمال
ذی القعده نیر درج شده است که در ذیل ایفاد میگردد: |
112-نظر تشیع راجع به صوفیه چیست؟ و آیا روایت مرحوم مقدس اردبیلی به نقل از حضرت امام رضا علیهالسلام در برابری انکار صوفیه با جهاد در رکاب رسول خدا (ص) صحیح است؟ |
روایت بسیار مستند و نیز منطبق با قرآن و
سنت از حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف هست که میفرماید: |
111-برخی میگویند طبق روایات حضرت وقتی ظهور مینمایند که جهان پر از ظلم، جور و فساد شود و برخی دیگر میگویند: با عبادت، دعا، پرهیز از گناه و جهاد امام (عج) را در ظهورش یاری کنید. متوجه این تضاد نمیشوم؟ |
این شبهه یا تضاد به خاطر قرائتهای
متفاوت و شاید دلخواه از احادیث مربوط به جملهی اول است. چنین نیست که
گفته باشند: «وقتی ظهور مینمایند که جهان پر از ظلم، جور و فساد شود»،
چرا که آن وقت لازمهی زمینهسازی برای ظهور تلاش برای ظلم و فساد
بیشتر است و لابد مفسدین مقربتر خواهند بود! که طبعاً خداوند متعال،
اسلام و عقل چنین حکمی نمیدهد. |
110- میگویند: این اخلاق است که بد و خوب را تعیین میکند و نه مذهب! پاسخ چیست؟ |
خالق عالم هستی، الله علیم و حکیم است.
لذا مخلوقات و کل جهان هستی را بر اساس حکمت و هدفدار آفریده است. لذا
ارزش هر چیزی به تناسب هدف، جهت و سپس محتوای آن تعیین میگردد و فرقی
نمیکند که «نماز» باشد و یا «شعر»، بیان حکمت فلسفی باشد یا شاعری.
لذا نمیتوان گفت: نماز کسی که برای ریا نماز میخواند ارزش دارد و شعر
شاعری که برای خدا [به هر زبانی] شعر میسراید ارزش ندارد. |
109-برخی از اهل سنت میگویند: پیامبر اکرم (ص) بر اساس آیه مبارکه «إِنَّمَا المُؤمِنُونَ إِخوَةٌ فَأَصلِحُوا بَينَ أَخَوَيكُم ... الحجرات - 10» برای انجام وظیفهی دینی خود نسبت به آشتی دادن بین امام علی (ع) و خلیفهی اول و دوم غدیر خم را بر پا کرد! پاسخ چیست؟ |
بی تردید بیان کنندگان اینگونه سخنان نه
شیعه هستند و نه سنی، لذا از سوی خود جملات و تعاریفی میسازند که به
واسطهی آن تشیع، تسنن و کل اسلام را تحریف و تضعیف نموده و ایجاد
انحراف نمایند. آیه مبارکه و ترجمهی آن به شرح ذیل است: |
108- منطق حکم میکند که اگر قرآن کلام خداست، پس جامعه باید به سوی تغییر زبان و جایگزینی زبان عربی پیش رود...، پس آیا ادعای علاقه به ادبیات فارسی یک دروغ مقدس نیست؟ |
متن کامل سؤال: در این که قرآن کریم «کلام الله» است و دلنشینترین و فصیحترین کلامها میباشد، شکی نیست و این باور نه تنها اعتقاد مسلمانان است، بلکه خود قرآن نیز بر آن تصریح دارد و دیگران را نیز به تحدی میخواند که اگر میتوانید حتی یک سوره مانند آن بیاورید و اغلب دانشمندان، حکما، فلاسفه و ادیبان نیز به این واقعیت اذعان دارند... |
107- آیا فرزندان آدم و حوا، برادر و خواهر با هم ازدواج کردهاند و ما همه با هم برادر و خواهر یا محرم یک دیگر هستیم؟ |
پیشتر در این خصوص مطالب بسیاری درج شد که با درج
کلمه در بخش جستجو میتوانید مطالعه نمایید. اما به
صورت اجمال بیان میگردد که در این خصوص به صورت عمده
سه نظریه وجود دارد: الف – یک نظریه بر این باور است که چون محرمات الهی به دو منشأ «قبح ذاتی» یا «منع قانونی» که مطابق با شرایط و ملزومات و ضرورتها است بر میگردد و ازدواج بین خواهر و برادر از همان ابتدای خلقت «قبح ذاتی» داشته است، پس از اول حرام بوده است. لذا ازدواج اولاد آدم (ع) حتماً باید با موجودات دیگری بوده باشد. ب – عدهای دیگر میگویند: خداوند کریم در قرآن فرموده است که همهی شما را از نسل آدم و حوا (ع) خلق کردم و اگر موجود دیگری در وسط بود، قید میشد. مضاف بر این که ازدواج بین خواهر و برادر به هیچ وجه قبح ذاتی ندارد. چنان در سابق بین قوم مجوس رواج داشته و هم اکنون نیز روابط جنسی با خانوادهی اول (پدر، مادر، خواهر و برادر) در میان بسیاری از مردم، به ویژه در آمریکا و اروپا رایج است. پس، از آن جهت که قوانین محرم و نامحرم را خداوند متعال وضع کرده است، هیچ منعی نداشته که بر اساس شرایط و ملزومات در یک یا چند دوره این ازدواج را جایز نموده باشد و سپس با توجه به عدم لزوم و تغییر شرایط و بر طرف شدن ضرورتها، منع آن را وضع نموده باشد... |
106- عبادت چیست؟ خدا چه نیازی دارد؟ چرا باید عباداتی مثل نماز یا روزه را عیناً آن طور که دستور داده شده انجام دهیم؟ چه خاصیتی دارد؟ (حتماً بخوانید) |
عبد یعنی «بنده» و عبادت یعنی «بندگی» که کار عبد است.
اما معنای بندگی به هیچ وجه نماز، روزه، حج ... یا
سایر اعمال عبادی واجب یا مستحب وارد شده در اسلام
نمیباشد، چرا که اینها همه مقتضای بندگی معبودی به
نام «الله» است، و حال آن که هر کس برای خود معبودی
دارد که او را به شکل مقتضیاش عبادت و بندگی میکند.
لذا برای درک بیشتر مفهوم عبادت و چرایی و تأثیر آن،
باید به محورهای ذیل دقت نمود: الف – عبادت یا بندگی، انجام اعمال عبادی (در هر دین یا مکتبی که باشد) نیست، بلکه بندگی یعنی تعلق و وابستگی. انسان وقتی به چیزی تعلق و وابستگی پیدا کرد، عاشق او میشود و چون همهی محبتاش جلب او شد، او را هدف قرار میدهد و چون او را هدف قرار داد، به سوی او حرکت میکند و در این حرکت سعی میکند به هیچ وجه از جادهی اصلی که او را به محبوبش میرساند خارج و منحرف نگردد، لذا قوانین این حرکت و مسیر را نیز مو به مو اجرا میکند.... |