آقای مشایی، به کجا چنین شتابان؟!!!
رحیم مشایی کیست؟
مشایی در آّبان 1339 در رامسر متولد شد. او فارغالتحصیل رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی اصفهان است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مشایی توانست اعتماد نیروهای امنیتی را به خود جلب کند و در نخستین مسئولیتهایش، مسئول مناطق بحرانی وزارت اطلاعات در دوران نخستوزیری میرحسین موسوی و وزارت محمد محمدی ریشهری شود. اما هنگامی که به عضویت شورای تأمین استان آذربایجان غربی رسید.
دکتر احمدینژاد فرماندار ماکو بود و شاید آشنایی آنها از زمان همکاری در استانداری آذربایجان غربی شروع شده باشد. همین آشنایی به تشکیل حلقهای به نام ارومیه منجر شد که احمدینژاد، ثمرههاشمی، فتاح، محصولی و مشایی عضو آن بودند. این حلقه در سالهای 65 به غرب کشور مهاجرت کرد. در این سال محمود احمدینژاد به سمت معاون استانداری کردستان منصوب شد. در همان زمان اسفندیار مشایی به عنوان «مسئول تدوین استراتژی نظام جمهوری اسلامی در خصوص اکراد ایرانی» به فعالیت پرداخت تا زنجیره دوستیهای این حلقه گسسته نشود.
او تا پیش از آنکه به حلقه دوستانش در شهرداری تهران بپیوندد، مدیرکل اجتماعی وزارت کشور، مدیر شبکه رادیو پیام و مدیر شبکه رادیو تهران بود. پس از حضور احمدینژاد در شهرداری تهران او معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری و پس از آن رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شد.
همین همراهی کافی بود تا پس از انتخاب احمدینژاد به عنوان رئیسجمهور، او راهی سازمان میراث فرهنگی شود و این سرآغاز حاشیههای مشایی برای دولت به شمار میرفت. در دولت دهم ابتدا به عنوان معاون اول رئیسجمهور منصوب شد اما با حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از این سمت کناره گرفت. با این وجود او همچنان در حلقه نزدیکان احمدینژاد ماند و رئیس دفتر او شد.
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر احمدی نژاد، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیت
انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شما است.
لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد.
سیدعلی خامنهای
27 /4/ 88
سوابق اجرایی
1.«مسئول مناطق بحرانی» وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در زمان نخست وزیری میرحسین موسوی
2. مدیر کل اجتماعی وزارت کشور
3. مدیر شبکه رادیو پیام
4. مدیر شبکه رادیو تهران
5. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران
6. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
مسئولیتهای کنونی
1. رییس دفتر دکتراحمدی نژاد
2. رییس مرکز مطالعات جهانی شدن
3. جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور
4. عضو شورای نظارت بر صدا و سیما
5. عضو شورای فرهنگی دولت
6. نماینده رییسجمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
7. عضو کمیسیونهای اقتصاد و فرهنگی دولت
8. سرپرست نهاد ریاست جمهوری
حاشیهها(مردم اسرائیل،ادغام سازمان حج و...)
سخنان و اقدامات جنجالی اسفندیار رحیم مشایی در دوران حضور در دولت نهم انتقادات زیادی را در طیف هواداران دولت برانگیخت. اظهاراتی همچون «دوران اسلامگرایی به پایان رسیدهاست. البته این دوره تمام نشده بلکه رو به پایان است.»، «در ایران استفاده از حجاب آزاد است و هیچ فشاری از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمیشود.»، «جلوگیری از برپایی شادی، اهانت به اسلام و استفاده از رنگ سیاه مکروه است.»، «آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه متعلق به کردستان است و این قوم از برترین قومهای ایرانی است.»، «ملائکه مرتب در عرصه کشور در حال پرواز هستند.»، «ایران امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است.» «ما مردم آمریکا را از برترین ملتهای دنیا میدانیم.» و «نام خلیج فارس و دریای پارسی از ۳۰ میلیون سال پیش به موازات شکلگیری تمدنهای انسانی در منطقه موجودیت یافتهاست.» و اقداماتی همچون حضور در مجلس رقصی در ترکیه، مراسم حمل قرآن همراه با نوای دف، ادغام سازمان حج و زیارت با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گوشهای از عملکرد جنجالی مشایی است.
رقص نبود، هنر بود!
