يادنامه اينترنتی «شهيد مدرس» در سايت تبيان ارائه شد

پايگاه اطلاع‌رسانی تبيان يادنامه اينترنتی «شهيد مدرس» را در دسترس كاربران قرار داده‌است.

يادنامه اينترنتی «شهيد مدرس» كه توسط پايگاه اطلاع‌رسانی تبيان ارائه شده، شامل بخش‌هايی چون حيات شهيد آيت‌الله مدرس، مبارزات شهيد مدرس، حاضر جوابی‌های شهيد مدرس، معرفی كتاب و آلبوم تصاوير شهيد مدرس است.

در بخش‌هايی از حيات شهيد آيت‌الله مدرس، آمده‌است: «سرابه‌ اردستان‌ در پاييز سال‌ 1287 قمری‌، شاهد تولد كودكی‌ بود كه‌ او را حسن‌ ناميدند و بعدها به‌ سيدحسن‌ مدرس‌ معروف‌ شد. زادگاه ‌مدرس‌ از توابع‌ اردستان‌ و در پنج‌ كيلومتری‌ آن‌ است‌. منطقه‌‌ اردستان‌ را می‌توان‌ به‌ چهار منطقه‌ با آب‌ و هوای‌ خاص‌ خود، تقسيم‌ كرد.»

«سيدحسن‌ از بدو تولد تا سن‌ شش‌ سالگی‌، در كنار مادرش‌ خديجه‌، دختر سيدكاظم‌ سالاز از طايفه‌‌ ميرعابدين‌، در نهايت‌ سختی‌ در قريه‌ ‌سرابه‌ باقی‌ ماند. اين‌ در حالی‌ بود كه‌ پدرش‌ سيداسماعيل‌ به‌ قمشه‌ سفر كرده‌ بود. سيدحسن‌ در سن‌ شش‌ سالگی‌ برای‌ تلمذ نزد جدش‌ ميرعبدالباقی‌ كه‌ از بزرگان‌ آن‌ عصر بود، فرستاده‌ شد.»

در بخش مبارزات شهيد مدرس نيز نوشته شده‌است: «مدرس به‌زودی در ميان مردم اصفهان مشهور شد. بزرگترين عامل اشتهار وی، ساده‌زيستی، صراحت كلام و مبارزه آشتی‌ناپذير وی با متنفذان و مالكان بزرگ اصفهان بود كه همواره منافع خود را بر همه چيز ترجيح می‌دادند.»

«او در جريان جنبش مشروطيت به حمايت از آن برخاست و در دوران استبداد صغير با كمك حاج آقا نورالله اصفهانی، انجمنی مخفی بر ضد مستبدان تشكيل داد و با مشروطه‌خواهان بختياری مخفيانه در تماس بود و همكاری داشت.»

«در محرم 1334 ق بيست‌وهفت نفر از نمايندگان مجلس و گروهی از رجال سياسی و مردم عادی به منظور مقابله با تجاوزات روس و انگليس به ايران، به طرف قم حركت كردند و در آن شهر «كميته دفاع ملی» را تشكيل دادند و يك هيأت چهار نفری را برای اداره امور برگزيدند كه مدرس يكی از آنان بود.»

«حاضرجوابی در مهاجرت»، «رضا شاه برای مدرس پول می‌فرستد»، «سوغات برای رضا شاه»، «سفارش برای استخدام»، «يقه باز»، «دعا به جان رضا شاه»، «يك مرد و يك نامرد»، «چو نرمی كنی خصم گردد دلير» و «مخالفت به نفع دزدان» عناوين خاطراتی از حاضرجوابی‌های شهيد مدرس است.

در خاطره «يك مرد و يك نامرد» چنين آمده‌است: «روزی رضا شاه به مدرس گفت: تنها دو مرد در ايران وجود دارد. يكی من و ديگری تو. مدرس بلافاصله جواب داد: نخير، اشتباه می‌كنی، تنها يك مرد و يك نامرد در ايران وجود دارد. آن مرد منم و نامرد تو.»

«مدرس و سياست‌گذاری عمومی» و «برق غيرت» عناوين كتاب‌هايی از شهيد مدرس است كه در بخش «معرفی كتاب» به آنها پرداخته شده‌است.

در قسمت‌هايی از كتاب «برق غيرت» چنين نوشته‌شده‌است: «اعتقاد به جدايی ديانت از سياست در قرون اخير، آن چنان به باور عمومی سياستمداران و بسياری از افراد جامعه ايرانی و حتی برخی از علما و روحانيون بدل گشته بود كه مقابله با آن و شكستن جو سنگين ناشی از آن در توان هر كسی نبود.»

سيزده تصوير نيز در بخش «آلبوم تصاوير شهيد مدرس» در دسترس كابران قرار گرفته‌است.

منبع : خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Logo
https://old.aviny.com/News/86/09/10/11.aspx?&mode=print