شهید آوینی
 
دومین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در پنج استان برگزار می شود

امسال جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دومین تجربه برگزاری در سطح ملی برگزار می شود و پنج استان خراسان رضوی ، قم ، فارس ، یزد و خوزستان میزبان جشنواره خواهند بود .

کتر ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  که به همراه سیدجوادجعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان و دبیر جشنواره در نشست مطبوعاتی دومین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) سخن می گفت ضمن اعلام این خبر افزود : با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی و براساس مصوبه هفتاد و سومین جلسه شورای برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره در دوره ده روزه همزمان با مشهد در استان های یاد شده برگزار می شود.

در ادامه این نشست سید جواد جعفری دبیر جشنواره با اشاره به ارادت عمومی ایرانیان به امام رضا ( ع) برگزاری این جشنواره را در جهت گسترش فرهنگ ولایی دانست و در مورد ویژگی های جشنواره گفت : اما رضا (ع) تنها امام شیعیان است که میهمان ایرانیان شده طبیعی است که علاوه برمراسم مردمی دولت نیز به برگزاری برنامه های هدفمند در بزرگداشت این امام عزیز بپردازد . ضمن اینکه ما در زمینه گسترش فرهنگ ولایی کاری انجام نداده ایم و می توانیم از قالب های هنری در این جهت استفاده کنیم . در عین حال همواره برنامه های ملی و بین المللی از مرکز کشور هدایت و برنامه ریزی می شد درحالی که ما امروز از خراسان  این جشنواره ملی را هدایت می کنیم .

وی در ادامه به تشریح برگزاری جشنواره در استان های مختلف پرداخت و گفت : قم هم زمان با تولد حضرت معصومه (س) در روز 24 آذر ماه  آغاز گر جشنواره است . در این استان  علاوه بر مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن و عترت را شاهد خواهیم بود . جشنواره در این استان تا 30 آذر ماه ادامه خواهد داشت .
استان فارس نیز از تاریخ 24تا 28  آذر ماه  جشنواره هنرهای تجسمی رضوی را برگزار می کند . استان یزد با دوروز فاصله از 26 تا 30 آذر ماه جشنواره خوشنویسی رضوی را پذیرا می شود .

خراسان رضوی نیز جشنواره های مختلفی را  برگزار خواهد کرد . جشنواره سرود ضامن آهو از 28 تا 30 آذر ، نمایشگاه قرآن ، عترت و نمایشگاه رضوان ایران از 2 تا 9 دی ماه  ، جشنواره فیلم و عکس رضوی از 3 تا 5 دی ماه و جشنواره شعر رضوی از 4 تا 6 دی ماه در این استان برگزار خواهد شد . در این میان استان خوزستان برنامه ای محدود ولی همسو با جشتنواره را تجربه می کند تا در سال آینده در کنار دیگر استان های برگزاری حضوری فعال داشته باشد .

اختتامیه جشنواره نیز با مشارکت استان های برگزار کننده همزمان با میلاد امام رضا (ع) 6 دی ماه  درتهران برگزار خواهد شد و طی آن به برگزیدگان هربخش جوایزی اهدا خواهد شد . جعفری افزود : علاوه بر این درمراسم اختتامیه " نشان رضوی" به یکی از فرهیختگان ، پژوهشگران ، هنرمندان و ادیبانی که در مورد مام رضا (ع) اثری تاثیر گزار ارائه کرده باشند اهدا می شود .
 وی در پایان با اشاره به این که فعالیت دبیر خانه  جشنواره   از سال گذشته  دائمی  و مستمر شده است گفت : بر اساس تجربه برگزاری این جشنواره سعی داریم در دوره های آینده گسره برگزاری آن را جهانی کنیم .

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo