منشور اجرایی مسئولین هیئتهای مذهبی تهیه شد
سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران به منظور ارتقاء بخشی فعالیتهای هیئتهای مذهبی در ایام محرم و همچنین جلوگیری از آسیبهای اجتماعی عزاداریها، "منشور اجرایی مسئولین هیئتهای مذهبی" را تهیه و به تأئید مسئولان رسانده است .

طی این منشور بر 16 مورد اساسی تأکید و از هیئتهای مذهبی خواسته شده با رعایت آنها زمینه ارتقاء فعالیتهای ماه محرم و پرهیز از آسیبهای مختلف اجتماعی و فرهنگی را فراهم آورند .

این منشور پیش از آغاز ماه محرم در اختیار مسئولان هیئتهای مذهبی قرار گرفته و آنها ضمن تأئید موارد آن، رعایت اصول اعلام شده را متعهد شده اند .

اهتمام بر گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تلاش برای اقامه نماز جماعت، استفاده از مبلغ روحانی در هیئتهای مذهبی و محتوا بخشی به برنامه ها و جلسات عزاداری از جمله موارد منشور فوق است .

استفاده از مداحان مجرب و توجه دادن آنها به استفاده از اشعار و متون مطابق مقتل صحیح و منابع مورد تأئید، تأکید بر حفظ اصالتها و بیان شفاف و به دور از تحریف وقایع عاشورا و تلاش جدی و مدبرانه جهت پرهیز و حذف خرافات و پیشگیری از بدعتها و اموری که دون شأن فرهنگ بالنده عاشورا و قیام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است و توجه خاص به اقامه نماز ظهر عاشورا نیز دیگر مباحث مورد تأکید قرار گرفته در منشور تهیه شده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران است .

عدم استفاده از آلات موسیقی غیر معمول(ارگ، پیانو، فلوت)، اجتناب از مسائل تفرقه انگیز فرقه ای، قومی و قبیله ای و توجه به وجوه مشترک و تلاش در جهت ایجاد انسجام و هماهنگی بین اعضای هیئتها، یادآوری ممنوعیت قمه زنی، اجرای برنامه های عزاداری و سوگواری حداکثر تا ساعت 23 شب به جز شبهای تاسوعا و عاشورا و عدم استفاده از دستگاه های پخش اصوات آزار دهنده نیز برای هیئتهای مذهبی ضروری اعلام شده است .

توجه به جلوگیری از سد معبر و ایجاد ترافیک به هنگام حرکت دسته جات عزاداری، عدم استفاده از علامت در معابر پردد به منظور جلوگیری از ترافیک، عدم استفاده از تصاویر و شمایل و تابلوهای منتسب به چهره های حماسه آفرینان عاشورا و ائمه اطهار، توجه به جلوگیری از اختلاط خانمها و آقایان در حواشی مجالس عزاداری و عدم استفاده از صدای بلند نیز دیگر مواردی است که هیئتهای مذهبی ملزم به رعایت آنها شده اند .

سازمان تبلیغات اسلامی در تلاش است با ایجاد بستر لازم برای رعایت این موارد از سوی هیئتهای مذهبی، فعالیتهای لازم در راستای سالم سازی عزاداریهای محرم را داشته و مانع ورود خرافات و بدعتها به این مراسم دینی، مذهبی و سنتی شده، از تحریف برخی موارد تاریخی اسلام نیز جلوگیری شود .

 

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/11/10/10.aspx?&mode=print