شهید آوینی
 
بازديد حضرت آیت الله خامنه ای از قسمت های مختلف سد عظیم کرخه

حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى، بعداز ظهر روز چهارشنبه از قسمت هاى مختلف سد عظیم کرخه در شمال غربى اندیمشک بازدید کردند.

در ابتداى بازدید مقام معظم رهبرى از سد کرخه ، آقاى بیطرف وزیر نیرو گزارشى از اقدامات انجام گرفته براى مدیریت منابع آب و ظرفیت سازى و همچنین میزان سرانه دسترسى به آب شیرین در جهان بیان کرد.

وزیر نیرو گفت : وضعیت کشورهاى مختلف جهان از لحاظ دسترسى به آب شیرین به گونه اى است که در سالهاى آینده کشورها با مشکلات جدى مواجه خواهند شد، لذا مدیریت آبهاى زیر زمینى و مراقبت از آنها بسیار حائز اهمیت است . وى با توجه به توانایى بالاى متخصصان داخلى در طراحى و ساخت سدهاى بزرگ ، آمارى از روند سدسازى و نیروگاههاى برق - آبى در کشور ارائه کرد.

همچنین در ادامه تصاویرى از روند ساخت سد کارون 3 به نمایش درآمد. سد عظیم کرخه که بزرگترین سد کشور از نوع سد خاکى با هسته رسى است ، به وسیله متخصصان داخلى بر روى رودخانه کرخه احداث شده و ارتفاع آن 127 متر، طول تاج سد3030 متر و عرض تاج سد12 متر است .

در جریان ساخت این سد13 میلیون متر مکعب خاکبردارى ، بیش از32میلیون متر مکعب خاکریزى و یک میلیون و347 هزار متر مکعب بتن ریزى انجام گرفته است .

سد کرخه علاوه بر کنترل سیلابهاى مخرب رودخانه کرخه ، سالیانه 934 میلیون کیلووات ساعت انرژى برق - آبى تولید و320 هزار هکتار از اراضى منطقه را آبیارى می کند.

حضرت آیت الله خامنه اى در پایان بازدید از سد کرخه و نیروگاه این سد، در مصاحبه اى، ساخت سد عظیم کرخه به دست متخصصان داخلى را بزرگ و بسیار باارزش برشمردند و تصریح کردند : انجام چنین کار باعظمتى نشانگر همت و کارآمدى جوانان مومن ، انقلابى و لایق کشور است و بار دیگر ثابت شد که با خودباورى می توان کارهاى بزرگ انجام داد.

ایشان با اشاره به ساخت تنها 13 سد قبل از انقلاب اسلامى و طراحى و ساخت 72 سد بعداز پیروزى انقلاب اسلامى، این توانایى داخلى را یک نعمت بزرگ براى کشور و ملت ایران دانستند و افزودند : ازجمله این 72 سد، سد کارون 3 است که یک سد بزرگ بتنى می باشد و ظرفیت و میزان تولید برق آن چند برابر سد دز است که شرکت هاى خارجى آن را قبل از انقلاب ساخته بودند.

حضرت آیت الله خامنه اى، با تاکید بر اینکه به همت نیروى انسانى کارآمد و انقلابى کشور، ایران اکنون یکى از کشورهاى داراى رتبه بالا در سدسازى است ، خاطرنشان کردند : برغم کارهاى بزرگ و فراوان انجام گرفته ، بخشى ازعقب ماندگی های گذشته هنوز باقى است که جبران آنها نیازمند کار بیشتر می باشد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo