شهید آوینی



130 میلیون كودك در جهان از تحصیل محرومند
كارشناس حقوق بشر سازمان ملل در محكوم كردن «نقصان جهانی آموزش» اعلام كرد كه تحصیل برای اكثریت كودكان در برخی از كشورهای جهان امكانپذیر نیست و این مساله باید از سوی مسؤولان كشورها مورد توجه قرار گیرد.

به نقل از دفتر مطالعات مركزی سازمان ملل، طبق اظهارات كاترینا تومایسوسكی، این نقص تجلی این حقیقت است كه هیچ یك از كشورهای عضو سازمان توسعه و همكاریهای اقتصادی، مسؤولیت تحصیل اجباری را در كشورهای خود بر عهده نگرفته‌اند.

به گفته وی طبق آمارهای جهانی، تعداد كودكان محروم از تحصیل بین 100 تا 130 میلیون تن تخمین زده می‌شود. اگرچه آمار دقیق هنوز نامشخص است و دلیل آن معلوم نیست؛ اما احتمال می‌رود كه بی‌نصیب‌ترین آنها از حق تحصیل مربوط به فقیر‌ترین كشورها باشند.

این كارشناس سازمان ملل در گزارشی كه به كمیسیون ارایه كرده متذكر شده است كه تقریبا در 90 كشور جهان تحصیل رایگان نیست كه این تعداد نیمی از كشورهای سراسر جهان بویژه قاره آفریقا را دربرمی‌گیرد و به ترتیب آسیا با 19 كشور، اروپای شرقی و آسیای مركزی با 14 كشور، آمریكای لاتین و كارائیب با 11 كشور و خاورمیانه و شمال آفریقا با 8 كشور در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo