شبهات احکامی و حقوقی |
آیهای منطبق با معنایی که در سؤال اشاره شده یافت نشد، اگر منظور
آیهی خاصی است باید نشانی آن بیان گردد. اما لازم است به نکات ذیل
توجه شود: |
ربا در لغت به معناي اضافه (زياده، افزايش) است و در اصطلاح فقه اسلامى به
اضافه خاصي گفته میشود كه در مبادلهی دو كالاي مانند هم كه كيلي يا
وزني هستند و يا در قرار داد قرض هر نوع كالا كه بدان ملتزم و پايبند
میشوند، اخذ مىشود. |
19- چه راهکارهای برای ترویج فرهنگ و رعایت حجاب در انظار عمومی به ویژه دانشگاهها وجود دارد؟ لطفاً راهنمایی نمایید. |
رعایت حجاب نیز مانند سایر احکام و فروع دین، مستلزم شناخت و ایمان
به خدا و اسلام است و هر کسی به تناسب شناخت و ایمانش خود را به رعایت
احکام الهی موظف مینماید. |
حجاب را خداوند متعال واجب کرده است و نه حضرت علی (ع). چنان چه در
کلام وحی میفرماید: |
17- شنیدن صدای زن نامحرم حرام است یا نه؟ آیا روایت «حتی یک بار هم صدای حضرت فاطمه (ع) را نامحرم نشنید»، با خطبه خواندن حضرت زینب (ع) در جمع نامحرمان پست متناقض نیست؟ |
حرف زدن با نامحرم و یا شنیدن صدای زن نامحرم به خودی خود
اشکال ندارد، بلکه اختلاط بیمورد یا سخن گفتن با غمزه، غنا و یا حتی
عادی اگر احتمال تحریک، گناه و فساد برود اشکال دارد. |
16- آیا رجوع به احکام ثانویه در زمان ائمه (ع) نیز مصداق داشته است و آیا سبب سکولار شدن دین نمیگردد؟ |
قبل از هر نکتهای دقت فرمایید که اولاً
احکام ثانویه نیز از حیطهی احکام اسلامی خارج
نیست و ثانیاً چنین نیست که هر کسی بتواند در
همهی موارد و به میل خود به احکام ثانویه
رجوع کند. |
15- میگویند: در قرآن (سوره النساء آیه 43) فرموده است که در حال مستی به نماز نایستید، پس میتوان در اوقات دیگر شراب نوشید و حتی مست شد! پاسخ چیست؟ |
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقرَبُوا
الصَّلاةَ وَ أَنتُم سُكارى حَتَّى تَعلَمُوا
ما تَقُولُون ...» (النساء – 43) ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردهاید، در حال مستى به نماز نزديك نشويد، تا بدانيد چه مى گوييد ... بدیهی است که تولید کنندگان این شبهه، هیچ اعتقاد و باوری نسبت به اسلام، قرآن و حلال و حرام آن ندارند، بلکه مستمسکی برای ایجاد انحراف در میان مسلمانان یافتهاند! و نیز پذیرندگان آن نیز دست کم از آیات قرآنی بیاطلاع هستند، پس چرا باید این چنین با جرأت تفسیر به رأی کرده و حکم دهند؟! این نوع از قضاوتها و حکم دادنها، نوعی تهمت و دروغ بستن به خدا، رسول (ص) و قرآن کریم است! اما در پاسخ لازم است به نکات ذیل دقت فرمایید: |
14- با توجه به اختلاف فتاوایی که در برخی از مسائل وجود دارد، نهادهایی چون صدا و سیما بر چه اساس عمل میکنند؟ |
ابتدا و قبل از هر موضوع دقت بفرمایید که اختلاف فتاوا بین مراجع
عظام، آن قدر که نیست که به جو آن (به ویژه در این اواخر) دامن
میزنند! به عنوان مثال اگر از اغلب کسانی که سؤال راجع به اختلاف
فتاوای بین مراجع دارند و غالباً آن را مستمسکی برای ایجاد شبهات
مینمایند، سؤال نمایید که دو نمونه اختلاف را بیان کنید؟ نمیتوانند
مثالی را بیان نمایند!
|
13- چرا باید بانوان به هنگام نماز [حتی اگر نامحرمی نباشد] حجاب داشته باشند، مگر خداوند به آنها نامحرم است؟ |
ابتدا باید دقت شود که احکام الهی که از منشأ علم و حکمت
پروردگار عالم صادر میگردد، یک علت و چرا ندارد که کسی بتواند مدعی
شود علت فلان حکم این است و لا غیر. بلکه احکام الهی نیز (مانند آیات
قرآن کریم) ظاهری دارند و باطنی و باطنش باطنی تا هفتاد باطن (که البته
رقم هفتاد نماد زیادی است نه این که مثلاً 71 ندارد). لذا در این امکان
و فرصت کوتاه، فقط به صورت اجمال به یکی از دلایل اشاره میگردد. |
12- چرا شیعیان به هنگام سجده از مهر استفاده میکنند؟ تفاوت نظر اهل سنت و تشیع چیست؟ |
سجده، یعنی مسلمان عابد، پیشانی خود را [به ویژه در هنگام نماز]، بر روی خاک یا سنگ بگذارد. این مسئله در میان اهل تشیع و اهل تسنن یکسان و مشابه است. و مهر نیز به غیر از خاک چیزی نیست. منتهی چون نمیشود در همه جا به خاک یا سنگ دسترسی یافت و یا خاک و سنگ را همراه خود به مسجد، خانه، شرکت، کارخانه و ... برد، شیعیان خاک پاک را به صورت یک قالب درآوردهاند تا حملش آسان باشد و لذا در نظر شیعه این خاکی که به شکل مهر درآمده است، هیچ ارزشی به غیر از همان خاک ندارد. مگر آن که تربیت سیدالشهداء علیهالسلام باشد که آن در همه جا حرمت خودش را دارد. خواه به شرکت مهر درآمده باشد و یا به همان شکل خاک روی زمین کربلا یا ... باشد... |
البته که اسلام یکی است. اما به مجتهد وحی نازل نمیشود و او باید احکام الهی را از روی دلیل مبتنی بر قرآن کریم، سنت، عقل و اجماع به دست آورد و به همین دلیل نیز به او مجتهد میگویند. یعنی کسی که در فهم احکام فقهی جهد و تلاش دارد. لذا از آن جا که درک، فهم و استنتاج همگان در همهی موارد یکسان نمی باشند، اختلافهایی در فهم جزئیات برخی از احکام پیش میآید که هیچ کدام نافی دین و یا دلیلی بر چندتایی دین نمیباشد. |
اگر چه ایشان معصوم (ع) نیستند و معنای غیر معصوم نیز چنین نیست که حتماً مجبور به خطا و اشتباه باشند، اما در نظر داشته باشید که به غیر از دستگاههای نظارتی چون: مجلس خبرگان رهبری، سایر آیات عظام، علما، خبرگان در علوم متفاوت و ...، ناظر بر تصمیمات «ولیفقیه» هستند و حتماً نظر مستند خود را اعلام مینمایند و بدیهی است که اگر نظر متفاوت آنها منطقی، معقول و مستند باشد، مورد پذیرش واقع میشود و اگر به رغم ارائهی دلایل مستند مورد پذیرش واقع نگردد، مجلس خبرگان رهبری موضع و تصمیم میگیرد... |
متن آیهی مبارکه چنین
است: لِبُعُولَتِهِنَّ أَو ءَابَائهِنَّ أَو ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَو أَبنَائهِنَّ أَو أَبنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَو إِخوَانِهِنَّ أَو بَنىِ إِخوَانِهِنَّ أَو بَنىِ أَخَوَاتِهِنَّ أَو نِسَائهِنَّ أَو مَا مَلَكَت أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيرِْ أُولىِ الاربَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفلِ الَّذِينَ لَم يَظهَرُوا عَلىَ عَورَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضرِبنَ بِأَرجُلِهِنَّ لِيُعلَمَ مَا يخُْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلىَ اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ
المُؤمِنُونَ لَعَلَّكمُْ تُفلِحُونَ» (النور - 31) |
پیشتر راجع به آیهی مبارکهی «لا إِكْراهَ
فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ
الْغَي» مطالبی در سایت درج شده بود که لازم
است حتماً مطالعه نمایید. (1) |
ابتدا دقت بفرمایید: اگر چه اسلام مخالف جنگ و طرفدار صلح میان
جامعهی انسانی است، اما با ظلم، تعدی، ذلت و بندگی غیر نیز به شدت
مخالف است. لذا در فرهنگ اسلام بر عکس فرهنگ تحریف شدهی مسیحیت، اصلاً
چنین نیست که بگویند: اگر به این طرف صورت شما سیلیای نواختند، طرف
دیگر را جلو بیاورید! بلکه خداوند متعال دستور به دفاع قدرتمندانه و
دشمن شکنانه و مقابله با کفر و ظلم میدهد. |
جمع الصلاتین، یعنی اقامهی نماز ظهر و عصر و
نیز مغرب و عشاء در پی یکدیگر، در زمان رسول
خدا صلوات الله علیه و آله نیز رایج بوده است.
روایت اهل تشیع در این زمینه بسیار است و حتی
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید که سبب
افزایش روزی میگردد، اما به جهت آن که گمان
نشود لابد اهل تسنن نظر فقهی دیگری دارند، به
روایات مستند اهل سنت اشاره میشود: |
5- اگر میشود هر سؤال یا شبههای را با این سایت مطرح نمود، بگویید آیا استمناء (خود ارضایی) حرام است؟ چرا مگر چه زیانی به کسی دارد؟ |
بله، استمناء یا همان خود ارضایی نه تنها حرام، بلکه از گناهان کبیره است. اما در مورد مضرات آن به دیگران، دقت شود که فقط دیگران شرط حرام بودن یک ضرر نیستند، بلکه در درجهی اول ضرر به خود است که موجب اشکال است و به صورت قطع و یقین هر ضرر به خودی، ضرر به غیر و به اجتماع را نیز به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به دنبال دارد... |
4- آیا آبی که پیش از منی از مرد خارج میشود، نجس است؟ آیا غسل میخواهد؟ |
آبی شفافی که بر اثر تحریک و ملاعبه با همسر از مرد خارج میگردد...
|
3- منبع فقهی و رسمی دال بر نجس بودن سگ و خوک و نیز علت این نجاست چیست؟ |
ابتدا باید تصریح نمود که معتبرترین و رسمیترین منابع فقهی برای «مقلدین»، همین رسالههای عملیه است که توسط مجتهدین جامع الشرایط و مراجع عظما ارائه شده است. چرا که فهم و استخراج احکام (فقه)، (مانند: حقوق، پزشکی، داروشناسی و ...) یک رشتهی تخصصی است که مستلزم سالها تحصیلات مقدماتی و تخصصی میباشد... |
دین مبین اسلام، دین کامل الهی است و دین کامل نیز دینی است که به همهی نیازها، ضروریات و علایق بشر داشته باشد و برنامهای متناسب با هدف که منطبق با عقل و فطرت آدمی است ارائه دهد. لذا اسلام اصیل که اهل عصمت علیهمالسلام مبین آن بوده و هستند، در هر زمینهای از استعدادها، نیازها و علایق انسان و هم چنین مسائل فردی یا اجتماعی، قوانین بسیار متقنی دارد و هیچ خلائی در آن یافت نمیشود. و اساساً دینی که در موردی از موارد احتیاجات انسان سخن و قانونی نداشته باشد و انسان را سر خود رها نموده باشد، دین نیست... |
اصل سجده بر خاک و سنگ است و البته اگر میسر نشد، طبق فقه تشیع فقط بر چند چیز دیگر مثل برگ یا چوب غیر خوراکی و ... و طبق فقه اهل سنت بر هر چیز دیگری جایز است. پس، مهر هیچ چیزی نیست به جز همان خاک... |