احكام بعد از مرگ
مسأله 529 ـ بعد از مرگ مستحب است چشمها و لبها و چانه ميّت را
ببندند، دست و پاى او را دراز كنند، و پارچهاى روى او بيندازند. و اگر شب مرده است، در جائى كه مرده چراغ روشن كنند. و براى
تشييع جنازه او مؤمنين را خبر كنند. و در دفن او عجله نمايند.
ولى اگر يقين به مردن او ندارند بايد صبر كنند تا معلوم شود. و
نيز اگر ميّت حامله باشد و بچّه در شكم او زنده باشد، بايد به قدرى
دفن را عقب بيندازند كه پهلوى او را بشكافند و طفل را بيرون آورند
و پهلو را بدوزند.
وجوب غسل و كفن و نماز و دفن ميّت
مسأله 530 ـ غسل و حنوط و كفن، و نماز و دفن مسلمان اگر چه دوازده
امامى نباشد، بر ولىّ او واجب است، ولىّ بايد اين كارها را يا
خود انجام دهد يا ديگرى را مأمور انجام آنها نمايد، و چنانچه شخصى
اين كارها را به اجازه ولىّ انجام دهد از ولىّ ساقط مىشود، بلكه
اگر دفن و مانند آن را بدون اجازه ولىّ انجام دهد از و لىّ ساقط
مىشود و حاجت به اعاده آنها نيست، و اگر ميّت ولىّ نداشته باشد،
يا آنكه ولىّ از انجام كارهاى او امتناع كند، بر بقيه مكلّفين
واجب كفائى است كه كارهاى او را انجام دهند، يعنى اگر بعضى انجام
دهند از ديگران ساقط مىشود، و چنانچه هيچ كس انجام ندهد همه
معصيت كردهاند، و در صورت امتناع ولىّ، اذن او معتبر نيست.
مسأله 531 ـ اگر كسى مشغول كارهاى ميّت شود، بر ديگران واجب نيست
اقدام نمايند، ولى اگر او عمل را نيمه كاره بگذارد بايد ديگران
تمام كنند.
مسأله 532 ـ اگر انسان اطمينان كند كه ديگرى مشغول كارهاى ميّت شده، واجب نيست به كارهاى ميّت اقدام كند،
ولى اگر شك يا گمان دارد بايد اقدام نمايد.
مسأله 533 ـ اگر كسى بداند غسل يا كفن يا نماز يا دفن ميّت را باطل
انجام دادهاند، بايد دوباره انجام دهد، ولى اگر گمان دارد كه
باطل بوده يا شك دارد كه درست بوده يا نه، لازم نيست اقدام نمايد.
مسأله 534 ـ ولىّ زن شوهر اوست، و در غير اين مورد وارث ولىّ ميت
است به ترتيبى كه در طبقات ارث خواهد آمد، و در هر طبقه مردان بر
زنان مقدّمند، و در مقدّم بودن پدر ميّت بر پسرش، و جدّ او بر
برادرش، و برادر پدر و مادريش بر برادر پدرى يا مادريش فقط، و
برادر پدرى او بر برادر مادريش، و عموى او بر دائيش، اشكال است.
پس در چنين موارد بايد مقتضاى احتياط رعايت شود. و اگر ولىّ متعدد
بود اذن يكى از آنها كافى است.
مسأله 535 ـ بچه نابالغ و ديوانه ولايت انجام كارهاى ميّت را
ندارند، و همچنين غائبى كه نمى تواند ـ شخصاً يا با مأمور كردن كسى
ديگر ـ متكفل انجام آن كارها شود ولايت ندارد.
مسأله 536 ـ اگر كسى بگويد من ولىّ ميّت هستم، يا ولىّ ميّت به من
اجازه داده كه غسل و كفن و دفن ميّت را انجام دهم، يا بگويد راجع
به امور تجهيز ميّت من وصىّ او مىباشم، چنانچه به حرف او اطمينان
دارند، يا ميّت در تصرّف اوست، يا اينكه دو نفر عادل به گفته او
شهادت دهند، بايد حرف او را قبول كرد.
مسأله 537 ـ اگر ميّت براى غسل و كفن و دفن و نماز خود غير از ولىّ، كسى ديگرى را معيّن كند، ولايت اين امور با اوست، و لازم نيست
كسى كه ميّت وصيّت كرده كه او شخصاً انجام اين كارها را متكفل شود
اين وصيّت را قبول كند، ولى اگر قبول كرد بايد به آن عمل نمايد.
كيفيّت غسل ميّت
مسأله 538 ـ واجب است ميّت را سه غسل به اين ترتيب بدهند:
اول: با آبى كه با سدر مخلوط باشد.
دوم: با آبى كه با كافور مخلوط باشد.
سوم: با آب خالص.
مسأله 539 ـ سدر و كافور بايد به اندازهاى زياد نباشد كه آب را
مضاف كند، و به اندازهاى هم كم نباشد كه نگويند سدر و كافور با آب
مخلوط شده است.
مسأله 540 ـ اگر سدر و كافور به اندازهاى كه لازم است پيدا نشود ـ
بنابر احتياط مستحب ـ مقدارى كه به آن دسترسى دارند در آب بريزند.
مسأله 541 ـ اگر كسى در حال احرام بميرد، نبايد او را با آب كافور
غسل دهند و به جاى آن بايد با آب خالص غسل بدهند، مگر اينكه در
احرام حج تمتع بوده و طواف و نمازش و سعى را تمام نموده باشد، يا
آنكه در احرام حج قران يا إفراد بوده و حلق را انجام داده باشد، كه
در اين دو صورت با آب كافور بايد غسل دهند.
مسأله 542 ـ اگر سدر و كافور يا يكى از اينها پيدا نشود، يا
استعمال آن جايز نباشد مثل آنكه غصبى باشد، بايد ـ بنابر احتياط ـ
او را يك تيمم بدهند، و بجاى هر كدام كه ممكن نيست ميّت را با آب
خالص غسل بدهند.
مسأله 543 ـ كسى كه ميّت را غسل مىدهد، بايد عاقل و مسلمان ـ و
بنابر احتياط واجب ـ دوازده امامى باشد، و نيز بايد مسائل غسل را
هم بداند. و اگر بچه مميز بتواند غسل را بطور صحيح انجام دهد
كفايت مىكند. و چنانچه ميّتِ مسلمان غير اثنا عشرى را، هم مذهب
خودش اگر چه بر طبق مذهبش غسل بدهد، تكليف از مؤمن اثنا عشرى ساقط
است، مگر آنكه ولىّ آن ميّت باشد كه در اين صورت تكليف از او ساقط
نمى شود.
مسأله 544 ـ كسى كه ميّت را غسل مىدهد بايد قصد قربت داشته باشد،
و كافى است به قصد امتثال امر خداوند باشد.
مسأله 545 ـ غسل بچه مسلمان ـ اگر چه از زنا باشد ـ واجب است. و
غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او واجب نيست. و اگر بچه كافر مميز
باشد و اظهار اسلام كند مسلمان است. و كسى كه از بچهگى ديوانه
بوده و به حال ديوانگى بالغ شده، چنانچه پدر يا مادر او مسلمان
باشند، بايد او را غسل داد.
مسأله 546 ـ بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل
بدهند، بلكه اگر چهار ماه هم ندارد ولى ساختمان بدنش تمام شده،
بايد ـ بنابر احتياط واجب ـ او را غسل دهند. و در غير اين دو صورت
بايد بنابر احتياط در پارچهاى بپيچند و بدون غسل دفن كنند.
مسأله 547 ـ مرد نمى تواند زن نا محرم را غسل بدهد، و همچنين زن
نمى تواند مرد نامحرم را غسل بدهد، و زن و شوهر مىتوانند يكديگر
را غسل بدهند.
مسأله 548 ـ مرد مىتواند دختر بچهاى را كه مميز نيست، غسل دهد،
و زن هم مى تواند پسر بچهاى راكه مميز نيست، غسل دهد.
مسأله 549 ـ محارم مىتوانند يكديگر را غسل دهند، چه محارم نسبى
مانند مادر و خواهر، و چه آنها كه به واسطه شير خوردن يا ازدواج
محرم شدهاند، و لازم نيست غسل دادن ـ در غير عورت ـ از زير لباس
باشد، گر چه بهتر است. ولى بنابر احتياط واجب در صورتى مرد زنى
را كه محرم او است غسل دهد، كه زنى كه بتواند غسل دهد پيدا نشود، و
همچنين بعكس.
مسأله 550 ـ اگر ميّت و كسى كه او را غسل مىدهد، هر دو مرد يا هر
دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت، جاهاى ديگر ميّت برهنه
باشد، ولى بهتر آن است كه از زير لباس غسل داده شود.
مسأله 551 ـ نگاه كردن به عورت ميّت براى غير زن و شوهر حرام است.
و كسى كه او را غسل مىدهد اگر نگاه كند معصيت كرده، ولى غسل باطل
نمى شود.
مسأله 552 ـ اگر در جائى از بدن ميّت عين نجس باشد، بايد پيش از
آنكه آنجا را غسل بدهند، آن را بر طرف كنند، و اولى آن است كه
نجاسات را از تمام بدن ميّت پيش از شروع به غسل بر طرف كنند.
مسأله 553 ـ غسل ميّت مثل غسل جنابت است، و احتياط واجب آن است كه
تا غسل ترتيبى ممكن است، ميّت را غسل ارتماسى ندهند، و در غسل
ترتيبى هم لازم است طرف راست را پيش از طرف چپ بشويند.
مسأله 554 ـ كسى را كه در حال حيض يا در حال جنابت مرده، لازم
نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند، بلكه همان غسل ميّت براى او كافى
است.
مسأله 555 ـ مزد گرفتن براى غسل دادن ميّت ـ بنابر احتياط واجب، ـ
حرام است. و اگر كسى براى گرفتن مزد، ميّت را غسل دهد بطورى كه
منافات با قصد قربت داشته باشد، آن غسل باطل است، ولى مزد گرفتن
براى كارهاى مقدماتى غسل حرام نيست.
مسأله 556 ـ در غسل ميّت غسل جبيرهاى مشروع نيست، و اگر آب پيدا
نشود يا استعمال آن مانعى داشته باشد بايد عوض غسل، ميّت را يك
تيمم بدهند، و احتياط مستحب آن است كه سه تيمم بدهند.
مسأله 557 ـ كسى كه ميّت را تيمم مىدهد، بايد دست خود را بر زمين
بزند و به صورت و پشت دستهاى ميّت بكشد، و اگر ممكن باشد احتياط
مستحب آن است كه با دست ميّت هم او را تيم بدهد.