شبهات سیاسی |
105-گفته میشود دشمنان هزینههای بسیاری جهت خروج از ایمان یا کمرنگ کردن اعتقادات مسلمین صرف میکنند، چه فایدهای برای آنها دارد؟ |
مسئله فقط در حد «گفته میشود» نمیباشد، بلکه پارلمان و دولت آمریکا همه سالانه مبلغ هنگفتی جهت ترویج اسلامهراسی از یک سو و مقابله، تهاجم یا شبیخون فرهنگی علیه اسلام و به ویژه اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله که در اسلام ولایتی و در ایران اسلامی تجلی و ظهور یافته است، رسماً تصویب و اعلام میکند و آن را جهت هزینه در اختیار گروهکها، رسانهها، شبکهها و ... قرار میدهد. |
104-چگونه میتوان به رسانه اطمینان کرد؟ چگونه میتوان حق و باطل را تمیز داد. لطفاً نفرمایید باید از رهبری اطاعت کرد و ... . |
وقتی سخن از «سیاست و مسائل سیاسی» به میان میآید، باید توجه داشت که از کدام منظر مورد بررسی قرار گرفته است. یک موقع منظور «مواضع سیاسی» است که معطوف به جهتگیریهاست. هر حکومتی، هر دولتی و کلاً هر شخصی برای خود اهداف و منافعی در نظر گرفته است و به تناسب آن نسب به هر امری و از جمله مسائل سیاسی موضعگیری مینماید. اما یک موقع سخن از «گزارهها»ی سیاسی است که از طریق اخبار و گزارشات در رسانهها اطلاعرسانی میگردد و سپس در اذهان مورد تحلیل و نتیجهگیری تأثیرگذار در موضعگیری قرار میگیرد. |
103-با وجود این همه مشکلات چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ لطفاً پاسخی تحلیلی ارائه فرمایید، نه صرفاً شعایر سیاسی. |
اگر این موضوع مهم را به دور از امیال شخصی و مبتنی بر
«حبّ و بغض»های نفسانی که از دو غریزه «شهوت و غضب» نشأت
میگیرند و خارج از شعارهای ژورنالیستی، جنجالها و
هیاهوهایی که راه عقل را میبینند و چون موج انسان را با
خود میبرند، مورد کنکاش قرار دهیم، متوجه میشویم که
همهی امور عالم اختیاری نیست و برخی از امور که در تکوین
و خلقت لحاظ و نهادینه شده است، اجباری است و انسان را
گریزی از آن نمیباشد. |
102-اگر به کاندیدایی رای بدهیم که متمایل به برقراری ارتباط با آمریکا باشد انتخاب اصلح کردهایم. زیرا ار تباط با آمریکا کلید بسیاری از مشکلات ما به ویژه مشکلات اقتصادی است؟ |
بپرسید اصلاً رأی میدهند، یا اگر نمیدهند، هیچ حساسیتی نسبت به استقلال و تمامیّت ارضی این کشور دارند، یا آن که هیچ اعتقاد و علاقهای به این کشور، نظام و مردمش ندارند و فقط در اذهان عمومی چنین شایع میکنند؟! در هر حال فرض میکنیم که برای عدهای ایرانی و ایران دوست چنین توهمی پیش آمده است و بررسی و نقد این دیدگاه میپردازیم |
101-آیا 34 سال مهلت برای این انقلاب کافی نبود تا اقتصاد این مملکت را بهبود ببخشید، وضع معیشتی مردم را دگرگون کند و فرهنگ جامعه را ارتقا دهد؟ آیا بعد از وضعیتی این چنینی باز هم باید به این انقلاب امیدوار بود؟ |
اگر قصد فقط شعار له یا علیه دادن باشد، هر سخنی میتواند
در حمله یا دفاع بیان داشت، اما اگر چنین نیست، بلکه سؤال
واقعاً یک سؤال است (هر چه که باشد) و پاسخ آن مورد نظر
است، باید سعی داشت که اولاً ذهن دچار خلط مبحث نشود و
ثانیاً عالمانه و منصفانه موضوع مورد بررسی و مطالعه قرار
گیرد. وگرنه مخالف شعاری میدهد و موافق نیز شعاری خواهد
داد. الف – انقلاب، نظام حکومتی، درست و غلط بودن یا مفید و مضر بودن آن یک مبحث است و نوسانات اقتصادی و نیز شرایط حاکم اقتصادی مبحث دیگری است، که البته ضمن استقلال موضوع، میتواند مرتبط با یک دیگر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. |
100-(نامه تاجرزاده) در کدام کشور دموکراتیک، منصوبان رهبر (شورای نگهبان) مسئول رسیدگی به صلاحیت داوطلبانی میشوند که درصورت کسب رأی موظفند بر عملکرد رهبر نظارت و عنداللزوم او را عزل کنند؟ مگر میشود داور هم زمان بازیکن نیز باشد ...؟ |
اگر آقای تاجرزاده یا همفکران و هم هدفهای ایشان
نمیدانند، نباید وارد این مقولات شوند و اظهار نظر هم
بنمایند، اما اگر میدانند، خلط مبحث و جوّسازی ظلم به
مردمی است که خود را نگران آنها نشان میدهند. همیشه نزدیک به انتخابات حملات به شورای نگهبان آغاز شده و تشدید مییابد. البته حُسناش در این است اذهان عمومی آگاهتر میگردند. |
