شهید آوینی

 
شناسایی عوامل تفرقه‌انگیز اولین گام برای رسیدن به وحدت اسلامی است
در اولین نشست علمی روز دوم کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی سخنرانان، مسلمانان را به هشیاری در مقابل عوامل تفرقه و رواج ادیان غیراصیل فراخواندند.

حسن موسی الصفار متفکر و اندیشمند از کشور عربستان در این نشست درباره نقش گفتمان دینی در تقریب مذاهب اسلامی گفت: آثار اندیشمندان و پژوهشگران در قالب کتابها، بررسی‌ها در ایجاد وحدت و بصیرت در مسلمانان تأثیر دارد و نویسندگان باید به محیط بیان گفتمانها توجه کرده و به حکمت سخن (بیان کلام مناسبات در مکان مناسب) توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: سخنان دینی با محور دعوت مسلمانان به تقریب مذاهب اسلامی می‌تواند اندیشه تقریب را در میان جوامع اسلامی عمومی و عملی کند.

همچنین در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین صادقی رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی با اشاره به اهداف و قواعد گفتگوی دینی و تمدنی گفت: انسجام درونی و وحدت بیرونی بین مسلمانان برای تحقق تقریب مذاهب اسلامی لازم است و مسلمانان باید تعالیم قرآن و آموزه‌های نبوی و ائمه را مجامع گفتگوی بین المللی ارائه دهند و مانع گسترش ادیان غیر وحیانی و جهلی شوند.

وی ادامه داد: این ادیان به‌تازگی پا به عرصه معنویت گذاشته‌اند، و رقبای دینی و تمدنی ادیان الهی به شمار می‌آیند و عامل تهدید وحدت اسلامی هستند که مسلمانان باید نسبت به گسترش ادیان غیرالهی و عوامل تفرقه انداز هشیار باشند.

دکتر محمد الدسوقی استاد دانشگاه قاهره در مصر در این نشست با اشاره به حکم فقهی ایجاد وحدت گفت: وحدت حکم دینی و شرعاً واجب است که این بر بهبود روابط بین مسلمانان تأکید می‌کند.

وی افزود: پیام وحدت باید از طریق بهره‌گیری از دانش روز، فناوری و تکنولوژی به اطلاع همه مسلمانان برسد تا وحدت اسلامی یک واقعیت عملی شود.

وی اظهار داشت: دستیابی به وحدت راه آسانی نیست و موانع زیادی دارد که برای آن باید رویکرد علمی و انسجام یافته داشته باشیم و توطئه‌های استعمار سیاسی، تفرقه‌افکنی و اختلافات مذهبی مهمترین موانع تحقق وحدت در عالم اسلامی است که همه مسلمانان به‌ویژه جوانان جهان اسلام باید با تکیه بر اشتراکات مذاهب ودوری از جهل دینی در مسیر وحدت به پیش بروند.

دکتر علی بن مبارک، استاد دانشگاه تونس نیز در نشست اول دومین روز بیست و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت:  گفتمان تکفیر از مباحثی است که وحدت اسلامی را به خطر می‌اندازد و ادبیات آن متأسفانه رایج شده است.

وی با اشاره به اینکه دوری از افراط و تفریط ، عامل بازدارنده پیروان ادیان و مذاهب از تکفیر یکدیگر است تصریح کرد: سران مذاهب باید به گفتمان درباره اندیشه های اسلامی و حتی تفکر منصفانه  بپردازند و از گفتمان تکفیر به دور باشد زیرا این گفتمان افق های تحقق وحدت اسلامی را نابود می کند و کرامت انسانی را مورد تهدید قرار می دهد.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل شبکه ماهواره ای تقریب را برای بررسی و تحقق سیاست های تقریب مذاهب اسلامی ارائه داد.

در ادامه این نشست علمی، دکتر محمد العاصی، امام جمعه واشنگتن به ارائه مقاله تخصصی افکاری در جاده منتهی به انسجام اسلامی پرداخت و گفت: فرقه‌گرایی یکی از عوامل اصلی تفرقه در جهان اسلام در دوران معاصر است و به جای تقویت احساس  تعلق اسلامی، جماعت ، وحدت، متأسفانه شکافی از تفرقه در حال ایجاد است که مسلمانان در آن سرگردان می‌شوند.

وی اظهار کرد: مسلمانان بر اساس مفهوم قرآنی و اسلامی در روابط خود باید از ناآگاهی یا اطلاعات غلط به عنوان عامل شروع تفرقه دور باشند.

در ادامه دکتر عباس صدری، مدیر دفتر آیسیسکو در ایران طی سخنانی اظهار داشت: برای توسعه منشور وحدت اسلامی باید یک دکترین تدوین شود و برای اجرای آن یک مدل مفهومی ارائه شود، تا ظرفیت‌سازی برای عملی شدن منشور وحدت اسلامی در زمینه‌های آموزشی، تکنولوژیک، جهت‌گیری‌های  فرهنگی و اجتماعی و توسعه رسانه ای صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تفکر و استدلال در ایجاد اندیشه‌های وحدت باید موردتوجه باشد و وحدت در کتابهای آموزشی به صورت غیرمستقیم مطرح شود.

در ادامه نشست علمی اول در روز دوم بیست و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی، محمد قالب الحسینی، مفتی و اندیشمند از لبنان گفت: دیدگاههای تنگ‌نظرانه و عدم رعایت منافع عمومی در مسیر تقریب کارآمد نیست و باید از آن دوری کرد.

وی تأکید کرد: دوری از خودمحوری در میان رهبران مسلمانان باید مورد توجه باشد تا وحدت مسلمانان برقرار شود.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo