چشم‌بندی هسته‌ای  

نکات تیم مذاکره‌کننده در جلسه غیر علنی مجلس به اندازه‌ای تکان‌دهنده بود که حتی رفتار دولتی‌ها در ماجرای حذف سهمیه بنزین هم نتوانست متن و حواشی این اعترافات را به حاشیه ببرد.

 94/03/05

اعترافات تیم مذاکره‌کننده در جلسه غیر علنی مجلس به اندازه‌ای تکان‌دهنده بود که حتی رفتار دولتی‌ها در ماجرای حذف سهمیه بنزین هم نتوانست متن و حواشی این اعترافات را به حاشیه ببرد.


به گزارش «وطن امروز» مهم‌ترین موضوع جنجال‌آفرین در ماجرای اعترافات تیم مذاکره‌کننده در جلسه غیرعلنی مجلس، اعتراف آنها به پذیرش بازرسی از مراکز نظامی ذیل پروتکل الحاقی است. پس از مصاحبه چند نماینده و اشاره آنها به این اعتراف مهم، عباس عراقچی در صفحه اینستاگرام خود علیه نمایندگان و رسانه‌ها موضع گرفت تا رسانه‌های حامی دولت سوژه‌ای برای مقابله با ماجرای اعترافات هسته‌ای آنها پیدا کنند. با این حال به‌رغم شهادت نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی به اینکه عراقچی به پذیرش بازرسی از مراکز نظامی اعتراف کرد، عباس عراقچی عصر روز یکشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و این بار به صورت رسمی اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرد.

عراقچی در این تکذیبیه اظهار داشت: جناب آقای دکتر ظریف و بنده در این جلسه بر مخالفت با بازرسی یا بازدید از هرگونه مراکز نظامی یا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشورمان تاکید کرده و تشریح کردیم در طول مذاکرات اصولا راه هرگونه سوءاستفاده مسدود شده است. وی با مفید دانستن گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه با تاکید بر اینکه پذیرش پروتکل الحاقی در نهایت با مجلس محترم شورای اسلامی است، روال کار در پروتکل الحاقی برای دسترسی مدیریت شده به سایت‌های غیرهسته‌ای تشریح شد و درباره اقدامات حفاظتی و امنیتی که معمولا کشورهای اجرا‌کننده پروتکل برای صیانت از اطلاعات نظامی، هسته‌ای و صنعتی خود و جلوگیری از جاسوسی به عمل می‌آورند توضیحات لازم را جهت اطلاع نمایندگان محترم مردم ارائه دادیم.

عراقچی همچنین اضافه کرد: در جلسه غیرعلنی یکشنبه، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت نگارش توافق نهایی، چارچوب‌ها و خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری و دستاوردهای هیات مذاکره‌کننده در تحقق این خطوط قرمز تشریح شد. مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: مذاکره‌کنندگان تنها در چارچوب اصول و خط قرمزهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کنند. عراقچی همچنین نقل قول منتشر شده از وی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی مبنی بر پذیرش بازرسی از مراکز نظامی را کاملا نادرست دانست و با اشاره به انعکاس این خبر نادرست در برخی رسانه‌ها و بویژه رسانه‌های رژیم صهیونیستی، توجه به حساسیت و پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای و پرهیز از انتشار اخبار نادرست و همچنین اخبار جلسات خصوصی و غیرعلنی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: لازم است همه منافع ملی را همواره اولویت نخست خود برشمرند.


اما تکذیبیه رسمی عراقچی با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد و نمایندگان این تکذیبیه را به معنای توهین به شعور خود دانستند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته به این تکذیبیه عراقچی واکنش نشان داد و در لابه‌لای اظهارات خود به اصل ماجرایی اشاره کرد که شاید به نوعی نشانگر عمق فاجعه درباره مذاکرات هسته‌ای باشد. ماجرا درباره توضیح «دسترسی مدیریت شده به مراکز نظامی» است. تیم مذاکره‌کننده جواد ظریف طی هفته‌های گذشته و در مقابل انتقادات به بازرسی آژانس از اماکن و مراکز نظامی ذیل پروتکل الحاقی، همواره تصریح می‌کردند براساس پروتکل تنها «دسترسی مدیریت شده به مراکز نظامی» صورت خواهد گرفت. اما این «مدیریت» چیست؟ یا به عبارتی چگونه این دسترسی قابل مدیریت است به گونه‌ای که امکان سوءاستفاده آژانس برای انتقال اسرار نظامی ایران به کشورهای متخاصم ایجاد نشود؟ عباس عراقچی تدبیر دولت برای این مدیریت را در جلسه غیرعلنی مجلس توضیح داد. تدبیری که داد نمایندگان را درآورد. محمود نبویان در این‌باره گفت: آقای عراقچی یکشنبه در صحن مجلس به صراحت گفت پروتکل الحاقی منحصر به سایت‌های هسته‌ای نبوده و شامل سایت‌های نظامی نیز می‌شود. وی افزود: آقای عراقچی اعلام کرد این بازرسی به‌صورت مدیریت‌شده خواهد بود بدین صورت که چشمان بازرسان را خواهیم بست و آنها صرفاً در محل سایت می‌توانند جی‌پی‌اس خود را روشن کنند. نبویان تکذیب این سخنان صریح را از سوی عراقچی به معنی توهین به شعور نمایندگان ملت در مجلس برشمرد و به فارس گفت: مستندات مربوط به اظهارات عضو ارشد مذاکره‌کننده کشورمان موجود است. وی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از اینکه عراقچی این سخن را در صحن مجلس بر زبان آورد یکی از نمایندگان به او اعتراض کرد، افزود: کسی که کار با جی‌پی‌اس را بلد باشد، می‌داند که خاموش نگه داشتن این دستگاه‌ تا محل سایت مانع ردیابی و هدفگیری آن نمی‌شود.

نبویان با تأکید بر مغایرت بازرسی حتی به صورت مدیریت شده از سایت‌های نظامی کشور با منافع ملی و تأکیدات مقام معظم رهبری گفت: از آقای عراقچی می‌خواهم به سخنان خود در صحن غیرعلنی مجلس مراجعه کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که آقایان ظریف و عراقچی صادقانه اذعان کردند که در مذاکرات با اعطای مجوز به بازرسان آژانس برای بازدید از مراکز نظامی کشور موافقت کردیم اما اکنون دیگر نمی‌خواهیم این اجازه را به آنها بدهیم. همزمان با اظهارات نبویان، حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز درباره بخش‌هایی از اظهارات عراقچی درباره دسترسی مدیریت شده توضیح داد. براساس آنچه حمید رسایی در سایت شخصی خود نوشته، عراقچی در بخشی از اظهارات خود در صحن مجلس درباره دسترسی مدیریت شده به سایت‌ها و مراکز نظامی گفت: «حتی در توافق ژنو هم به پذیرش پروتکل الحاقی اشاره شده است و در پروتکل الحاقی هم دسترسی به مراکز غیرهسته‌ای شامل مراکز نظامی وجود دارد اما این دسترسی چگونه است؟ این یک دسترسی مدیریت شده است [اعتراض جمع زیادی از نمایندگان] یعنی بازرسان آژانس اگر خواستند از مرکزی بازدید کنند چه نظامی و چه غیرنظامی که مدعی هستند در آنجا یک کار خلاف هسته‌ای در حال صورت گرفتن است، کشور مربوط می‌تواند راه‌های جایگزین پیشنهاد کند و اگر نپذیرفتند، نقطه‌ای را که مدعی هستند کار خلاف هسته‌ای در آن، بدون اطلاع بازرسان آژانس در حال رخ دادن است، آن نقطه مشخص می‌شود و بازرسان آژانس را به صورت چشم‌بسته می‌برند در آن نقطه و چشمانشان را باز می‌کنند و اگر تاسیساتی هست که نمی‌خواهید بازرسان ببینند، روی آن را می‌پوشانید و آنجا را آژانس یک نمونه‌برداری محیطی می‌کند یعنی یک دستمالی آژانس دارد که می‌کشد به دستگاه یا به سقف و کف و می‌برند در وین تا ببینند مواد هسته‌ای در آن هست یا نه [اعتراض نمایندگان] ببینید! به هر حال دسترسی یک دسترسی مدیریت شده است. با این کار اطمینان حاصل می‌شود که فعالیت آنجا درست است. عرض من این است اگر این دسترسی مدیریت شده، در این چارچوب که چشم بسته ماموران را ببرید داخل مراکز و چشم بسته بیاوریدشان بیرون؛ اگر این، بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به اطلاعات سری کشور و آنچه رهبری فرمودند شمرده می‌شود که ما پروتکل را نمی‌پذیریم ولی به اعتقاد ما اینطور نیست».

براساس روایت نبویان و رسایی، آنچه درباره مدیریت دسترسی به تاسیسات نظامی ایران عنوان شده، بیشتر شبیه یک جوک است. در کنار تدبیر پوشاندن تجهیزات نظامی و بستن چشم بازرسان آژانس، موضوع جی‌پی‌اس تقریبا از هر زاویه‌ای بررسی شود یک آبروریزی تمام عیار است. با این حال اما نکته قابل تامل درباره این اظهارات تیم مذاکره‌کننده، غفلت عمدی آقایان از سازوکار مرجعیت آژانس برای تشخیص اجرای تعهدات ایران در توافق نهایی احتمالی است. براساس بیانیه لوزان، آژانس مرجع تایید اجرای تعهدات ایران است و پس از تایید آژانس، تعهد طرف مقابل اجرا می‌شود. تجارب گذشته از سوءاستفاده‌های بازرسان آژانس برای انتقال اطلاعات ایران به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی و در کنار آن اذعان صریح مدیرکل فعلی آژانس درباره گستره و محتوای دسترسی‌ها در پروتکل الحاقی نشان می‌دهد در ماجرای بازرسی‌ها یا به قول جواد ظریف و معاونش، دسترسی‌ها، ابتکار عمل و مرجع تصمیم‌گیر آژانس خواهد بود به گونه‌ای که براساس پروتکل الحاقی، پایان و اتمام هر مورد بازرسی منوط به تصمیم آژانس است و نظر نهایی را در این‌باره آژانس خواهد داد. به همین خاطر رضایت آژانس باید تامین شود. بنابراین بستن چشم بازرسان یا خاموش کردن جی‌پی‌اس‌ها در این قاعده، یک جوک بی‌مزه است که وجه ملموسی از داستان چشم‌بندی هسته‌ای آقایان را نشان می‌دهد.


بروجردی: پروتکل را اصلاح می‌کنیم


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید حتی اگر پروتکل الحاقی را بپذیریم 2 مساله بازرسی و مصاحبه با دانشمندان را مستثنا می‌کنیم. به گزارش تسنیم، بروجردی در پاسخ به این سوال العالم که آیا ممکن است ایران در نهایت پس از توافق، با قبول برخی استثناها از جمله بازرسی مراکز نظامی و نیز صحبت با دانشمندان، با پروتکل الحاقی موافقت کند، گفت: از نظر ما مجلسی‌ها حتی اگر روزی پروتکل الحاقی در مجلس به بحث گذاشته شود، درباره آن تحفظاتی داریم که باید بین پرانتز گذاشته شود و از دید ما غیرقابل اجراست؛ این بحثی است که به نظر من در زمان خودش قابل طرح است ولی ما در مجلس چنین نظری داریم. بروجردی در پاسخ به این سوال که این تحفظات چیست، اظهار داشت: همین 2 مساله‌ای که مطرح کردید، یعنی بازدید از مراکز نظامی و صحبت با دانشمندان. اینها جزو خطوط قرمزی است که تعیین شده و طبیعتا جزو تحفظاتی است که ما باید آن را حتی درصورت تصویب در مجلس مستثنا کنیم.

 

منبع :خبرگزاری تسنیم