شهید آوینی


 

بزرگداشت فردوسی و تجلیل از شاهنامه حماسه ملی در ایران

به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت حكیم ابوالقاسم فردوسی فرش آرامگاه و نقاشی های حسین قوللر آقاسی در آرامگاه فردوسی به نمایش گذاشته می شود.

سیاوش صابری مدیر پروژه بزرگ توس و معاونت حفظ و احیا ء اداره میراث فرهنگی استان خراسان گفت:« از چند سال پیش به دنبال این بودیم تا برای محوطه كنار سنگ آرامگاه فرشی با طرح هایی از شاهنامه و فردوسی طراحی كنیم. متوجه شدیم گروهی از هنرمندان اصفهانی به سرپرستی آقای حقیقی این فرش را طراحی و بافته اند. اگر شرایط و پیگیری های لازم محقق شود، از این فرش در 25 اردیبهشت پرده برداری خواهد شد. »وی همچنین افزود : « امسال در كنار برنامه هایی كه برای سالروز فردوسی داریم، نمایشگاهی از آثار حسین قوللر آقاسی هنرمند و نقاش قهوه خانه ای در محوطه كنار آرامگاه برپا می شود.»

مرتضی چوپانكاره معاونت معرفی و آموزش اداره میراث استان خراسان نیز ضمن اشاره به برنامه های ویژه كه برای بزرگداشت فردوسی در آرامگاه و شهر مشهد برگزار می شود، گفت:« از تعدادی از استادان زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه پژوهان و فردوسی شناسان داخلی و خارجی دعوت شده تا در این مراسم شركت كرده و درباره حكیم توس و حماسه ملی وی سخن بگویند. همچنین اجرایی از شاهنامه و قصه خوانی و نقالی از برنامه های دیگر این گردهمایی به شمار می رود.»سیاوش صابری در همین ارتباط افزود:« ما در صدد هستیم تا در روز بزرگداشت فردوسی برنامه هایی چون مسابقه كشتی استان خراسان (پاچوخه )، اجرای تك نوازی استادان و موسیقی مقامی را داشته باشیم. همچنین از كسانی كه برای معرفی و پژوهش شاهنامه تلاش كرده اند، تقدیر به عمل می كنیم. »
صابری افزود:« در سطح شهر مشهد نیز برنامه هایی ویژه اجرا می شود. »وی با اشاره به برگزاری همایش فردوسی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت:« در این همایش یك روزه كه توسط دانشكده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود، گروهی از استادان شاهنامه پژوه نظرات خود را درباره شخصیت و اثر بزرگ فردوسی ارایه می دهند.
همچنین نمایش آرش به روایت تصویر به كارگردانی عبدالرضا كشاورز به مدت دو شب در سالن شهرداری مشهد برگزار می شود. » 25 اردیبهشت ماه بنام روز بزرگداشت حكیم ابوالقاسم فردسی نام گذاری شده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo