رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم افتتاح يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم:

ايرانيان با انقلاب اسلامي پيشتاز قرآني شدن جامعه خود در دنيا بودند

 هاشمي رفسنجاني در مراسم افتتاح يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن کريم گفت: ايران کشوري است که با انقلاب اسلامي خود پيشتاز قرآني شدن جامعه اش در برابر ابتذال و استکبار در دنيا بوده است.

 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ورود به دهه دوم نمايشگاه بين المللي قرآن کريم گفت: اين نمايشگاه شروع يک کار بسيار مهمي است که جهان اسلام و بخصوص جامعه ما را تحت تاثير قرار داده است.
وي با تاکيد بر اينکه بهترين و هموارترين مسير بسوي خدا قرآن است گفت: قرآن مسيري است که ما را به رفاه، عظمت و عزت ميرساند و اين محور بسيار خوب جواب مي دهد و اگرهمه تلاش کنيم خودمان را به آن برسانيم به وعده هاي خداوند از جمله بهشت برين خواهيم رسيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: اگر به محتواي قرآن در ابعاد سياسي ، فرهنگي و اخلاقي با همان دقتي که در احکام مي کنيم برسيم و در برنامه هاي اجرائيمان هم لحاظ کنيم راه ميان بري را براي رسيدن به سعادت انتخاب کرده ايم.
وي با اشاره به اينکه ما از لحاظ شکل قرآني در وضعيت مناسبي حضور داريم گفت: اگر روحيات قرآني، اخلاق قرآني و تقواي قرآني در جامعه باشد اتفاق مهمي رخ ميدهد چون اينکه به عمق قرآن برسيم مهم است که تمام نظام ومردم بايد براي رسيدن به اين امر تلاش کنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه درجمهوري اسلامي ايران کودکان و نوجوانان ما در سطح وسيعي به قرآن توجه دارند ابراز اميدواري کرد که اين توجه به عمق نيز باشد.
وي اضافه کرد: اگر ما قرآني باشيم هيچ قدرتي در دنيا نمي تواند بر ما نفوذ و سلطه پيدا کند چون قرآن انسانهاي محکمي را تربيت ميکند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينکه حرکتي که مسلمان در برابر آمريکا در عراق و افغانستان و قبل از آن هم ايران انجام داد به پشتوانه قرآن بود گفت: اين برخوردها باعث شده تا آمريکا سردرگم شود و حرفهاي دو سال پيش با حالش بسيار متفاوت باشد به شکلي که روحيه بوش شکسته شده و امروز افطار ميدهد وميگويد قرآن مي تواند بسياري از مسائل را حل کند و اين عجزي است که احساس ميکنند در برابر مسلمانان دارند که باعث مي شود عقب نشيني کنند.
وي متذکر شد که در نظرسنجي که در اروپا انجام شده است آنهاگفته اند که خطر اسرائيل از کره شمالي براي دنيا بيشتر است، اروپايي ها حامي اسرائيل بودند اما الان مي بينند که فتنه شده است و خطر جدي در منطقه شده وحتي باعث توسعه سلاحهاي هسته اي شده است  چون وقتي او چنين سلاحي را دارد ديگران هم به فکر مي افتند.
وي تاکيد کرد: اگر بتوانيم اين راه را به عنوان انقلاب اسلامي و بعنوان مکتب اهل بيت انجام دهيم قدم شايسته اي برداشته ايم.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به دوران پيغمبر اسلام که همه چيز بر پايه قرآن بوده است اضافه کرد: اگر يک جامعه اسلامي بر محور قرآن تشکيل دهيم،  برکات خداوند از زمين و آسمان بر ما نازل مي شود و دشمنان ما نيز همانگونه که در دوران پيغمبر از قرآن مي ترسيدند خواهند ترسيد.
وي ضمن اشاره به اينکه هرکس از اقشار مردم به طبع سواد وفهم خود بگونه اي با قرآن برخورد ميکند گفت: قرآن مي تواند زندگي فردي و جامعه را تواما بسازد و اگر شخصيت ما با قرآن انس داشته باشد احساس خواهيم کرد که قرآن ما را بالا مي برد و در ما تاثيرگذار است. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد که ما بايد جانمان را به قرآن عرضه کنيم نه اينکه با آن خيلي سطحي و تشريفاتي برخورد کنيم در صورتي که با قرآن بسيار عمقي و درک کامل برخورد کنيم  زمينه رشد فرديمان از ابعاد معنوي بسيار بالا ميرود و شانس نجات بسيار جدي ميشود.
وي با اشاره به اينکه کساني که خود را با قرآن تنظيم مي کنند شانس نجات بالايي دارند گفت: اگر جامعه بتواند مباني قرآني را با خود همراه کند جامعه بسيار مقتدر و روبه پيش خواهد بود که اين يک مسير فرهنگي و آموزشي و تحقيقاتي و برنامه ريزي مشخصي را ميطلبد تا قرآن به برنامه زندگي ما تبديل شود.
هاشمي رفسنجاني تصريح کرد: در زمان ما اينکه جامعه را همراه با قرآن حرکت داد کار آساني نيست ، اما اينکه امروز نزديک به يک ميليارد و نيم مسلمان عاشق قرآن در دنيا داريم نشان از تلاش پيامبر اکرم از صدر اسلام است.
وي همچنين اضافه کرد: جوامعي که گرفتار بلاهاي کفر و فرهنگ مبتذل استکبار ميشوند براي قرآني شدن زمان و پالايش و برنامه لازم دارند که اين کار در جوامع اسلامي امروز خوب ديده ميشود و شايد افتخار پيشتازي اش از آن ايرانيها باشد که با انقلاب خود در ايران اين کار را انجام دادند.
وي با اشاره به حضور انقلاب اسلامي براي برنامه ريزي قرآني شدن ايران گفت: ايرانيها براي اين کار از نقطه درستي شروع کردند و از مفسران قرآن که اهل بيت هستند استفاده مي کنند و از ديد اهل بيت به قرآن نگاه ميکنند البته با فاصله ، اما به هرحال اين اقتخار از آن ايرانيان است.
رفسنجاني خطاب به ملت ايران و خادمان قرآن گفت: شما ملت شريف ايران و شما خادمان قرآن در يک مسير بسيار مهمي به جامعه خدمت ميکنيد و جامعه ما و هر جامعه اسلامي اگر به قرآن متعهد شود مي تواند آينده خود را روشن ببيند.
وي با اشاره به اينکه شهرتهران داراي رتبه اول در آثار قراني است آنرا افتخار بزرگي دانست و تاکيد کرد: اگر در حال حاضر از مصر که دانشگاه بزرگ قرآني را دارد در مسائل علوم قرآني پيش هستيم دليلش عشق مردم به قرآن است ، قبل از انقلاب مي خواستند تهران را به يک مرکز ابتذال تبديل کنند اما امروز تهران يک مرکز فرهنگي شده است پس اين بسيار افتخار آميزاست.
وي همچنين تاکيد کرد که  در سايه انقلاب اسلامي راه ما به طرف قرآن هموار شده است و در حال حاضر توجه به مفاهيم قرآني بسيار مهم است آنهم در عرصه عمل ، وقتي به ابعاد سياسي آيات قرآن ميرسيم مشاهده مي کنيم که ايران عقب است در مور آيات اخلاقي هم در جامعه ما آنگونه که به احکام پرداخته شده مورد توجه قرار نگرفته است.
بر اساس اين گزارش پيش از سخنراني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ، وزير فرهنگ وارشاد اسلامي و معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ارائه گزارش درخصوص نمايشگاه بين المللي قرآن کريم پرداختند.

Logo
https://old.aviny.com/News/82/08/10/t1.aspx?&mode=print