اذان
احادیث این بخش با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار "جامع الاحادیث نور" بازبینی و به روز شده اند.
حدیث (1) پيامبر صلى الله عليه و آله :
روى ان الملائكة اذا سمعت الأذان من اهل الارض قالت هذه اصوات أمّة محمّد بتوحيد اللَّه فيستغفرون اللَّه لامّة محمّد صلّى اللَّه عليه و آله حتّى يفرغوا من تلك الصّلاة
(روایت شده است ) که فرشتگان هنگامى که اذان مردم زمین را مى شنوند مى گویند: این آواز امت محمد (ص ) به وجدانیت خداوند است از این رو براى امت او تا آن گاه که مردم از آن نماز فارغ شوند استغفار مى کنند.
لوامع(صاحبقرانی) ج 3 ، ص 544
حدیث (2) پيامبر صلى الله عليه و آله :
مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْيُؤَذِّنْ فِي أُذُنِهِ الْيُمْنَى وَ لْيُقِمْ فِي الْيُسْرَى فَإِنَّ ذَلِكَ عِصْمَةٌ مِنَ الشَّيْطَان
کسى که فرزندى به او داده شد (به دنیا آمد) در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید، زیرا این عمل ، نوزاد را از شر شیطان حفظ مى نماید.
بحار الأنوار(ط - بيروت)، ج 81 ، ص 162
حدیث (3) امام جعفر صادق علیه السلام :
يُجْزِي فِي السَّفَرِ إِقَامَةٌ بِغَيْرِ أَذَان
در سفر فقط اقامه کفایت مى کند.
من لا يحضره الفقيه ج1، ص 291 ، ح 900
حدیث (4) امام جعفر صادق علیه السلام :
مَنْ لَمْ يَأْكُلِ اللَّحْمَ أَرْبَعِينَ يَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ وَ مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ فَأَذِّنُوا فِي أُذُنِه
کسى تا چهل روز گوشت نخورد بداخلاق مى شود، وقتى که بداخلاق شد در گوش او اذان بگویید.
من لا يحضره الفقيه ج1، ص 299 ، ح 912
حدیث (5) امام علی علیه السلام :
إِجَابَةُ الْمُؤَذِّنِ يَزِيدُ فِي الرِّزْق
اجابت دعوت اذان گو، سبب افزایش روزى مى شود.
خصال ص 505
حدیث (6) امام محمد باقر علیه السلام :
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِذَا سَمِعَ الْمُؤَذِّنَ يُؤَذِّنُ قَالَ مِثْلَ مَا يَقُولُهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ.
رسول خدا (ص ) وقتى صداى اذان مؤ ذن را مى شنید، و آن جملات را تکرار مى کرد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 307 ، ح 29
حدیث (7) پيامبر صلى الله عليه و آله :
مَنْ أَجَابَ الْمُؤَذِّنَ وَ أَجَابَ الْعُلَمَاءَ كَانَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تَحْتَ لِوَائِي وَ يَكُونُ فِي الْجَنَّةِ فِي جِوَارِي وَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ سِتِّينَ شَهِيدا
هرکس به موذن و دانشمند روى آورد روز قیامت در زیر پرچم من و در بهشت همسایه من خواهد بود و براى او در نزد خدا ثواب شصت شهید است .
جامع الاخبار(شعیری) ص 68