شهید آوینی

 
راه اندازی شبکه اطلاع رسانی کتاب
شبکه اطلاع رسانی کتاب و رایانه با هدف پاسخگویی به نیازهای علاقه مندان کتاب ، با حضور احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و محمد علی شعاعی معاون امور فرهنگی و جمعی از مدیران خانه کتاب راه اندازی شد.


به بهانه ی راه اندازی سایت اطلاع رسانی کتاب

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه با رشد روز افزون فناوری اطلاعات و گسترش استفاده از اینترنت درکارهای مختلف ، دسترسی به اطلاعات فرهنگی از این طریق برای کاربران  امری ضروری به نظر می رسد . بنابراین با توجه به گستردگی این شبکه در سطح جهانی ، تنوع کاربران و در نتیجه تنوع فرهنگ آنان ، تولید محتوای بومی برای معرفی فرهنگ غنی کشورمان ایران لازم است.

وی افزود: یکی از مهمترین محتواها و اصلی ترین محمل های فرهنگی ، کتاب است لذا دسترسی به کتاب از این طریق از جمله فعالیتهای مهم به شمار می رود.

مسجد جامعی گفت: در حال حاضر سالانه 40 هزارعنوان کتاب در موضوعات مختلف تولید می شود که اطلاعات کامل  آن از طریق شبکه الاع رسانی کتاب دردسترس خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شبکه اطلاع رسانی کتاب را گامی بزرگ در جهت تقویت زبان فارسی دانست و گفت: خوشبختانه این مجموعه به دلیل تجربه و سابقه ای که دارد زمانی شروع به فعالیت کرد که بسیاری از نهادهای کنونی شکل نگرفت.

مسجد جامعی با بیان اینکه در حال حاضر تصویر روی جلد معرفی کتاب و تعیین موضوع های کتابها دراختیار مخاطب قرار می گیرد، اظهار داشت : هم اکنون در مرحله ای هستیم که می توانیم متن اثر را هم ارایه نماییم . البته لازم است در این زمینه حقوق صاحب اثر اعم از نویسنده ، مترجم یا ناشر نیز در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: لازم است چارچوب حقوقی اثر و صاحب اثر مشخص شود اما در این حد که ما از طریق اینترنت به معرفی اثر کمک کرده ایم به نظر می رسد خواست هر نویسنده وناشری باشد، ولی برای استفاده از متن اثر باید به قانون و حقوق معنوی صاحب اثر نیز توجه شود.

گفتنی است به مناسبت دوازدهمین دوره هفته کتاب ، خانه کتاب از یک سال پیش ، بررسی این طرح را شروع کرد و تاکنون موفق شده است تا بیش از 10 هزار عنوان از صفحات اولیه ( از ابتدای کتاب تا انتهای مقدمه آن ) کتابهای منتشر شده در سال 1383 را به اطلاعات کتاب شناختی اضافه نمایند . این اطلاعات از طریق سایت خانه کتاب به نشانی WWW.ketab.ir  قابل دسترسی است .

دوازدهمین دوره هفته کتاب از 30 آبان ماه در سراسر کشور آغاز و تا 9 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

به بهانه ی راه اندازی سایت اطلاع رسانی کتاب

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo