شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیست و ششم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با 7 ربیع الثانی سال 1429 هجری قمری و برابر است با  14  آوریل سال 2008 میلادی.

سخنرانی تاریخی حضرت امام خمینی ( ره )  در قم :
در چنین روزی در  سال 1343 ه ش امام خمینی (ره)  در مسجد اعظم قم با ایراد بیانات مبسوطی به افشاء  جنایات رژیم پهلوی در ایران پرداختند .

انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی :

 


در چنین روزی در سال 1363 انتخبات دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور در این دوره از انتخابات مجلس شورای ملی 24143498 نفر واجد شرایط رای دادن اعلام شدند که از این میان کل آراء ماخوذه 15607306گزارش شده است . همچنین در صد شرکت مردم در این دوره از انتخابات 64 ممیز 64 صد م اعلام شد .

شهادت خالد اسلامبولی :
 

در چنین روزی خالد اسلامبولی ضارب انور سادات و از مجاهدان ضد صهیونیسم به در جه رفیع شهادت نایل آمد  . محمد انور سادات  رئیس جمهور معدوم مصر با امضاء قرار دادی با رژیم صهیونیستی در جهت مشروعیت دادن به  موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر آمد و این رژیم سرطانی را  به رسمیت می شناخت . همین امر باعث شد که بسیاری از نیروهای عرب علیه چنین امری موضع بگیرند و سادات را خائن تلقی نمایند . بر همین اساس بود که عده ای از جوانان مصری در پاسخ به عمل ننگین انور سادات در صدد پاسخ بر آمدند . انور سادات در  سال 1981 میلادی به دست خالد اسلامبولی ترور شد .
محمد انور سادات در سال 1949 میلادی  با   جمال عبد الناصر همراه شد و پس از کودتای افسران جوان مصری به عنوان سخنگوی انقلاب نخستین اعلامیه فرماندهی را برای خبر نگاران خواند . وی پس از ترقی سریع در مشاغل دولتی ، در سال 1960 به ریاست مجمع ملی مصر انتخاب گردید  و در سال 1964 میلادی معاون رییس جمهور این کشور  شد . او پس از مرگ عبد الناصر به  ریاست  جمهوری  مصر رسید  . وی در طول ریاست جمهوری خود با امضای  پیمان ننگین کمپ دیوید با مناخیم بگین  به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت  شناخت و در صدد صلح با این رژیم بر آمد . اما این روش او مورد قبول بسیاری از مصریان قرار نگرفت .در ششم اکتبر 1981 میلادی  ، هنگامیکه  رئیس جمهور  مصر  در مراسم روز ارتش این كشور در جایگاه ویژه مشغول سان دیدن از رژه سربازان بود ،  اعدام انقلابی  شد. شرح ماجرا بدین گونه است که به هنگام  رژه ،  دو افسر ، دو درجه دار و دو سرباز از صف رژه روندگان خارج شدند وبا نارنجك و سلاحهای خودكار به سوی جایگاه انور سادات حمله بردند كه در این حمله رئیس جمهوری مصر و 9 تن دیگر كشته شدند و گروهی نیز مجروح گردیدند. پس از بازجویی های اولیه ، 24 نفر از عوامل اعدام انقلابی سادات در دادگاه نظامی مصر  محاکمه  شدند.  با ورود متهمان به دادگاه، خالد فریاد کشید: «انا خالد الاسلامبولی، انا قاتل السادات، انا قاتل الفرعون، انا قاتل الطاغوت، فی سبیل الله قمنا، لتبغی رفع اللوا، لا حزب عملنا، نحن للدین فداء، الله اکبر، لااله الا الله، علیها نحیا و نموت، فی سبیلها نجاهد، علیها نلقی الله.»سرانجام در چنین روزی در سال  1361، ستوان یکم خالد اسلامبولی، متهم ردیف اول و استوار یکم حسین عباس محمد، متهم ردیف سوم به اعدام محکوم شدند و به در جه شهادت نایل آمدند  .

وصیتنامه شهید خالد اسلامبولی :

پدر، مادر، خواهران و برادر عزیزم محمد! السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
بر شما باد التزام به احکام اسلام و عمل به قرآن و ترس از خداوند. من شما را به اطاعت از دستورات خداوند دعوت می کنم. امیدوارم به خاطر مشکلاتی که شما را دچار آنها می کنم، مرا ببخشید و مورد عفو قرار دهید. خداوند ما را برای شهادت در راه خود انتخاب و هدایت کرد و ان شاء الله ما و شما را در بهشت در کنار یکدیگر جمع خواهد کرد. ...مادرم! ناراحت نباش، چون ما به اذن خداوند در زمره شهدا هستیم. نامه من زمانی به شما خواهد رسید که در دنیای آخرت قرار داریم.خواهرم انسیه و سمیه و برادرم محمد را به خداوند می سپارم. مبلغ پولی که نزد خواهرم انسیه است، بین فقرا و مساکین تقسیم شود و فرزندانش فاطمه و مروه با تربیت اسلامی و مقید به دستورات شرعی تربیت شوند.ما با هم تصمیم گرفتیم که فرعون مصر را به قتل برسانیم تا شاید خداوند به خاطر این کار، ما را از ننگ دوستی با صهیونیست ها که دامن ما را گرفته و فساد روحی و اخلاقی سادات و همسرش را در جامعه علنی ساخته است نجات بخشد. اشهد انّ لا اله الا الله و اشهد انّ محمدا رسول الله.
خالد احمد شوقی اسلامبولی

تولد ابوعلی حسین ابن سینا :
 

بنابر بر خی تواریخ در چنین روزی در سال 370 ه ق  ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا  ، معروف به شیخ الرییس پزشک ، ریاضیدان ، فیلسوف و منجم ایرانی  در خرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است . 

تاسیس شرکت نفت ایران و انگلستان :
 


در چنین روزی در  سال 1909 میلادی شركت نفت انگلستان و ایران رسما در لندن ثبت شد . این شرکت با در یافت حق انحصاری استخراج نفت در صدد تاراج اموال عمومی ایران  بر آمد و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذار نکرد . رییس این شرکت ویلیام ناکس دارسی نام داشت . قرار دادهای ناکس دارسی عملا به تحت الحمایه شدن ایران در برابر انگلستان منجر می شد .  قرار دادهای نفتی ای که نه در جهت غبطه و صلاح مردم ایران که تنها در جهت استعمار انگلستان کارکرد داشت . اما این امر با هوشمندی مردم ایران و روبرو شد و نهایتا در نهضت ملی نفت ایران به ملی شدن نفت انجامید .  پس از ماهها مبارزه مردم ایران با استعمار و رهبری های داهیانه آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق ، در سال1329هجری شمسی، ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران از تصویب نمایندگان  مجلس سنا گذشت . گزارش کمیسیون نفت مجلس به شرح ذیل تقدیم مجلس شورای ملی شد : نظر به اینکه ضمن پیشنهادات واصله به کمیسیون نفت ، پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت در سراسر کشور مورد توجه و قبول کمیسیون قرار گرفته و از آنجایی که وقت کافی برای مطالعه در اطراف اجرای این اصل باقی نیست ، کمیسیون مخصوص نفت از مجلس شورای ملی تقاضای دو ماه تمدید می نماید . بنابراین ماده واحده ذیل را با قید دو فوریت برای تصویب تقدیم مجلس شورای ملی می نماید . ماده واحده : مجلس شورای ملی تصمیم مورخه هفدهم اسنفند 1329 کمیسیون نفت را تایید و با تمدید مدت موافقت می نماید . تبصره 1 : آقایان حق دارند تا 15 روز بعد از تشکیل کمیسون حق حضور داشته باشند .
گزارش کمیسیون در بیست و چهارم اسفند از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت . همچنین مجلس  سنا در 29 اسفند 1329 گزارش پیشنهادی کمیسیون نفت را به شرح ذیل تصویب نمود : به نام سعادت ملت ایران و به منظور تامین صلح جهان ، امضا کنندگان ذیل پیشنهاد می نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی شود یعنی تمام عملیات اکتشاف ، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرار گیرد . کمیسیون نفت در 5 اردیبهشت 1330 گزارشی مشتمل بر نه ماده به مجلس تقدیم نمود

معاهده تافنه :
در چنین روزی در سال 1253 ه ق امیر عبدالقادر الجزایری معاهده تافنه را با فرانسویان ،  پس از  پیروزهای مختلف  بر آنان منعقد ساخت . پس از این قرار داد عبدالقادر برای اصلاح وضعیت کشورش و ترمیم شهر هایش بعد از جنگ های مختلف بازگشت و در این مسیر سعی کرد که تا حدود زیادی در جهت بهینه سازی وضعیت عمومی  کشورش بر آید . اما فرانسوی ها در سال 1839 میلادی این قرارداد را نقض کردند .

رفع تصرف عدوانی :
در چنین روزی در سال 1345 ه ق ایتالیا و یمن با یکدیگر قرار دادی را منعقد ساختند که بر اثر آن ایتالیا حق تسلط بر ساحل شرقی در یای سرخ را از دست می داد . ایتالیا در دوره حاکمیت موسولینی با اتخاذ سیاست جنگ وتجاوز حریم و مرز بسیاری از کشور ها را مورد تجاوز نظامی خویش قرار داد .



ترور آبراهام لینکلن :
در چنین روزی در سال 1865 میلادی آبراهم لینکلن رییس جمهور آمریکا ترور شد . وی هدف گلوله 
جان ویلكس بوث قرار گرفت و جان خود را از دست داد . این واقعه در محل تئاتر فورد رخ داد .  

بکار گیری عبارت تلسکوپ : 
در چنین روزی در سال 1611 میلادی برای نخستین بار در تاریخ عبارت تلسکوپ توسط شاهزارده فدریکو سزی به کار برده شد . 

فرانسه علیه اطریش :
درچنین روزی در  سال 1792 میلادی فرانسه علیه اطریش اعلان جنگ کرد . این اعلان جنگ همزمان بود با وقوع جنگ پس از انقلاب در فرانسه .

دومین معاهده ارزروم :
در چنین روزی در سال 1847 میلادی ایران و عثمانی دومین قرار داد ارزروم را با یکدیگر به امضا رساندند .

 روز پان آمریکن :
در چنین روزی در سال 1890 میلادی برای نخستین بار نمایندگان تمامی ایالات آمریکا در واشنگتن دی سی گرد هم آمدند . به همین دلیل و وقوع یک کنفرانس سراسری همه ساله چنین روزی حتی در بر خی کشور های آمریکای لاتین با عنوان روز
پان آمریکن گرامی داشته می شود . این اتحادیه به منظور ایجاد دوستی و همکاری های اقتصادی بین کشور های آمریکای شمالی ، مرکزی و جنوبی به وجود آمد .

واقعه خلیج خوک ها :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی شورشیان کوبایی علیه دولت فیدل کاسترو دست به شوروش گسترده ای زدند . این شوروش به واقعه خلیج خوک ها مشهور شده است .

مایش کینه تسکوپ :
در چنین روزی در سال 1894 میلادی توماس ادیسون برای نخستین بار دستگاه کینه توسکوپ  خود را که در واقع نشانگر تصاویر متحرک بود را به نمایش نهاد. 

آخرین دادرسی :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی آخرین جلسه  دادگاه بانیان جنگ جهانی دوم در دادگاه جنایات جنگی نونبرگ بر گزار شد .

حمله ویت مین به لائوس :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی نیروهای ویت مین به لائوس حمله ور شدند .

غرق تایتانیک :
 


در چنین روزی در سال 1911 میلادی کشتی عظیم الجثه  تایتانیك  در حوالی کانادا قطعه قطعه شد و بیشتر افراد این کشتی در دریا غرق شدند . گفته می شود بیش از دو هزار نفر با این کشتی غول آسا قصد داشتند ازانگلستان به  نیویورك بروند .کشتی یاد شده ساعت 2و بیست دقیقه بامداد در دریا غرق شد .

 

منبع: خبرگزاری مهر
 

26/01/58

اعلاميه جبهه پايدار مبني بر اينكه هرگونه حمله به ايران به منزله حمله به اين كشورهاي عضو خواهد بود. (سوريه – ليبي – الجزاير – و ايران اعضاي جبهه پايداري بودند)

اخبار امروز انتخابات شوراي شهر سنندج : آغاز شمارش آراء از ساعت 12 شب علي رغم مخالفت و ادامه تحصن گروه ائتلافي انجمنها و جمعيتهاي اسلامي ؛ سخنان پرتوما ( نماينده آيت الله طالقاني در كميته پنج نفري ) درباره به اكثريت نرسيدن جمعيت مخالف شمارش آراء در ميدان آزادي و در نتيجه آغاز شمارش آراء طبق آيين نامه ؛ موافقت مشروط دو تن از نمايندگان گروههاي اسلامي در كميته پنج نفري با شمارش آراء و اعلام تحصن شوراي اسلامي بازار سنندج در اعتراض به تقلبهاي انجام شده در انتخابات .

تلگراف تحريك آميز شيخ عزالدين حسيني به آيت الله طالقاني براي سوء استفاده از دستگيري فرزندان ايشان : برادرانت در كردستان با آغوش باز آن حضرت و همراهان مجاهدش را مي پذيرند و تمامي كردستان خانه خودتان است .

اعلام مواضع حزب دمكرات كردستان درباره انتشار اسناد همكاري عزالدين حسيني با ساواك : هدف از انتشار اين گونه اسناد لطمه زدن به شخصيت آيت الله سيدعزالدين حسيني امام جمعه مهاباد و تخطئه خواستهاي مردم كردستان است . حمله به شخصيت عزالدين حسيني حمله به خواستهاي مشروع مردم كردستان است . حزب دمكرات اتهامات نارواي دشمنان خلق كرد به سيدعزالدين حسيني را رد مي كند .

بهره برداري گروههاي معارض با نظام جديد از مسألة ارضي در كردستان براي كسب مشروعيت و اعمال سلطه بر منطقه ؛ از جمله : بيانيه حزب دمكرات كردستان در حمايت از عشاير منطقه صوماي برادوست كه به دستور اربابان از زمينهاي خود رانده شده اند .

ادامه تحريكها در تركمن صحرا : مهمانسراي فرمانداري نظامي گنبد را افراد مسلح تركمن با حمايت سازمان چريكهاي فدايي اشغال كردند ؛ ايجاد محيط رُعب و وحشت براي وادار كردن افراد غيرتركمن به ترك منطقه ؛ جلوگيي از فعاليت كشاورزان غيرتركمن ؛ فرماندار گنبد : بيست درصد از اهالي غيرتركمن گنبد محل زندگي خود را ترك كرده اند .

اعتراض " ستاد مركزي شوراهاي تركمن صحرا " به انعكاس گزارش ديدار پاسداران انقلاب اسلامي گنبد با امام خميني و مطالب مطرح شده در آن .

اقدام تحريك آميز سازمان مجاهدين خلق در مورد دستگيري فرزندان آيت الله طالقاني : اعلام مي داريم كه از همين امروز يكشنبه 26/1/58 نيروها و افراد نظامي خود را در سراسر كشور و كليه تجارب نظامي - انقلابي چهارده ساله سازمان مجاهدين خلق ايران را تحت فرماندهي و نظارت عاليه شخص آيت الله طالقاني قرار دهيم .

سازمان مجاهدين خلق حضرت آيت الله طالقاني را به مثابه قاضي كه حكم نهايي خود در كليه مقولات نظامي احتمالي كه از اين پس چه در روابط با دولت و چه در ارتباط با ساير نيروها پيش خواهد آمد ، خواهد پذيرفت .

اعلام موجوديت و ديدگاههاي گروهي با عنوان " سازمان اسلامي شورا " ( ساش ) : وحدت با كليه نيروهاي مترقي و مبارزه با امپرياليسم ، ارتجاع و استعمار . مواضع حزب توده درباره كميته ها و دادگاههاي انقلاب و قراردادهاي خارجي .

انتشار اولين بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي : سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني تشكيل گرديد . وظيفه اسلامي پاسداران حمايت وپاسداري از دستاورد انقلاب اسلامي است .

حمايت و پشتيباني مجدد امام از ارتش : اگر كسي با ارتش ما مخالفت ، بكند با اسلام مخالفت كرده است ، با پيغمبر اسلام مخالفت كرده است . هركس با ارتش مخالفت كند با استقلال مملكت مخالفت كرده . ارتش حفظ نظم و نظام را در پادگانها بكند .

26/01/63

انتخابات دومين دوره محلس شوراي اسلامي

26/01/64

دكتر ولايتي با تني چند از مقامات وزارت امور خارجه ديروز در اجلاس ساليانه خلع سلاح به ژنو سفر كرد.

26/01/65

پيشنهاد عربستان سعودي به تركيه براي قطع تجارت با ايران و قبول هرگونه زيان مالي و پرداخت غرامت از سوي عربستان.

26/01/66

دكوئيار: هفته جاري مذاكره در چارچوب سازمان ملل جهت يافتن راههاي پايان بخشيدن به جنگ ايران و عراق و نيز تشكيل يك كنفرانس بين‌المللي صلح در خاورميانه انجام خواهد شد.

سخنگوي وزارت خارجه شوروي: شوروي سه نفتكش به كويت كرايه مي‌دهد و آماده است براي جلوگيري از حملات ايران يك اسكورت مسلح دريايي در اختيار بگذارد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo