نگاهی به وضعیت عجیب تلفن‌های همراه در ایران
مشترك مورد نظر، به دنیا نیامده است!

مرتضی مونسی :

آقا خیلی مخلصیم، چه عجب یادی از ما... مرتیكه كلاه بردار، حالا دیگه واسه ما دُم درآوردی... قرارمون دم پارك لاله... دیروز تو استادیوم ندیدمت... واقعا می‌خوامت از ته دل... مگر دستم بهت نرسه، تكه‌تكه‌ات می‌كنم...!

نه! دچار پراكنده‌نویسی نشده‌ام. آنچه خواندید، صحبتهایی بود كه دیروز از گوشی تلفن همراهم ‌شنیدم؛ طبق معمول، خط روی خط افتاده بود و من همه چیز شنیدم، جز صدای مدیرمسئول سایت كه برایم پیام فرستاده بود، با او تماس بگیرم.

چند میلیون نفری كه در ایران از وسیله‌ای به نام «تلفن همراه» استفاده می‌كنند، تنها دلخوشی‌شان به این است كه در این مملكت، همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید، بنابراین، نباید انتظار داشت كه سیستم مخابراتی ما، یك شاهكار باشد و تافته جدا بافته. شاید هم خیلی‌ها فكر می‌كنند، تلفن همراه همین هست كه هست؛ یعنی وسیله‌ای است برای خرد كردن اعصاب، به هم ریختن برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های آدم و البته كمی هم تفریح برای آدمهای فضولی كه مكالمات دیگران روی خط آنها می‌افتد. تلفن همراه ایرانی، همچنین وسیله‌ای است كه برای یك مكالمه عادی چند دقیقه‌ای، دق‌مرگت می‌كند و تو عادت كرده‌ای به شنیدن صدای خانمها و آقایانی كه خیلی مؤدبانه و لفظ‌قلم برایت توضیح می‌دهند كه مشترك مورد نظر، در دسترس نمی‌باشد یا تلفنش را خاموش كرده یا همه مسیرها مسدود است و یا آنكه اساسا چنین مشتركی وجود خارجی ندارد و شما دچار اوهام شده‌ای كه خواسته‌ای به كسی كه هنوز از مادر زاده نشده، زنگ بزند!

مخابرات ایران، باید به خود ببالد كه با طرحی نوین كه هیچ‌گونه مشابه خارجی هم ندارد، توانسته است برای یك مكالمه، هزینه چند مكالمه را از مشتركان دریافت كند و چنان زیركانه این كار را انجام دهد كه هیچ‌كس متوجه سركیسه شدن نشود و حتی هنگام دیدن قبض تلفن همراهش با آن ارقام نجومی، به جای اعتراض به مخابرات، خود را سرزنش كند كه چرا ملاحظه جیبش را نكرده است. اگر می‌پرسی كه چگونه چنین شاهكاری ممكن است، فقط كافیست به یاد بیاوری كه هر مكالمه‌ات چند بار قطع می‌شود و تو ناگزیر از شماره‌گیری مجدد می‌شوی و البته كنتورهای مخابرات هم كه بیكار ننشسته‌اند.
جالب اینجاست كه به رغم این واقعیت، مسئولان مخابرات هم مدام، دم از ارزانی مكالمات تلفن همراه در ایران می‌زنند.

ثبت نام و خرید تلفن همراه هم كه حكایت خود را دارد؛ حكایتی كه فقط در ایران می‌توان سراغش را گرفت. در این سرزمین، هر كس هوس داشتن تلفن همراه به سرش بزند، ناگزیر است زره بپوشد و خود را به قلب صفهای طویل ثبت‌نام بزند و 500ـ400 هزار تومان را به مخابراتی‌ها بدهد تا آنها هروقت خواستند، یك سیم‌كارت هم به این شهروند هوس‌باز بدهند. راه دوم هم این است كه یك میلیون تومان پول بی‌زبان را به دلالهای تلفن همراه بدهد تا خطی را كه ارزش واقعی آن، كمتر از یك‌دهم این مبلغ است را صاحب شود و تازه این، اول كار است: دردسرهای داشتن تلفن همراه.

البته، نباید سیاه‌ نمایی كرد و همه را به یك چوب راند. درست است كه تعداد كمی از مردم كه مشتركان تلفن همراه هستند، از وضعیت «قمر در عقرب» خطوط این وسیله ارتباطی، دل‌خوشی ندارند و مدام غر می‌زنند، ولی در عوض، تعداد بیشتری(!) از وضعیت حاضر، راضی و خرسندند،

نخست، شركتهای خارجی عرضه‌كننده تجهیزات مخابراتی به ایران هستند كه اوضاع بغرنج خطوط تلفن همراه ایران، باعث دلگرمی آنهاست، تا بتوانند حتی با مدیریتهای دست‌چندم خود، عرض اندامی در كشورمان بكنند و نصیبی از این آشفته‌بازار ببرند.

دوم، دلالهای سیم‌كارت هستند كه در طول این سالها، تا توانسته‌اند از آبهای گل‌آلود مخابرات، ماهی گرفته‌اند و به نان و نوایی رسیده‌اند. به هر حال، هرچه باشد، یكی از وظایف دولت، اشتغال‌زایی است و با عرضه گران سیم‌كارت، تاكنون، برای ده‌هاهزار نفر، شغل مولدی به نام «دلالی سیم‌كارت» به روشهای نقد و اقساط و كلاهبرداری، دست و پا شده است.

بودجه‌نویسان دولت هم خاطرات خوشی از تلفن همراه دارند. همین پارسال بود كه دولت برای پرداخت حقوق معوقه فرهنگیان به بن‌بست رسیده بود كه بار دیگر، شوالیه‌ای به نام «پیش‌فروش تلفن همراه» به داد رسید و دو هزار و سیصد میلیارد تومان ناقابلی كه به خزانه ریخته شد، نه تنها جیب بعضی از مردم را خالی و آنها را از خرید عید معاف كرد، بلكه صفایی هم به كلبه بی‌رونق دولت داد و البته باعث شد تا عیدی كارمندانش را هم از این هدیه از آسمان رسیده بدهد.

به هر حال، حكایت تلفن همراه ایران، همین هست كه هست و اگر كسی از این وضعیت، ناراضی است، می‌تواند یا تلفن همراه نخرد یا آنكه اگر هم قبلا چنین اشتباهی را مرتكب شده است، آن را بفروشد و خیال خود را راحت كند.

اما توصیه پایانی این نوشتار، به كسانی كه همچنان سوار بر «خر شیطان»‌اند و می‌خواهند صاحب تلفن همراه شوند، این است كه موقع خرید گوشی، دستگاهی را انتخاب كنند كه انواع بازی‌های جدید را در خود داشته باشد، چون با این وضعیتی كه پیش می‌رود، دیر نخواهد بود روزی كه تنها استفاده‌ای كه می‌توان از گوشی تلفن‌های همراه كرد، بازی كردن و غنی‌سازی اوقات فراغت به وسیله آن است!!

به نقل از سايت بازتاب

Logo
https://old.aviny.com/news/83/09/17/03.aspx?&mode=print