99-حضرت علی (ع) هیچ گاه «حق» را فدای «مصلحت» نکردند، لکن به نظر میرسد در حکومت ما مصلحتهایی به حق ترجیح داده میشوند؟ |
همیشه در برهههای خاص یا نزدیک به انتخابات که میشود،
بحثهایی در خصوص «مصلحت» شایع میشود و البته مثالهای
متفاوت میآورند تا مقصود اصلی پنهان بماند، ولی مقصود که
زیر سؤال بردن نهادهای قانونی چون «شورای نگهبان» و نیز
«تشخیص مصلحت» است که هر دو زیر مجموعه نهاد رهبری قرار
دارند، القا شود. معمولاً برای موجه جلوه دادن خود، نامی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ابتدا کلام آورده و با استناد به سیره ایشان میگویند «علی هیچ گاه حق را فدای مصلحت نکرد» و به مثالهایی در خصوص رفتار با طلحه و زبیر یا ... (که در متن این سؤال نیز طرح شده بود) استناد میکنند. |
98-«اعتقاد داریم اسلام دین رأفت است و باید با خوش خلقی دشمن را به دوست مبدل کند، آیا نمیتوانیم و نباید همین رفتار را در مقابل دشمنی چون امریکا داشته باشیم؟» |
چون این موضوع سیاسی با دید اعتقادی مورد بررسی قرار گرفته
است، یعنی «رأفت اسلامی» علت یا دست کم بهانه برای تعامل
با امریکا بیان شده است، به ناچار ابتدا باید با همان دید
پاسخ گفت و باید دانست که آن چه به عنوان «علّت» مبنا قرار
گرفته و معلول «دوستی امریکا» از آن مطالبه شده یا انتظار
میرود، آیا واقعاً علتی برای آن معلول هست یا خیر؟ بلای تجزیه در اعتقادات یکی از بزرگترین بلاهایی که استکبار بر سر بشریت آورده و میآورد، همین «تجریه» و توجه به یک جزء و عدم توجه به جزء دیگر است و حتی گاه قرار دادن دو یا چند جزء یک مجموعه در مقابل یک دیگر میباشد که به تضعیف همه اجزا میانجامد. |
97-به ویژه بین دانشجویان و جوانان و شبکههای اجتماعی بسیار شایع میکنند که امریکا مذاکره و مصالحه میخواهد، اما ایران به خاطر منافع نظام و در صحنه نگهداشتن مردم، امریکا را دشمن میخواند؟ پاسخ مستدل چیست؟ |
اوباما نیز همین
را میگوید و رسانههای غربی نیز همین معنا را شایع
میکنند. |
96-آیا واقعاً در اسلام آزادی بیان وجود دارد؟ لطفاً مستدل و مستند پاسخ دهید به منظور طرح در محافل دانشجویی داخل و خارج. |
آزادی بیان به آن
شکلی که شعار سیاسیون جهت اغفال مردم گردیده است، نه در
شرق و غرب عالم وجود داشته و دارد و نه در اسلام و اساساً
آزادی یا به قول غربیها «دموکراسی» در هر مقولهای محدود
به حدود خاص خود است و دموکراسی مطلق نمیتواند تعین خارجی
داشته باشد. |
95-برخی از دانشجویان با توجه به تشدید فشارهای اقتصادی میگویند «دوره خاتمی موفقتر بود» و معترضاند که این فشارها تا کی باید ادامه داشته باشد؟ |
واقعیتهای تاریخی
با شعار متغیر نمیگردند. روند رشد سیاسی، فرهنگی،
اقتصادی، امنیتی، داخلی و تعاملات خارجی جمهوری اسلامی
ایران در زمان صدرات خاتمی و نیز احمدینژاد هر دو کاملاً
روشن و مشهود است و گرانی و ارزانی نیز تنها شاخص شناخت از
عملکرد دولتها نیست. چرا که شرایط عادی و هم چنین یکسان
نبوده و نیست. |
94- آیا آیهای وجود دارد که مردم دینشان را از حکومتها میگیرند؟ کلاً در این خصوص با ذکر مثال توضیح دهید. |
حکومت و مردم [چه
مسلمان باشند و چه نباشند]، رابطه و تأثیر مستقیمی بر یک
دیگر دارند. چنان چه این مردم هستند که یا حکومت را انتخاب
میکنند و به آن مقبولیت میبخشند [هر چند که مشروعیت
نداشته باشد]، یا اگر خود انتخاب نکرده باشند نیز با
پذیرش و حمایت از آن سبب استحکام و بقای آن میشوند. |
93-ما انقلاب کردیم که اوضاع زندگی خوب و آسان شود، اما پس از 34 سال نشده است و این هم اوضاع گرانی است. |
البته که اوضاع
زندگی فردی و اجتماعی مردم باید روز به روز بهتر شود و
شرایط رفاه بیش
از پیش برای همگان میسر گردد و زمینههای شکوفایی
استعدادهای مردم در هر سطح و از هر قشری که هستند مساعد
گردد و معیشت مردم تأمین باشد، و البته هیچ کدام از این
نعمات و کمالات نیز یک دفعه از آسمان نازل نمیگردد و
مستلزم کار و تلاش فراوان است، اما وقتی میگویند «ما
انقلاب کردیم تا ...»، یعنی هدف از انقلاب این بوده است!
در حالی که اصلاً چنین نیست و این ظلم به مردمی است که
انقلاب کردند و ظلم به ملّتی است که هر لحظه با تحمل
مشقّتها این انقلاب را تداوم میبخشند.الف - چه کسی گفته «ما انقلاب کردیم تا اوضاع زندگی خوب و
آسان شود؟» آنها که انقلاب کردند چنین گفتند یا اینهایی که
پس از گذشت چند نسل هنوز پای انقلاب ایستادهاند، چنین
ادعایی دارند؟! و چه کسی گفته که رشد اقتصادی نداشتهایم؟! |
92-مسائلی که اخیراً در مجلس پیش آمد، مطالبی که آقای عسگراولادی گفت و ...، بالاخره حق با کیست و کدام را باید باور و طرفداری کنیم؟ لطفاً نظر خود را بیان کنید. |
به نظر ما هیچ
کدام محق نیستند و هیچ کدام را نباید باور کرد. آنهایی که
به دنبال طرفدار جمع کردن هستند، مملکت را با تیم فوتبال
اشتباه گرفتهاند. |
91-آیا در اسلام «مصلحت» وجود دارد و آیا نمونهی تاریخی در صدر اسلام دارد؟ |
جدال لفظی و بیشتر از آن شعاری در خصوص «مصحلت» و
«مصلحتگرایی» حدود نیم قرن است که در کشور ما مطرح
شده و دامنهی آن با شعائری ژورنالیستی به اذهان عمومی
کشیده شده و میشود. و البته طبق معمول اهداف سوء
سیاسی در پشت آن قرار دارد، که از جمله هدف گرفتن اصول
اساسی قانون اساسی و حمله به «شورای نگهبان» و «تشخیص
مصلحت» است که وارد آن نمیشویم. |
90- برخی از رزمندگان دوره جنگ، به رغم آن که بسیار به بزرگانی چون شهید همّت افتخار میکنند، به شدت تغییر مواضع [حتی نسبت به اهداف امام (ره) دادهاند]. سبب چیست و چرا؟ و برخی نیز میگویند لابد حق با آنهاست. |
حال افراد همیشگی و ثابت نیست و اسباب تغییر و تحول در
احوال نیز یکی و دو تا و ثابت نیست. هر اختلال کوچکی
در زندگی، از سلامت روان گرفته تا مشکلات زندگی، یا
ضعف شناخت، یا غرور و تکبر بیجا، یا توقف در رشد، یا
احساس ضعف و حقارت، یا میل به دنیا و توجیه رفتارهای
خود و ...، میتواند حال و احوال را متحول کند. از این
رو همیشه تأکید بر دعای عاقبت به خیری کردهاند و امام
خمینی (ره) نیز میفرمود «ملاک حال فعلی افراد است». |
89- آیا اطلاق «امام» یا «رهبر مسلمانان جهان» به مقام معظم رهبری درست است |
این بحث قدیمی این روزها مجدد در اذهان عمومی مطرح میشود! چرا آیت الله العظمی میگویند، چرا امام میگویند، چرا رهبر مسلمانان جهان میگویند و ...؟! بهترین و کوتاهترین پاسخ در یک سؤال است «شما (منتقدین و مخالفین) چرا ناراحتید؟!» یعنی چه معنا و مفهومی در این اسما یا القاب وجود دارد که باب میل شما نیست و موجب نگرانی و نیز عصبیت شما شده است؟ آیا نگران الفاظ و واژهها و مصداق اطلاقشان هستید؟ یا اساساً با چنین جایگاه و گرایش مردم به این مقام مخالفید و میخواهید با ضد تبلیغ به اذهان القا کنید که خیر. چنین نیست و این قدر علاقه و تبعیت نداشته باشید؟ قطعاً این نگرانی به خاطر واژگان، الفاظ، اسامی و معانی آنها نیست. اگر چنین بود در خصوص اطلاق واژگانی چون «دموکراسی – لیبرالیسم – روشنفکری – حقوق بشر – ولایت امریکا بر جهان و ...» نیز تردید کرده و منتقد و معترض میشدند. لذا پاسخ ذیل اصلاً خطاب به آنها نمیباشد، چرا که آنها اصلاً پاسخ نمیخواهند و فقط همّت به ضد تبلیغ و جوّسازی گماردهاند و هیچ پاسخی نیز برایشان روشنگر و مفید نخواهد بود و اصلاً نمیخوانند و نمی خواهند بدانند. چرا که مشکلشان این نیست. بلکه پاسخ ذیل به کاربران گرامی که میخواهند بدانند ایفاد میگردد |
88- در دوره 13 سالهی هویدا، قیمت خودکار بیک ثابت (15 ریال) ماند؟ پاسخ چیست؟ |
بدیهی است که هیچ ایرانی برخوردار از شعور و شرفی نه چنین قیاسهایی
میکند و نه چنین شعایری را شایع مینماید. این حرفها ساختهی
بهاییها و سلطنتطلب هاست که ذاتاً انگلیسی بوده و اوج کمال و لذتشان
نیز فقط خیر لبخند ارباب است، نه حتی دیدن لبخند ارباب. |
87-من هم دوست دارم انرژی هستهای داشته باشیم - اما به چه بهایی؟ آیا به بهای جنگ و تحریم؟ |
همگان میدانند که تحریمها زمانی آغاز شد که انرژی هستهای نداشتیم و جنگ نیز زمانی تحمیل شد که به سادهترین تسلیحات سبک نیز دسترسی آسان نداشتیم. پس موضوع قرار دادن دستیابی به تکنولوژی «انرژی هستهای» برای تشدید تحریم و یا تحمیل جنگ، فقط یک بهانه و دروغ محض است. |
86-شبهه میکنند که ولیفقیه اختیارات تام دارد و میتواند مصوبات مجلس را رد کند یا بر دولت نظارت کند و ...، پس چه فرقی با اختیارات تام شاه دارد؟ پاسخ چیست؟ |
خودشان قوانینی در ذهن مصوب میکنند و سپس نسبت به آن اشکال کرده و
شبهه پراکنی میکنند و سعی میکنند با تأسی به اثر اصل «مجاورت» در امر
تبلیغ و القا، نام ولایت فقیه را مترادف با شاه بیاورند که سؤال یا
شبههی آنها صرفاً جنبه سؤال یا شبهه نداشته نباشد، بلکه کار ضد تبلیغ
خود را نیز انجام داده باشند. در اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یازده بند تحت عنوان وظایف و اختیارات رهبری مصوب شده که در هیچ کدام رد قوانین مصوب مجلس یا نظارت بر دولت وجود ندارد و هر کدام این امور به مرجعی ذیربط با تعریف وظایف واگذار شده است. البته در خصوص «نظارت» باید دقت داشت که دو تعریف وجود دارد یکی نظارت خاص است که طبق قانون برای هر مقامی وجود دارد. به عنوان مثال مجلس خبرگان به عملکرد رهبری نظارت دارد، مجلس شورای اسلامی یا سازمان بازرسی کل کشور و ...، هر کدام بر اساس حدود اختیارات و وظایف به عملکرد دولت در حُسن اجرای قوانین مصوب نظارت دارد، شورای نگهبان به قوانین مصوب نظارت دارد که با احکام شرع یا قانون اساسی مغایرت نداشته باشد...، و اصلاً نظارت بر عملکرد دولت، از وظایف رهبری نمیباشد. |
85-ساینتولوژی چیست؟ مذهب و فرقه است یا یک روش درمان؟ |
ساینتولوژی «Scientology » را بیش از آن که خودش یک مذهب یا فرقه
باشد، دوست دارند به صورت یک مذهب و فرقه جدید معرفی کنند و با
مخالفتها و موافقتها بازارش را گرم کنند تا کسانی که از یک سو به
فرقههای مطرح مانند بودیسم، نهیلیسم، هویسم، متالیسم و ... گرایشی
ندارند و از سوی دیگر احساس خلاء معنوی میکنند، به جای خداگرایی و دین
گرایی، به سوی ساینتولوژی «Scientology » جذب شوند. |