شهید آوینی
 
 آیت‌الله ری شهری: طلاب برای مقابله باچالشهای فراروی جهان اسلام مجهزشوند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: طلاب حوزه‌های علمیه درشرایط امروزه باید خود را به ابزار لازم برای مقابله با چالشهای فراروی جهان اسلام آماده کنند.

آیت‌الله "محمد محمدی ری شهری" دوشنبه در همایش روحانیت و طلاب حوزه‌های علمیه اهواز درمسجد اعظم این شهر افزود: طلبه امروز باید بتواند نقش موثر داشته و کارآمدی خود را باتوجه به شرایط موجود جهان اسلام درعمل به اثبات برساند.

وی اظهارداشت: مدیریتهای حوزه‌ها با پرورش استعدادها و تربیت طلاب کارآمد آنان را برای حضور موثر درجامعه داخلی و صحنه‌های خارجی وایفای نقش فرهنگی سیاسی لازم آماده کنند.

آیت الله ری شهری گفت: شناخت چالشهای جهانی پیش روی جهان اسلام به ویژه تشیع و راه حل و راهکار مقابله با این چالشها از جمله موضوعات مهمی است که طلاب باید در نظر بگیرند.

وی سکولاریسم و تلاش همه جانبه جهان غرب وآمریکا برای ترویج این تفکر را از جمله مهمترین محورهای قابل توجه در پرورش طلاب دانست و گفت: استکبار جهانی با تمام توان تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی‌های گوناگون جامعه بشری به ویژه نسل جوان را به سوی سکولارشدن و بی‌توجهی به دین و مبانی دینی سوق دهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این برنامه‌ریزی بااستفاده از امکانات وسیع اطلاع رسانی در نقطه مقابل عملکرد حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد آنان تلاش می‌کنند مردم را از دین جدا نموده و دین و مذهب را ازمتن جامعه به حاشیه برانند.

آیت‌الله ری شهری، تفرقه افکنی‌های جریان وهابیت و سلفیت در میان جهان اسلام را از دیگر چالشهای قابل توجه برای حوزه هاو طلاب عنوان کرد و گفت:
این جریان دانسته یا ندانسته در جهت خواست دشمنان اسلام گام برمی دارد ونه تنها با جهان تشیع بلکه بااهل تسنن ودرواقع بااساس اسلام درگیر و در ستیز است.

وی تقابل آمریکا باجهان اسلام راازدیگر چالشهای مهم معاصر برشمرد وافزود:
امروزاستکبار به سرکردگی آمریکا درمقابل اسلام وارزشهای اسلامی موضع گرفته هرچند این موضعگیری به دلایل سیاسی به وضوح بیان نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهارداشت: پیروزی انقلاب اسلامی ومقاومت مردم در صحنه موجب روشن شدن قدرت فرهنگی اسلام و توان آن در تحول نظام سیاسی جهان شده واین موضوع دلیل اصلی تقابل آنها با اسلام است.

آیت الله ری شهری، گفت: تقابل با اسلام یک مساله سیاسی جدی است که باید نهادهای فرهنگی و درراس آنها حوزه‌ها برای پاسخگویی به آن به طور جدی وبا برنامه منسجم ومشخص عمل کنند.

وی تاکید کرد: اگرامروز دریک گوشه جهان به مقدس‌ترین مقدسات اسلام یعنی وجود اقدس پیامبراکرم (ص)، اهانت می‌شود، درفلسطین این قدر جنایت می‌کنند و سرکوب شدید اسلامگرایان درفلسطین توسط رژیم صهیونیستی همه بایکدیگر مرتبط بوده و درراستای تقابل با اسلام صورت می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت افزود: به یاری حق تمام مسوولان و بزرگان جهان اسلام وایران اسلامی دربرابر این تقابل وتهاجم وسیع به ارزش های اسلامی وتشیع موضع گرفته و تلاش و مقاومت لازم را می‌کنند.

وی با نقل روایتی ازامام هشتم (ع)،احیای فرهنگ و تفکر دینی اهل بیت را در گرو گسترش معارف اهل بیت دانست و اظهارداشت: اگر مردم جهان با معارف اهل بیت آشنا شوند ازآن استقبال می‌کنند.

رییس دانشکده دارالحدیث اصلی‌ترین رمز غیبت حضرت ولیعصر (عج) را فقدان زمینه فرهنگی لازم برای حکومت جهانی ایشان دانست و گفت: موضوع و مقدمه اساسی ظهور آن حضرت وجود بستر فرهنگی است و منظور از فراهم کردن مقدمات ظهور آن حضرت، آمادگی در حیطه فرهنگی است لذا حوزه‌ها و دانشگاهها باید پیام نورانی اهل بیت را به جهانیان منتقل نموده ودر این راستا فعالیت کنند.

سرپرست حجاج ایرانی بااشاره به استقبال سایر مسلمانان ازاسلام اهل بیت وانعکاس این رویکرد در ایام حج افزود: گفت: این موضوع نباید سبب شود ما دست روی دست بگذاریم و در برابر این تهاجمات خام شده درآینده نتوانیم پاسخگوی مسوولیتهای خود باشیم.

آیت‌الله ری شهری به طلاب توصیه کرد: برای مقابله بااین چالشها به خود سازی علمی و عملی سیاسی و مجهز شدن به تکنولوژی و ابزار ارتباطی خاص این عصر بپردازند.

وی اظهارداشت: اینکه امروز این همه در موضوع فعالیتهای هسته‌ای به ایران فشار می‌آورد برای آن است که نمی‌خواهند ما به دانش هسته‌ای دست یابیم و می‌خواهند تنها آنان دراین زمینه حرف اول را در جهان بزنند.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت گفت: امروز علم در جهان حرف اول را می‌زند آنها این دانش ساخت بمب هسته‌ای را دارندازآن استفاده کرده و می‌کنند ولی حق استفاده صلح آمیزازانرژی هسته‌ای را ازما دریغ می‌کنند تا نتوانیم نیاز خود را برطرف کنیم، بنابراین نخستین شرط مقابله با تهاجم استکبار جهانی خودسازی علمی طلاب و دانشگاهیان مااست.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo