مسأله 1669.
كسي كه
كفاره روزه رمضان بر او واجب است،
بايد يك بنده آزاد كند، يا به
دستوري كه در مسأله بعد گفته
ميشود دو ماه روزه بگيرد، يا شصت
فقير را سير كند يا به هر كدام يك
مد كه تقريبا ده سير است طعام
يعني گندم يا جو و مانند اينها
بدهد، و چنان چه اينها برايش ممكن
نباشد هر مقدار ميتواند صدقه به
فقرا بدهد و استغفار كند و اگر از
دادن صدقه هم عاجز باشد اكتفا به
استغفار نمايد اگر چه مثلاً يك
مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ الله»
و احتياط واجب آن است كه هر وقت
بتواند كفاره را بدهد.
مسأله 1670.
كسي كه
ميخواهد دو ماه كفاره روزه رمضان
را بگيرد، بايد سي و يك روز آن را
پيدرپي بگيرد و اگر بقيه آن
پيدرپي نباشد اشكال ندارد.
مسأله 1671.
كسي كه
ميخواهد دو ماه كفاره روزه رمضان
را بگيرد، نبايد موقعي شروع كند
كه در بين سي و يك روز، روزي باشد
كه مانند عيد قربان، روزه آن حرام
است.
مسأله 1672.
كسي كه
بايد پيدرپي روزه بگيرد اگر در
بين آن بدون عذر يك روز روزه
نگيرد، يا وقتي شروع كند كه در
بين آن به روزي برسد كه روزه آن
واجب است، مثلاً به روزي برسد كه
نذر كرده آن روز را روزه بگيرد،
بايد روزهها را از سر بگيرد.
مسأله 1673.
اگر در
بين روزهايي كه بايد پيدرپي روزه
بگيرد، عذري مثل حيض يا نفاس، يا
سفري كه در رفتن آن مجبور است،
براي او پيش آيد، بعد از برطرف
شدن عذر واجب نيست روزها را از سر
بگيرد، بلكه بقيه را بعد از برطرف
شدن عذر به جا ميآورد.
مسأله 1674.
اگر به
چيز حرامي روزه خود را باطل كند،
چه آن چيز اصلا حرام باشد مثل
شراب و زنا، يا به جهتي حرام
باشد، مثل خوردن غذاي حلالي كه
براي انسان ضرر معتني به دارد و
نزديكي كردن با عيال خود در حال
حيض، كفاره جمع بر او واجب
ميشود. يعني بايد يك بنده آزاد
كند و دو ماه روزه بگيرد و شصت
فقير را سير كند، يا به هر كدام
آنها يك مد كه تقريباً ده سير
است، گندم يا جو يا نان و مانند
اينها بدهد، و چنان چه هر سه
برايش ممكن نباشد، هر كدام آنها
كه ممكن است بايد انجام دهد.
مسأله 1675.
اگر
روزهدار دروغي را به خدا و
پيغمبر صلي الله عليه و آله نسبت
دهد بنابر احتياط كفاره جمع كه
تفصيل آن در مسأله پيش گفته شد بر
او لازم ميشود.
مسأله 1676.
اگر
روزهدار در يك روز ماه رمضان چند
مرتبه جماع كند، بنابر احتياط
براي هر دفعه، يك كفاره بر او
واجب است. ولي اگر جماع او حرام
باشد، براي هر دفعه يك كفاره جمع
واجب ميشود.
مسأله 1677.
اگر
روزهدار در يك روز ماه رمضان چند
مرتبه غير جماع كار ديگري كه روزه
را باطل ميكند انجام دهد، براي
همه آنها يك كفاره كافي است.
مسأله 1678.
اگر
روزهدار غير جماع كار ديگري كه
روزه را باطل ميكند انجام دهد و
بعد با حلال خود جماع نمايد،
بنابر احتياط براي هر كدام يك
كفاره واجب ميشود.
مسأله 1679.
اگر
روزهدار غير جماع كار ديگري كه
حلال است و روزه را باطل ميكند،
انجام دهد مثلاً آب بياشامد و بعد
كار ديگري كه حرام است و روزه را
باطل ميكند غير از جماع انجام
دهد، مثلاً غذاي حرام بخورد، يك
كفاره كافي است.
مسأله 1680.
اگر
روزهدار آروغ بزند و چيزي در
دهانش بيايد، چنان چه آن را فرو
ببرد، روزهاش باطل است. و بايد
قضاي آن را بگيرد و كفاره هم بر
او واجب ميشود، و اگر خوردن آن
چيز حرام باشد، مثلاً موقع آروغ
زدن خون يا غذايي كه از صورت غذا
بودن خارج شده، به دهان او بيايد
و عمداً آن را فرو برد بايد قضاي
آن روزه را بگيرد و كفاره جمع هم
بر او واجبميشود.
مسأله 1681.
اگر نذر
كند كه روز معيني را روزه بگيرد،
چنان چه در آن روز عمداً روزه خود
را باطل كند، در كفاره آن دو قول
است: يكي اين است كه يك بنده آزاد
نمايد و يا دو ماه پيدرپي روزه
بگيرد يا به شصت فقير طعام دهد و
اين قول در صورت اختيار آزاد كردن
بنده يا اطعام شصت فقير مطابق با
احتياط است و قول ديگر تخيير بين
آزاد كردن يك بنده و طعام دادن به
ده فقير يا پوشاندن آنها و اگر
هيچ يك را نتواند، سه روز پيدرپي
روزه بگيرد.
مسأله 1682.
كسي كه
ميتواند وقت را تشخيص دهد، اگر
به گفته كسي كه ميگويد مغرب شده
افطار كند و بعد بفهمد مغرب نبوده
است، قضا و كفاره بر او واجب
ميشود.
مسأله 1683.
كسي كه
عمداً روزه خود را باطل كرده، اگر
بعد از ظهر مسافرت كند، يا پيش از
ظهر براي فرار از كفاره سفر نمايد
كفاره از او ساقط نميشود بلكه
اگر قبل از ظهر مسافرتي براي او
پيش آمد كند، بنابر احتياط كفاره
بر او واجب است.
مسأله 1684.
اگر
عمداً روزه خود را باطل كند و بعد
عذري مانند حيض يا نفاس يا مرض
براي او پيدا شود، بنابر احتياط
كفاره بر او واجب ميشود.
مسأله 1685.
اگر يقين
كند كه روز اول ماه رمضان است و
عمداً روزه خود را باطل كند، بعد
معلوم شود كه آخر شعبان بوده
بنابر احتياط كفاره بر او واجب
نيست.
مسأله 1686.
اگر
انسان شك كند كه آخر رمضان است يا
اول شوال و عمداً روزه خود را
باطل كند، بعد معلوم شود اول شوال
بوده كفاره بر او واجب نيست.
مسأله 1687.
اگر
روزهدار در رمضان با زن خود كه
روزهدار است جماع كند، چنان چه
زن را مجبور كرده باشد، كفاره
روزه خودش و روزه زن را بايد بدهد
و اگر زن به جماع راضي بوده، بر
هر كدام يك كفاره واجب ميشود.
مسأله 1688.
اگر زني
شوهر روزهدار خود را مجبور كند
كه جماع نمايد، يا كار ديگري كه
روزه را باطل ميكند انجام دهد،
واجب نيست كفاره روزه شوهر را
بدهد.
مسأله 1689.
اگر
روزهدار در ماه رمضان، زن خود را
مجبور به جماع كند و در بين جماع،
زن راضي شود، بنابر احتياط واجب
بايد مرد دو كفاره و زن يك كفاره
بدهد.
مسأله 1690.
اگر
روزهدار در ماه رمضان با زن
روزهدار خود كه خواب است جماع
نمايد، يك كفاره بر او واجب
ميشود و روزه زن صحيح است و
كفاره هم بر او واجب نيست.
مسأله 1691.
اگر مرد
زن خود را مجبور كند كه غير جماع
كار ديگري كه روزه را باطل ميكند
به جا آورد، كفاره زن را نبايد
بدهد و بر خود زن هم كفاره واجب
نيست.
مسأله 1692.
كسي كه
به واسطه مسافرت يا مرض روزه
نميگيرد، نميتواند زن روزهدار
خود را مجبور به جماع كند. ولي
اگر او را مجبور نمايد، كفاره بر
مرد واجب نيست.
مسأله 1693.
انسان
نبايد در به جا آوردن كفاره
كوتاهي كند، ولي لازم نيست فوراً
آن را انجام دهد.
مسأله 1694.
اگر
كفاره بر انسان واجب شود و چند
سال آن را به جا نياورد، چيزي بر
آن اضافه نميشود.
مسأله 1695.
كسي كه
بايد براي كفاره يك روز شصت فقير
را طعام بدهد اگر به شصت فقير
دسترسي دارد، نبايد به هر كدام از
آنها بيشتر از يك مد كه تقريبا
ده سير است طعام بدهد، يا يك فقير
را بيشتر از يك مرتبه سير نمايد،
ولي ميتواند براي هر يك از
عيالات فقير اگر چه صغير باشند يك
مد به آن فقير بدهد.
مسأله 1696.
كسي كه
قضاي روزه رمضان را گرفته، اگر
بعد از ظهر عمداً كاري كه روزه را
باطل ميكند انجام دهد، بايد به
ده فقير هر كدام يك مد كه تقريباً
ده سير است طعام بدهد و اگر
نميتواند، سه روز روزه بگيرد.