همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی(ره) فردا برگزار می شود
همایش آراء و اندیشه های قرآنی امام خمینی(ره) با هدف تبیین و تشریح افکار و عقاید امام راحل از سوی مرکز جهانی علوم اسلامی فردا پنجشنبه 6 بهمن ماه در قم برگزار خواهد شد .

ترویج اندیشه‌های امام خمینی (ره) و نیز پرداختن به لایه‌ های پنهان شخصیت امام راحل از دیگر اهداف این همایش اعلام شده است .

در این همایش یکروزه آیت ‌الله معرفت، آیت‌ الله سبحانی و حجت الاسلام سیدحسن خمینی سخنرانی خواهند کرد.

همچنین در میزگرد علمی که با حضور اساتید و پژوهشگران قرآن برگزار می ‌شود، آراء و اندیشه‌های قرآنی امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار می گیرد .

بیش از 90 مقاله از اساتید هیئت علمی حوزه و دانشگاه، پژوهشگران، دانشجویان و طلاب به دبیرخانه همایش رسیده است که 30 مقاله مربوط به شرکت کنندگان غیر ایرانی است .

همایش فوق در چهار محور اصلی طراحی شده است . تفسیر، علوم قرآن، مبانی قرآنی و معارف و جلوه های قرآن ، چهار محور فوق اعلام شده است .

در بخش "تفسیر"، موضوعاتی از قبیل چیستی تفسیر قرآن، بررسی تفسیر عرفانی قرآن، بررسی روش تفسیر علمی قرآن، کاربرد واژه شناسی در تفسیر قرآن و روش شناسی امام خمینی (ره) در برداشت از قرآن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در بخش "علوم قرآن" نیز مباحثی چون نسخ قرآن از دیدگاه امام و دیگران، محکم و متشابه از دیدگاه امام و دیگران و قرآن و مستشرقان بررسی خواهد شد .

مبانی قرآنی انقلاب اسلامی، مبانی قرآنی ظلم ستیزی، مبانی قرآنی سیاست، نقش آیات در مبانی اصولی امام، ارتباط قرآن و اهل بیت (ع)، نقش آیات در احکام حکومتی امام، رابطه قرآن و سنت و مبانی قرآنی وحدت نیز از جمله محورهای پیش بینی شده برای بخش " مبانی قرآنی" همایش فوق اعلام شده است .

در بخش" معارف و جلوه‌های قرآن" نیز مواردی چون نقش امام در ترویج فعالیتهای قرآنی، نقش قرآن در جامعه، رفتارهای قرآنی امام با دیگران، اخلاق در قرآن و معارف قرآن در دیوان شعر امام قرار گرفته است .

مرکز جهانی علوم اسلامی، مؤسسه نشر وتنظیم آثار امام خمینی(ره)، دانشکده علوم قرآنی، سیمای قرآن و رادیو معارف، انجمن قرآن پژوهی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مدرسه عالی امام خمینی(ره) از برگزار کنندگان این همایش اعلام شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/11/05/07.aspx?&mode=print