مشایی در سال اول تصدی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جلسهای در کشور ترکیه حضور یافت که در آن رقاصهها به پایکوبی میپرداختند. فیلمی که از این مجلس در زمستان سال ۱۳۸۵ منتشر شد، مشایی را در مجلس رقصی در افتتاحیه اجلاس گردشگری کشورهای اسلامی در ترکیه نشان میداد. زمان فیلم یک ساعت و ۵ دقیقه و ۲۶ ثانیه بود. یک دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از آغاز مراسم، در این فیلم رقص زنان آغاز میشود و تا ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه، سه رقص جداگانه برگزار شد. در حین شکایت از مشایی از سوی دو نماینده مجلس بر سر طرح این موضوع، از سوی مشایی اعلام شد که فیلم مونتاژ شده است ولی سعید ابوطالب نماینده مجلس ضمن تکذیب آن اعلام کرد که یک شرکت ترکیهای این فیلم را تهیه کرده و آن را برای خبرنگاران، عکاسان و شرکتهای گردشگری حاضر در یک جشنواره در حاشیه اجلاس وزرای اقتصادی کشورهای اسلامی ارسال کردهاست. مشایی این فیلم را که تصاویر گزینش شده از یک مجلس دو ساعته دانست و افزود: «مجلس رسمی بوده و لهو لعب هم نداشته. ضمن اینکه رقص نبوده و از دیدگاه بسیاری هنر است و آنها بر خلاف ما آن را حرام نمیدانند.» درسال ۱۳۸۸ در مقالهای درسایت شخصی رحیممشایی در پاسخ به انتقادات از این اقدام مشایی عنوان شد که: «در صورتی که آنچنان صحنههایی در افتتاحیه بازیهای آسیایی قطر با حضور آقای احمدینژاد نیز انجام شد، پس چرا تنها مشایی باید برای شرکت در چنین جلسهای مورد سؤال و انتقاد قرار گیرد؟»
دوستی با اسرائیل
او در اظهار نظری در ۲۹ تیر ۱۳۸۷ مردم اسرائیل را دوست ایرانیان خواند و با این اظهاراتش موجب برانگیخته شدن خشم بسیاری از کسانی شد که اسرائیل را دشمن خود میدانستند. در پی این ماجرا ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با امضای بیانیهای خواستار برخورد جدی با وی شدند. پس از انتشار این بیانیه، وی در ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ در نامهای به حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی واژه اسرائیل در جهان امروز را منفورترین واژهای دانست که مترادف نژادپرستی، خیانت، خشونت، مکر و فریب است. وی با تکرار ادعاهای خود با شدت بیشتر در مرداد ۱۳۸۷، موجی از اعتراضات را علیه خود و دولت برانگیخت. بلافاصله پس از این ماجرا تجمع دانشجویان روبهروی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. حاشیهها در مورد اظهارات وی تا جایی بالا گرفت که رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه سخنان وی را کاملاً اشتباه دانسته و خواستار پایانبخشی به این حواشی که در موارد زیادی با استناد به آن دولت تخریب میگشت، شد. این در حالی است که محمود احمدینژاد روز قبل از نماز جمعه در یک نشست خبری از سخنان مشایی دفاع کرده بود و نظر مشایی را نظر دولت دانست. با این وجود سخنان وی درباره دوستی با مردم آمریکا و اسرائیل هنوز در سایت شخصی وی خودنمایی میکند.
حمل قرآن با دف و...
در مراسم افتتاح همایشی در روز ۱۸ آبان ۱۳۸۷ در جلسهای با حضور مشایی، ۱۲ خانم با لباس محلی، دف زنان روی سن آمدند و در حالی که قرآن را در سینی گذاشته بودند با حالات ریتمیک آن را به قاری تحویل داده و سن را ترک کردند.
آیتالله صافی گلپایگانی و آیتالله مکارم شیرازی در این مورد موضع تندی گرفتند و با وجود اینکه خود مشایی در این جلسه حضور داشت، معاون وی به ناچار استعفا کرد. وی در نامه استعفا نوشت: این کار را صرفاً برای تکریم قرآنکریم بوده است و آنها به هنگام این مراسم حتماً وضو میسازند.
سازمانی که ملحق نشد
در سال ۱۳۸۸ دولت طی آیین نامهای سازمان حج و زیارت را به زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی ملحق کرد و پس از آن مشایی در اقدامی عجولانه اقدام به برکناری رئیس این سازمان نمود.
همین اقدام اعتراضات بسیاری از نمایندگان مجلس و مراجع تقلید را بر انگیخت اما تا زمانی که مخالفت رهبر معظم انقلاب با این اقدام دولت علنی نشد دولت حاضر نشد که اعتراضات را به رسمیت بشناسد. با این وجود دولت مجبور شد پس از این، مصوبه خود را لغو کند.ویزا در عرض 48 ساعت
با هماهنگیهای صورت گرفته در دولت و نیز وزارتخانههای امور خارجه و اطلاعات و اعلام یک نشانی اینترنتی، هر جهانگردی بدون مراجعه حضوری و در عرض 48 ساعت میتواند ویزای ورود به ایران را دریافت کند.
این بخشی از سخنان مشایی در برنامه نگاه یک بود. مشائی در مقابل درخواست مجری برای اعلام آدرس این نشانی اینترنتی آن را به مسئولان مربوطه در سازمان میراث فرهنگی حواله کرد. اقدامی که تاکنون رنگ عملی به خود نگرفته است.دورهای که گذشت
مشایی که از سوی احمدینژاد به عنوان یک اسلامشناس معرفی شده است، سخنان فلسفی و دینی جدیدی را عرضه میکند. او در همایش نوآوری و شکوفایی در صنعت گردشگری که در محل مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: دوره آنکه کسی بخواهد دینی را بر دنیا حاکم کند گذشته است.
او همچنین در مراسم ثبت میراث معنوی نیمه شعبان گفته است: انسان بزرگتر از جهان است هیچ نقطهای از عالم نیست که به انسان مربوط نباشد هیچ نقطه از عالم نیست که در آن منظوری از انسان وجود نداشته باشد امروز ما جزء کوچکی از جهان هستیم.
و برای اثبات گفتههایش میافزاید: این حرفهایی که بنده میزنم عین آموزههای دینی است هر کسی شک دارد برای بحث 100 ساعته آماده هستم صدا کنید بگویید مشایی چه میگویی؟ تا بگویم تو هم لذت میبری، این عین آموزههای دین است.
او در اظهار نظر دیگری میگوید: انسانها نمیتوانند خدایی داشته باشند که از درونیات آنها جدا باشد بلکه خدای ما انسانها محصول دنیا و قدرت اندیشه ما است. ما به دلایلی وحدت بر نمیتابانیم و خدایان ما هم به همان دلایل وحدت بر نمیتابانند.
حجاب آزاد است
یکی دیگر از حاشیههایی که درباره مشایی ایجاد شد، چاپ گفتوگوی او با خبرنگار ترک در روزنامه صباح بود. این روزنامه از قول مشایی نوشت: استفاده از حجاب در ایران آزاد است.
مشایی در پاسخ به سؤال کورپا خبرنگار زن روزنامه صباح، که پرسید آیا میتوانم روسریام را بردارم، گفته است: بله، اینجا، ایران آزاد است.
طبق آنچه که در این روزنامه چاپ شد، مشایی گفته است: در ایران استفاده از حجاب بدون اجبار است و هیچ فشاری از طرف حکومت در استفاده از حجاب اعمال نمیشود، این یک انتخاب کاملاً شخصی است، اگر شما در ایران از روسری و حجاب استفاده نکنید هیچ مقام دولتی به شما تذکری نخواهد داد، البته شاید به شما بگویند که این کار برخلاف عرف و عادات ملی ماست و اگر استفاده کنید بهتر است، ولی باز تأکید میکنم که هیچ اجباری در کارنیست.
خبرنگار میپرسد: ایرانیهایی که به قصد تفریح به ترکیه میآیند، یعنی توریستهای ایرانی در ترکیه، مشروبات الکلی استفاده میکنند و حجابی هم ندارند و در آب، خانمها با مایو میروند. این شما را ناراحت نمیکند؟
مشایی با خنده زیاد میگوید: این مسائل شخصیشان هست و اگر دوست دارند میتوانند هم مشروبات الکلی استفاده کنند و هم بیحجاب باشند و هم با مایو بگردند! در ایران بهخاطر دستورات دینی استفاده از مشروبات الکلی ممنوع است به همین علت ایرانیها میتوانند در خارج از ایران از این نوشیدنیها استفاده کنند. این یک ترجیح شخصی است، الگوی ما در صنعت توریسم کشور ترکیه است!
البته این سخنان از سوی مشایی تکذیب شد.
خدا محور وحدت نیست
مشایی در کنفرانس انجمن سالانه دانشگاههای باز که به میزبانی دانشگاه پیام نور و در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شده بود باز هم حاشیه آفرید. او با اشاره به سخنرانیاش در یکی از دانشگاههای آمریکا افزود: در آنجا گفتم چرا خدا محور وحدت انسانها نیست و الان نیز تأکید میکنم که خدا محور وحدت انسانها نیست و حتی امروز هم بشر به وحدت نرسیده است چرا که اگر به وحدت رسیده بود این همه خونریزی و جنگ صورت نمیگرفت.
وی ادامه داد: کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد که انسان به خدا اعتماد داشته است اما چرا خدا محور وحدت نشده است؟ من میگویم مشکل این است که به تعداد انسانها خدا هست و خدای هر انسانی با توجه به شناخته آن فرد از خدا با خدای فرد دیگر متفاوت است. ملتها در طول تاریخ همواره یک خدا را نپرستیدهاند چون انسانها خداهای متفاوت دارند.
البته روز گذشته رئیس دفتر رئیسجمهور با صدور توضیحی اعلام کرد انتشار برخی اظهارات منتسب به اسفندیار رحیممشایی، رئیس دفتر رئیسجمهور، از سوی برخی جراید و سایتها، او را به ارائه توضیحاتی واداشته است.
مشایی در این توضیحات آورده است: عنوان جعلی «خدا نمیتواند محور وحدت باشد»، عنوانی از اساس غلط و انحرافی است و انتساب ذکر آن به اینجانب ضمن آنکه از مصادیق بارز افترا و از اینرو، قابل پیگرد قضائی است، یک گستاخی آشکار به باور همه موحدان عالم است. اینجانب در بحث خود تلاش کردم تا انتساب سابقه عملکرد اختلافآفرین بشر در زمین به ساحت اقدس الهی را نفی و آن را ناشی از عدم معرفت نسبت به خدای واحد و آفریدگار جهان اعلام نمایم. در این سخنرانی و چند سخنرانی دیگر تأکید کردهام که عدم وحدت جامعه بشری در گذشته و (حتی اکنون) ناشی از عدم معرفت لازم نسبت به خداوند است؛ یعنی از یکسو شاهد اختلاف در ملتها بوده و هستیم و از سوی دیگر، همچنانکه کاوشهای تاریخی نشان میدهد باور به خدا و معبود و زندگی پس از مرگ به صورت عمومی از دیرباز در ملتها وجود داشته است.
