شهید آوینی

 

امروز سه شنبه دهم اردیبهشت سال 1387 هجری شمسی مقارن است با بیست و دوم ربیع الثانی سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم آوریل سال 2006 میلادی .

آغاز عملیات بیت المقدس : 
 


درچنین روزی در سال1361هجری شمسی، عملیات ظفرمند  بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب آغاز شد . این عملیات که چندین روز به طول انجامید نتایج ظفر مندانه ای را برای رزمندگان اسلام به ارمغان داشت . عملیات یادشده  چهارمین و بزرگترین عملیات از سلسله عملیات آزادسازی مناطق اشغالی ، بود که با اجرای آن بیش از 5000 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی آزاد شد و تحول سیاسی و نظامی عظیمی به نفع جمهوری اسلامی پدید آمد. قرارگاههای عمل کننده در این عملیات عبارت بودند از  قرارگاه قدس ، قرارگاه فتح و قرارگاه نصر .در این عملیات پیروز مند خسارت بسیاری به دشمن بعثی وارد آمد که عمده ترین آن را می توان  آزادسازی خرمشهر، پادگان حمید و هویزه دانست .عملیات گسترده" بیت المقدس" 25  روز به طول انجامید .ارتش عراق این شکست سنگین را پذیرفت و با نوزده  هزار کشته و یگانهای زرهی نابود شده دست به عقب نشینی عظیمی زد . کشور های عربی هم "طرح صلح جامعه عرب" را در سال 1982  مطرح کردند، که در آن آمده بود : نیروهای عراقی باید کاملا از خاک ایران خارج شوند و عراق به عنوان خسارت هفتاد میلیون دلار از طریق بانک بازسازی اسلامی به ایران پرداخت کند.

 حضرت امام خمینی (ره) بارها در سخنانشان   فتح خرمشهرناشی از این عملیات را گرامی داشتند  :
«فتح خرمشهر فتح خاک نیست ، فتح ارزشهای اسلامی است .»  «خرمشهر را خدا آزاد کرد . » «فتح خرمشهر یک مسئله عادی نیست ، بلکه ما فوق طبیعت است . » «هماهنگی ارتش و سپاه و بسیج در صحنه پیکار پشت سپاهیان کفر را شکست . » «همه در میدان نبرد تجربه کرده اند که معنویت و ایمان چقدر در ییروزی ها موثر است » .« در حماسه دفاع مقدس ، متجاوزانی که بخود وعده فتح سه روزه خوزستان و سقوط تهران را داده بودند به باتلاق مرگ و هلاکت فرو رفتند . » 
 

تولد آنتونیو دو الیرا سالازار :
در چنین روزی در سال 1889 میلادی سالازار دیکتاتور پرتغال به دنیا آمد . وی بین سالهای 1932 میلادی تا 1968 براین کشور حکمرانی می کرد .

تولد پیر بولیو :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی پیر بولیو نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد . «ورتیگو » عنوان مهمترین اثر وی است .
درگذشت آیازک دو کوستا :
آیزاک دو کوستا نویسنده و شاعر مشهور انگلیسی دیده از جهان فروبست . «بیدار باش»  عنوان مهمترین مجموعه شعر اوست . وی در سن 62 سالگی در گذشت .

کشته شدن بنیتو  موسولینی :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی بنیتو موسولینی رهبر فاشیسم ایتالیایی پس از آنکه به دست مخالفین خود دستگیر شد ، به هلاکت رسید .
 


در سال 1919 میلادی نهضت فاشیسم در ایتالیا با نام" نهضت پیراهن مشکی ها" در  ایتالیا به روی کار آمد . رهبر این نهضت را  که بعدها جنایات فروانی مرتکب شد، " بنیتو موسولینی" به عهده داشت . موسولینی سه سال بعد نخست وزیر ایتالیا شد و رسما سیستم تک حزبی را در این کشور پایدار نمود .موسولینی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به  روزنامه نگاری پرداخت؛  اما این امر او را اقناع نکرد و خواست که به طور عملی وارد حوزه سیاست شود. به همین دلیل تصمیم گرفت که اندیشه های خود را در قالب یک حزب سیاسی عملی سازد .
او در این دوره دست به تاسیس یک حزب ناسیونالیست افراطی زد که  اعضای آن تمامی لباس سیاه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروریستی بودند . موسولینی در سال 1922 به مقام نخست وزیری ایتالیا رسید و در دوران زماداری خود کشورهای اتیوپی و آلبانی را متصرف شد . وی همچنین به یاری "ژنرال فرانکو" در اسپانیا شتافت و با هیتلر پیمان مودت منعقد ساخت و به این ترتیب پایه های فاشیسم را طرح ریخت . فاشیسم موسولینی بر چند اصل استوار بود که از میان آنها می توان به وجود دیکتاتوری  ایدئولوژی و سیطره آن برفرد فرد   اعضای حزب ،  مقابله  با کمونیسم ، سوسیالیسم واندیشه های  چپ گرایانه   ،  مقابله با اندیشه های مردم سالارانه ، آزادی بیان و پلورالیسم ، ایجاد وضعیت ترور و وحشت از طریق نظامی گری و سازماندهی توده ها در سازمانهای میلیتاریستی ،  مقابله با  یهودیان و یهودی زدایی از جامعه ،   ایجاد  ناسیونالیسم افراطی  ،  مخالفت با فرد گرایی و اعتقاد مفرط به روحیه جمع گرایی اشاره کرد. " فرانتس نویمان" می گوید: نهضت قاشیسیتی-نازى در طبقه متوسط اضطراب بر می انگیخت و آن اضطراب را در مجرای ویرانگری می انداخت. موسولینی پس از اتمام جنگ جهانی دوم به هنگام فرار به سویس به دست  مبارزان ایتالیایی  گرفتار آمد و در بیست و هشتم آوریل اعدام شد

الحاق به شوروی :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی برای نخستین بار جمهوری  آذر باییجان فعلی به کشور شوروی ملحق گردید .

نمایش نخستین انیمیشن الکترونیکی :
 


در چنین روزی در سال 1937 میلادی برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا انیمیشن به شیوه الکترونیکی در نیویورک به نمایش در آمد .   

تشکیل کنگره او گسبورگ : 
درچنین روزی در  سال 1555 میلادی ،  کنگره  اوگسبورگ با هدف پایان دهی در گیری های مذهبی در اروپا در آلمان آغاز به کار کرد . پس از این کنگره پروتستان ها توانستند با آزادی بیشتری به تبلیغ آیین خود بپردازند . اما درگیری های مذهبی همچنین ادامه یافت .

حمله نظامی  به دومینیکن : 
 


درچنین روزی در سال 1965 میلادی امریکا به کشور  دومینیکن حمله نظامی کرد . پس از تشکیل دولت انقلابی با حضور نیروهای مردمی در کشور دومنیکن  ، نیروهای مهاجم از این کشور به عقب رانده شدند و سرانجام آمریکا مجبور به ترک کشور دومینیکن شد .

 

منبع : خبرگزاری مهر
 

 

58/02/10

میناچی: كابینه بازرگان مایل بهادامه همكاری و روابط با امریكا می‌باشد.

گزارشی از اولین مصاحبه مطبوعاتی اعضای شورای شهر سنندج درباره اهداف و برنامه های در دست اجرا و مشكلات موجود بر سر راه آن .

" جمعیت كردهای مقیم مركز " و " جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب در سنندج " اعلام كرد كه مراسم سالگرد كشته شدن اسماعیل شریف زاده و چهار تن از یارانش در روز 12/2/58 برگزار می شود .

اعلام انصراف آیت الله شبیر خاقانی از تصمیم خود مبنی بر ترك كشور در پیامی به آیت الله شریعتمداری .

خواسته های خلق عرب در نامه " هیأت نمایندگان خلق عرب مسلمان ایران اعزامی به تهران " به نخست وزیر دولت موقت چنین اعلام شد : لزوم اعتراف به ملیت خلق عرب ایران در قانون اساسی ؛ تشكیل دادگاههای عربی ؛ تشكیل مجلس محلی ؛ رسمیت زبان عربی و … تحركهای گروههای مذهبی - انقلابی در خوزستان برای مقابله با نغمه های تجزیه طلبی در منطقه ؛ از جمله : اجتماع گروهی از عشایر عرب سوسنگرد ، بستان ، هویزه و اهواز در مدرسه علمیه آیت الله شیخ كرمی در اهواز برای محكوم كردن تجزیه طلبی و پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی و عدم تأیید اعضای هیأت سی نفری اعزامی به تهران

پشنهاد سازمان فرهنگیان جبهه ملی ایران مبنی بر نامگذاری روز دوازدهم اردیبهشت به عنوان " روز معلم " به مناسبت سالگرد مرگ دكتر خانعلی .

موضوع كاهش نیروهای نظامی ایران از نظر امیر انتظام و رادیو لندن . خلع سلاح عمومی ؛ برنامه های ژاندارمری كل كشور ؛ ابلاغیه دادستان كل به ژاندارمری و شهربانی . امام خمینی درخواست سازمان عفو بین المللی را مبنی بر متوقف كردن كار دادگاههای انقلاب در محاكمه عمال رژیم پهلوی با ذكر «به جای نوشتن نامه به ما بهتر است كمی فكر كنید . » رد كردند .

دستور امام خمینی به دكتریزدی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیك ایران با مصر ، همچنین بیانیه وزارت خارجه . مقابلة ایران با اقدام عراق در حفر چاههای نفت در مرز دو كشور .

59/02/10
جرج بال (وزیر خارجه پیشین آمریكا): باید ایران از نظر سیاسی و دیپلماتیك در انزوا قرار گیرد.

بختیار: از یك هفته پیش در جریان نقشه حمله آمریكا به ایران بوده است.

نمایندگان امریكا از وی خواسته‌اند كه آیا او می‌تواند بزودی در یك منطقه آزاد شده در ایران فعالیت كند. بختیار در پاسخ گفته بود كه اوضاع پس از شرایط حاكم بر دانشگاهها بسیار مناسب است.
61/02/10

آغاز عملیات بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب

64/02/10
بیانیه مشترك ده كشور اروپایی مبنی بر محكومیت استفاده از سلاحهای شیمیایی در جنگ این كشورها عرابرتند از: آلمان غربی، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، هلند، بلژیك، لوكزامبورگ، دانمارك، ایرلند، یونان
65/02/10

ادامه عملیات والفجر8

تك عراق به فكه
66/02/10

آغاز پروازهای شناسایی و تجسسی آمریكا برفراز شهرهای جنوب

ارائه طرح پیشنهادی از طرف ایران در مذاكره با دبیركل – آمریكا در حفاظت از كشتیهای بی‌طرف (پس از اعلام سیاست جدید امریكا پیش‌بینی می‌شد ایران دست از حملات خود به كشتی‌ها در خلیج بردارد.)
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo