شهید آوینی

 
انتقاد از الگوهاي شرقي و غربي و ابراز خشنودي از پيشرفت اسلامي- ايراني

كي از مهمترين نكات سخنراني روز شنبه رهبر انقلاب اسلامي در جمع گسترده دانشجويان شيرازي، توجه ايشان به الگوي پيشرفت ايراني-اسلامي بود.
 

رهبر انقلاب در اين سخنراني در حالي که بهتر بودن ذهنيت مسئولين نظام نسبت به دوران گذشته را يکي از مزيتهاي انقلاب اسلامي بر مي شمردند، به شدت از الگوي پيشرفت دولتهاي دهه 60 و 70 انتقاد کردند.
 

 ايشان در نقد دولت دهه 60 بابيان اين که آنان الگوي پيشرفت را گرايش به سوسياليست مي دانستند، فرمودند: در دهه‏ى اول، پيشرفت را بسيارى از انقلابيون در الگوى چپ؛ چپ دهه‏ى شصت، يعنى الگوى گرايشمند به سوسياليسم مي ديدند. هر كس هم مخالفت مي كرد، يك تهمتى، لكه‏اى، چيزى متوجهش مي كردند. يك عده‏اى از مسئولين، دست‏اندركاران، فعالين عرصه‏ى كار در جمهورى اسلامى، نگاهشان نگاه حاكميت دولت و مالكيت دولت بود؛ خوب، اين نگاه، نگاه غلطى بود. نگاه به پيشرفت كشور از زاويه‏ى ديد تفكر شرقىِ سوسياليستىِ چپ محسوب ميشد؛ اين غلط بود. البته غلط بودن اين خيلى زود فهميده شد، حتّى آن كسانى كه آن روز مروج همين ديدگاه بودند، ناگهان صد و هشتاد درجه برگشتند! آن افراط به يك تفريط حالا تبديل شد.


 پس از بيان اين نکته، حضرت آيت الله خامنه اي به بيان انحراف ديگر در الگوي پيشرفت اشاره کردند و نگاه دولتهاي دهه 70 را به پيشرفت، نگاهي غربي ارزيابي کردند: يك برهه‏اى از زمان، نگاه به پيشرفت، نگاه غربى بود؛ يعنى همان راهى كه آنها رفتند، اينها هم بايد بروند؛ تصورشان اين بود. خودشان را در حدِ انگليس و فرانسه و آلمان هم نمي ديدند؛ در حد همين كشورهائى مثل كره‏ى جنوبى مي ديدند. اين هم رد شد.
 

در انتها رهبر انقلاب با ابراز خشنودي از جا افتادن الگوي اسلامي- ايراني از پيشرفت در ذهن مردم و مسئولين فرمودند: امروز در ذهن و فكر مسئولان و به صورت يك گفتمان عمومى در ذهن نخبگان و فرزانگان، نقشه‏ى پيشرفت غربى كشور ردشده است؛ غلط از آب درآمده است. علتش هم اين است كه انتقاد از نقشه‏ى پيشرفت به شيوه‏ى غربى، امروز مخصوص ملتهاى شرق نيست، مخصوص ما نيست؛ خودِ انديشمندان غربى، خودِ فرزانگان غربى، زبان به انتقاد گشوده‏اند؛ هم در زمينه‏هاى اقتصادى، هم در زمينه‏هاى اخلاقى، هم در زمينه‏هاى سياسى. همان چيزى كه به آن افتخار ميكردند به عنوان ليبرال دموكراسى، امروز مورد انتقاد است؛ پس اين هم نقشه‏ى پيشرفت نيست. امروز ما اينها را ميدانيم. البته نقشه‏ى پيشرفت اسلامى- ايرانى چيست؟ اين بايد تدوين شود، بايد روشن شود، بايد ابعاد و زوايايش مشخص شود؛ اين كار به طور كامل انجام نگرفته است و بايد بشود. اما همينى كه ما فهميده‏ايم كه بايد برگرديم به نقشه‏ى اسلامى- ايرانى، اين خودش موفقيت بزرگى است. اين موفقيت را امروز داريم.

 

منبع:خبرگزاری رجا نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo