مسأله
۱۲۲۴ ـ كسى كه نماز احتیاط بر
او واجب است، بعد از سلام نماز باید فوراً نیت نماز
احتیاط كند و تكبیر بگوید و حمد را بخواند و به ركوع رود و
دو سجده نماید، پس اگر یك ركعت نماز احتیاط بر او واجب
است، بعد از دو سجده تشهّد بخواند و سلام دهد، و اگر دو
ركعت نماز احتیاط بر او واجب است، بعد از دو سجده یك ركعت
دیگر مثل ركعت اوّل به جا آورد، و بعد از تشهّد سلام دهد.
مسأله
۱۲۲۵ ـ نماز احتیاط سوره و قنوت
ندارد، و باید آن را آهسته بخواند و نیت آن را به زبان
نیاورد، و بنابر احتیاط واجب «بسم الله» آن را هم آهسته
بگوید.
مسأله
۱۲۲۶ ـ اگر پیش از خواندن نماز
احتیاط بفهمد نمازى كه خوانده درست بوده، نماز احتیاط
مورد ندارد، و اگر در بین نماز احتیاط بفهمد، لازم نیست
آن را تمام نماید، و مى تواند آن را به قصد نافله دو
ركعتى تمام نماید.
مسأله
۱۲۲۷ ـ اگر پیش از خواندن نماز
احتیاط بفهمد كه ركعتهاى نمازش كم بوده، چنانچه كارى كه
نماز را باطل مى كند انجام نداده، باید آنچه را از نماز
نخوانده بخواند و براى سلام بیجا ـ بنابر احتیاط واجب ـ دو
سجده سهو بنماید، و همچنین براى هر موجب دیگرى كه پیش
آمده باشد، و اگر كارى كه نماز را باطل مى كند انجام داده
ـ مثلا پشت به قبله كرده ـ باید نماز را دوباره به جا
آورد.
مسأله
۱۲۲۸ ـ اگر بعد از نماز احتیاط
بفهمد كسرى نمازش به مقدار نماز احتیاط بوده، مثلا در شكّ
بین دو و چهار دو ركعت نماز احتیاط بخواند بعد بفهمد نماز
را دو ركعت خوانده، نمازش صحیح است.
مسأله
۱۲۲۹ ـ اگر بعد از خواندن نماز
احتیاط بفهمد كسرى نماز كمتر از نماز احتیاط بوده، مثلا
در شكّ بین دو و چهار دو ركعت نماز احتیاط بخواند بعد
بفهمد نماز را سه ركعت خوانده، باید نماز را دوباره
بخواند.
مسأله
۱۲۳۰ ـ اگر بعد از خواندن نماز
احتیاط بفهمد كسرى نمازش بیشتر از نماز احتیاط بوده،
چنانچه بعد از نماز احتیاط كارى كه نماز را باطل مى كند
انجام داده ـ مثلا پشت به قبله كرده ـ باید نماز را دوباره
بخواند، و اگر كارى كه نماز را باطل مى كند انجام نداده،
بنابر احتیاط واجب كسرى نمازش را ضمیمه نماید و نماز را
تمام كند، و براى هر یك از سلام در اصل نماز و نماز
احتیاط و هر موجب دیگرى كه پیش آمده باشد، دو سجده سهو به
جا آورد و نماز را هم اعاده نماید.
مسأله
۱۲۳۱ ـ اگر بین دو و سه و چهار
شكّ كند و بعد از خواندن دو ركعت نماز احتیاط ایستاده یادش
بیاید كه نماز را دو ركعت خوانده، لازم نیست دو ركعت نماز
احتیاط نشسته را بخواند.
مسأله
۱۲۳۲ ـ اگر بین سه و چهار شكّ
كند و موقعى كه دو ركعت نماز احتیاط نشسته مى خواند، قبل
از ركوع اوّل یادش بیاید كه نماز را سه ركعت خوانده، آنچه
را خوانده به حساب نیاورد، و بنابر احتیاط واجب بایستد و
كسرى نماز را تمام كند، و دو سجده سهو براى زیادى سلام،
و دو سجده دیگر براى زیادى تشهّد ـ اگر آورده باشد ـ به جا
آورد و نماز را دوباره بخواند، و اگر بعد از ركوع یادش
بیاید نمازش باطل است.
مسأله
۱۲۳۳ ـ اگر بین دو و سه و چهار
شكّ كند، و موقعى كه دو ركعت نماز احتیاط ایستاده را
مى خواند پیش از ركوع دوم یادش بیاید كه نماز را سه ركعت
خوانده، بنابر احتیاط واجب بنشیند و نماز احتیاط را یك
ركعتى تمام كند، و دو سجده سهو براى زیادى سلام و دو سجده
دیگر براى زیادى تشهّد ـ اگر آورده باشد ـ به جا آورد و
نماز را اعاده نماید.
مسأله
۱۲۳۴ ـ اگر در بین نماز احتیاط
بفهمد كسرى نمازش بیشتر یا كمتر از نماز احتیاط بوده،
چنانچه نتواند نماز احتیاط را مطابق كسرى نمازش تمام
نماید، مثل آن كه در شكّ بین سه و چهار موقعى كه دو ركعت
نماز احتیاط نشسته را مى خواند یادش بیاید كه نماز را دو
ركعت خوانده، چون نمى تواند دو ركعت نشسته را به جاى دو
ركعت ایستاده حساب كند، باید نماز احتیاط نشسته را رها
كند، و بنابر احتیاط واجب كسرى نمازش را تمام كند، و دو
سجده سهو براى زیادى سلام و دو سجده سهو دیگر براى زیادى
تشهّد ـ اگر آورده باشد ـ به جا آورد و نماز را اعاده
نماید، در صورتى كه قبل از ركوع اوّل یادش بیاید، و در
غیر این صورت نمازش باطل است.
مسأله
۱۲۳۵ ـ اگر شكّ كند نماز
احتیاطى را كه بر او واجب بوده به جا آورده یا نه، چنانچه
وقت نماز گذشته به شكّ خود اعتنا نكند، و اگر وقت دارد،
در صورتى كه بین شكّ و نماز زیاد طول نكشیده و كارى كه
منافى با نماز است ـ مثل رو برگرداندن از قبله ـ انجام
نداده، باید نماز احتیاط را بخواند، و اگر كارى كه نماز
را باطل مى كند انجام داده، یا بین نماز و شكّ او زیاد
طول كشیده، بنابر احتیاط واجب نماز را اعاده نماید.
مسأله
۱۲۳۶ ـ اگر در نماز احتیاط به
جاى یك ركعت دو ركعت بخواند یا ركنى را زیاد كند، نماز
احتیاط باطل مى شود، و باید دوباره اصل نماز را بخواند.
مسأله
۱۲۳۷ ـ موقعى كه مشغول نماز
احتیاط است، اگر در یكى از كارهاى آن شكّ كند، چنانچه
محلّ آن نگذشته باید به جا آورد، و اگر محلّش گذشته
باید به شكّ خود اعتنا نكند، مثلا اگر شكّ كند كه حمد
خوانده یا نه، چنانچه به ركوع نرفته باید بخواند، و اگر
به ركوع رفته باید به شكّ خود اعتنا نكند.
مسأله
۱۲۳۸ ـ اگر در شماره ركعتهاى
نماز احتیاط شكّ كند، چنانچه طرف بیشتر شكّ نماز را باطل
مى كند، باید بنا را بر كمتر بگذارد، و اگر طرف بیشتر
شكّ نماز را باطل نمى كند، باید بنا را بر بیشتر بگذارد،
مثلا موقعى كه مشغول خواندن دو ركعت نماز احتیاط است، اگر
شكّ كند كه دو ركعت خوانده یا سه ركعت، چون طرف بیشتر شكّ
نماز را باطل مى كند، باید بنا بگذارد كه دو ركعت
خوانده، و اگر شكّ كند كه یك ركعت خوانده یا دو ركعت،
چون طرف بیشتر شكّ نماز را باطل نمى كند، باید بنا بگذارد
كه دو ركعت خوانده است.
مسأله
۱۲۳۹ ـ اگر در نماز احتیاط چیزى
كه ركن نیست سهواً كم یا زیاد شود، سجده سهو ندارد، مگر
آنچه كه در مسأله «۱۲۴۱» مى آید.
مسأله
۱۲۴۰ ـ اگر بعد از سلام نماز
احتیاط شكّ كند كه یكى از اجزاء یا شرایط آن را به جا
آورده یا نه، به شكّ خود اعتنا نكند.
مسأله
۱۲۴۱ ـ اگر در نماز احتیاط،
تشهّد یا یك سجده را فراموش كند و در جاى خود تداركش ممكن
نباشد، باید بعد از سلام نماز، اگر تشهّد را فراموش
كرده، بنابر احتیاط مستحبّ آن را قضا نماید، و باید دو
سجده سهو به جا آورد، و اگر سجده را فراموش كرده، باید
آن را قضا نماید.
مسأله
۱۲۴۲ ـ اگر نماز احتیاط و قضاى
یك سجده یا قضاى یك تشهّد یا دو سجده سهو بر او واجب شود،
باید اوّل نماز احتیاط را به جا آورد.
مسأله
۱۲۴۳ ـ حكم گمان در نماز نسبت
به ركعات مثل حكم یقین است، مثلا اگر نداند كه یك ركعت
خوانده یا دو ركعت و گمان داشته باشد كه دو ركعت خوانده،
بنا مى گذارد كه دو ركعت است، و اگر در نماز چهار ركعتى
گمان دارد كه چهار ركعت خوانده، نباید نماز احتیاط
بخواند، و امّا نسبت به افعال، گمان حكم شكّ را دارد،
پس اگر گمان دارد ركوع كرده، در صورتى كه داخل سجده نشده
است، باید آن را به جا آورد، و اگر گمان دارد حمد
را نخوانده، چنانچه در سوره داخل شده باشد، اعتنا به
گمان ننماید و نمازش صحیح است.
مسأله
۱۲۴۴ ـ حكم شكّ و سهو و گمان در
نمازهاى واجب یومیه و نمازهاى واجب دیگر فرق ندارد، مثلا
اگر در نماز آیات شكّ كند كه یك ركعت خوانده یا دو ركعت،
چون شكّ او در نماز دو ركعتى است نمازش باطل مى شود، و
اگر گمان داشته باشد كه دو ركعت یا یك ركعت خوانده است،
بر طبق گمان خود نماز را تمام مى نماید.