حل این تضاد را باید در کیفیت و میزان معرفت نسبت به خدا جستوجو کرد؛ یعنی خدای واحد موجب وحدت میشود؛ در حالی که فهم متفاوت و بعضاً متضاد از خدا موجب نقض توحید و یگانهپرستی و اعتقاد به خدایان متعدد و متکثر شده است، حالا به اختلاف در آحاد و صفوف مردم منجر میشود. اجتناب از خدایان متفرق و ایمان به خدای واحد اساسیترین دعوت همه انبیای الهی است و ریشه «توحید در کلمه»، «کلمه توحید» است؛ بنابراین جدا از آن که خدای خالق آسمانها و زمین واحد است، باید معرفت یکسانی از خدا وجود داشته باشد تا به وحدت انسانها بینجامد. جنگ و خونریزی مستمر انسانها در طول تاریخ و حسادت و مسابقه برتریجویی و توسعهطلبی و اثبات خود از طریق نفی دیگران هرگز نمیتواند محصول ایمان به خدای یکتا باشد و اما برای انسان شایسته ضروری است در مسیر کسب معرفت از همه امکانات بهرهمند باشد، سود جوید و نیز لازم است این فرصتها برای همگان فراهم شود تا همگان با افزایش وسعت وجودی به خدای واحد نزدیکتر و از این طریق به انسانهای دیگر نزدیکتر شوند. انسان با وسعت وجودی کم، نمیتواند به فهم خدای بزرگ نائل شود؛ همچنانکه انسان با وسعت وجودی زیاد نمیتواند سنگ و چوب و خورشید و هوای نفس را خدای خود قرار دهد.
و اما دستاندرکاران برخی سایتها و برخی همکاران فکری آنها با کمال تأسف میکوشند تا با پرداختهای مغرضانه، ذهنیت جامعه را از دریافتهای صحیح محروم سازند. اینها و دوستانشان همانهایی هستند که میخواهند ذلت سکوت را به زبان حقیقت تحمیل و راه نشر حقایق ناب مکتب ولایت را سد کنند. والله متم نوره.
اسفندیار دولت نهم با اسفندیار دولت دهم چه تفاوت هایی دارد؟
این را می توان در سخنان جدید آقای مشایی یافت، مسئله ای که در این چند ماه هویدا است تغییر رویکرد آقای مشایی در اظهار نظراتش است، او دیگر درباره سیاست خارجی و اسرائیل و مدیریت جهانی و... سخن نمی گوید؛ او از رابطه خدا و انسان می گوید، به نظر می رسد تغییر جایگاه مشایی و ارتقاء او در دولت دهم و نزدیکی بیشتر به احمدی نژاد، باعث شده که او با آزادی عمل بیشتری سخن بگوید.
در این روزها شاید اوضاع به گونه ای باشد که هیچ کس به اظهارات آقای مشایی توجه چندانی نمی کند، برخی موافقان و مخالفان دولت از آقای مشایی دل خوشی ندارند، اما او همچنان بدون هیچ تردید و هراسی سخن می گوید و تاملاتش را که گفته می شود آمیزه ای است از اسلام و اومانیسم و لیبرالیسم و پلورالیسم و... به زبان جاری می کند.
اسفندیار رحیم مشایی پس از جنجال بر پا شده برای معاون اولی چند ماهی سکوت کرد، و از پس خوابیدن غائله در دو ماه اخیر سکوت را با سخنان تر و تازه و حکیمانه گشوده است.
در 18 شهریور ماه بود که اسفندیار دولت در جلسه معارفه وزیر علوم به اظهار نظر پرداخت و فلسفه آفرینش انسان را این گونه تفسیر نمود: «نمی خواهم فلسفی صحبت کنم، ذوقی می گویم. خداوند به انسان بدهکار نبود که او را آفرید. ظاهرا خداوند به خودش بدهکار بود که انسان را آفرید. دلش خواست شناخته شود. یک کسی را باید خلق می کرد که بتواند بشناسد. انسان اهمیتش به همین علم است. اگر علم را برداریم انسان حذف می شود. انسان را که حذف کنیم، دیگر نیازی به حذف خدا نیست، زیرا خدا دیگر خودش حذف شده است«.
وی سپس با تاکید به اهمیت علم ، معجزه امام دوازدهم(عج) را علم دانست، او در این باره گفت: «امام عصر (عج) پیامبر نیست که کسی از او معجزه بطلبد،قبول. اما اگر کسی امروز بیاید برای ایفای ماموریت تاریخی خود که هزار و چند صد سال از بروز و ظهور او گذشته است، آیا بشریت از او سند و مدرکی نخواهد خواست؟! حتما خواهد خواست. فکر کرده ام که اگر امام عصر امروز، فردا، 10 سال دیگر، صد سال دیگر یا ... بیاید آیا بشریت از او حجت طلب نخواهد کرد؟ بعید است که طلب نکند. اما آن حجت چیست؟ فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که اگر بشریت از او حجتی طلب کند، "دانش" طلب خواهد کرد.»
مشایی در همین نقطه توقف نمی کند و به چگونگی ارائه علم از سوی امام زمان(عج) می پردازد. او می گوید: «بشر برای اثبات حجیت و سندیت نسبت به ادعای امام عصر (عج) از او دانش طلب خواهد کرد. دانش 27 واحد است. دو واحد تا زمان او است. معادله رشد دانش هم اهل ریاضیات می دانند که خطی نیست و دانش هر چه هست مربوط به اواخر است یعنی فقط کافی است آن حضرت یک واحد علم را عرضه کند که آن یک واحد علم به هیچ وجه قابل مقایسه با تمام ظرفیتهای علمی تاریخ بشریت نیست«.
این اظهارات مشایی واکنش اندکی را بر انگیخت. حجت الاسلام محمد غروی عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این باره می گوید: «آقای مشایی از این حرفها زیاد میزند، ایشان نه متخصص علوم دینی است و نه در حدی که از این حرفها بزند.«
محمد غروی به این نکته اشاره می کند که این سخنان مشایی متاثر از اومانیسم است و می گوید: «آقای مشائی اظهار نظرهایی میکند که بعضا متاثر از تفکر اومانیستی است و بوی تفکرات اگزیستانسیالیستها از حرفهای ایشان استشمام میشود. وی که اسلام شناس نیست که اینگونه سخن میگوید که هم برای خود و هم برای آقای احمدی نژاد مشکل ایجاد میکند.«
مشایی در همان روز 18 شهریور باز هم سخن گفت اما این بار درباره فلسفه محیط زیست اظهار نظر کرد، او در مراسم معارفه رییس سازمان محیط زیست گفت: «حفاظت از محیط زیست واجب عینی است اما اینکه فکر کنیم تنها سازمان محیط زیست است که میتواند مشکلات را حل کند و مسئول حفاظت از محیط زیست است خطای بزرگی است. حتی اگر دولت هم همه کارهای خود را تعطیل کند و روی مسائل محیط زیستی تمرکز کند باز هم آنچنان که باید حق مطلب ادا نمیشود.»
آقای رحیم مشایی دوم آبان ماه در جشنواره بین المللی فارابی درباره علوم انسانی گفت: «علوم انسانی وامدار جایگاه رفیع انسان است، اهمیت علوم انسانی از آن جهت است که مهمترین موضوع آفرینش یعنی انسان ارتباط دارد و علوم انسانی حوزه وسیع و گستردهای را در بردارد. چگونگی زندگی انسان که وامدار استفاده از منابع طبیعی است، با نوع نگاهی که در علوم انسانی ارائه می شود ارتباط مستقیم دارد. تاریخ نیز فرازهای زیادی دارد و فرازهای تاریخی ارتباط با فرازهای انسانی دارد.«
در همان سمینار مشایی به بررسی جایگاه انسان پرداخت و طی سخنانی افکار موجود در باب انسان را به دو دسته تقسیم کرد و گفت : «نگاهی وجود دارد که در آن جایگاه انسان تا خدا ارتقا می یابد، البته منظور بخش منفی آن و خدا شدن نیست، انسان از سرعت و جهش برای رشد برخوردار است اما در نگاه دیگر انسان تا مرز حیوانیت سقوط می کند که این نگاه راه را برای پرواز بسته است و انسان ناچار است در قفسی که برای او می سازند، زندانی باشد.»
مشایی انسان را به جایگاه خدایی می رساند و می گوید: «جهان مادی هم بینهایت است و از هر سو که برویم پایانی وجود ندارد. انسان تا خدایی حرکت میکند. علوم انسانی هم باید این مبنا را مورد توجه قرار دهد و نخست مشخص کند که انسان کیست؟ تعاریف مختلفی در مورد انسان مطرح شده که همه این تعاریف به یک بعد انسان پرداخته است و به طور کلی انسان تلاش دارد تا خودش را از موقعیت حیوانی ممتار کند و بیرون بکشد. گر چه حیوان به نظر میرسد، اما حیوان نیست.»
این اظهار این گونه ادامه می یابد: «ما از انسان برتر در عالم نداریم و انسان اشرف مخلوقات است و هر تلاشی که برای تعظیم انسان انجام شود، مهمترین و بهترین کار است و علمی که انسان را کوچک کند، حجاب است. تلاش و تکریم خدا جز از تکریم انسان شدنی نیست.«
این اظهارات مشایی هم واکنش خاصی را به وجود نیاورد فقط محسن غفوری فرد در این باره گفته بود که مشایی بهتر است سخنان خود را تفسیر نماید. اما سوالی در این میان مطرح می شود، اگر این سخنان را شخص دیگری به زبان می آورد چه گونه با او برخورد می شد؟
سخنان فلسفی آقای مشایی در همایش دانشگاه های باز هم ادامه یافت، او که در سالن همایش های صدا و سیما سخن می گفت به تحلیل مسئله مدرنیسم و رابطه آن با دانشگاه پرداخت و مقوله عدالت آموزشی رابررسی کرد.
او باز هم به موضوع انسان بازگشت و گفت: «اگر انسان را به عنوان عنصر برتر آفرینش در جایگاه خدایی و آفریدگاری تبیین کنیم و معتقد باشیم که قد انسان تا خدا میتواند کشیده شود در این صورت بسیار وسیعتر وعمیقتر گذشته را نقد خواهیم کرد و انگشت اتهام را به سوی تاریخ نشانه خواهیم برد. تاریخ ، تصویر ناتمام، ناقص و فقیری است چرا که محیطی نامناسبی و بستری ناهموار برای شکلگیری و بروز استعدادهای انسانی بوده است. هر که تاریخی را آنچه هست پذیرفته یعنی نسبت به خدا متوهم بوده است و فقر تاریخی را به خدا نسبت داده است.»
در ادامه این همایش رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به سخنرانی اش در یکی از دانشگاههای آمریکا افزود: «در آنجا گفتم چرا خدا محور وحدت انسانها نیست. و الان نیز تاکید می کنم که خدا محور وحدت انسانها نیست و حتی امروز هم بشر به وحدت نرسیده است چرا که اگر به وحدت رسیده بود این همه خونریزی و جنگ صورت نمی گرفت.«
وی این گزاره ی خود این گونه تحلیل می کند: «کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که انسان به خدا اعتماد داشته است، اما چرا خدا محور وحدت نشده است؟ من می گویم مشکل این است که به تعداد انسانها خدا هست و خدای هر انسانی با توجه به شناخته آن فرد از خدا با خدای فرد دیگر متفاوت است. ملت ها در طول تاریخ همواره یک خدا را نپرستیده اند چون انسانهاخداهای متفاوت دارند.«
اسفندیار رحیم مشایی در حالی این سخنان را بر زبان می آورد که هیچ کس به طور جدی به نقد گفته هایش نمی پردازد.گویی که بسیاری سخنان او را جدی نمی گیرند. اما مسئله مهم این است که مشایی نزدیکترین فرد به آقای احمدی نژاد است و حداقل از این نظر نمی توان این حرف ها را جدی نگرفت.
در ایران ، از آن جا که به تخصص گرایی بهای لازم داده نمی شود ، خیلی ها به خود اجازه می دهند در مورد خیلی چیزها اظهار نظر کنند ولو آن که آن چیزها درست هم باشند. اظهارات فلسفی آقای مشایی هم ممکن است کم و بیش درست باشند اما آیا ایشان مجازند چنین اظهاراتی را در مجامع عمومی مطرح کنند ؟
به امید آن روز که در ایران ، هر شخص و شخصیتی در قلمرو تخصص و جایگاه حقوقی و اجتماعی خود ، تنها به اظهار نظر های تخصصی خویش بسنده کند؛ روحانیون چنین کنند، دانشگاهیان بدین منوال عمل کنند و اهل سیاست چنین نیز باشند
مهناز افشار و مهتاب کرامتی، دو بازیگر مشهور سینما روز چهارشنبه در نهاد ریاست جمهوری با اسفندیار رحیم مشایی دیدار کردند.دیدار دو بازیگر مشهور با مشایی در پاستور
به گزارش الف، این دیدارها بصورت جداگانه برگزارشده و از محتوای آن هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.
اسفندیار رحیم مشایی که مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس کمیسیون فرهنگی دولت نیز می باشد، اخیرا دیدارهای خود را با بازیگران مشهور سینما افزایش داده است.
هفته گذشته مشایی از نمایشگاه عکس رضا کیانیان، دیگر بازیگر مشهور سینما نیز در نگارخانه «نوروز هنر» در خیابان گاندی تهران بازدید کرد.
بازدید غیر منتظره مشایی از نمایشگاه عکس هدیه تهرانی در آذرماه گذشته و خرید یکی از تابلوهای گرانقیمت این هنرپیشه مشهور نیز برای مدتی توجه رسانه ها و محافل سیاسی-مذهبی را به خود جلب کرد.
اسفندیار رحیم مشایی، علاوه بر ریاست دفتر رئیس جمهور، رئیس نهاد ریاست جمهوری، رئیس کارگروه هماهنگی مناطق آزاد در دولت، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس کمیسیون فرهنگی دولت نیز هست.
دیدارهای مشایی با بازیگران مشهور سینما با مسئولیت فرهنگی وی در دولت بی ارتباط نیست اما دلیل این ملاقاتها و نیز محتوای مذاکرات انجام شده در این دیدارهای خصوصی هنوز اعلام نشده است.
رئیسجمهور تکلیف خود با مشایی را روشن کند
تابناک: رییس کمیسیون حقوقی و قضاییی مجلس با انتقاد از اظهارات اخیر مشایی در خصوص مدیریت پیامبران، به وی توصیه کرد در کار خدا دخالت نکند.
علی شاهرخی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درگفت وگو با خبرنگار سرویس سیاسی«فردا » اظهار داشت: هر کسی که ذره ای مومن وموحد باشد موضوع نبوت وعصمت پیامبران را قبول دارد.
وی افزود: آقای مشایی با اظهاراتش نشان داد که هیچ درکی از مسئله نبوت ندارد چرا که هر کس مدیریت پیامبران را زیر سوال ببرد خدا را زیر سوال برده است.
وی با تاکید بر اینکه رییس جمهور باید تکلیف خود را با رییس دفترش مشخص کند،افزود: متاسفانه رییس جمهور توجهی به اظهارات مشایی وحواشی بعد از آن ندارد.
رییس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس با تاکید براینکه اظهارات مشایی کار غیر شرعی وناپسندی بود، خاطرنشان کرد :مردم وقتی می بییند مسولی در نظام جمهوری اسلامی به خود اجازه دخالت در کار خدا را می دهد وکسی برخورد جدی با او نمی کند، سرخورده می شوند.
مشایی دچار کج فهمی شد
علی رضا سلیمی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم با انتقاد ازاظهارات مشایی سخنان او را نوعی کج فهمی از مسائل دینی دانست.
سلیمی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی«فردا» افزود: زیر سوال بردن مدیریت پیامبران الهی به هیچ عنوان جایزنیست وآقای مشایی باید با پس گرفتن حرف خود از متدینین جامعه عذرخواهی کند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهارداشت: زمانی که خبر اظهارات آقای مشایی در مورد حضرت نوح(ع) را خواندم آرزو داشتم خبر دروغ باشد و مشایی به تکذیب آن بپردازد ولی با سکوت ایشان تاسف خوردم از اینکه رییس دفتر رییس جمهور چنین فردی است.
وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه های تحمیلی این گونه ادعاها بر دولت و جریان اصولگرا تصریح کرد؛ سخنان وی بیش از حد احمدی نژاد را اذیت می کند که در این زمینه بعید می دانم هواداران واقعی احمدی نژاد از این موضوع راضی باشند.
سلیمی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور در واکنش به سخنان رئیس دفترش چه اقدامی باید انجام دهد، گفت: اگر مشایی چنین سخنانی را گفته باشد رئیس جمهور باید در مورد وی تجدید نظر کند.
علم الهدی به مشایی: بهتر است کمی قرآن بخوانی
تابناک: خطیب جمعه مشهد تاکید کرد: تهاجم به کیان دین را از سوی هیچ جناح و جریانی حتی اگر طرفدار آن باشیم، برنمیتابیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، حجتالاسلام و المسلمین "سید احمد علمالهدی" در خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه امروز مشهد، با تسلیت شهادت دکتر "مسعود علیمحمدی"، استاد دانشگاه تهران، گفت: به شهادت رساندن شخصیتهای برجسته علمی و ذخایر ارزشمند نظام، نشانگر تهاجم همهجانبه دشمن به ماست.
وی پیام به شهادت رساندن دکتر علیمحمدی را، حمله دشمن به دو کیان علمی و دینی که هویتبخش جامعه هستند، دانست و افزود: امروز که کشور در عرصههای علمی و فنآوری به اوج استقلال رسیده است و سیادت علمی خود را به همگان نشان میدهد، دشمن کیان علمی ما را مورد تهاجم قرار داده است و با کمال بیباکی یک انسان معتهد و دانشمند را مورد تهاجم قرار میدهد.
خطیب جمعه مشهد، حادثه روز عاشورا را نیز مصداق تهاجم به کیان دینی خواند و افزود: طبق تاکید قرآن، همه وظیفه داریم تا جایی که تهاجم است، به دفاع بپردازیم و اگر در دفاع کوتاه بیاییم، شکست خواهیم خورد.
وی افزود: توهینی که رییس دفتر رییسجمهور با وجود داعیه دوستی ائمه(ع)، به انبیا اولوالعزم کرد، از نظر ما در رده تهاجم به دین است.
وی با اشاره به سخنان اسفندیار رحیم مشایی، در جشنواره علوم پزشکی خوارزمی، افزود:اصلا چه لزومی دارد که در یک جشنواره پزشکی بحث مدیریت انبیا مطرح شود؟ آیا شما این انبیا را میشناسی؟ اصلا ایشان چه کارهاند که مدیریت انبیا را تشخیص دهند؟وی با تاکید بر اینکه مدیرتر از حضرت نوح(ع) نداریم، افزود: حضرت نوح 950 سال برای نجات بشریت در رسالت خود استقامت کرد و اگر ایشان نبودند، بشریت روبه انقراض میرفت و مدیریت حضرت نوح(ع) بود که انسان را از انقراض نجات داد.
وی خطاب به رحیم مشائی گفت: بهتر است شما کمی قرآن بخوانی، آیا شما میدانی عیسی(ع) چه کرده است که از مدیریت او ایراد میگیری؟ مگر کارشناسی؟!
علمالهدی در رابطه با مدیریت حضرت عیسی(ع)، گفت: زمانی که یهودیان از مشرکان و بتپرستان نیز هم بدتر شده بودند و دست به قتل و غارت مردم، آن هم به اسم دین و به عنوان امری مقدس زده بودند، عیسی(ع) یهود جنایتکار را تبدیل به اقلیتی کرد که پس از 2000 سال همچنان یهودیان در اقلیت هستند.
خطیب جمعه مشهد با تاکید بر اینکه مردم از رای خود به احمدینژاد راضی هستند، افزود: مردم در دوره نهم انتخابات ریاستجمهوری، ایشان را به عنوان فردی متدین شناختند و به او رای دادند و بعد از چهار سال با مشاهده تلاش و جدیت خستگیناپذیر، صداقت، استکبارستیزی و وابستگی به ارزشهای دینی، دوباره ایشان را انتخاب کردند و همچنان پای رای خود ایستادهاند.
وی با اشاره به بحث نبوت عامه و نبوت خاصه، تاکید کرد: کسی که نبوت پیامبر خاتم(ص) را قبول دارد، باید نبوت پیامبران دیگر را نیز قبول داشته باشد و این مسائل جزو ارزشهای اعتقادی است.
شجونی: با مشایی مناظره میکنم
تابناک: حجتالاسلام والمسلمین جعفر شجونی با اشاره به سخنان اخیر مشایی در خصوص پیامبران و اینکه مدیریت درستی نداشته اند، به خبرنگار سرویس سیاسی «فردا» گفت: نمی دانم چه کسی به این آقا گفته که درباره مسائلی که هیچ ارتباطی به ایشان ندارد اظهار نظر کند؟ حرفهای مشایی به چه درد این مملکت میخورد؟ ما نیازی به سخنان این آقا نداریم.
این عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه سخنان مشایی هیچ چیز از مملکت را اصلاح نمی کند، به وی توصیه کرد که حرف اضافه نزند.
شجونی اظهار داشت: هرکس مسئول زبان خودش است اما نباید هر چیزی از این زبان شنیده شود، همان طور که من نباید درباره مسائل هستهای صحبت کنم، افرادی همچون مشایی هم باید به کارهای خود رسیدگی کنند و از دخالت در چنین مواردی خودداری کند.
وی گفت: در همه شهرهای ایران از 30 سئوال مردم، 15 سئوال در رابطه با مشایی است، ولی متاسفانه ما هیچ پاسخی نداریم که به مردم دهیم و تنها با این جواب ها از مخمصه به در می شویم: متن سخنان مشایی را ندیده ام، شاید اشتباهی در انتشار خبر باشد و ...
شجونی که به شدت از این سخنان مشایی گله مند بود، وی را به مناظره دعوت کرد و افزود: وی را به مناظره دعوت میکنم تا شاید در این مناظره و گفتگو حقایقی را برایش روشن سازیم.
مشایی باید توبه کند
فارس: عضو جامعهمدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از ادعاهای اخیر مشایی تاکید کرد: این گونهادعاها حوزههای علمیه را به واکنش شدید وا میدارد.
آیتالله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به ادعاهای اخیر اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدینژاد افزود: در صورت صحت خبر، مشایی باید توبه کند زیرا سخنانش کاملا نادرست است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره هزینههای تحمیلی اینگونه ادعاها بر دولت و جریان اصولگرا، تصریح کرد: سخنان وی بیش از حد احمدینژاد را اذیت میکند که ما راضی نیستیم.
آیتالله ممدوحی در جواب این پرسش که رئیس جمهور در واکنش به سخنان رئیس دفترش چه اقدامی باید انجام دهد، گفت: اگر مشایی چنین سخنانی را گفته باشد رئیسجمهور باید در مورد وی تجدید نظر کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص اظهار نظر افراد غیر کارشناس در امور مذهبی، خاطر نشان کرد: این عمل مانند کار فردی است که جراح قلب نباشد و قلب بیماران را معاینه کند و در حقیقت سخن گفتن در مورد موضوعات مذهبی تخصص میخواهد و تحصیلات حوزوی 30 سال طول میکشد.
این استاد حوزه در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که آیا حوزههای علمیه از سخنان مشایی در خصوص پیامبران مطلع هستند یا خیر، گفت: اگر حوزههای علمیه از سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور اطلاع یابند با واکنش شدید مواجه خواهد شد.
مشایی : بوعلیسینا نباید افتخار هزارساله باشد
رئیس دفتر احمدینژاد گفت: شاید بوعلیسینا در عصر خود قامتی برجسته داشته اما قرار نیست افتخار هزار سال بعد آدمیان نیز باشد و این نشانه فقر انسانها در دهههای بعدی است چرا که نشان میدهد فرصت شکوفایی در دورههای متعدد پدید نیامده است.
مشایی گفت: اگر امروز به افرادی مانند رازی و ابوعلیسینا افتخار میکنیم به طوری که قد آنها از اعماق تاریخ بیرون است برای بلندی قد آنها نیست بلکه کوتاهی قد نسلهای بعدی آن را نمایان کرده است. شاید بوعلیسینا در عصر خود قامتی برجسته داشته اما قرار نیست افتخار هزار سال بعد آدمیان نیز باشد و این نشانه فقر انسانها در دهههای بعدی است چرا که نشان میدهد فرصت شکوفایی در دورههای متعدد پدید نیامده است.
حضرت نوح با 950 سال عمر نتوانست مدیریت جامع کند چرا که عدالت را ایجاد نکرده است. آمدن پیامبران در طول تاریخ برای تمام شدن دورههای قبلی پیامبری بوده است اگر هر پیامبر مدیریت درستی میکرد عدالت برقرار میشد!!!!!!!!
سفر مجدد یک مقام ارشد به هندوستان
به رغم حساسیت بالای مقامات امنیتی کشورمان به سفرهای پیاپی یک مقام ارشد به هندوستان، دهلی نو اخیرا باز هم میزبان این مقام ارشد بود.
به گزارش جهان ،در این سفر که جنبه کاملا غیر رسمی و غیر کاری داشته این مقام ارشد موفق شد با مسئولان بلند پایه هندی دیدار و مذاکره کند.
در جریان ورود این مقام ارشد به هند که بدون برنامه ریزی قبلی و رعایت آداب و تشریفات کنسولی و دیپلماتیک صورت گرفت، تاکید و درخواست این مقام ارشد از مسئولان سفارت ایران برای تنظیم دیدار با مقامات عالی رتبه هندی با مقاومت سفیر مواجه شد. بطوری که سفیر تنظیم چنین دیداری را در این مدت کوتاه و بدون هماهنگی قبلی غیر ممکن عنوان کرد. اما پس از اصرار این مقام ارشد در انتقال این درخواست به مقامات هندی سفیر در کمال تعجب و ناباوری شاهد موافقت دولت هند با این دیدار در روز دوم سفر بود و این ملاقات صورت گرفت.
در این دیدار پس از یک ساعت مذاکره و گفتگوی علنی که یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی در دولت اصلاحات هم این مقام ارشد را همراهی می کرد، دو طرف هندی و ایرانی یک جلسه خصوصی و محرمانه یک ساعته را هم در برنامه دیدار خود قرار دادند.
این سفر در حالی صورت گرفت که نهادهای امنیتی پیش تر بارها در خصوص اهداف این سفر و تردد بی شمار این مقام ارشد به هند هشدار داده بودند.