بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram Telegram
 
 



فصل دوّم

اذن دخول حرمهاى مطهّره

اذن دخول مسجد حضرت رسول و مشاهد مشرفه

اوّل: شیخ کفعمى فرموده چون خواستى داخل شوى به مسجد حضرت رسول صلى الله علیه و آله یا در یکى از مشاهد مشرّفه ائمه، پس بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى وَقَفْتُ عَلى بابٍ مِنْ اَبْوابِ بُیوتِ نَبِیکَ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَقَدْ

خدایا من ایستادم بر در خانه اى از درهاى خانه هاى پیامبرت که درودهاى تو بر او و ایشان باد و چنان است

مَنَعْتَ النّاسَ اَنْ یدْخُلوُا اِلاّ بِاِذْنِهِ فَقُلْتَ یا اَیهَا الَّذینَ امَنُوا لا

که تو قَدغَن فرموده اى که مردم داخل آن گردند جز به اذن تو و فرمودى : ((اى کسانى که ایمان آورده اید

تَدْخُلُوا بُیوتَ النَّبِّىِ اِلاّ اَنْ یؤْذَنَ لَکمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَقِدُ حُرْمَةَ

داخل خانه هاى پیغمبر نشوید جز اینکه به شما اذن دهند)) خدایا من معتقدم به احترام

صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فى غَیبَتِهِ کما اَعْتَقِدُها فى حَضْرَتِهِ

صاحب این زیارتگاه شریف در زمان غیبت و پنهانیش چنانچه این عقیده را در زمان حضورش دارم

وَاَعْلَمُ اَنَّ رَسُولَک وَخُلَفآئَک عَلَیهِمُ السَّلامُ اَحْیآءٌ عِنْدَک یرْزَقُونَ

و مى دانم که رسول تو و جانشینانش علیهم السلام زنده اند و در نزد تو روزى مى خورند

یرَوْنَ مَقامى وَیسْمَعُونَ کلامى وَیرُدُّونَ سَلامى وَاَنِّک حَجَبْتَ

و هم اکنون جاى مرا مى بینند و سخنم رامى شنوند و جواب دهند به سلام من ولى تو جلوگیرى

عَنْ سَمْعى کلامَهُمْ وَفَتَحْتَ بابَ فَهْمى بِلَذیذِ مُناجاتِهِمْ وَاِنّى

از گوش من شنیدن سخنشان را و باز کردى درب فهمم را به مناجات لذیذ ایشان و من اکنون

اَسْتَاذِنُک یا رَبِّ اوَّلاً وَاَسْتَاْذِنُ رَسُولَک صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وَ الِهِ ثانِیاً

اى پروردگارم اولاً از تو اذن مى طلبم و ثانیاً از رسول تو صلى اللّه علیه و آله

وَاَسْتَاْذِنُ خَلیفَتَک الاِْمامَ الْمَفْروُضَ عَلَىَّ طاعَتُهُ فُلانَ بْنَ فُلانٍ

اذن مى گیرم و در مرحله سوم از جانشینت این امامى که اطاعتش را بر من واجب فرمودى - فلان پسر فلان -

بجاى فلان بن فلان نام ببرد آن امامى را که مى خواهد زیارت کند وهمچنین نام پدرش را ببردمثلا اگر در زیارت امام حسین علیه السلام است بگوید الْحُسَینَ بْنَ عَلِی علیه السلام و اگر در زیارت امام رضاعلیه السلام است بگوید: عَلِىَّ بْنَ مُوسَى الرَّضاعلیه السلام وهکذا پس بگوید:

وَالْمَلاَّئِکةَ الْمُوَکلینَ

و فرشتگانى که موکل

بِهذِهِ الْبُقْعَةِ الْمُبارَکةِ ثالِثاً ءَاَدْخُلُ یا رَسُولَ اللّهِ ءَاَدْخُلُ یا حُجَّةَ اللّهِ

بر این بقعه مبارکه هستند اذن مى طلبم آیا داخل شوم اى رسول خدا؟ آیا داخل شوم اى حجت خدا؟

ءَاَدْخُلُ یا مَلاَّئِکةَ اللّهِ الْمُقَرَّبینَ الْمُقیمینَ فى ه ذَا الْمَشْهَدِ فَاْذَنْ لى

آیا داخل شوم اى فرشتگان مقرب خدا که در این زیارتگاه اقامت دارید؟ پس اذنم بده

یا مَوْلاىَ فى الدُّخُولِ اَفْضَلَ ما اَذِنْتَ لاِحَدٍ مِنْ اَوْلِیاَّئِک فَاِنْ لَمْ اَکنْ

اى مولاى من براى داخل شدن بهترین اذنى را که به یکى از دوستانت مى دهى که اگر من

اَهْلاً لِذلِک فَاَنْتَ اَهْلٌ لِذلِک

شایسته آن نیستم مسلماً تو شایسته آنى

پس ببوس عتبه مبارکه را و داخل شو و بگو:

بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِ وَفى سَبیلِ اللّهِ وَعَلى مِلَّةِ رَسوُلِ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وَ الِهِ

به نام خدا و به یاد خدا و در راه خدا و بر کیش رسول خدا - که درود خدا بر او و آلش باد -

اَللّهُمَّ اغْفِرْ لى وَارْحَمْنى وَتُبْ عَلَىَّ اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحیمُ

خدایا بیامرز مرا و به من رحم کن و توبه ام بپذیر که براستى توئى توبه پذیر مهربان

 

اذن دخول سرداب مقدّس و بقاع منوّره

دوّم: اذن دخولى است که علاّمه مجلسى ؛ از نسخه قدیمه از مؤ لّفات اصحاب براى دخول در سرداب مقدّس و بُقاع منوّره ائمه : نقل فرموده و آن چنان است که مى گوئى :

اَللّهُمَّ اِنَّ هذِهِ بُقْعَةٌ طَهَّرْتَها وَعَقْوَةٌ شَرَّفْتَها وَمَعالِمُ زَکیتَها حَیثُ اَظْهَرْتَ

خدایا این بقعه اى است که تو پاکش کردى و دربارى است که شرافتش دادى و جایگاههائى است که پاکیزه اش ساختى زیرا آشکار کردى

فیها اَدِلَّةَ التَّوْحیدِ وَاَشْباحَ الْعَرْشِ الْمَجیدِ الَّذینَ اصْطَفَیتَهُمْ مُلُوکاً

در آنها راهنماهاى توحید و تمثالهاى عرش مجید را آنانکه برگزیدیشان به عنوان فرمانروا

لِحِفْظِ النِّظامِ وَاخْتَرْتَهُمْ رُؤَسآءَلِجَمیعِالاْنامِ وَبَعَثْتَهُمْ لِقِیامِ الْقِسْطِ

براى حفظ نظام جهان وانتخابشان کردى به عنوان ریاست براى همه مردم و برانگیختى آنهارا به منظور برپاداشتن عدالت

فِى ابْتِداءِ الْوُجُودِ اِلى یوْمِ الْقِیمَةِ ثُمَّ مَنَنْتَ عَلَیهِمْ بِاسْتِنابَةِ

از آغاز هستى تا روز رستاخیز سپس بر آنها منت نهادى که ایشان را جایگزین

اَنْبِیآئِک لِحِفْظِ شَرایعِک وَاَحْکامِک فَاَکمَلْتَ بِاسْتِخْلافِهِمْ رِسالَةَ

پیمبرانت کردى تا شرایع دین و احکام تو را حفظ کنند و بدین ترتیب با جایگزین کردنشان موضوع رسالت پیمبران

الْمُنْذِرینَ کما اَوْجَبْتَ رِیاسَتَهُمْ فى فِطَرِ الْمُکلَّفینَ فَسُبْحانَک مِنْ

بیم دهنده را کامل گرداندى چنانچه واجب کردى ریاست آنها را در سرشت آنانکه مکلف هستند پس منزهى تو

اِلهٍ ما اَرْاَفَک وَلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ مِنْ مَلِک ما اَعْدَلَک حَیثُ طابَقَ

اى معبود من که چه اندازه مهربانى و معبودى نیست جز تو اى پادشاه که براستى چقدر دادگرى زیرا که مطابق آمد

صُنْعُک ما فَطَرْتَ عَلَیهِ الْعُقُولَ وَوافَقَ حُکمُک ما قَرَّرْتَهُ فِى

آنچه را ساختى باآنچه که خردها را بر آن سرشتى و موافق آمد حکم و دستور تو آنچه را در

الْمَعْقُولِ وَالْمَنْقُولِ فَلَک الْحَمْدُ عَلى تَقْدیرِک الْحَسَنَِ الْجَمیلِ وَلَک

امور عقلى و نقلى مقرر داشتى پس حمد تو را سزا است بر این اندازه گیرى نیکو و زیبایت و

الشُّکرُ عَلى قَضآئِک الْمُعَلَّلِ بِاَکمَلِ التَّعْلیلِ فَسُبْحانَ مَنْ لا یسْئَلُ

سپاسگزارى تو را است بر این قضاء و تقدیرت که کاملترین جهت و علت را دارا است پس منزه است آنکس که از کارى که کند

عَنْ فِعْلِهِ وَلا ینازَعُ فى اَمْرِهِ وَسُبْحانَ مَنْ کتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ

بازخواست نشود و در فرمانش کسى نزاع نکند و منزه است آنکه به عهده گرفته بر خویش مهر و رحمت را

قَبْلَ ابْتِدآءِ خَلْقِهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذى مَنَّ عَلَینا بِحُکامٍ یقُومُونَ مَقامَهُ

پیش از آنکه آغاز آفرینش کند و ستایش خاص خدائى است که منت گذارد بر ما به وجود فرمانروائى که جانشین اویند

لَوْ کانَ حاضِراً فِى الْمَکانِ وَلا اِله اِلا اللّهُ الَّذى شَرَّفَنا بِاَوْصِیآءَ

اگر فرضاً او در جائى حاضر مى شد و معبودى نیست جز آن خدائى که ما را شرافت دادى به اوصیائى

یحْفَظُونَ الشَّرایعَ فى کلِّ الاْزْمانِ وَاللّهُ اَکبَرُ الَّذى اَظْهَرَهُمْ لَنا

که حفظ کنند شرایع را در هر زمان و خدا بزرگتر (از توصیف ) است آشکارشان کرد بوسیله

بِمُعْجِزاتٍ یعْجُزُ عَنْهَا الثَّقَلانِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ

معجزاتى که عاجزند از آوردنش جن و انس جنبش و نیروئى نیست جز به خداى والاى بزرگى

الَّذى اَجْرانا عَلى عَوآئِدِهِ الْجَمیلَةِ فِى الاُْمَمِ السّالِفینَ اَللّهُمَّ فَلَک

که مقرر داشت براى ما آن نعمتهاى نیکى را که به امتهاى گذشته عنایت کرده بود خدایا پس تو را است

الْحَمْدُ وَالثَّنآءُ الْعَلِىُّ کما وَجَبَ لِوَجْهِک الْبَقآءُ السَّرْمَدِىُّ وَکما

حمد و ثناى والا چنانچه واجب آمد براى ذات بقاء ابدى تو و چنانکه

جَعَلْتَ نَبِینا خَیرَ النَّبِیینَ وَمُلُوکنا اَفْضَلَ الْمَخْلُوقینَ وَاخْتَرْتَهُمْ عَلى

قرار دادى پیمبر ما را بهترین پیمبران و امامان ما را بهترین آفریدگان و برگزیدیشان از روى

عِلْمٍ عَلَى الْعالَمینَ وَفِّقْنا للِسَّعْىِ اِلى اَبْوابِهِمُ الْعامِرَةِ اِلى یوْمِ

دانش بر تمام جهانیان ما را موفق دار براى شتافتن به سوى درگاههاى آبادشان تا روز

الدّینِ وَاجْعَلْ اَرْواحَنا تَحِنُّ اِلى مَوْطِئَ اَقْدامِهِمْ وَنُفُوسَنا تَهْوِى النَّظَرَ

قیامت و ارواح ما را چنان کن که مشتاقانه جاى پاى ایشان را بپویند و نفوس ما را هواخواه نگاه کردن

اِلى مَجالِسِهِمْ وَعَرَصاتِهِمْ حَتّى کاَنَّنا نُخاطِبُهُمْ فى حُضُورِ

به مجالسشان و آستانهاشان گردان بطورى که گویا در حضور خودشان

اَشْخاصِهِمْ فَصَلَّى اللّهُ عَلَیهِمْ مِنْ سادَةٍ غائِبینَ وَمِنْ سُلالَةٍ طاهِرینَ

با آنها سخن مى گوئیم پس درود خدا بر ایشان ، آن آقایان غایب از نظر و آن پاک نژادان

وَمِنْ اَئِمَّةٍ مَعْصُومینَ اَللّهُمَّ فَاْذَنْ لَنا بِدُخُولِ هذِهِ الْعَرَصاتِ الَّتِى

و امامان معصوم خدایا پس اذنمان بده به وارد شدن به این آستانهائى که

اسْتَعْبَدْتَ بِزِیارَتِها اَهْلَ الاْرَضینَ وَالسَّمواتِ وَاَرْسِلْ دُمُوعَنا

به عبادت وادار کردى بوسیله زیارتشان اهل زمینها و آسمانها را و جارى کن اشکهاى ما را

بِخُشُوعِ الْمَهابَةِ وَذَلِّلْ جَوارِحَنا بِذُلِّ الْعُبُودِیةِ وَفَرْضِ الطّاعَةِ

بوسیله خشوع در برابر مهابت و بزرگیت و خوار گردان اعضا و جوارح ما را بخوارى بندگى و فرض اطاعت

حَتّى نُقِرَّ بِما یجِبُ لَهُمْ مِنَ الاْوْصافِ وَنَعْتَرِفَ بِاَنَّهُمْ شُفَعآءُ

تا اقرار کنیم به اوصافى که براى ایشان واجب است و اعتراف کنیم که آنها شفیعان

الْخَلایقِ اِذا نُصِبَتِ الْمَوازینُ فى یوْمِ الاْعْرافِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَسَلامٌ

خلقند در آن هنگام که میزانها در روز اعراف (یعنى روز قیامت ) نصب گردد و حمد خاص خدا است و سلام

عَلى عِبادِهِ الَّذینَ اصْطَفى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطّاهِرینَ

بر بندگان برگزیده اش محمد و آل پاکشان باشد

پس ببوس عتبه را و داخل شو درحالتى که خاشع و گریان باشى پس بدرستى که آن اذن دخولست از ایشان صَلَواتُاللّهِ عَلَیهِمْ اَجْمَعینَ.

 

فصل سوّم

کیفیت زیارات

مقدمه

در زیارت حضرت رسول خدا و فاطمه زهراء و ائمّه بقیع صلواتُ الله علیهم اجمعین در مدینه طیبه :

بدانکه مستحبّ مؤکد است در حقّ قاطبه مردم بخصوص حُجّاج ، مشرّف شدن به زیارت روضه مطهّره و آستانه منوّره فخر عالمیان حضرت سید المرسلین محمّد بن عبداللّه صلوات اللّه و سلامه علیه و آله و ترک زیارت آن حضرت باعث آن مى شود که جَفا شود در حق او در روز قیامت و شیخ شهید فرموده که اگر مردم ترک زیارت آن حضرت کنند بر امام است که ایشان را مجبور کند به رفتن به زیارت آن حضرت زیرا که ترک زیارت آن حضرت موجب جفاىِ محرّمست .

شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود هرگاه اَحَدى از شما حجّ کند باید که حَجَّشْ را ختم کند به زیارت ما زیرا که این از تمامى حجّ است و نیز روایت کرده از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود تمام کنید حجّ خود را به زیارت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله که ترک زیارت آن حضرت بعد از حجّ جفا و خلاف اَدَبَست و شما را امر به این کرده اند و بروید به زیارت قبرى چند که حق تعالى لازم گردانیده است بر شما حقّ آنها و زیارت آنها را و روزى از حق تعالى طلب کنید نزد آن قبرها .

و نیز از ابوالصَّلْت هَرَوى روایت کرده که گفت به خدمت حضرت امام رضاعلیه السلام عرض کرد که چه مى فرمائى یابن رسول الله در حدیثى که اهل آن روایت مى کنند که مؤ منین در بهشت زیارت مى کنند پروردگارشان را از منازل خود کنایه از آنکه معنى حدیث اگر درست باشد چیست با آنکه متضمّن است چیزى را که بحسب ظاهر با اعتقاد حق درست نمى آید .

پس حضرت جواب او را فرمودند به این طریق که اى اَبَاالصَّلت حق تعالى پیغمبرش محمّد صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله را افضل گردانید از جمیع خلقش از پیغمبران و ملائکه و طاعت او را طاعت خود و بیعت با او را بیعت با خود شمرد و زیارت او را زیارت خود شمرده چنانچه فرموده :

مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ اَطاعَاللّهَ                                و فرموده :

هر که اطاعت کند از رسول به تحقیق که خدا را اطاعت کرده

اِنَّ الَّذینَ یبایعُونَک اِنَّما یبایعُونَاللّهَ یدُاللّهِ فَوْقَ اَیدیهِمْ

براستى کسانى که با تو بیعت کرده اند همانا با خدا بیعت کرده اند و دست خدا بالاتر از دستهاى ایشان است

و حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله فرموده که هر که مرا زیارت کند در حال حیات یا بعد از فوت من چنان است که حق تعالى را زیارت کرده باشد الخ .

و حمیرى در قُرْبُ الاِسْناد از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود که رسول خداصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله فرموده هر که مرا زیارت کند در حیات من یا بعد از فوت من ، شفیع او گردم در روز قیامت و در حدیثى است که حضرت صادق علیه السلام روز عیدى در مدینه بود پس رفت به زیارت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله و بر آن حضرت سلام کرد و فرمود که ما بر اهل همه شهرها فضیلت داریم خواه مَکه و خواه غیر مکه به سبب زیارت و سَلام ما بر رسول خداصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله .

و شیخ طوسى رَحَمهُ اللّهُ در تهذیب از یزید بن عبدالملک روایت کرده و او از پدرش از جدّش که گفت به خدمت حضرت فاطمه سلام اللّه علیها مشرّف شدم پس آن حضرت ابتدا فرمود به سلام بر من پس از من پرسید که براى چه آمده اى عرض کردم از براى طلب برکت و ثواب فرمود که خبر داد مرا پدرم و اینک حاضر است که هر که بر او و بر من سه روز سلام کند حق تعالى بهشت را از براى او واجب گرداند گفتم در حیات او و شما فرمود بلى و همچنین بعد از موت ما .

علامه مجلسى رَحَمهُ اللّهُ فرموده که در حدیث معتبر از عبداللّه بن عباس منقول است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله فرمود که هر که امام حسن علیه السلام را در بقیع زیارت کند قَدمش بر صراط ثابت باشد در روزى که قدمها از آن لغزد و در مقنعه از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود هر که مرا زیارت کند گناهانش آمرزیده شود و فقیر و پریشان نمیرد و شیخ طوسى رَحَمهُ اللّهُ در تهذیب از حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام روایت کرده که هر که زیارت کند امام جعفر صادق علیه السلام و پدرش حضرت باقرعلیه السلام را درد چشم نکشد و بیمارى و دردى به او نرسد و مبتلا نمیرد .

و ابن قولویه در کامل حدیث طولانى از هشام بن سالم از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که از جمله فقرات او این است که مردى به خدمت حضرت صادق علیه السلام شرفیاب شد و عرض کرد که آیا زیارت باید کرد پدرت را فرمود بلى عرض کرد چه چیز است از براى آنکه زیارت کند او را فرمود که بهشت از براى او است اگر اعتقاد به امامت او داشته باشد و متابعت او کند عرض کرد کسى که اعراض کند اززیارت او چه خواهد داشت فرمود حسرت خواهد داشت در یوم الحسرة که روز قیامت است ((الخ )) واحادیث دراین باب بسیار است و ما را همین مقدار کافى و وافى است .

 

زیارت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله

امّا کیفیت زیارت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله پس چنین است هرگاه وارد شدى انشاءاللّه تعالى مدینه پیغمبرصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله پس غسل کن براى زیارت و چون خواستى داخل مسجد آن حضرت شوى بایست نزد در و بخوان آن اذن دخول اوّل را و داخل شو از در جبرئیل و مقدّم دار پاى راست را در وقت دخول پس صد مرتبه اَللّهُ اَکبَرُ بگو پس دو رکعت نماز تحیت مسجد بگذار و برو به سمت حجره شریفه و دست بمال بر آن و  ببوس آن را و بگو:

اَلسَّلامُ عَلَیک یا رَسُولَ

سلام بر تو اى رسول

اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا نَبِىَّ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا مُحَمَّدَُ بْنَ عَبْدِ اللّهِ

خدا سلام بر تو اى پیغمبر خدا سلام بر تو اى محمد فرزند عبداللّه

اَلسَّلامُ عَلَیک یا خاتَِمَ النَّبِیینَ اَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسالَةَ وَاَقَمْتَ

سلام بر تو اى خاتم پیمبران گواهى دهم که تو رسالت را رساندى و

الصَّلوةَ وَ اتَیتَ الزَّکوةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَیتَ عَنِ الْمُنْکرِ

نماز را برپا داشتى و زکات دادى و امر کردى به معروف و نهى کردى از کار بد

وَعَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً حَتّى اَتیک الْیقینُ فَصَلَواتُ اللّهِ عَلَیک وَرَحْمَتُهُ

و عبادت کردى خدا را از روى اخلاص تا مرگ به سراغت آمد پس درودهاى خدا بر تو باد و رحمتش

وَعَلى اَهْلِ بَیتِک الطّاهِرینَ

و بر خاندان پاکیزه ات

پس بایست نزد ستون پیش که از جانب راست قبر است رو به قبله که دوش چپ به جانب قبر باشد و دوش راست به جانب منبر که آن موضع رسول خداصلى الله علیه و آله است و بگو:

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ

گواهى دهم که معبودى نیست جز خداى یگانه اى که شریک ندارد

وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَاَشْهَدُ اَنَّک رَسُولُ اللّهِ وَاَنَّک

و گواهى دهم که محمد بنده و رسول او است و گواهى دهم که توئى رسول خدا و همانا

مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّک قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّک وَنَصَحْتَ

توئى محمد بن عبداللّه و گواهى دهم که رسالت پروردگارت را رساندى و براى

لاُِمَّتِک وَجاهَدْتَ فى سَبیلِ اللّهِ وَعَبَدْتَ اللّهَ حَتّى اَتیک الْیقینُ

امتت خیرخواهى کردى و در راه خدا جهاد کردى و خدا را پرستش کردى تا مرگت فرا رسید

بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَاَدَّیتَ الَّذى عَلَیک مِنَ الْحَقِّ وَاَنَّک

بوسیله حکمت و پند نیک و آنچه را از حق به عهده داشتى ادا کردى و براستى تو

قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنینَ وَغَلُظْتَ عَلَى الْکافِرینَ فَبَلَّغَ اللّهُ بِک اَفْضَلَ

نسبت به مؤ منان مهربان و نسبت به کافران سخت گیر بودى خدایت به بهترین

شَرَفِ مَحَلِّ الْمُکرَّمینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذىِ اِسْتَنْقَذَنا بِک مِنَ الشِّرْک

شرافت جایگاه گرامیان برساند ستایش خدائى را است که ما را بوسیله جناب تو از شرک

وَالضَّلالَةِ اَللّهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَواتِک وَصَلَواتِ مَلاَّئِکتِک الْمُقَرَّبینَ

و گمراهى نجات بخشید خدایا پس درودهاى خود و درودهاى فرشتگان مقربت

وَاَنْبِیاَّئِک الْمُرْسَلینَ وَعِبادِک الصّالِحینَ وَاَهْلِ السَّمواتِ

و پیمبران مرسلت و بندگان شایسته ات و ساکنان آسمانها

وَالاْرَضینَ وَمَنْ سَبَّحَ لَک یا رَبَّ الْعالَمینَ مِنَ الاْوَّلینَ وَالاْ خِرینَ

و زمینها و هر که را براى تو اى پروردگار جهانیان تسبیح گویند از اولین و آخرین

عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَرَسُولِک وَنَبِیک وَاَمینِک وَنَجِیک وَحَبیبِک

همه را یکجا قرار ده براى محمد بنده و رسولت و پیامبرت و امین (بر وحیت ) و همرازت و حبیبت

وَصَفِیک وَخآصَّتِک وَ صَفْوَتِک وَخِیرَتِک مِنْ خَلْقِک اَللّهُمَّ اَعْطِهِ

و دوست خالص و مخصوصت و برگزیده و منتخب تو از میان خلقت خدایا به محمد درجه

الدَّرَجَةَ الرَّفیعَةَ وَ اتِهِ الْوَسیلَةَ مِنَ الْجَّنَةِ وَابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً

بلندى عطا فرما و مقام وسیله را در بهشت به او بده و به مقام پسندیده اى او را برگزین

یغْبِطُهُ بِهِ الاْوَّلُونَ وَالاْ خِرُونَ اَللّهُمَّ اِنَّک قُلْتَ وَلَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا

که غبطه خورند به او اولین و آخرین خدایا تو فرمودى ((و اگر ایشان در آن هنگام که به خود ستم کردند

اَنْفُسَهُمْ جآؤُک فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ

به نزد تو آیند و از خدا آمرزش خواهند و پیغمبر هم براى ایشان آمرزش بخواهد همانا بیابند خداى را

تَوّاباً رَحیماً وَاِنّى اَتَیتُک مُسْتَغْفِرًا تآئِباً مِنْ ذُنُوبى وَاِنّى اَتَوَجَّهُ بِک

بسیار توبه پذیر و مهربان )) و من آمرزشخواهانه به درگاهت آمده و توبه از گناهانم کردم و من بوسیله تو

اِلَى اللّهِ رَبّى وَرَبِّک لِیغْفِرَ لى ذُنُوبى

رو به خدائى کرده ام که پروردگار من و تو است تا بیامرزد گناهانم را

و اگر تو را حاجتى باشد بگردان قبر مطهّر را در پشت کتف خود و رو به قبله کن و دستها را بردار و حاجت خود را بطلب بدرستى که سزاوار است که برآورده شود اِنْشاءَاللّهُ تَعالى و ابن قولویه به سند معتبر روایت کرده از محمّد بن مسعود که گفت دیدم حضرت صادق علیه السلام را که به نزد قبر حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله آمد ودست مبارک خود را بر قبر گذاشت و گفت :

اَسْئَلُ اللّهَ الَّذِى اجْتَباک وَاخْتارَک وَهَداک

مى خواهم از خدائى که تو را برگزید و انتخابت فرمود و راهنمائیت کرده

وَهَدى بِک اَنْ یصَلِّىَ عَلَیک                             

و بوسیله ات دیگران را هدایت فرمود که بر تو درود فرستد

پس فرمود:

اِنَّ اللّهَ وَمَلاَّئِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ یا اَیهَا الَّذینَ امَنُوا صَلّوُا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلیما

همانا خدا و فرشتگانش درود فرستند بر پیغمبر اى کسانى که ایمان آورده اید درود فرستید بر او و تحیت فرستید تحیتى کامل

شیخ در مصباح فرموده که چون فارغ شدى از دعاء در نزد قبر شریف پس برو به نزد منبر و دست بر آن بمال و بگیر دُو قبّه پائین منبر را که مثل انار مى ماند و به مال صورت و چشمهاى خود را به آن پس بدرستى که در آن شفاى چشم است و بایست نزد منبر و حمد و ثناى الهى بجا آور و حاجت خود را بطلب پس بدرستى که رسول خداصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله فرمود که مابین قبر و منبر من باغى است از باغهاى بهشت و منبر من بر درى است از درهاى بهشت پس ‍ مى روى به مقام نبى صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله و نماز مى کنى در آنجا آنچه خواهى و نماز بسیار کن در مسجد پیغمبرصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله پس بدرستى که نماز در آن معادل با هزار نماز است و هرگاه داخل مسجد مى شوى یا بیرون مى روى صلوات بفرست بر آن حضرت و نماز گذار در خانه فاطمه صَلَواتُاللّه عَلَیها و برو در مقام جبرئیل علیه السلام و آن در زیر ناودان است پس بدرستى که محلّ ایستادن جبرئیل علیه السلام در وقت اذن دخول خواستن از پیغمبرصلى الله علیه و آله آنجا بوده و بگو:

اَسْئَلُک اَىْ جَوادُ اَىْ کریمُ اَىْ قَریبُ اَىْ بَعیدُ

از تو خواهم اى بخشنده اى بزرگوار اى نزدیک اى دور

اَنْ تَرُدَّ عَلَىَّ نِعْمَتَک

که برگردانى بر من نعمتت را

 

زیارت حضرت فاطمه زهراء سَلامُ اللَّهِ عَلَیها

پس زیارت کن حضرت فاطمه سلام الله علیها را از نزد روضه مطهّره و اختلاف شده در موضع قبر آن مظلومه ، طایفه اى گفته اند که مدفون است در روضه اى که مابین قبر و منبر باشد و بعضى دیگر گفته اند که در خانه خودش است و فرقه سیم گفته اند که در بقیع مدفون است و آنچه بیشتر اصحاب ما بر آن مى باشندآن است که زیارت شود آن مظلومه از نزد روضه و کسى که آن معظّمه را زیارت کند در این سه موضع افضل است و  چون ایستادى در این مواضع از براى زیارت آن مُمْتَحنه بگو:

یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَک اللّهُ

اى آزموده آزمود تو را خدائى که

الَّذى خَلَقَک قَبْلَ اَنْ یخْلُقَک فَوَجَدَک لِمَا امْتَحَنَک صابِرَةً وَزَعَمْنا

تو را آفرید پیش از آنکه تو را بیافریند پس دریافت تو را در برابر آزمایشش شکیبا و ما پیش خود چنین عقیده داریم

اَنّا لَک اَوْلِیاَّءُ وَمُصَدِّقُونَ وَصابِرُونَ لِکلِّ ما اَتانا بِهِ اَبُوک صَلَّى اللّهُ

که دوستان توئیم و باور داریم و شکیبائیم به تمام آنچه پدرت صلى اللّه

عَلَیهِ وَ الِهِ وَاَتى بِهِ وَصِیهُ فَاِنّا نَسْئَلُک اِنْ کنّا صَدَّقْناک اِلاّ اَلْحَقْتِنا

علیه و آله براى ما آورده و هم چنین آنچه را وصیش آورده است اکنون از تو خواهیم اگر براستى در این عقیده به تو راست مى گوئیم

بِتَصْدیقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِاَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوَلایتِک

با همین راستگوئیمان ما را به آن دو بزرگوار برسانى تا مژده دهیم خود را به اینکه ما بوسیله دوستى تو حتماً پاک شده ایم


و مستحبّ است نیز آنکه بگوید:

اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ رَسُولِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ

سلام بر تو اى دختر رسول خدا سلام بر تو اى دختر

نَبِىِّ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ حَبیبِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ خَلیلِ

پیغمبر خدا سلام بر تو اى دختر حبیب خدا سلام برتو اى دختر خلیل

اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ صَفِّىِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ اَمینِ اللّهِ

خدا سلام بر تو اى دختر برگزیده خدا سلام بر تو اى دختر امین خدا

اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ خَیرِ خَلْقِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ اَفْضَلِ

سلام بر تو اى دختر بهترین خلق خدا سلام بر تو اى دختر بهترین

اَنْبِیاَّءِ اللّهِ وَرُسُلِهِ وَمَلاَّئِکتِهِ اَلسَّلا مُ عَلَیک یا بِنْتَ خَیرِ الْبَرِّیةِ

پیمبران خدا و رسولانش و فرشتگانش سلام بر تو اى دختر بهترین مخلوقات

اَلسَّلامُ عَلَیک یا سِیدَةَ نِساَّءِ الْعالَمینَ مِنَ الاْوَّلینَ وَالاْ خِرینَ

سلام بر تو اى بانوى زنان جهانیان از اولین و آخرین

اَلسَّلامُ عَلَیک یا زَوْجَةَ وَلِىِّ اللّهِ وَخَیرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللّهِ اَلسَّلامُ

سلام بر تو اى همسر ولىّ خدا و بهترین خلق پس از رسول خدا سلام

عَلَیک یا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَینِ سَیدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَلسَّلامُ

بر تو اى مادر حسن و حسین دو آقاى جوانان اهل بهشت سلام

عَلَیک اَیتُهَا الصِّدّیقَةُ الشَّهیدَةُ اَلسَّلامُ عَلَیک اَیتُهَا الرَّضِیةُ

بر تو اى صدیقه شهیده سلام بر تو اى خوشنود از خدا

الْمَرْضِیةُ اَلسَّلامُ عَلَیک اَیتُهَا الْفاضِلَةُ الزَّکیةُ اَلسَّلامُ

و پسندیده حق سلام بر تو اى با فضل و پاکیزه سلام

عَلَیک اَیتُهَا الْحَوْراَّءُ الاِْنْسِیةُ اَلسَّلامُ عَلَیک اَیتُهَا التَّقِیةُ النَّقِیةُ

بر تو اى حُوروَش از جنس آدمى سلام بر تو اى پرهیزکار پاکیزه

اَلسَّلامُ عَلَیک اَیتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلیمَةُ اَلسَّلامُ عَلَیک اَیتُهَا الْمَظْلُومَةُ

سلام بر تو اى هم سخن با فرشتگان و اى دانا سلام بر تو اى ستمدیده اى

الْمَغْصُوبَةُ اَلسَّلامُ عَلَیک اَیتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ اَلسَّلامُ عَلَیک

که حقت را بناحق بردند سلام بر تو اى ستم کشیده اى که مقهور دشمنان گشتى سلام بر تو


 
 
 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved