شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه یازدهم اردیبهشت سال 1387 هجری شمسی مقارن است با بیست و سوم ربیع الثانی سال 1429 هجری قمری و برابر است با سی ام آوریل سال 2007 میلادی .

خروج آیرونساید :
درچنین روزی در  سال 1300 ژنرال آیرون ساید ازمجریان کودتای سیاه از ایران خارج شد . وی  فرمانده نظامیان انگلیسی در ایران بود . کودتای سوم اسفند 1299 با توجه به تاثیرات فراوان آن بر حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی واقتصادی ایران واقعه ای مهم و در خور توجه است. انگلیسی ها برای اجرای نقشه ای که کشیده بودند به دوچهره سیاسی و نظامی احتیاج داشتند و سرانجام دراین میان سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد ورضاخان میرپنج را برای این کار برگزیدند. رضاخان سوادکوهی که چند سال قبل توسط اردشیر جی به  عوامل انگلستان ملحق شده  بود به عنوان عامل نظامی کودتا به ژنرال آیرونساید معرفی شد. دراین میان با کمک بانک شاهنشاهی و همکاری نظامی کلنل اسمایس ، کاظم خان سیاح مسعود خان کیهان  ، قوای نظامی و قزاق  سازماندهی شده و شرایط برای انجام کودتا و اشغال تهران فراهم شد . رضا خان در بهمن ماه همان سال در ملاقاتی با آیرون ساید توافق کرده بود که پس از فتح تهران توسط نیروهای قزاق مقام نخست وزیری به سید ضیاء الدین طباطبایی سپرده شود . برای اینکه رضا خان اطمینان حاصل کند که در تصرف تهران مشکلاتی وجود نخواهد داشت ژنرال انگلیسی به او اعلام کرد که احمد شاه در جریان این اقدام قرار دارد و نورمن سفیر انگلستان در تهران مشکلات احتمالی را مرتفع خواهد کرد . سرانجام در شب سوم اسفند 1299 کودتاچیان وارد تهران شده و نقاط حساس شهر را به اشغال خود درآوردند. با فتح تهران حکومت به دست کودتاچیان افتاد . فردای همان روز   سید ضیاء‏الدین طیاطبایی به عنوان نخست وزیر  رسما زمام امور را در دست گرفت. پست حساس وزارت جنگ با اندکی کشمکش در اختیار رضاخان سردار سپه قرارگرفت. 

در گذشت سلطان  محمود غزنوی :

در چنین روزی در سال 1030 میلادی سلطان محمود غزنوی دیده از جهان فروبست . سلطان محمود غزنوی در سال 388 ه ق به دنیا آمد . وی با شکست اسماعیل پس کوچک سبکتگین به قدرت دست یافت . او پادشاه مقتدری بود و در طول دوران حکومت خود دست به کشور گشایی های بسیار زد . وی خراسان را از ید سامانیان خارج ساخت و سیستان و قهستان را اشغال کرد . او همچنین منطقه حکمرانی خود را تا غور و خوارزم افزایش داد . وی در سال 421 بر اثر درد سینه دار فانی را وداع گفت .

در گذشت استاد اسماعیل آشتیانی:
درچنین روزی در  سال1349هجری شمسی اسماعیل آشتیانی شاعر و نقاش معاصر ایران . در گذشت . او چندین مجموعه شعر و همچنین تابلوی نقاشی از خود به جای نهاده است .

اخراج یهودیان :
در چنین روزی در سال 1563 میلادی به دستور چارلز پنجم یهودیان کشور فرانسه ،  از این کشور اخراج شدند .

نخستین تئاتر در آمریکا :
در چنین روزی در سال 159 میلادی برای نخستین بار در تاریخ آمریکا یک تئاتر به روی صحنه رفت . این تئاتر یک کمدی اسپانیایی  بود . 

استقلال نیاراگوئه :
درچنین روزی در سال1838میلادی  کشور نیکاراگوآ به استقلال دست یافت .  نیکاراگوآ دراِمریکای مرکزی واقع است و با کشورهای هندوراس و کاستاریکا مرزمشترک دارد.

در گذشت برتولت برشت : 
درچنین روزی در  سال1898میلادی ،  برتولت بِرشت نویسنده، شاعرو مشهورترین نمایشنامه نویس معاصرآلمان درگذشت.
 برتولت‌‏‎ برشت ‎ در‏‎ آوگسبورگ‌‏‎ شهر‏‎ در‏‎ خانواده ای مرفه‌‏‎ و‏‎ سرشناس‌ به دنیا آمد . دعای خانگی ،  در جنگل شهرها  ، آوای طبل ها در شب ، آدم آدم است ، سه پولی ، ارباب، پونتیلا و خدمتکارش ماتی ، ننه دلاور و فرزندانش ، زندگی گالیلیه  و  ترس و نکبت رایش شوم  از جمله مهمترین آثار اویند . 

 خود کشی هیتلر : 

در چنین روزی در سال 1945 میلادی با ورود یگانهای  ارتش سرخ به برلین  هیتلر دست یه خود کشی زد و عملا جنگ را به نفع طرف مقابل واگذارکرد . هیتلر ، یک نژاد پرست افراطی بود که  به مدد مراسم و صف آرایی های   ریتم دارش حس وطن پرستی را در مردم آلمان بوجود آورده بود .وی  رویکردی جاه طلبانه به سیاست داشت و همین امر باعث گردید که در 

در گذشت ژان ژاک بارتلمی :
در چنین روزی در سال 1795 میلادی ژان ژاک بارتلمی اندیشمند برجسته  درگذشت . تاریخ یونان قدیم از مهمترین آثار اوست . 
 رسمی شدن مسیحیت در روم :
در چنین روزی در سال 311 میلادی امپراطور گلاریوس مسیحیت را در امپرا طوری روم به رسمیت شناخت .

امضا پیمان وست مینستر :
در چنین روزی در سال 1527 میلادی انگلستان و فرانسه  بایکدیگر قرار داد وست مینستر را که در واقع وعی قرار داد حسن همجوار ی به حساب  می آمد را امضا کردند .

سقوط سایگون :
در چنین روزی در  سال  1975 میلادی شهر سایگون  پس از سالها جنگ و در گیری به تصرف  نیروهای ویت کنگ ویتنامی در آمد .

آغاز به کار جرج واشنگتن :  

در چنین روزی در سال 1789 میلادی جورج واشنگتن نخستین رئیس جمهوری آمریکا آغاز بکارکرد.
    
کشتار سرخپوستان :
در چنین روزی در سال 1871 میلادی ،  بیش از یکصد و چهل  سرخپوست به دست سفید پوستان در یک درگیری منطقه ای کشته شدند.

ساخت بزرگترین دکل جهان :
در چنین روزی در سال 1967 ،  ساخت  بزرگترین دکل جهان  در شوروی پایان یافت . این دکل بیش از پانصد متر ارتفاع داشت .

 

منبع : خبرگزاری مهر
 

یازدهم اردیبهشت

برای این روز در روزشمار تاریخ دفاع مقدس واقعه ای ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo