ش (تهران): آیا قرائت فاتحه (یا هر گونه
خیرات)برای اموات به آنها میرسد؟ آیا این خیرات برای اموات نوعی شفاعت
ما برای آنهاست؟ آیا شفاعت هرکسی قبول می گردد؟ (حتماً بخوانید)
قرائت فاتحه، اقامهی نماز قضا به نیابت اموات و یا نماز مستحب و
هدیه ثواب آن به اموات و هم چنین زیارت، صدقه، یا هر گونه خیرات دیگری
که برای اموات انجام میگیرد، در واقع نوعی «هدیه» است که از طرف
بازماندگان در دنیا برای رفتگان و اموات ارسال میگردد و به آنها نیز
میرسد (1). و در احادیث و روایات نیز تأکید بسیاری بر آن شده است:
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند :
«هر جمعه ارواح مومنین مقابل خانه هایشان میآیند و هر یک با آواز
حزین و گریه٬ فریاد میزند٬ ای اهل و اولاد من! ای پدر و مادر من
!ای خویشان من به ما مهربانی کنید و با آنچه ما برای شما گذاشتیم که
اکنون حساب و کتاب و عذابش برای ماست و نفعش برای شما برای ما نیز
درهمی یا قرص نانی یا جامه و لباسی هدیه و خیرات کنید تا خداوند از
لباسهای بهشتی به شما بپوشاند . آن گاه رسول خدا (ص) گریه کرد تا حدی
که دیگر قدرت بر سخن گفتن نداشت.
سپس فرمود : این برادران مرده شما می گویند: وای بر ما اگر از آنچه که
در دست ما بود در راه خدا انفاق می کردیم الآن به شما محتاج نبودیم. آن
گاه با حسرت و پشیمانی برمی گردند. در خاتمه فرمودند : زود برای
مردگانتان صدقه بفرستید.» ) مفاتیح ٬ ص907)
الف - در مورد «خیرات» برای اموات نیز دقت شود که فایده برنده ابتدایی
از این خیرات زندهها هستند، منتهی چون کار خیر اجر و ثواب دارد و خیر
ثواب را هدیه به اموات کرده است، خداوند رحمان و منان ثوابی به میت
اعطا می فرماید، بدون آن که از ثواب خیر و نیکوکار بکاهد. به عنوان
مثال: این انسانهای زنده هستند که تلاوت حمد یا سایر سورهها، زیارات
و ادعیه را می نمایند و از برکات دنیوی و اخروی آنها به حد ایمان،
اخلاص، فهم و باور خود بهرهمند میشوند و یا این زندهها هستند که
غذایی میخورند و یا به لباسی دست پیدا می کنند و یا گرهای از مشکلات
مالیشان باز میشود و ثوابش به میت نیز میرسد.
ب - در مورد «شفاعت» نیز دقت شود که در اصل به معنای «جفت» شدن است.
پس هر کس با هر چیزی در دنیا یا آخرت «جفت» شود، شفاعت صورت پذیرفته
است.
اما به طور معمول منظور از «شفاعت» جفت شدنی است که انسان را از انواع
عذابهای دنیوی، برزخی و قیامت برهاند. بدیهی است که چنین شفاعتی را
خداوند باید بپذیرد. لذا فرمود:
«... ما مِنْ شَفيعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِه ...» (یونس – 10)
ترجمه: ... هيچ شفاعت كنندهاى وجود ندارد مگر به اذن خود او ... .
«يَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ
الرَّحْمنُ وَ رَضِيَ لَهُ قَوْلاً» (طه - 109)
ترجمه: در آن روز شفاعت سودى ندارد مگر از كسى كه خداى رحمان اجازه
شفاعتش داده باشد و سخن او را در شفاعت بپسندد.
ج – بدیهی است که اگر فرد نزد خداوند مقبول و محبوب باشد، خداوند
متعال و کریم نیز شفاعت او را نسبت به دیگران [اعم از زنده یا مرده]
میپذیرد و شفاعت صورت میپذیرد. اگر به موضوع «شفاعت» با دید وسیعتری
بنگریم، در مییابیم: همین که به آشنایان خود میگوییم: التماس دعا، یا
در زیارت میخواهیم که سلامی برسانند و یا نایب الزیارة باشند، خود
طلب نوعی شفاعت است که اگر خدا بخواهد مقبول میافتد.
پس اگر به خیرات برای اموات نیز به این چشم نگاه کنیم که ما هدایایی
برای آنها میفرستیم و از خداوند کریم مسئلت مینماییم تا از ما بپذیرد
و به آنها برساند، باز هم شفاعت صورت پذیرفته است.
برخی از روایات:
- مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه به نقل از امام صادق (ع)
آورده است: راوى حديث گفت: از حضرت صادق(ع) پرسيدم: میتوان به جاى
مرده نماز خواند؟ حضرت فرمود: بلى، سپس فرمود: ممكن است ميت در نگرانى
و غم اعمال گذشته خود باشد و اين عبادتى كه به جاى او انجام مى شود
جبران كمبود او را بكند و وى را از نگرانى نجات بدهد.
- و نيز در همان كتاب به نقل از امام صادق (ع) آورده است:
حضرت فرمودند: همان گونه كه زندهها از هديهاى كه براى آنها مى برند
خوشحال مى شوند، اموات نيز از طلب رحمت و مغفرتى كه براى آنها مى كنند
خوشحال مى شوند.
- مرحوم محدث قمى در سفينه البحار به نقل از رسول خدا (ص) آورده :
كسى كه وارد مقبره مؤ منين ((قبرستان )) شود و سوره مباركه ((ياسين ))
را بخواند خداوند به اموات آن قبرستان تخفيف [در عذاب يا نگرانى ] مى
دهد.
- مرحوم مجلسى از تفسير در المنثور به نقل از رسول خدا (ص) آورده است
:
رسول خدا (ص) فرمودند: ميتى كه نزد او سوره بمارکه «ياسين» خوانده شود
سختىهاى عالم برزخ و قيامت بر او آسان مى گردد.
- باز مرحوم مجلسى در بحار به نقل از ابن ابى عمير آورده است :
از حضرت [امام صادق يا امام موسى بن جعفر (ع)] پرسيدم : دعا و صدقه و
نماز براى اموات فايده اى دارد و آيا به آنها مى رسد؟ حضرت فرمودند:
بلى .
- مرحوم شيخ حر عاملى در وسائل به نقل از حضرت صادق (ع) آورده است :
راوى حديث گفت : حضرت صادق (ع) فرمودهاند: ثواب نماز و روزه و حج و
صدقات و هر كار نيك و دعا به ميت مى رسد و اجرا و ثواب آن براى آن كسى
كه انجام داده نيز نوشته مى شود.
- مرحوم صدوق (ره ) در من لايحضر به نقل از حضرت رضا(ع) آورده است :
حضرت رضا (ع) فرموده اند: هر مؤ منى كه قبر مؤمن ديگرى را زيارت كند
و بر مزار او هفت مرتبه سوره مباركه «قدر» بخواند، خداوند هر دو را مى
آمرزد.
- مرحوم شيخ حر عاملى در وسائل الشيعه به نقل از عده الداعى آورده است
:
حضرت صادق (ع) فرمودند: چرا در حق پدر و مادر خودتان زنده باشند يا
مرده ، نيكى نمى كنيد؟ اگر براى آنها نماز بخوانيد، روزه بگيريد، صدقه
بدهيد خداوند ثواب اين اعمال را به آنها مى رساند و به شما براى اين
عمل نيكى كه انجام داده ايد پاداش بيشترى عنايت میكند.
پس، همین الآن فاتحه و صلواتی با دعا برای فرج را به کلیهی امواتمان
هدیه نماییم.ا
x-shobhe.com |