شهید آوینی

 
مقام معظم رهبری: جايگاه معلمان در جامعه بايد بر اساس منطق و نگاه اسلامی احيا شود

شأن و جايگاه معلمان در جامعه بايد بر اساس منطق و نگاه اسلامی، احيا شود و معلم در نگاه ملت، از حرمت، كرامت و عظمت حقيقی برخوردار باشد.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه 12 ارديبهشت در ديدار هزاران‌نفر از معلمان و فرهنگيان استان فارس تأكيد كردند: شأن و جايگاه معلمان در جامعه بايد بر اساس منطق و نگاه اسلامی، احيا شود و معلم در نگاه ملت، از حرمت، كرامت و عظمت حقيقی برخوردار باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، روز معلم را روزی پرمضمون و در نگاه كلان، روز همه ملت ايران دانستند و با اشاره به «تفاوت عميق نگاه اسلامی و غربی» به جايگاه و هويت معلم افزودند: در منطق اسلامی، مسئله تعليم و تربيت، به معنای زندگی بخشيدن به فرد و جامعه است اما در نگاه تمدن مادی، معيار ارزش‌گذاری معلم، قابليت تبديل فعاليت‌های او به پول است كه متأسفانه اين نگاه به علت نفوذ فرهنگی غرب، در دو قرن اخير در ايران نيز، رواج يافته و باعث كاهش ارزش حقيقی معلم شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رسيدگی مسئولان ذيربط به توقعات و مطالبات مادی معلمان را لازم دانستند اما خاطرنشان كردند: نگاه به معلم بايد همان نگاه اسلامی باشد كه در آن، متعلم در مقابل معلم در اوج ادب، سپاسگزاری و خضوع قرار دارد و آحاد مردم نيز به معنای حقيقی برای معلم، احترام و ارزش قائلند.

ايشان با استناد به آيات و احاديث، شأن تعليم و تربيت را پرورش و راهبری انسان‌ها در صراط مستقيم خواندند و افزودند: امام خمينی «رحمه الله عليه» نيز به عنوان يك حكيم قرآنی معلمی را شغل انبياء الهی می‌دانست.

رهبر انقلاب اسلامی معلمان را نيز به رعايت مسائل مختلف تربيتی و آداب و رفتار معنویِ معلمی توصيه كردند و افزودند: هنر معلم اين است كه با ملايمت و تكريمِ متقابلِ متعلم، ذهن كودك و نوجوان و جوان را به شكل صحيح پرورش و شكل دهد.

ايشان شاگردیِ ديگران و آموختن دانش از بيگانگان را مفيد خواندند و افزودند: ما در فراگرفتن از ديگران مصرّ هستيم اما در اين روند آنچه را به درد ما می‌خورد انتخاب می‌كنيم و اجازه نمی‌دهيم بيگانگان همه مسائل مورد توجه خود را به اذهان ما تزريق و القا كنند ضمن اينكه بايد خودمان هرچه زودتر استاد شويم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای همچنين تحول عميق در آموزش و پرورش را ضروری خواندند و افزودند: شيوه سازماندهی آموزش و پرورش در شكل و محتوا، شيوه تقليدی از غرب است كه مسئولان آموزش و پرورش بايد با هدف تحول در نظام موجود و با بررسی و مطالعه دقيق و استفاده از كارشناسان و صاحبنظران شورايعالی انقلاب فرهنگی، كار سنجيده و پخته‌ای را به ملت و نسل‌های آينده تقديم كنند.

رهبر انقلاب حفظ محوری را از جمله عيوب آموزش و پرورش خواندند و افزودند: لازم است «فكر محوری» در آموزش و پرورش اصل قرار گيرد تا زمينه شكوفايی استعدادها فراهم شود.

ايشان «تربيتِ معلم» را نيز بسيار مهم دانستند و خاطرنشان كردند: در اين زمينه علاوه بر ظرفيت خوبی كه در آموزش و پرورش وجود دارد بايد از ظرفيت‌های دانشگاه و ديگر مراكز استفاده كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، مسئوليت كلی آموزش و پرورش را تربيت و تحويل انسان‌های درس‌خوانده و كارآمد به جامعه دانستند و افزودند: دانشگاه البته مهم است اما كشور نيازمند مشاغل فراوانی است كه ارتباطی با تحصيلات دانشگاهی ندارد به همين علت آموزش و پرورش بايد همه جوانان را در حد لازم از دانايی و آگاهی بهره‌مند سازد.

ايشان معلمان را در پرورش دينی و معنوی دانش‌آموزان مسئول دانستند و افزودند: به موازات اين مسئوليت همگانی، لازم است معاونت ويژه‌ای در زمينه فعاليت‌های پرورشی دانش‌آموزان فعال شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت برنامه‌ريزی زمانبندی شده برای سوادآموزی كليه افراد، آموزش همه كودكانی را كه به سن تحصيل رسيده‌اند در هر نقطه از كشور، كاملاً ضروری و لازم خواندند و خاطرنشان كردند: بايد به مرحله‌ای برسيم كه داشتن گواهينامه ابتدايی برای همه افراد مانند داشتن شناسنامه واجب و لازم باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، نسل جوان كشور را لبريز از استعداد و توانايی بی‌پايان خواندند و با اشاره به زنده بودن «ياد امام خمينی (رض) و نگاه حكمت‌آميز ايشان به مسائل كشور» افزودند: ملت ايران همچنان به بيعت خود با امام و انقلاب وفادار است و به بركت اين بيعت، جوانان پرنشاط ايران، كارهای بزرگی خواهند كرد كه انرژی هسته‌ای، تنها يك نمونه از آن است.

ايشان خاطرنشان كردند: 20 سال پيش اگر كسی از توليد سانتريفيوژ و روند غنی‌سازی اورانيوم در ايران سخن می‌گفت كسی باور نمی‌كرد اما جوانان خوش استعداد اين ملت با نوآوری و ابتكار كاری كرده‌اند كه همه ملت‌ها، مردم ايران را به علت «اشتياق به دانش پيشرفته و پيگيری اين حق و غرور ملی» تحسين می‌كنند و اين معنای حقيقی نوآوری و اثبات توانايی‌های ملت بزرگ ايران است.

در ابتدای اين ديدار آقای علی احمدی وزير آموزش و پرورش با اشاره به تشكيل ستاد تحول بنيادين در اين وزارتخانه از تأسيس مركز راهبردی برای تدوين افق آموزش و پرورش و نيز تحول در ساختار سازمانی وزارتخانه خبر داد و افزود: تشكيل كارگروه تربيت معلم و دبير با همكاری شورايعالی انقلاب فرهنگی، تسريع در احيای معاونت پرورشی، رويكرد نوآورانه در توجه به خلاقيت دانش‌آموزان و ارتقای وضع اقتصادی معلمان و بازنشستگان فرهنگی از جمله اقداماتی است كه در دست پيگيری و اجراست.

 

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo