شهید آوینی

 

تظاهرات چهارصد هزار اسراییلی برای خروج اسراییل از نوار غزه

تظاهرات روز شنبه، دیشب در تل آویو، بزرگترین تظاهراتى بود كه تاكنون در میدان رابین در مركز شهر تل آویو برگزار شده است.

بر اساس گزارش روزنامه «دی‌ولت»، پلیس اسراییل شمار تظاهركنندگان را حدود 150 هزار نفر برآورد كرد و برگزاركنندگان این تظاهرات، تعداد شركت‌كنندگان را بیش از 400 هزار نفر برآورد كردند. مردم در حالى كه پلاكاردهایى بر دست داشتند، در كنار هم در میدان رابین ایستاده بودند. پلاكاردهایى كه بر روى آنها نوشته شده بود: «شهرك‌ها را تخلیه كنید»، «اشغال را پایان دهید» و «دو كشور براى دو خلق».

دختر 13 ساله مایا، كه نامش رونى ست، مى خواهد علیه تخریب خانه‌هاى فلسطینى‌ها در جنوب نوار غزه دست به تظاهرات بزند. او مى گوید: فلسطینى‌ها هم مثل ما هستند و با تأسف ادامه مى‌دهد، چگونه مى‌توان به چنین اقداماتى علیه آنها دست زد.

در این تظاهرات، بسیارى از سخنرانان در مورد فلسطینیان صحبت نمى‌كنند، آنها به سربازان اسراییلى مى‌پردازند كه جان خود را در نوار غزه از دست مى‌دهند. یوخى براندس، یكى از نویسندگان اسراییلى در این مورد مى گوید: «پسر اول من یك سال دیگه به سربازى مى‌ره، دو سال بعد از اون، پسر دومم باید به خدمت اعزام بشه. در ده سال آینده به تدریج همه پسرهام به سربازى مى‌رن و به ارتش اسراییل خدمت مى‌كند. تظاهرات امروز براى 13 سربازى كه در این هفته كشته شدند، خیلى دیره، اما شاید براى پسرهاى من و دوستاشون كه هنوز به سربازى نرفتن كمكى باشه».

بعد از سخنان این نویسنده اسراییلى مرد جوانى براى تظاهركنندگان به سخنرانى مى‌پردازد و در ابتدا مى‌گوید: اسم من یاریوه و تا یك ماه دیگه به خدمت سربازى اعزام مى‌شم. یاریو در ادامه صحبت‌هایش مى‌گوید: «من مى‌خوام به سیاستمداراى اسراییلى بگم، از نوار غزه خارج بشید. پدر و مادر من مى‌خوان كه من از مرزهاى بین‌المللى دفاع كنم و نه از شهرك‌هاى نوار غزه كه تا چند سال دیگه اصلا هیچ كسى توش زندگى نمى‌كنه».

شیمون پرز، رهبر حزب كارگر اسراییل، در سخنرانى خود در این تظاهرات تاكید كرد كه 80 درصد مردم اسراییل خواهان صلحند و فقط یك درصد از اهالى این كشور، یعنى اعضاء حزب لیكود مى‌كوشند تا با هر وسیله‌اى از خروج سربازان اسراییلى از مناطق اشغالى جلوگیرى كنند.

پرز در ادامه سخنانش مى‌گوید: «بیشتر مردم اسراییل خواهان مبارزه علیه تروریسم هستند. آنها رویاى صلح را در سر مى‌پرورانند. تظاهرات امروز نشان‌دهنده خواست پنج میلیون اسراییلى در برقرارى صلح است. آنها در مقابل دیدگاه 600 هزار عضو حزب لیكود قرار گرفته‌اند كه مخالف خروج از نوار غزه‌اند».


Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo