جزیره ایمان
وقایع نگاری 2 سال انقلاب بحرین

مردم بحرین درحالی مظلومانه دومین سالگرد انقلاب مسالمت‌آمیز خویش را گرامی می‌دارند و به استقبال سومین سال از قیام خود می‌روند که رژیم آل‌خلیفه از هیچ اقدامی برای سرکوب این قیام فروگذاری نکرد.

 مردم بحرین درحالی دو سال از انقلاب با شکوه 14 فوریه 2011 خود را پشت سر گذاشتند که رژیم حاکم بر این کشور از هیچ اقدام وحشیانه‌ای برای سرکوب آن دریغ نکرد و برای رویارویی با این انقلاب از بدترین شیوه‌ها از جمله کشتن معترضان و مجروح کردن آنها با استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای، بمب‌های گازی سمی، زندانی کردن شاخص‌ترین رهبران مخالفان، صدور احکام سنگین برای آنها، محاکمة پزشکان، اخراج کارکنان و کارگران، لغو تابعیت از مخالفان، استفاده از روش‌های نیرنگ و فریب مانند دعوت‌های دروغین به مذاکره بهره جست.
همچنین حملات نظام در سال اول انقلاب حسینیه‌ها، اماکن مقدس و مساجد را نیز در برگرفت، همچنین رهبران معارض و در رأس آنها «آیت الله شیخ عیسی قاسم» مورد حملاتی قرار گرفت و با ادعای تحریک به کشتار، شکایت‌های قضایی صوری علیه وی انجام شد.
همچنین رژیم آل خلیفه که تلاش می‌کرد، تا جای ممکن فضا را برای تحرکات مسالمت آمیز مخالفان تنگ کند، در سه ماهه آخر سال گذشته میلادی مصوبه ممنوعیت برگزاری تظاهرات و تجمع‌های مردمی صادر کرد.
علی رغم تمام این اقدامات رژیم آل خلیفه، نیروها و تشکل‌های سیاسی مخالف توانستند انگیزه خویش را برای ادامه انقلابشان را حفظ کنند، به طوری که آنها توانستند در طول سال تظاهرات و راهپیمایی‌های مسالمت آمیز گسترده بی‌شماری را در مناطق مختلف کشور برگزار کنند که در آن شمار زیادی از مردم بحرین مشارکت نمودند و علی رغم مشارکت ده‌ها هزار نفری معارضان در این تظاهرات، آنها همچنان مسالمت آمیز بودن تظاهرات و اعتراض‌های خود را حفظ و از طریق دعوت به دمکراسی واقعی و تشکیل حکومت انتقالی برخواسته‌های عادلانه خویش تأکید کردند.
همچنین مخالفان توانستند وحشیگری نظام را در محافل بین المللی به تصویر بکشند، اما این امر منجر به تحرک بین المللی جدی جهت توقف نقض حقوق بشر در بحرین نشد، زیرا قدرت‌های غربی حامی این نظام هستند. همچنین انقلاب بحرین با حمایت عربی مناسبی مواجه نشد، اما بسیاری از جنبش‌های مردمی و سیاسی عربی همبستگی خویش را با انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین و خواسته‌های بر حق‌اشان اعلام کردند.

- 14 فوریه 2011، روز خشم


نخستین روز از اعتراض‌های مردمی علیه دولت بحرین. مردم در میدان اللؤلؤة تجمع کرده و با برگزاری تظاهراتی تاکید می‌کنند، تا زمانی‌که حکومت بحرین خواسته‌های آنان را برآورده نکند، همچنان به تحصن و تظاهرات خود ادامه خواهند داد. آنها آزادی تمام بازداشت‌شدگان و پرداخت غرامت به آنان را خواستار شدند. در تظاهرات این روز دو نفر شهید شدند و 14 نفر زخمی شدند.


تصویر لزوما برای همان روز نیست


- 15 فوریه 2011

در این روز اعتراض‌های مردمی ادامه پیدا کرد و معترضان تلاش کردند، میدان اللؤلؤة را به تصرف خود درآورند. از سوی دیگر 70 هزار معترض بحرینی در تشییع پیکر یکی از شهدای روز گذشته میدان اللؤلؤة شرکت کردند.

- 16 فوریه 2011
معترضان بحرینی برای سومین روز متوالی به اعتراض‌های خود ادامه داده و میدان اللؤلؤة منامه را تصرف کردند. جمعیت «الوفاق» مهم‌ترین گروه اپوزیسیون نیز در اعتراض به شهادت دو نفر در اعتراضات اخیر حضور خود در پارلمان را به حالت تعلیق درآورد.

- 17 فوریه 2011

نیروهای نظامی و امنیتی به هزاران معترض بحرینی که در میدان اللؤلؤة یورش بردند که براثر آن چهار بحرینی به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.وزارت خارجه بحرین در واکنش به اعتراضات بین المللی بیانیه‌‏ای رسمی صادر کرد که در آن آمده بود: مشابه اعتراض‏های بحرین تنها در کشورهای دموکراتیک دیده می‌‏شود. کشور پادشاهی بحرین هیچوقت از زور علیه مردم کشورش استفاده نخواهد کرد. برنامه اصلاحات و تغییر هنوز در دستور کار پادشاه بحرین است. این تغییرات شامل «تضمین تقسیم قدرت»، «رعایت اصول حقوق بشر» و «آزادی بیان» است. کمیته ویژه‏ای به ریاست معاون نخست وزیر جهت تحقیق برای مرگ دو جوان بحرینی تشکیل شده است. این کمیته کار خود را بی‌طرفانه و صادقانه انجام خواهد داد. آزادی بیان با رعایت «قانون اساسی» و «قوانین کشور بحرین» حق همه مردم است و باید از سوی همه مورد احترام قرار بگیرد.



- 18 فوریه 2011

نیروهای امنیتی بحرین به سوی تظاهرکنندگانی آتش گشود که در صدد تظاهرات گسترده در منامه بودند. این درگیری چندین شهید و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.

- 19 فوریه 2011
بازگشت هزاران معترض بحرینی به میدان اللؤلؤة پس از عقب‌نشینی تانک‌ها و ارتش بحرین از این میدان. گروه‌های معارض پیشنهاد حکومت بحرین برای پایان دادن به اعتراضات از طریق گفت‌وگو را رد کردند.

- 23 فوریه 2011

دو شهید و بیش از 200 زخمی در یورش نیروهای امنیتی به معترضان بحرینی. اعلام حالت فوق العاده توسط پادشاه بحرین. آزادی 23 نفر از زندانیان سیاسی شیعی که به اتهام اقدامات تروریستی در بازداشت آل خلیفه بودند.


- 25 فوریه 2011

روز بزرگداشت شهدای انقلاب میدان اللؤلؤة

- 26 فوریه 2011

حمد بن عیسی الخلیفه، شاه بحرین وزیران «امور کابینه»، «مسکن»، «بهداشت» و «برق» را برکنار کرد. بازگشت شیخ «عیسی قاسم»، رهبر شیعیان بحرین از تبعید.

- 28 فوریه 2011

اعزام 30 تانک سعودی به بحرین از طریق پل ملک فهد. راهپیمایی معترضان بحرینی به طرف پارلمان و محاصره آن. هشدار شورای علمای بحرین به رژیم حاکم درباره تعلل در زمینه عمل به خواسته‌های مردم و شروع نافرمانی مدنی و محاصره نهادهای دولتی.

 


- 1 مارس 2011

ادامه تجمع در میدان اللؤلؤة. برگزاری ر اهپیمایی گسترده تحت عنوان «وحدت ملی»

- 2 مارس 2011

ادامه تجمع در میدان اللؤلؤة. برگزاری تظاهرات گسستن بند‌ها به سوی وزارت کشور بحرین. درخواست سازمان عفو بین الملل برای تحقیق فوری در خصوص حمله نیروهای امنیتی علیه اورژانس‌ها و مجروحان قیام مردم بحرین. راهپیمایی هزاران نفری بحرینی‌ها به طرف زندان قلعه در منامه.

- 3 مارس 2011

محاصره ساختمان وزارت کشور بحرین توسط معترضان. گروه‏های معارض آغاز هرگونه گفت‌وگو با رژیم را مشروط به 4 شرط کردند: انحلال پارلمان و برکناری فوری نخست‏ وزیر و هیأت دولت فعلی، محاکمه مسئولان شهادت شهروندان بحرینی، تشکیل دولت موقت ملی برای برگزاری انتخابات مجلس و تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل پارلمانی مردمی و دارای تمامی صلاحیت‏‌ها.

- 4 مارس 2011

برگزاری تظاهرات روز «زحف» (سرنگونی دولت) به سمت میدان اللؤلؤة. برگزاری تظاهراتی گسترده‌ از مقابل مقر دولت بحرین به سمت میدان اللؤلؤة.

- 6 مارس 2011

تحصن در مقابل ساختمان دولت برای جلوگیری از ورود وزیران به ساختمان دولت و ممانعت از تشکیل جلسه هیات وزیران

- 7 مارس 2011

معترضان بحرینی با تجمع مقابل سفارت امریکا در منامه پایتخت این کشور، پایان حمایت‌های واشنگتن از رژیم آل‌خلیفه را خواستار شدند.

- 10 مارس 2011

شورای همکاری خلیج فارس تصمیم گرفت با تشکیل صندوق توسعه، به بحرین و عمان کمک کند. این تصمیم برای کمک به دولت‌های بحرین و عمان برای مقابله با هرگونه تهدیدات امنیتی اتخاذ شد.


- 11 مارس 2011

درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی و نظامی بحرین ده‌ها زخمی بر جای گذاشت که بسیاری از آنها به دلیل شدت جراحات به بیمارستان‌ها منتقل شدند. ولیعهد بحرین با آغاز گفت‌وگو‌ با معارضان دولتی موافقت و تاکید کرد که دولت خواسته‌های آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

- 14 مارس 2011

انتشار خبر اعزام بیش از یک هزار نیروی نظامی و امنیتی سعودی به بحرین برای مهار قیام مردمی این کشور. امارات متحده عربی نیز با اعزام 500 نیروی پلیس به بحرین موافقت کرد.

- 15 مارس 2011

هزاران بحرینی در اعتراض به اعزام نیروهای نظامی از کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه عربستان به بحرین در برابر سفارت ریاض در منامه پایتخت بحرین تظاهرات کردند. دو معترض بحرینی شهید و بیش از 200 نفر به شدت زخمی شدند. رهبران مذهبی شیعه از جامعه جهانی و جهان اسلام خواستند تا در خشونت‌های بحرین دخالت کرده و جلوی یک قتل عام را بگیرند.


- 16 مارس 2011

نظامیان سعودی با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های جنگی تظاهرات کنندگان در میدان اللؤلؤة را هدف قرار دادند. محاصره میدان اللؤلؤة با تانک‌های سعودی. شهادت 4 شهروند بحرینی و زخمی شدن صدها نفر در درگیری‌های ستره. محاصره بیمارستان «سلمانیه» در منامه توسط نیروهای امنیتی بحرین و جلوگیری از ورود مجروحان به این بیمارستان. یورش نیروهای سعودی و چماقداران بحرینی به درمانگاه ستره. قطع تمام ارتباطات تلفنی بحرین با جهان خارج توسط رژیم. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های این کشور تا اطلاع ثانوی. استعفای وزیر بهداشت بحرین. استعفای «شیخ احمد العصفور»، مشاور پادشاه بحرین در شورای عالی امور دینی این کشور در اعتراض به سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان بحرینی.

- 17 مارس 2011

حمله نیروهای نظامی و امنیتی به معترضان و شهادت چهار شهروند بحرینی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر. استفاده از سلاح سنگین توسط نیروهای آل خلیفه علیه. حمله نیروهای امنیتی و نظامی آل خلیفه به بیمارستان‌ها.


- 18 مارس 2011

تخریت میدان اللؤلؤة نماد اعتراض و قیام مردمی در بحرین. حمله نیروهای آل خلیفه به بیمارستان سلمانیه. ورود شماری از نیروهای نظامی اماراتی با هدف پیوستن به نظامیان سعودی جهت سرکوب معترضان بحرینی به منامه، پایتخت بحرین.

- 19 مارس 2011

یورش نیروهای امنیتی ال خلیفه به مساجد شیعیان در محله «النعیم» واقع در غرب منامه که بیش از 6 هزار نفر جمعیت دارد و بازداشت شماری از شهروندان بحرینی.

- 21 مارس 2011

لنگر انداختن چند کشتی کویتی با سربازان پیاده ‌نظام این کشور جهت ملحق شدن به نیروهای سپر جزیره در بحرین.

- 22 مارس 2011

شهادت یک زن پزشک بحرینی. اعزام یک هزار نیروی پاکستانی جدید. لغو مراسم نوروز در سازمان ملل در اعتراض به جنایات بحرین.

- 23 مارس 2011

بازداشت «جلیله سلمان»، نایب رئیس انجمن معلمان بحرین

- 26 مارس 2011

نیروهای امنیتی آل خلیفه با هجوم به منزل یکی از انقلابیون بحرینی به نام «حسن سلمان حسن» چهار پسر وی را که در تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین علیه ظلم و جنایات رژیم آل خلیفه حضور فعال داشتند، دستگیر کردند. ماموران امنیتی با محاصره روستای «دمستان» در حومه منامه مانع از رفت و آمد به این روستا شدند.

- 27 مارس 2011

جمعیت الوفاق بحرین به صورت مشروط و در چارچوب خواسته‌های مردم این کشور، ‌ پیشنهاد میانجی‌گری کویت برای گفت‌وگو با رژیم آل‌خلیفه را می‌پذیرد. شهرهای مختلف بحرین به خصوص «بنی‏جمرة» و «الدراز» شاهد تظاهرات گسترده است.

- 28 مارس 2011

سازمان دیده‏بان حقوق بشر ضمن انتقاد از اقدامات حکومت بحرین، استفاده از زور و خشونت علیه معترضان و کشتار بی‌گناهان را محکوم کرد. نیروهای امنیتی بحرین، تعداد زیادی از اعضای «جمعیت معلمان بحرینی» را بازداشت کردند. پارلمان بحرین استعفای 11 نماینده پارلمان این کشور از فراکسیون الوفاق در مخالفت با سرکوب گسترده مردم توسط حکومت و با کمک اشغالگران سعودی را پذیرفت.

- 30 مارس 2011

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی بحرین مردم را در جریان تظاهرات ‌با گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی هدف قرار می‌دهند و مانع از ارائه خدمات پزشکی و درمانی به آنها می‌شوند و با تصرف بیمارستان سلمانیه قصد شناسایی معترضان را دارند. شهادت یک نوجوان 15 ساله بحرینی به نام «سید احمد سعید شمس» بر اثر شلیک گلوله به صورتش. حمله مجدد به بیمارستان سلمانیه و بازداشت «خانم النوال العویناتی» رئیس بخش زایمان این بیمارستان. بازداشت سه جوان بحرینی توسط نطامیان سعودی.

- 31 مارس 2011

دستگیری 50 فعال مخالف بحرینی. تخریب مقبره روحانی شیعه «عبدالحمید المجری». هشدار رئیس مرکز حقوق بشر بحرین به وخیم اوضاع انسانی در بحرین.

 


- یکم اول آوریل 2011

روز خشم. حمله نیروهای امنیتی بحرین پیش از آغاز تظاهرات مردم بحرین. آزادی «محمود الیوسف»، فعال اینترنتی بحرینی که از او با عنوان «پدر وبلاگ بحرین» یاد می‌‏شود.

- 2 آوریل 2011

جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی معارض رژیم بحرین، این روز را «روز عزای عمومی در سوگ شهیدان» اعلام می‌کنند. نیروهای امنیتی با حمله به منزل «حجت الاسلام شیخ محمد حسن خجسته»، مدیر اجرایی مجلس علمایی بحرین وی را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل می‌کنند.

- 5 آوریل 2011

ادامه تکبیر شبانه. دستگیری و بازداشت افرادی که در میدان اللؤلؤة تحصن کرده بودند. فروش مسلسل‌ها و تسلیحات نظامی انگلیسی به آل خلیفه. طرح آل خلیفه برای پاکسازی نژادی. آغاز حمله به حسینیه‌ها و مساجد بحرین.

- 6 آوریل 2011

آمادگی مردم بحرین برای تظاهرات 7 آوریل و به حالت آماده باش درآمدن نیروهای امنیتی و نظامی بحرین و عربستان. دستگیری دو فوتبالیست بحرینی.


16 آوریل 2011

حمله به عزاداری فاطمیه در نویدرات و ستره. ممانعت رژیم آل خلیفه از تشییع پیکر دو شهید زن بحرینی. شهادت سومین زن بحرینی. بازداشت 150 ورزشکار بحرینی.


- 30 آوریل 2011

شکنجه زخمی‌ها در بیمارستان‌ها از سوی نظامیان اشغالگر سعودی. صدور احکام اعدام در بحرین با چراغ سبز آمریکا. همدستی انگلیس با رژیم آل خلیفه در سرکوب معترضان. شهادت یک کودک شش ساله در بحرین


- 23 ژوئن 2011

سرکوب تظاهرات مردم بحرین با گلوله و گاز اشک آور. تشییع پیکر سی و هشتمین شهید انقلاب بحرین. محکومیت احکام دادگاه بحرین از سوی یک نهاد عربی و بیانیه شدید اللحن حزب الله لبنان درمحکومیت احکام دادگاه بحرین.


- 6 جولای 2011

سفر شماری از پزشکان ایرلندی به بحرین برای حمایت از پزشکان بازداشت شده توسط رژیم آل خلیفه. تکذیب خروج نیروهای سپر جزیره


- 28 جولای 2011


افشای دخالت فرزند پادشاه در شکنجه انقلابیون. افزایش مشارکت مردم در تظاهرات و راهپیمایی‌ها. درخواست سازمان دیده‌بان حقوق بشر برای آغاز تحقیقات درباره اخراج کارمندان بحرینی. تشدید فعالیت‌های انقلابی در ماه رمضان.

- 28 آگوست 2011

حبس ابد و زندان‏های طولانی برای رهبران انقلاب بحرین. دستگیری و بازداشت 80 زن و دختر بحرینی. صدور احکام علیه کادر پزشکی به دلیل کمک به مجروحان. بروز شکاف در خاندان سلطنتی بحرین

- 20 نوامبر 2011

ارسال نامه به «نبیل العربی»، دبیرکل اتحادیه عرب توسط معارضان بحرینی. بازداشت یکی از سران جمعیت معارض الوفاق. گزارش جمعیت الوفاق از جنایات آل خلیفه علیه کودکان بحرینی.

- 23 نوامبر 2011

گزارش کمیته حقیقت‌یاب بحرین منتشر شد. در این گزارش اگرچه به جنایات آل‌خلیفه اعتراف شده بود، اما رژیم بحرین و نیروهای موسوم به سپر جزیره از دخالت در این جنایات تبرئه شده بودند.

- 14 دسامبر 2011

حمایت منصف المرزوقی، رئیس جمهور جدید تونس از انقلاب بحرین. درخواست معارضان بحرینی برای دخالت فوئری سازمان ملل در امور بحرین.

- 27 دسامبر 2011

تظاهرات گسترده کارکنان اخراج شده از مشاغل خود در بحرین. افشای شکنجه معارضان بحرینی با کمک بعثی‌های بازمانده از رژیم دیکتاتوری صدام حسین. قدردانی آل خلیفه از حمایت‌های اتحادیه عرب از این رژیم.

ژانویه 2012: ارتش در سرکوب مشارکت می‌کند

- آغاز سال گذشته شاهد استمرار فعالیت‌های مسالمت آمیز انقلاب بحرین بود، امری که نظام بحرین را وادار به روانه ساختن ارتش به خیابان‌های این کشور جهت مشارکت در سرکوب تظاهرات نمود.
طی بیانیه‌ای که توسط دبیرکل جمعیت الوفاق منتشر شد، این جمعیت سخن قدرت حاکم درباره عقب نشینی ارتش از خیابان‌ها را صرفاً تبلیغات رسانه‌ای برشمرد و تاکید کرد که ارتش همچنان در عملیات سرکوب مردم بحرین در کنار سایر نیروهای امنیتی آل خلیفه حضور فعال دارد و واکنش‌های بین المللی نیز متناسب با حجم سرکوب مردم بحرین نیست.
- نیروهای امنیتی با استفاده از خشونت راهپیمایی مردمی انجام شده در پایان مراسم بزرگداشت شهید «هاشم سعید» در جزیره ستره را سرکوب کردند.
- همچنین بحرینی‌ها اقدام به تشیع شهید «فخریه جاسم» نمودند که این تشیع جنازه با شلیک گازهای سمی توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.
- شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق طی نامه‌ای به پادشاه بحرین وی را از اقدامات گروه‌های غیرنظامی مسلح که با حمایت نیروهای امنیتی رسمی در روستای دارکلیب صورت می‌گیرد، آگاه کرد.
- همچنین تشکل‌های سیاسی مخالف دو نامه خطاب به «نافی بیلای»، کمیساریای عالی حقوق بشر و «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل نوشته و طی این نامه‌ها تأکید کردند که مسئولیت جامعة بین المللی حمایت فوری از مردم بحرین است که حقوق اساسی‌اشان نقض و روزانه مورد حملات سرکوبگرانه و مجازات گروهی قرار می‌گیرند.


فوریه 2012: افزایش اعتراضات در نخستین سالگرد انقلاب

- یکی از مسئولان وزارت کشور بحرین اعتراف کرد که حدود 100 فعال بازداشت شده در زندان‌های بحرین به مدت چند روز دست به اعتصاب غذا زدند.
- تشکل‌های سیاسی در پایان راهپیمایی ترتیب داده شده در منطقه بلاد قدیم، بحرین تأکید کردند که عدم پاسخگویی حکومت به خواسته‌های مخالفان بحران شدید موجود در کشور را حل نخواهد کرد و حکومت در قبال استمرار سرکوب، وحشیگری و قتل مسئول است.
- در نخستین سالگرد انتفاضه مردمی بحرین تظاهرات بخش های مختلف بحرین به خصوص منامه را فرا گرفت و نیروهای امنیتی و نظامی حکومت بحرین با استفاده از گاز سمی و گلوله‌های پلاستیکی تلاش کردند این تظاهرات را سرکوب کنند که در پی آن شماری از تظاهرات کنندگان زخمی شدند.
- مسیرهای منتهی به میدان اللؤلؤة بحرین در منامه شاهد تظاهرات گسترده شهروندان جهت مشارکت در مراسم برزگداشت نخسین سالگرد انقلاب 14 فوریه بود که نیروهای امنیتی و نظامی بحرین اقدام به سرکوب تظاهرکنندگان نموده و مانع رسیدن آنها به میدان اللؤلؤة شدند.
- نیروهای امنیتی و نظامی بحرین در مناطق السنابس و البلاد القدیم به سمت تظاهر کنندگان مسالمت‌جو گازهای خفه کننده پرتاب کردند.
- نیروهای امنیتی و نظامی بحرین در مناطق مختلف بحرین اقدام به بازداشت‌های گسترده شهروندان در منازل و خیابان‌ها نمودند.
- «حسن محمد البقالی»، شهروند بحرینی به دلیل جراحات وارده در اثر آتش سوزی خانه‌اش در منطقة جد حفص شهید شد.
- نیروهای امنیتی و نظامی بحرین 20 شهروند بحرینی را در جزیره ستره دستگیر کردند.

- 2 مارس 2012
«شیخ عیسی قاسم» تمامی مردم بحرین را دعوت به مشارکت فعال در راهپیمایی روز جمعه 9 مارس نمود. او در خطبه نماز جمعه این روز اعلام کرد که شخصا در این راهپیمایی مشارکت خواهند کرد. او تأکید کردم مردم قطعاً پیروز خواهند شد.

- 9 مارس 2012
ده‌ها هزار بحرینی در شهرها و روستاهای این کشور پس از نماز جمعه 9 مارس در راهپیمایی «لبیک یا بحرین» که آیت الله شیخ عیسی قاسم دعوت به آن کرده بود شرکت کردند. مشارکت کنندگان در این راهپیمایی طی شعارهایی خواهان وحدت ملی، خروج نیروهای عربستانی و استقاط نظام آل خلیفه شدند.

- 14 مارس 2012

- بحرینی‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای را در اولین سالگرد اشغال بحرین توسط نظامیان سعودی ترتیب دادند.

- صبری محفوظ یوسف جوان بحرینی از «شهرکان» پس از تحمل رنج‌های پس از مجروحیت با گلوله پلاستیکی و شکنجه وحشیانه طی دوره بازپرسی و خفگی در منزلش در پی استنشاق گازهای سمی شهید شد.
- جعفر جاسم رضی (41 ساله) از منطقه المقشع به دلیل استنشاق گازهای سمی شهید شد و نیروهای امنیتی مراسم تشیع جنازه‌اش را سرکوب کردند.
- تشکل الوفاق به سخنان پادشاه بحرین در پی دریافت گزارش کمیته ملی پیگیری پیشنهادات کمیته بسیونی پاسخ داد و هادی الموسوی، از رهبران این تشکل طی کنفرانسی مطبوعاتی از سخنان پادشاه انتقاد کرد و گفت: چه کسی از پادشاه انتظار داشت که از مرتکبین جرایم تقدیر کند؟ او خواهان حمایت بین المللی از مردم بحرین شد.

آوریل 2012: محاصره العکر و فعالیت‌های همبستگی با الخواجه

- نیروهای نظام با استفاده از بمب های دارای گاز سمی و صوتی تظاهرکنندگان را در شهرک‌های ابوصبیع و توبلی سرکوب کردند.
- شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق طی سخنانی در کنفرانس عمومی این جمعیت تأکید کرد، پیشنهادات کمیته بسیونی فقط پس از برکناری حکومت اجرا خواهد شد. او مجدداً از نظامیان اشغالگر سعودی خواست که از بحرین عقب نشینی کنند.

- 4 آوریل 2012

شهروندان بحرینی مناطق مختلف این کشور فعالیت‌های هفته «آزادی یا شهادت» جهت اعلام همبستگی با عبدالهادی الخواجه را آغاز و دست به اعتصاب غذا زدند.

- 10 آوریل 2012

نیروهای امنیتی و نظامی آل خلیفه روستای العکر را کاملاً محاصره و پس از وقوع انفجاری مبهم و نامعلوم در آن اقدام به سرکوب گسترده اهالی این منطقه نمودند، انفجاری که بنابر اعلام مقامات بحرینی منجر به مجروحیت تعدادی از نیروهای پلیس شد.

-نیروهای اپوزیسون پیام فوری برای بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ارسال و از خواستند تا درباره آزاد سازی عبدالهادی الخواجه موضع گیری کند که وارد شصتمین روز اعتصاب غذایش در زندان می شد.
- فعالان سیاسی بحرینی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که حداقل 60 نفر از رهبران اعتراضات در روزهای اخیر به دلیل پیشگیری از تحرکات گسترده قبل از مسابقه جایزه بزرگ خودروها (فرمول 1) دستگیر شده‌اند.

- 2 می 2012

نیروهای نظام با وحشیگری کامل راهپیمایی‌های مسالمت آمیز در مناطق مختلف بحرین به خصوص در منامه را که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شده بود، سرکوب کردند.

- 4 می 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین بسیاری از تظاهرکنندگان در روستاهای این کشور را به دلیل رد اصلاحات پیشنهادی توسط پادشاه بحرین سرکوب کردند. همچنین حملات خود را علیه اهالی منطقه الدراز افزایش دادند که آیت الله شیخ عیسی قاسم در آن حضور داشت و محل اقامت وی به شمار می‌اید.

- 9 می 2012

هادی الموسوی، از رهبران جمعیت الوفاق از تهدیدات رسمی و پنهان آیت الله الشیخ عیسی قاسم تعجب کرد و گفت: گاهی هیأت وزیران بحرین او را تهدید می‌کند، گاهی خلیفه بن سلمان، رئیس دولت او را مسئول اتفاقات می‌داند و گاهی نیز وزیر دادگستری از دعوت او به خشونت سخن می‌گوید.

- 11 می 2012

جمعیت زیادی از مردم بحرین در مسجد امام صادق در الدراز برای مشارکت در نماز جمعه با امامت شیخ عیسی قاسم و اعلام همبستگی با او حضور پیدا می‌کنند.

- 29 می 2012

همسر عبدالهادی الخواجه، فعال حقوق بشر برجسته بحرینی می‌گوید که همسرش اعتصاب غذایش را که بیش از 3 ماه به طول انجامید به پایان رسانده است.

- 31 می 2012

دبیرکل جمعیت الوفاق بر اصل گفت‌وگو بر اساس اصول و مبادی صحیح تأکید کرد. گفت‌وگویی که بر اساس روند سیاسی واقعی استوار و در ایجاد دولت دمکراتیک نقش داشته باشد و مردم در آن منبع قدرت باشند.

- 1 ژوئیه 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین راهپیمایی‌های شبانه را در تعدادی از مناطق این کشور جهت همبستگی با بازداشت شدگان «یوم الاسیر» سرکوب کردند.

- 3 ژوئیه 2012

دهها تن از تظاهرکنندگان بحرینی در اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی و نظامی بحرین در راهپیمایی مربوط به شهید صلاح عباس که در پی اصابت با گلولة ساچمه‌ای کشته شد، مجروح شدند.

- 8 ژوئیه 2012

خیابان های جزیره ستره در پی بازداشت مجدد «نبیل رجب» شاهد تظاهرات اعتراض آمیز زیادی بود، درحالی که تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای خواهان آزاد سازی زندانیان دربند رژیم ال خلیفه بودند.

- 12 ژوئیه 2012

مسجد رسول اکرم (ص) در محرق با استفاده از بمب‌های آتش زا مورد حمله قرار گرفت.

- 14 ژوئیه 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین مانع از تظاهرات مردمی شدند. تظاهراتی که طی آن مخالفان با سردادن شعارهایی اعلام کردند، «خونریزی را متوقف کنید». نیروهای امنیتی شرکت کنندگان در تظاهرات را بازداشت و شماری از آنها را بازداشت کرده و از گلوله‌های ساچمه‌ای، گاز سمی، بمب‌های صوتی بالگردهای نظامی استفاده کردند.

- 18 ژوئیه 2012

جمعیت الوفاق محاکمه جمعیت «أمل» به عنوان مقدمه انحلال آن را محکوم و طی بیانیه‌ای تأکید کرد، این امر را در راستای تلاش حکومت بحرین برای محدودسازی بیشتر آزادی‌ها، حقوق بشر و استفاده از نفوذ سیاسی برای بقا به شمار می‌آورد.

- 7 جولای 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین اقدام به محاصرة کامل خیابان البدیع و ورودی‌های روستاهای پیرامون آن نمودند تا مانع استمرار راهپیمایی‌هایی شوند که تشکل‌های سیاسی اپوزسیون با عنوان «مردم عقب نشینی نخواهد کرد» دعوت به برگزاری آنها می‌کردند.

- 9 جولای 2012

دادگاه اداری تصمیم به انحلال جمعیت (أمل) اسلامی نمود.

- 13 جولای 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین مانع برگزاری تجمع مسالمت آمیز مخالفان بحرینی در منطقه السهله واقع در غرب منامه شدند.

- 27 جولای 2012

نیروهای اپوزسیون اقدام به راه اندازی فعالیتی موسوم به «خفافیش الظلام» (خفاش‌های شب) نمودند تا از هتک حرمت شهروندان در بحرین و حملات انجام شده علیه آنها، ربایش‌ها، سرقت‌ها و هرج و مرج و تخریب انجام شده در ساعات پایانی شب و ساعات اولیه صبح توسط دستگاه‌های امنیتی پرده بردارند.

- 31 جولای 2012

نیروهای اپوزسیون بحرین از حمله نیروهای وابسته به نظام به بیش از 300 منزل طی روزهای ماه رمضان و حمله نیروهای امنیتی و نظامی آل خلیفه به آنها با استفاده از سلاح های جدیدی خبر دادند.

- 2 آگوست 2012

شیخ محمد جواد الشهابی، مدیر حوزه امام باقر (ع) از سوی مزدوران نظام در منطقه الدراز مورد حمله قرار گرفت، به طوری که نیروهای امنیتی رژیم عمامه‌اش را برداشتند و به او فحش و ناسزا دادند.

- 4 آگوست 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین چهل شهروند این کشور را بازداشت و 45 نفر دیگر را طی تظاهرات مسالمت آمیز در مناطق مختلف کشور زخمی کردند.


- 10 آگوست 2012

آیت الله شیخ عیسی قاسم تأکید کرد که ملت بحرین فقط یک راه پیش رو دارد، راهی که باعث رضایت عقل و وجدان می‌شود و آن پافشاری بر خواسته‌های اصلاح طلبانه است.

- 14 آگوست 2012

دادگاه استیناف صدور احکام رهبران معارض دربند بحرینی را به 4 سپتامبر موکول کرد.

- 16 آگوست 2012

یکی از دادگاه‌های حکومت بحرین «نبیل رجب»، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین را به اتهام مشارکت در راهپیمایی‌های غیرقانونی به سه سال حبس محکوم کرد و رسیدگی به اتهامات اهالی المحرق به جلسه‌ای که قرار بود در 23 سپتامبر آینده برگزار شود، موکول شد.

- 22 آگوست 2012

پس از آنکه نیروهای وابسته به نظام بحرین آتش سلاح‌هایشان را به روی شهروندان در پایان مراسم عزاداری کودکی به نام حسام الحداد – که توسط نیروهای نظام کشته شد – گشودند، تعدادی از شهروندان مجروح و یا دچار خفگی شدند.

- 4 سپتامبر 2012

دادگاه بحرین مدعی شد که متهمان توطئه علیه نظام با حزب الله در ارتباط هستند که این ادعا توسط حزب الله نفی شد.

- 19 سپتامبر 2012

حکومتی بحرین همزمان با برگزاری نشست شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل در ژنو که جهت ارزیابی نقض‌ها و حملات انجام شده در بحرین تشکیل شد، روند حملات خود علیه معارضان بحرینی را افزایش داد. بر حسب اعلام سایت جمعیت الوفاق حملات شبانه و غافلگیرانه و شدید صورت می‌گرفت که در سال گذشته نیز مشابه آن مشاهده شده بود.


- 21 سپتامبر 2012

آیت الله شیخ عیسی قاسم در گردهمایی مردمی که در السنابس تحت عنوان «فداک یا رسول الله» (فدای تو ای پیامبر خدا) برگزار شد، گفت: ضروری است که مردم از غرب به دلیل مخالفتش با منافع مردم و قرار گرفتن در کنار دشمن اسرائیلی ابراز بیزاری کنند.

- 29 سپتامبر 2012


نیروهای امنیتی و نظامی بحرین علی حسین نعمة ‌17 ساله را پس از هدف قرار دادن مستقیم و عمدی از مسافت نزدیک با استفاده از گلوله خوشه‌ای در منطقه الصدد به شهادت رساندند.

- 3 اکتبر 2012

جمعیت زیادی از مردم بحرین شهید محمد علی مشیمع 23 ساله را که به دست عناصر نظام در اثر شکنجه و اهمال پزشکی عمدی در درون بازداشتگاه کشته شد، تشیع کردند.

- 11 اکتبر 2012

تشکل‌های اپوزیسیون تجمعات مردمی گسترده‌ای را در میدان آزادی المقشع با عنوان «شهیدان در قلب ما هستند» برگزار کردند.

- 15 اکتبر 2012

خالد بن علی آل خلیفه، وزیر دادگستری و امور اسلامی و اوقاف بحرین گفت: خطر واقعی که امنیت ملی کشورهای خلیج فارس را تهدید می کند، تفکر تندروانه حزب الله و جنبش الشیرازی و جنبش الصدری است.

- 18 اکتبر 2012

پس از کشته شدن دو پلیس بحرینی، نیروهای نظام منطقه العکر واقع در جنوب منامه را محاصره کردند و نیروهای اپوزسیون خواهان شکسته شدن محاصره منطقه با استفاده از تمامی روش های مسالمت آمیز شدند.

- 28 اکتبر 2012

تشکل‌های اپوزسیون فعالیت‌های مردمی گسترده‌ای را در منطقه العکر که نیروهای نظام به مدت یک هفته کامل آن را محاصره و اهالی و خانه هایشان را مورد سرکوب و حمله قرار داده بودند، برگزار کردند.

- 2 نوامبر 2012

تظاهرات مسالمت آمیزی در منامه، جد حفص، المصلی، المعامیر، بنی جمره و المقشع در اعتراض به نگه داشتن استاد «حسن مشیمع»، رهبر جنبش حق در زندان و جهت مقابله با تصمیم ممنوعیت تظاهرات برگزار شد.

- 6 نوامبر 2012

«سمیره رجب»، وزیر امور رسانه‌ای حکوکت بحرین گروه‌های وابسته به ولایت فقیه و حزب الله را متهم به اجرای انفجارهایی کرد که بحرین را به لرزه در آورد. اما حزب الله این ادعاها را تکذیب و تأکید کرد: نظام حکومتی انفجارها را جهت هدف قرار دادن مخالفان انجام داده است.


- 9 نوامبر 2012

آیت الله شیخ عیسی قاسم نماز جمعه را در مسجد امام صادق (ع) در الدراز با حضور گستردة مردمی برگزار کرد، در حالی‌که بسیاری از علمای بزرگ نیز خواهان مشارکت مردم در این نماز جهت تأیید آیت الله شیخ قاسم و محکومیت حمله حکومت علیه او شده بودند.

- 10 نوامبر 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین روستای مهزه در جزیره استره را محاصره کردند و جمعیت الوفاق اعلام کرد آنچه که در منطقه مهزه در جزیره ستره رخ می دهد، شبیه تحمیل حکومت نظامی است.

- 14 نوامبر 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین به روی مردمی که آماده سازماندهی راهپیمایی در پایان مجلس عزای علی رضی شهید نماز جمعه در شهرک الدراز می‌شدند، تیراندازی نمودند که این امر منجر به مجروح شدن شماری از شهروندان بحرینی شد.

- 20 نوامبر 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین اقدام به هدف قرار دادن شعائر و آزادی‌های دینی شهروندان نمودند و حملات دینی گسترده‌ای را علیه مناطق مختلف، مراسم عزاداری و خطبایی که سالروز عاشورا را گرامی می‌داشتند، انجام دادند و برخی ها را بازداشت و همچنان برخی دیگر تحت پیگرد برای حضور در مراکز امنیتی جهت بازجویی هستند. همچنین نیروهای حکومتی برای برچیدن پرچم‌ها و مظاهر عاشورا تلاش بسیاری کردند.

- 27 نوامبر 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین با حمایت بالگردهای نظامی هزاران تظاهرات کننده بحرینی را که تلاش می کردند،‌ به میدان اللؤلؤة در منامه برسند مورد حمله قرار دادند و طی عملیات سرکوب ده‌ها تن را مجروح کردند.

 

 


- 3 دسامبر 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین دیوارهای حدود چهل مسجد را که قبلاً تخریب شده بود، فرو ریختند. همچنین 4 مسجد دیگر را نیز به طور کامل تخریب کردند.

- 4 دسامبر 2012

نیروهای امنیتی و نظامی بحرین تحصن پیروان ائتلاف 14 فوریه در میدان ابوصبیع را سرکوب و به سوی تظاهرکنندگان بمب‌های گازی سمی شلیک کردند.

- 5 دسامبر 2012

عقیل عبدالمحسن، کودک 2 ساله بحرینی به دلیل شلیک گلوله ساچمه ای توسط نیروهای نظام از ناحیه سر و بازو در منطقه بنی جمره در غرب پایتخت بحرین مجروح شد.

- 20 دسامبر 2012

باسل منصور علی القطان، شهروند 44 ساله بحرینی پس از خفگی شدید در اثر گازهای خفه کننده و سمی که توسط نیروهای نظام به سمت منازل به صورت عمدی پرتاب شده بود، شهید شد.

- 21 دسامبر 2012

نیروهای اپوزسیون طی بیانیه‌ای خواهان پایان بخشیدن به راهپیمایی برگزار شده در غرب منامه شدند تا حکومت انتقالی متشکل از تکنوکرات‌های ملی گرا تشکیل و مسئولیت مرحله انتقالی را بر عهده بگیرد.

- 23 دسامبر 2012


در میان تدابیر شدید امنیتی در منامه نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد و طی این نشست تصمیماتی در حمایت از نظام بحرین در مواجهه با آن چه که تروریسم خوانده شد، اتخاذ گردید.

- 30 دسامبر 2012

دو تن از مأموران پلیس حکومت بحرین به اتهام شکنجه عبدالکریم فخروای که منجر به شهادت وی شد، با حکم قضایی به 7 سال زندان محکوم شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

Logo
https://old.aviny.com/article/gozaresh/91/11/EnghlabBahrain.aspx?&mode=print