سالانه ۶ میلیارد دلار هزینه تصادفات در ایران

رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت گفت: سالانه ۶ میلیارد دلار هزینه تصادفات داده می‌شود که بیش از ۵ درصد تولید ناخالص ملی است.

 94/03/05

علیرضا مغیثی پیش از ظهر امروز در کارگاه کشوری پیشگیری از حوادث اظهار داشت: سالانه 320 هزار کشته و مصدوم بر اثر بروز حوادث ترافیکی، 898 مورد غرق‌شدگی، 626 مورد مرگ بر اثر استنشاق گاز مونواکسیدکربن و 1800 مورد مرگ بر اثر حوادث ناشی از کار در ایران رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه سالانه 2 میلیون سال عمر به علت مرگ زودرس ناشی از حوادث در ایران رخ می‌دهد افزود: سالانه 6 میلیارد دلار هزینه تصادفات داده می‌شود که بیشتر از 5 درصد تولید ناخالص ملی است.

معاون فنی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد: حوداث ترافیکی دومین عامل مرگ در مردان و چهارمین عامل مرگ در زنان است.

وی با بیان اینکه ادغام برنامه در نظام مراقبت‌های اولیه سلامت و رویکرد جامعه‌نگر در برنامه تحول سلامت از جمله رویکردهای برنامه‌های پیشگیری از حوادث است خاطرنشان کرد: هدف این طرح ارتقا ایمنی و سلامت جامعه از طریق پیشگیری از آسیب ناشی از حوادث است.

مغیثی درباره مزایای رویکرد بهداشت عمومی برای پیشگیری از حوادث گفت: رویکرد مشترک با سایر عوامل خطر بیماری‌ها، منابع مشترک انسانی و اطلاعاتی، زیرساخت‌های مشترک برای همکاری بین‌بخشی و بهره‌مندی از امکانات مشترک موجود در حوزه معاونت بهداشت از جمله این مزایا است.

وی افزود: امسال 10 میلیون نفر باید تحت پوشش این برنامه قرار گیرند و هر خانه بهداشت باید 10 هزار نفر را در این زمینه پوشش دهد و از لحاظ بیماری‌های غیرواگیر و ریزفاکتورها بررسی کند.
 

منبع :خبرگزاری تسنیم