بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram Telegram

 

بيانات معظم له در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام اسلامى

13 / 07 / 1381

بسم الله الرحمن الرحيم

اين عيد بزرگ را به همه ي امت اسلامي و به ملت شريف ايران و به حضار محترم اين مجلس , بخصوص ميهماناني كه از كشورهاي اسلامي ديگر در اين جلسه تشريف دارند , تبريك عرض مي كنم .
بعثت نبي اكرم براي بشر آغاز راه نويي بود. دنياي محيط بر آن پيام و محل پيدايش اين پيام , دنياي بسيار بد و غير قابل تحملي بود; دنياي گرايش و جذب ماديات شدن , دنياي خوي حيواني , دنياي بي مهاري قدرتمندان و زورمندان و زورگويان , دنياي تبعيض و فساد و ظلم و شهوتراني بي بندوبار.اين وضعيت , مخصوص منطقه ي حجاز نبود; آن دو دولت بزرگي هم كه منطقه ي عربستان را احاطه كرده بودند ـ يعني ايران ساساني و امپراتوري روم ـ دچار همين مشكلات بودند. جاهليتي كه در زمان ظهور اسلام زندگي مردم را زير فشار قرار داده بود , جاهليت فراگيري بود.
در آن روز , فتنه هاي طاقت فرسا براي انسان , در همه ي مناطقي كه محيط به منطقه ي عربستان بود , وجود داشت . علم هم بود , تمدن هم ـ به فراخور زمان خودشان ـ بود , نظم و ترتيب حكومتهاي سلطنتي و تشريفات هم بود , انضباطهاي ناشي از قدرت مطلقه هم در آن كشورها وجود داشت ; اما آنچه نبود , نور انسانيت و فضيلت بود.آنچه نبود , درست همان چيزي بود كه بشر به آن نياز قطعي دارد; يعني محيط فضيلت انساني , محيط رحم و مروت و محيط عدالت .
آنچه مردم آن روز كم داشتند , عدالت بود; اين بود كه ضعيف زير دست و پاي قوي لگد مال نشود; اين بود كه خيرات روي زمين در دست يك عده از افراد خاص و قدرتمند متمركز نشود و ديگران از آن محروم بمانند. دردهاي بزرگ بشر اينها بود. زير نام حكومت ساساني هم كه بود , همين بود; زير نام امپراتوري روم هم كه بود , همين بود; منتها هر كدام به شكلي .
در حجاز آن روز هم كه زندگي بدوي وجود داشت , به شكل ديگري بود.
بعثت اسلامي , در مقابل همه ي اينها ظهور و طلوع كرد. اين بعثت , مخصوص آن مجموعه نبود; متعلق به همه ي بشر بود; « ان هي الاض ذكر للعالمين » . پيغمبر توانست در مقابل آن واقعيت تلخ بايستد و آن را دگرگون كند. پيغمبر توانست در ديوارهاي بي عدالتي و نابساماني بشري , شكافهاي عميق به وجود بياورد; بعضي از آنها را فرو بريزد و بعضي از آنها را آماده ي فرو ريختن كند. پيغمبر سخت ترين و دشوارترين واقعيتها را در مقابل خود داشت .
وقتي زشتي و نابساماني و فساد , مجهز به قدرت و شمشير و اراده و سياست هم بشود , خطر عظيمي براي بشريت است . امروز بشر قرن بيست و يكم با همه ي داعيه ها , براثر بعضي از ضعفهايي كه نشان داده مي شود , به اين سمت دارد حركت مي كند كه قدرت يا مجموعه ي قدرتي بي مهار به اتكاي زور و سرپنجه ي پولادين و قدرت اسلحه ي خود بايستند و براي خودشان حق خلق كنند; حقي كه وجود ندارد. اين همان وضعيتي است كه آن روز در دوران شروع بعثت وجود داشت .
