مسأله 15.
آب يا مطلق است
يا مضاف: آب مضاف آبي است كه آن
را از چيزي بگيرند: مثل آب
هندوانه و گلاب، يا با چيزي مخلوط
باشد، مثل آبي كه به قدري با گِل
و مانند آن مخلوط شود، كه ديگر به
آن آب نگويند و غير اينها آب مطلق
است، و آن بر پنج قسم است:
اول ـ آب كُر.
دوم ـ آب قليل.
سوم ـ آب جاري.
چهارم ـ آب باران.
پنجم ـ آب چاه.
1. آب كُـر
مسأله 16.
آب كُر
مقدار آبي است كه اگر در ظرفي كه
طول و عرض و عمق آن هر يك سه وجب
باشد بريزند، آن ظرف را پر كند. و
احتياط آن است كه هر بعد آن سه
وجب و نيم باشد، و وزن آن از صد و
بيست و هشت من تبريز بيست مثقال
كمتر است.
مسأله 17.
اگر عين نجس
مانند بول و خون يا چيزي كه نجس
شده است مانند لباس نجس به آب كُر
برسد، چنان چه آن آب، بو يا رنگ
يا مزه نجاست را بگيرد، نجس
ميشود و اگر تغيير نكند نجس
نميشود.
مسأله 18.
اگر بوي آب
كُر به واسطه غير نجاست تغيير
كند، نجس نميشود.
مسأله 19.
اگر عين نجس
مانند خون به آبي كه بيشتر از كُر
است برسد و بو يا رنگ يا مزه قسمتي از آن را تغيير
دهد، چنان چه مقداري كه تغيير
نكرده كمتر از كُر باشد تمام آب
نجس ميشود و اگر به اندازه كُر
يا بيشتر باشد، فقط مقداري كه بو
يا رنگ يا مزه آن تغيير كرده نجس
است.
مسأله 20.
آب فواره
اگر متصل به كُر باشد، آب نجس را
پاك ميكند. ولي اگر قطره قطره
روي آب نجس بريزد، آن را پاك
نميكند، مگر آن كه چيزي روي
فواره بگيرند، تا آب آن قبل از
قطره قطره شدن، به آب نجس متصل
شود و بنابر احتياط واجب بايد آب
فواره با آن آب نجس مخلوط گردد.
مسأله 21.
اگر چيز نجس
را زير شيري كه متصل به كُر است
بشويند، آبي كه از آن چيز ميريزد
اگر متصل به كُر باشد و بو يا رنگ
يا مزه نجاست نگرفته باشد و عين
نجاست هم در آن نباشد پاك است.
مسأله 22.
اگر مقداري
از آب كُر يخ ببندد و باقي آن به
قدر كُر نباشد، چنان چه نجاست به
آن برسد نجس ميشود، و هر قدر از
يخ هم آب شود نجس است.
مسأله 23.
آبي كه به
اندازه كُر بوده، اگر انسان شك
كند از كُر كمتر شده يا نه، مثل
آب كُر است، يعني نجاست را پاك
ميكند و اگر نجاستي هم به آن
برسد نجس نميشود. و آبي كه كمتر
از كُر بوده و انسان شك دارد
بمقدار كُر شده يا نه حكم آب كُر
را ندارد.
مسأله
24.
كُر بودن آب
به دو راه ثابت ميشود:
اول ـ آن كه خود انسان يقين يا
اطمينان پيدا كند.
دوم ـ آن كه دو مرد عادل خبر
دهند.
2. آب قليل
مسأله 25.
آب قليل آبي
است كه از زمين نجوشد و از كُر
كمتر باشد.
مسأله 26.
اگر آب قليل
روي چيز نجس بريزد، يا چيز نجس به
آن برسد نجس ميشود. ولي اگر از
بالا با فشار روي چيز نجس بريزد،
مقداري كه به آن چيز ميرسد نجس و
هر چه بالاتر از آن است پاك
ميباشد.
مسأله 27.
آب قليلي كه
براي برطرف كردن عين نجاست روي
چيز نجس ريخته شود و از آن جدا گردد نجس است،
و آب قليلي كه بعد از برطرف شدن
عين نجاست براي آب كشيدن روي آن
ميريزند و از آن جدا ميشود و
بعد از آن محل پاك ميشود پاك
است، و آبي كه با آن مخرج بول و
غائط را ميشويند با پنج شرط پاك
است:
اول: آن كه بو يا رنگ يا مزه
نجاست نگرفته باشد.
دوم: نجاستي از خارج به آن
نرسيده باشد.
سوم: نجاست ديگري مثل خون با
بول يا غائط بيرون نيامده باشد.
چهارم: ذرههاي غائط در آب
پيدا نباشد.
پنجم: بيشتر از مقدار معمول
نجاست به اطراف مخرج نرسيده باشد.
3. آب جـاري
مسأله 28.
آب جاري آبي
است كه از زمين بجوشد و جريان
داشته باشد مانند آب چشمه و قنات.
مسأله 29.
آب جاري اگر
چه كمتر از كُر باشد، چنان چه
نجاست به آن برسد، تا وقتي بو يا
رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست
تغيير نكرده پاك است.
مسأله 30.
اگر نجاستي
به آب جاري برسد، مقداري از آن كه
بو يا رنگ يا مزهاش به واسطه
نجاست تغيير كرده نجس است. و طرفي
كه متصل به چشمه است اگر چه كمتر
از كُر باشد پاك است. و آبهاي
ديگر نهر اگر به اندازه كُر باشد
يا به واسطه آبي كه تغيير نكرده
به آب طرف چشمه متصل باشد، پاك و
گرنه نجس است.
مسأله 31.
آب چشمهاي
كه جاري نيست ولي طوري است كه اگر
از آن بردارند باز ميجوشد، حكم
آب جاري دارد. يعني: اگر نجاست به
آن برسد، تا وقتي كه بو يا رنگ يا
مزه آن به واسطه نجاست تغيير
نكرده، پاك است.
مسأله 32.
آبي كه كنار
نهر، ايستاده و متصل به آب جاري
است، حكم آب جاري را دارد.
مسأله 33.
چشمهاي كه
مثلاً در زمستان ميجوشد و در
تابستان از جوشش ميافتد فقط وقتي
كه ميجوشد حكم آب جاري را دارد.
مسأله 34.
آب حوض حمام
اگر چه كمتر از كُر باشد، چنان چه
به خزينهاي كه آب آن به اندازه
كُر است متصل باشد، مثل آب جاري
است.
مسأله
35.
آب لولههاي
حمام و عمارات كه از شيرها و
دوشها ميريزد اگر متصل به كُر
باشد مثل آب جاري است.
مسأله 36.
آبي كه روي
زمين جريان دارد ولي از زمين
نميجوشد، چنان چه كمتر از كُر
باشد و نجاست به آن برسد نجس
ميشود اما اگر از بالا با فشار
به پايين بريزد، چنان چه نجاست به
پايين آن برسد بالاي آن نجس
نميشود. و اگر با فشار از پايين
به بالا هم باشد مثل فواره اگر به
بالاي آن چيز نجسي برسد پايين آن
نجس نميشود.
4. آب باران
مسأله 37.
اگر به چيز
نجسي كه عين نجاست در آن نيست يك
مرتبه باران ببارد، جايي كه باران
به آن برسد پاك ميشود. و در فرش
و لباس و مانند اينها فشار لازم
نيست. ولي باريدن دو سه قطره
فايده ندارد، بلكه بايد طوري باشد
كه بگويند باران ميبارد و در
زمين سخت جريان دارد و اگر ظرف به
ولوغ سگ نجس شده باشد اقوي اين
است كه اول خاكمال شود و سپس يك
مرتبه در زير باران بگذارند پاك
ميشود اگر چه احتياط لازم اين
است كه دو مرتبه با آب باران شسته
شود.
مسأله 38.
اگر باران
به عين نجس ببارد و به جاي ديگر
ترشح كند، چنان چه عين نجاست
همراه آن نباشد، و بو يا رنگ يا
مزه نجاست نگرفته باشد پاك است.
پس اگر باران بر خون ببارد و ترشح
كند، چنان چه ذرههاي خون در آن
باشد، يا آن كه بو يا رنگ يا مزه
خون گرفته باشد نجس ميباشد.
مسأله 39.
اگر بر سقف
عمارت يا روي بام آن عين نجاست
باشد، تا وقتي باران به بام
ميبارد، آبي كه به چيز نجس رسيده
و از سقف يا ناودان ميريزد پاك
است و بعد از قطع شدن باران اگر
معلوم باشد آبي كه ميريزد، به
چيز نجس رسيده است، نجس ميباشد.
مسأله 40.
زمين نجسي
كه باران بر آن ببارد پاك ميشود.
و اگر باران بر زمين جاري شود و
در حال باريدن به جاي نجسي كه زير
سقف است برسد، آن را نيز پاك
ميكند.
مسأله 41.
خاك نجسي كه
به واسطه باران گل شود و علم
برسيدن باران به وصف اطلاق به
تمام اجزاي آن حاصل شود پاك است
ولي حصول علم به آن مشكل است.
مسأله
42.
هر گاه آب
باران در جايي جمع شود، اگر چه
كمتر از كُر باشد چنان چه موقعي
كه باران ميآيد، چيز نجسي را در
آن بشويند و آب، بو يا رنگ يا مزه
نجاست نگيرد، آن چيز نجس پاك
ميشود.
