اعتراض سفارت ايران به نمايش فيلم 300 در تيرانا

بخش فرهنگی سفارت ايران در آلبانی با صدور بيانيه ای مطبوعاتی به نمايش اين فيلم و محتوای ضد فرهنگی و تحريفات تاريخی آن در سينمای ميلينوم تيرانا اعتراض كرد.

دراين بيانيه با اشاره به تحريف واقعيت های تاريخی و تمدن ايران زمين در فيلم و ارايه چهره ای جنگ طلب از ملت فرهنگ دوست ايران كه به گواه تاريخ چند هزار ساله آن هيچگاه آغازگر تهاجمی به كشوری نبوده بلكه سردمدار فرهنگ غنی و پيشرو در ارايه حقوق بشر در آن عصر بشمار می آمد، نكاتی چند برای اطلاع مردم فرهنگ دوست آلبانی به شرح ذيل آورده است:

" - نويسنده فيلم آقای فرانك ميلر، نويسنده داستان های گرافيكی است و هيچ كس از او توقع وفاداری به تاريخ را انتظار ندارد

-داستان فيلم غير واقعی است و زاييده تخيلات نويسنده و سازندگان آن می باشد.

- فيلم سرتاسر تحريف تاريخ و موقعيت برجسته تاريخ و تمدن ايران باستان است. تهيه كنندگان فيلم با سوء استفاده از تاريخ و تحريف آن در پی رسيدن به اهداف پليد خود هستند.
بخشی از بيانيه:
اين فيلم ضمن آنكه تحريف تاريخ و تمدن ايران محسوب می گردد تحريف تاريخ جهانی و تمدن بنياد های معرفت پايدار بشری نيز به شمار می رود و بيم آن است كه عدم توجه به اين گونه دستكاری ها و تحريف های تاريخی به صورت امری عادی در آمده و به مرور ديگر تمدن های بشری و فرهنگ جهانی را نيز هدف تحريف و تخريب خود قرار دهد.

- اين فيلم ضمن آنكه تحريف تاريخ و تمدن ايران محسوب می گردد تحريف تاريخ جهانی و تمدن بنياد های معرفت پايدار بشری نيز به شمار می رود و بيم آن است كه عدم توجه به اين گونه دستكاری ها و تحريف های تاريخی به صورت امری عادی در آمده و به مرور ديگر تمدن های بشری و فرهنگ جهانی را نيز هدف تحريف و تخريب خود قرار دهد.

- بيانيه می افزايد فيلم با دامن زدن به جنگ تمدن ها و در راستای سياست های جنگ طلبانه نو محافظه كاران امريكا ساخته شده و فاقد ارزش سياسی و تاريخی و حتی هنری است.

در اين بيانيه تاكيد گرديد فيلم سرتاسر تبليغ خشونت و آدم كشی است كه با سياست های دولت امريكا در افغانستان و عراق و شكنجه و آزار زندانيان در ابوغريب و گونتانامو همخوانی دارد.

- فيلم يك افترای بزرگ برای ملتی است كه دارای اولين منشور حقوق بشر در دنيا بوده و صلح خواهی و انسان دوستی و تبليغ گفتگو ميان اديان و فرهنگ ها از افتخارات آنان بوده است.

در اين بيانيه تصريح شده است به اذعان تمامی شخصيت ها و رسانه های غربی، فيلم را يك دروغ بزرگ ، ساخته و پرداخته هاليوود در همراهی با سياست های جنگ طلبانه نومحافظه كاران امريكا اعلام نمودند .

درادامه بيانيه خاطر نشان گرديد با توجه به روابط گسترده فرهنگی ايران و آلبانی كه از قدمت چند هزار ساله ای برخوردار است، نمايش فيلم مذكور می تواند ضمن آزرده نمودن و تاثير منفی بر اذهان ملت ايران تاثير منفی نيز برافكار مردم فرهنگ دوست آلبانی به جای بگذارد لذا شايسته است آن شركت علقه های موجود فرهنگی ميان دو ملت دوست را فدای سود مالی نمايش فيلم 300 در اين كشور ننمايد."

گفتنی است اين بيانيه در چند روزنامه مانند "شكولی" نيز منعكس شد.

منبع: خبرگزاری  قرآنی ايران(ايكنا)

Logo
https://old.aviny.com/News/86/05/09/09.aspx?&mode=print