نگرانی آمریکا و فرانسه از شعار لبیک یا حسین

مقامات فرانسوی و آمریکایی از تعیین رمز عملیات لبیک یا حسین جهت فتح رمادی به بهانه های واهی ابراز نگرانی کرده اند.

 94/03/06

در حالی که قریب به یک سال از مداخله نظامی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق می گذرد، تا کنون کمک شایانی از سوی این ائتلاف جهت بیرون راندن تروریست های داعش صورت نپذیرفته تا آن جا که برخی تحلیل گران از عدم جدیت و صداقت آمریکا در مبارزه با داعش سخن رانده و هدف از اقدامات مبهم واشنگتن در قبال داعش را تجزیه کشور عراق در آینده ای نه چندان دور می دانند.

عدم پشتیبانی کارآمد ائتلاف ضد داعش سرانجام حیدرالعبادی نخست وزیر عراق را مجاب ساخته که جهت مقابله با داعش به حمایت شبه نظامیان مردمی اتکا نماید. شبه نظامیان عمدتا شیعه ای (حشد الشعبی) که صادقانه در کنار عشایر سنی و ارتش تکریت را آزاد کرده و اکنون در راه آزاد سازی رمادی گام بر می دارند.

با اعلام خبر حضور شبه نظامیان در آزادسازی احتمالی رمادی، رسانه ها و مقامات غربی نسبت به برافروختن تنش های فرقه ای در عراق به واسطه حضور شیعیان در آزادسازی رمادی هشدار داده اند، این در حالی است که به گواه ناظران بین المللی اقدامات آمریکا خود بیشترین دلیل برای رشد تنش های فرقه ای در خاورمیانه و عراق بوده است.

در همین رابطه وزارت دفاع آمریکا پنتاگون روز گذشته از تصمیم شبه‌نظامیان شیعه عراقی در انتخاب اسم رمز «لبیک یا حسین» برای عملیات‌ خود برای بازپس‌گیری شهر رمادی از گروه خلافت اسلامی انتقاد کرد. پنتاگون اعلام کرده است که بیم آن می‌رود که نقش عمده شبه نظامیان شیعه در عملیات پس گرفتن رمادی و اجرای این عملیات با عنوان «لبیک یا حسین» به اختلافات فرقه‌ای هرچه بیشتر دامن زند!

استیون وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به این اسم رمز گفت که این اسم رمز «علناً‌ فرقه‌ای» است و «غیرسازنده است»! وی افزود: «به نظرم اثر خوبی ندارد و ما همیشه گفته‌ایم که کلید موفقیت و کلید بیرون راندن داعش از عراق یکپارچگی عراقی‌ها است.»

همزمان لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز در انتقاد از دولت عراق گفت که فرانسه سال گذشته با این امید به ائتلاف هوایی ضدداعش پیوست که دولت بغداد منافع همه گروه ها در این کشور را نمایندگی کند.

پیشتر احمد الاسدی سخنگوی شبه نظامیان حشد الشعبی (بسیج عراق) که از گروه‌های شبه نظامی شیعه تشکیل شده است، گفت که عملیات جدید علیه گروه داعش، «لبیک یا حسین» نام گرفته است.

سخن از یکپارچگی عراق در حالی به شکلی رسمی از سوی مقامات آمریکایی بیان می شد که سنای آمریکا طرح تجهیز جداگانه مناطق کرد نشین و سنی نشین به سلاح های نظامی را بدون اجازه دولت مرکزی بغداد تصویب کرده، طرحی که شکاف های داخلی عراق را تشدید می نماید. گفته می شود که آمریکایی ها بر مبنای طرح خاورمیانه جدید بی سر و سدا در پی تجزیه عراق فعالیت می نماید.

رمادی مرکز استان انبار، بزرگ‌ترین استان عراق است و گروه داعش موفق شد این شهر را روز ۲۷ اردیبهشت به تصرف خود درآورد. دولت عراق اعلام کرده‌است که عملیات بازپس‌گیری شهر رمادی از دست داعش را آغاز کرده و ارتش عراق به تقویت قوای خود در سه جبهه اطراف این شهر پرداخته است.


 

منبع :فرهنگ نیوز