مسأله 43.
اگر بر فرش
پاكي كه روي زمين نجس است باران
ببارد و در حال باريدن به زمين
نجس برسد، فرش نجس نميشود و زمين
هم پاك ميگردد.
مسأله 44.
اگر آب
باران يا آب ديگر در گودالي جمع
شود، و كمتر از كُر باشد، پس از
قطع شدن باران، با رسيدن نجاست به
آن نجس ميشود.
5. آب چاه
مسأله
45.
آب چاهي كه
از زمين ميجوشد، اگر چه كمتر از
كُر باشد چنان چه نجاست به آن
برسد، تا وقتي بو يا رنگ يا مزه
آن به واسطه نجاست تغيير نكرده
پاك است ولي مستحب است پس از
رسيدن بعضي از نجاستها، مقداري
كه در كتابهاي مفصل گفته شده از
آب آن بكشند.
مسأله 46.
اگر نجاستي
درچاه بريزد و بو يا رنگ يا مزه
آب آن را تغيير دهد، چنان چه
تغيير آب چاه از بين برود، بنابر
احتياط واجب موقعي پاك ميشود كه
با آبي كه از چاه ميجوشد مخلوط
گردد.
احكام آبها
مسأله 47.
آب مضاف كه
معني آن گفته شد، چيز نجس را پاك
نميكند، وضو و غسل هم با آن باطل
است.
مسأله 48.
آب مضاف هر
قدر زياد باشد، اگر ذرهاي نجاست
به آن برسد نجس ميشود، بلي نجس
شدن آب مضاف زياد غير متعارف و هر
مايع ديگري مثل چاههاي نفت محل
تأمل است. و آب مضافي كه از بالا
با فشار روي چيز نجس بريزد،
مقداري كه به چيز نجس رسيده نجس و
مقداري كه بالاتر از آن است پاك
ميباشد. مثلاً اگر گلاب را از
گلابدان روي دست نجس بريزند، آنچه
به دست رسيده نجس، و آنچه به دست
نرسيده پاك است و هم چنين اگر مثل
فواره از پايين به بالا با فشار
بيرون آيد پايين، به واسطه نجس
شدن بالا، نجس نميشود.
مسأله 49.
اگر آب مضاف
نجس طوري با آب كُر يا جاري مخلوط
شود كه ديگر آب مضاف به آن نگويند
پاك ميشود.
مسأله 50.
آبي كه مطلق
بوده و معلوم نيست مضاف شده يا
نه، مثل آب مطلق است، يعني چيز
نجس را پاك ميكند، وضو و غسل هم
با آن صحيح است و آبي كه مضاف
بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه
مثل آب مضاف است، يعني چيز نجس را
پاك نميكند، وضو و غسل هم با آن
باطل است.
مسأله 51.
آبيكه
معلوم نيست مطلق است يا مضاف و
معلوم نيست كه قبلا مطلق يا مضاف
بوده نجاست را پاك نميكند. وضو و
غسل هم با آن باطل است ولي اگر به
اندازه كُر يا بيشتر باشد و نجاست
به آن برسد حكم به نجس بودن آن
نميشود.
مسأله 52.
آبي كه عين
نجاست مثل خون و بول به آن برسد و
بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير
دهد، اگر چه كُر يا جاري باشد نجس
ميشود. ولي اگر بو يا رنگ يا مزه
آب به واسطه نجاستي كه بيرون آب
است عوض شود مثلاً مرداري كه
پهلوي آب است بوي آن را تغيير دهد
نجس نميشود.
مسأله 53.
آبي كه عين
نجاست مثل خون و بول در آن ريخته
و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير
داده، چنان چه به كُر يا جاري
متصل شود، يا باران بر آن ببارد،
يا باد باران را در آن بريزد، يا
آب باران از ناودان در حال باريدن
در آن جاري شود و تغيير آن از بين
برود پاك ميشود. ولي بنابر
احتياط واجب بايد آب كُر يا جاري
يا باران در حال باريدن با آن
مخلوط گردد.
مسأله 54.
اگر چيز
نجسي را در كُر يا جاري آب بكشند،
آبي كه بعد از بيرون آوردن، از آن
ميريزد پاك است.
مسأله 55.
آبي كه پاك
بوده و معلوم نيست نجس شده باشد
يا نه محكوم به طهارت است، و آبي
كه نجـس بوده و معلوم نيست پاك
شده يا نه محكوم به نجاست است.
مسأله 56.
نيمخورده سگ
و خوك و كافر، نجس و خوردن آن حرام است و
نيمخورده حيوانات حرام گوشت، پاك
و خوردن آن مكروه ميباشد.