پيغمبر ايستاد; نفرمود اين يك واقعيت است و با اين واقعيت چه مي شود كرد. بعضي ضعفها و بي همتيهاي خود را اين طور توجيه مي كنند : واقعيتي است , چه كار كنيم . واقعيتي كه بايد در مقابل آن تسليم شد , اين نيست . واقعيتهاي طبيعي , واقعيتهاي غيرقابل علاج , واقعيتهايي كه بر انسانها تحميل نشده است ; اينها واقعيتهايي است كه انسان بايد با آنها كنار بيايد و بسازد; اما واقعيتهايي را كه عده يي با تكيه به سرنيزه و زور عليه عده يي ديگر به وجود آورده اند , بايد به هم زد. اين منطقي نيست كه بگوييم قدرت استكبار امروز يك واقعيت است ; چه كار كنيم . اين واقعيت , تحميلي است . در مقابل اين واقعيت , انسانهاي بزرگ , اديان الهي و صاحبان فكرهاي بزرگ مي ايستند و مقابله مي كنند تا آن را عوض كنند; و عوض هم مي شود. حقيقت بعثت , اين بود.
روزي كه اين پيام وارد فضاي مكه شد , فرمود « قولوا لااله الا الله تفلحوا » . كسي اگر اهل انصاف نيز بود , به خود جرات نمي داد كه احتمال بدهد اين حرف يك روز پيروز خواهد شد; چون اصلا " زمينه يي وجود نداشت . آن همه بت با عظمت بر ديوارهاي كعبه آويخته ; پشتوانه ي بتها , تعصبهاي عميق جاهلي ; آن اشراف مكه و خانواده هاي قدرتمند و با نفوذ كه « لااله الا الله » همه ي اينها را به هم مي زد; پشت سر اينها , حكومتهاي مقتدر ساساني و امپراتوري روم ; مگر كسي به خود جرات مي داد در وهله ي اول بپذيرد كه اين پيام , قابل طرح و تعقيب است ! انسانهاي ضعيف , از همين جا عقب نشيني مي كنند. اما وظيفه و رسالت و بعثت , پيغمبر را جلو آورد. بعثت يعني برانگيختگي ; و اين بعثت آمد فضا را اول در محيط حجاز , بعد در همه ي دنياي متمدن آن روز , در ظرف بيست و چند سال تغيير داد. هنوز نيم قرن از ظهور اسلام و اصل بعثت نگذشته بود كه بيش از نيمي از دنياي متمدن تحت تاثير اسلام قرار گرفت . خيال نكنيد حكومتهايي مثل امپراتوريهاي قدرتمند , علم و عقل و تشكيلات و نيروي نظامي و ادعا و غرور و تكبر نداشتند; چرا , ليكن ايمان صريح , روشن و متكي به منطق قوي وقتي در دل انسانهاي با همت و با اخلاص و فداكار قرار بگيرد , همه ي اين موانع برداشتني است .
امروز هم همان طور است : ايمان اسلامي , ايماني است كه متكي به منطق و استدلال و متضمن خير و سعادت بشر است . شايد اگر چهل , پنجاه سال پيش كسي اين ادعا را مي كرد , خيلي قابل قبول نبود. آن روز سوسياليزم با حجم عظيم خود همه را تهديد مي كرد و با همه بر سر تحدي بود. اين طرف هم در مقابل , ليبرال دمكراسي غرب پر ادعا بود. آن سرنوشت سوسياليزم است كه به آن روز دچار شد; اين هم واقعيتهاي ليبرال دمكراسي غرب است .
يك نمونه اش را شما در هياهوي لشكركشي به عراق مي بينيد كه حكومتي ـ مثل حكومت امريكا ـ به خود حق مي دهد در امور منطقه ي حساسي مثل خاورميانه دخالت كند و اين را حق خود بداند. اين يعني زورگويي و ديكتاتوري . به عنوان مقابله ي با ديكتاتوري , اينها دارند بدترين شكل ديكتاتوري را اعمال مي كنند; به سر وقت ملتها رفتن , به بهانه ي وجود كسي در راس حكومت ! در افغانستان هم به شكل ديگر , ملتها را زير فشار اسلحه قرار مي دهند و بعد براي آينده ي خود , براي نفت خود , براي پايگاه نظامي و براي قدرت سياسي خود , زمينه درست مي كنند; اين امروز عمل ليبرال دمكراسي حاكم بر دنياي غرب است . ممكن است بوقهاي تبليغاتي فضا را تحت تاثير قرار بدهند , اما در بلندمدت حقايق از نظر چشم بشر پنهان نخواهد ماند.
نمونه ي ديگرش , حمايت از رژيم غاصب صهيونيست است ; اين هم يكي از آثار و ثمرات همان ليبرال دمكراسي است . اصرار دارند كشورهاي اسلامي اين رژيم غاصب ظالم بي اعتقاد به همه ي ارزشهاي انساني را به رسميت بشناسند; رژيمي كه نه خاك , خاك اوست ; نه ملت , ملت اوست و نه كوچكترين حقي دارد; اما اين همه نيز به صاحبان آن سرزمين دارد ظلم و اهانت مي كند.
شما ببينيد الان دو سال است در سرزمينهاي فلسطين چه مي گذرد و آنها با مردم چه مي كنند.
امريكا پشت سر رژيم صهيونيستي غاصب و مفسد و زياده طلب قرار گرفته است . همين جسارتي كه ديروز به مسجدالاقصي كردند , يك نمونه ي آن است . اين ثمره يي از ثمرات ليبرال دمكراسي است .
مكتب اسلام , يعني مكتب حمايت از انسانيت و ارزشهاي انساني ; مكتب ترويج رحم و مروت ; مكتب ترويج اخوت و برادري انساني ; مكتبي كه معيارش در حقوق اجتماعي اين است : « لن تقدس امه لايوخذ للضعيف فيها حقه من القوي غير متعتع » ; در يك جامعه , فردي كه دستش از زر و زور تهي است , بتواند حق خود را بدون هيچ گونه مشكل , از قوي ـ كه زر و زور هم دارد ـ بگيرد. اين پيام اسلام است ; اين جامعه ي درست اسلامي است ; امروز اين پيام است كه ملتها را مجذوب مي كند. كجاي دنياي امروز اين طور اداره مي شود كدام دمكراسي , كدام ليبراليسم , كدام حقوق بشر ادعايي امروز مي تواند چنين چيزي را مطرح و دنبال آن حركت كند امروز نقطه ي مقابل آن عمل مي كنند.
اسلام , همان پيام زنده و نافذ و متكي به منطق قوي را امروز هم دارد. اسلام توانايي خود را نشان داده است ; در ايران اسلامي نشان داد , در تجربه هاي گوناگون اين منطقه نشان داد , در پايداري مردم فلسطين نشان داد.
امروز نوبت ما مسوولان اين كشور اسلامي و مسوولان دنياي اسلام است كه نشان بدهيم عميقا " به اسلام معتقديم ; پيام اسلام را درك كرده ايم و آن را قبول داريم و حاضريم براي آن كار كنيم . وظيفه ي مسوولان خيلي سنگين است .
اولين قدمي كه مسوولان برمي دارند , بايد اين باشد : خودشان را اسير چيزهايي كه بلاي جوامع است , نكنند; اين يك قدم اساسي است . ماها بايد همت كنيم . ملتها نشان دادند كه آماده اند. ملت بزرگ ما در تجربه هاي انقلاب و بعد از انقلاب تا امروز اين طور نشان داد كه شجاعانه آماده ي فداكاري است ; امروز هم همان گونه است .
ملت فلسطين و لبنان و ملتهاي مسلمان همه جا نشان داده اند كه آماده اند; ما مسوولان هستيم كه بايد به عهد خود وفا كنيم . بعثت و روز مبعث و ياد مبعث براي ماها درس و مايه ي تذكر به مسووليت عظيم الهي است .
خداوند درجات امام بزرگوار ما را كه اين راه را به روي ما و به روي امت اسلامي گشود , روز به روز متعالي كند و شهداي عزيز و ارزشمند ما را كه در اين راه جان خود را فدا كردند , با اوليائشان محشور بفرمايد و ان شاالله به امت اسلامي توفيق پيشرفت و حركت و اقدام در راه مصالح خود با اتحاد كلمه عطا كند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته


 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved