حسينيه جماران 7 اسفند بار ديگر ميزبان «پيرغلامان» می‌شود

در نشست خبری پنجمين همايش تجليل از پيرغلامان حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) كه ظهر امروز با حضور «شهرام گيل‌آبادی»، مدير شبكه راديويی جوان و اصحاب رسانه در راديو جوان برگزار شد، مدير شبكه راديويی جوان از برگزاری اين همايش در روز سه‌شنبه 7 اسفندماه خبر داد.

در اين نشست خبری، مدير شبكه راديويی جوان از برگزاری پنجمين همايش تجليل از پيرغلامان حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) در روز سه‌شنبه هفتم اسفندماه در «حسينيه جماران» خبر داد.

«شهرام گيل‌آبادی» در خصوص هدف از برگزاری اين مراسم اظهار داشت: از زمانی كه راديو پايه اين مراسم را بنا گذاشت، يكی از دغدغه‌های جدی‌ خود را رسيدگی به امور مداحی و رفع شبهاتی قرار داد كه برخی علما نسبت به مداحی داشتند و اساسا هدف از اين حركت ابتكاری، ترويج معارف جدی عزاداری و تكريم سوگواره و ارائه الگوهای مناسب بود.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری همايش تجليل از پيرغلامان، ترويج درست معارف اهل بيت است چراكه ما پيرغلامانی داريم كه بيش از 90 سال از زندگی خود را صرف ترويج معارف اهل بيت كرده‌اند يا تاليفات بسيار در اين زمينه انجام داده‌اند.

در پنجمين دوره از اين همايش قرار بر اين است تا از شانزده پيرغلام از استان‌های تهران، گلستان، گيلان، لرستان، بوشهر، مركزی، زنجان، خراسان و همدان تجليل ‌شود

«گيل‌آبادی» در ادامه با بيان اينكه رعايت اصل سبك در مداحی و سن از ملاك‌های اصلی انتخاب پيرغلامان است، به تجليل از 72 نفر از مداحان اهل بيت، در چهار دوره قبلی اين همايش اشاره كرد و گفت: در پنجمين دوره از اين همايش قرار بر اين است تا از شانزده پيرغلام از استان‌های تهران، گلستان، گيلان، لرستان، بوشهر، مركزی، زنجان، خراسان و همدان تجليل ‌شود.

وی همچنين خاطرنشان كرد: برگزاری همايش تجليل از پيرغلامان، تاثيرات زيادی بر جامعه داشته و مداحی‌هايی كه در حال حاضر از راديو و تلويزيون پخش می‌شود، پالايش شده و سالم است ضمن اينكه رئيس محترم رسانه ملی هم درباره پخش مداحی‌ها و ويژگی‌های آن، بخش‌نامه‌هايی صادر كرده است و در واقع برگزاری چنين همايشی ضمن تاثير بسزايی كه بر همكاران ما در سازمان صدا و سيما داشته، جهت‌گيری و الگوهای صحيح عزاداری‌ها را به جوانان نشان می‌دهد.

مدير شبكه راديويی جوان افزود: در اين دوره حدود 600 پرونده پيرغلامان مورد بررسی قرار گرفته است كه برای انتخاب برترين آنها از خبرگانی چون حاج علی آهی، حاج علی انسانی، غلامرضا سازگار، حجت‌الاسلام سيد قاسم شجاعی و... بهره برديم.

وی اشاره كرد: شبكه راديويی جوان همچنين قصد دارد كتابی از همايش تجليل از پيرغلامان چاپ كند ضمن اينكه با همكاری اداره نغمات راديو، سی‌دی‌هايی نيز از برگزاری اين همايش و گفتگوهای پيرغلامان تهيه خواهد شد كه در اختيار برنامه‌سازان و مردم قرار خواهد گرفت.

مدير شبكه راديويی جوان همچمنين عنوان كرد: اين مراسم قرار است روز سه‌شنبه هفتم اسفندماه در ساعت 14:30 به مدت دو ساعت با اجرای «اميرحسين مدرس» در محل «حسينيه جماران» برگزار ‌شود همچنين نمايشگاهی از عكس‌های دوره‌های پيشين اين مراسم قرار است در حسينيه داير شود.

وی در ادامه توضيح داد: اين مراسم كه با همكاری سازمان صدا و سيما و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود، حاج محمد موسوی، مشكينی و حاج علی انسانی مداحی خواهند كرد.

هدف از برگزاری همايش تجليل از پيرغلامان، ترويج درست معارف اهل بيت است چراكه ما پيرغلامانی داريم كه بيش از 90 سال از زندگی خود را صرف ترويج معارف اهل بيت كرده‌اند يا تاليفات بسيار در اين زمينه انجام داده‌اند

در ادامه اين نشست، مدير شبكه راديويی جوان به بيان رويكردهای شبكه راديويی جوان در سالگرد تاسيس اين شبكه راديويی پرداخت و تصريح كرد: شبكه راديويی جوان در سال 1376 به دست «هاشمی رفسنجانی» كه رياست جمهوری آن زمان را برعهده داشتند، افتتاح شد و كار خود را با در نظر گرفتن رويكردهايی جديد رسما آغاز كرد و در حال حاضر اين شبكه راديويی با ارائه برنامه‌های موثر و كاربردی به جايگاهی نايل شده كه ديگر نمی‌توان به راحتی از كنار آن گذشت.

وی در ادامه با بيان اينكه راديو جوان چند محور اصلی را سرلوحه كار خود قرار داده و مجرب‌ترين، خلاق‌ترين و دلسوزترين كادر رسانه‌ای را در ميان رسانه‌های شنيداری و ديداری، در حال حاضر شبكه راديويی جوان دارد، افزود: شبكه راديويی جوان در جلسه كارشناسی كه در زمستان 1384 برگزار كرد، سعی كرد تا به يك بازنگری و بازتعريف جدی و اساسی براساس نيازها و خواسته‌های مخاطبان داشته باشد.

مدير راديو جوان ادامه داد: ما در بازتعريف خود به اينجا رسيديم كه درصد هم‌پوشانی‌مان كاهش يابد و برای تحقق اين امر نيز سعی كرديم طبق ماموريتمان كه بر اساس شاخصه جوان بودن بود، برنامه‌سازی كنيم و اساسا قرار شد تا نگاه راديو جوان، يك نگاه ايرانی به وسعت جغرافيای بزرگ ايران به همه جوانان باشد و من معتقدم كه اهالی راديو جوان، حوزه جديدی را در ميان رسانه‌های كشور پايه‌ريزی كردند.

وی همچنين عنوان كرد: ضمن اينكه يكی از ويژگی‌های راديو جوان استفاده و رسيدن به زبان معيار و لحن مناسب برای جوانان بود يكی ديگر از نگرش‌های راديو جوان، نگرش نقادانه به موضوعات بوده و ما رسانه را چشم سوم و ناظر به امور كشور می‌بينيم و كشورمان را كه كشوری رو به رشد و دارای مردمی باانگيزه و با اراده است را مستحق نقد می‌بينيم تا به پيشبرد امور كشور بتوانيم كمك كنيم ضمن اينكه با توجه به نياز مخاطب رويكرد پرسشگری نيز داشته‌ايم يعنی سعی كرده‌ايم به نسبت خاصيت دوران جوانی كه پرسشگر است ما نيز پرسشگر باشيم.

رويكرد فعلی راديو جوان رويكردی است كه قابل بازگشت نيست ضمن اينكه از طرف سازمان نيز به طور مستمر مورد هدايت و راهنمايی قرار می‌گيرد ما تلاش می‌كنيم تا با در نظر گرفتن انتقادها،به رفع كاستی‌های اين شبكه بپردازيم

«گيل‌آبادی» خاطرنشان كرد: همچنين در اين شبكه سعی كرديم تا به زبان معيار دست يابيم و در حال حاضر آمار و ارقام نظرسنجی‌ها حاكی بر اين امر است كه 67 درصد مخاطبان ما، از راديو جوان اطلاع دارند و حدود 3/80 درصد مردم نيز از برنامه‌های اين شبكه راديويی اعلام رضايت كرده‌اند.

وی در ادامه اظهارات خود تصريح كرد: رويكرد فعلی راديو جوان رويكردی است كه قابل بازگشت نيست ضمن اينكه از طرف سازمان نيز به طور مستمر مورد هدايت و راهنمايی قرار می‌گيرد و تلاش ما بر اين است تا با در نظر گرفتن انتقادها و ديدگاه‌های مختلف، به رفع كاستی‌ها و نقايص اين شبكه نيز بپردازيم.

در ادامه اين نشست، «گيل‌آبادی» از زمان دقيق برگزاری مراسم سالگرد راديو جوان خبر داد و گفت: زمان دقيق برگزاری اين مراسم، از 19 تا 24 اسفندماه است كه شبكه راديويی جوان قصد دارد تا در اين يك هفته، فرهنگسرای راديو جوان را در يكی از فرهنگسراهای مركزی شهر تهران راه‌اندازی كند و برنامه‌های «پارازيت» و «نشانی» به طور مستقيم از مكان فرهنگسرای راديو جوان پخش می‌شوند.

وی همچنين يادآور شد: همچنين مخاطبان هر روز از ساعت 17 تا 19 می‌توانند برنامه‌های اين شبكه را نقد كنند. اجرای زنده نمايش راديويی، شب خاطره، برپايی نمايشگاه عكس، حلقه وب و كاروان تسنيم از ديگر برنامه‌های شبكه راديويی جوان در فرهنگسرای راديو جوان است.

مدير راديو جوان در پايان به ارائه تيترهايی راجع به فعاليت‌های شبكه راديويی جوان در ايام نزديك به انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت و اشاره كرد: راديو جوان در اين هفته قصد دارد به چند كار ويژه همچون دادن فهرست و ليست انتخاباتی، تعطيلی راديو جوان در روز انتخابات و برگزاری همه‌پرسی اقدام كند كه جزييات بيشتر اين اخبار در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Logo
https://old.aviny.com/News/86/12/05/05.aspx?&mode=print