شهید آوینی


امروز یکشنبه شانزدهم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و ششم ذیحجه سال 1428 هجری قمری و برابر است با ششم ژانویه سال 2008 میلادی.

شهدای هویزه :

در آذر  1359 ه ش پس از شکست بیش از دو گردان از نیروهای عراقی در جنوب سوسنگرد به همت رزمندگان اسلام ، یک گروهان از رزمندگان سپاه اسلام به منظور محافظت از شهر هویزه از سوسنگرد به این شهر اعزام شد. افراد این گروهان پس از رسیدن به منطقه و استقرار، عهده دار حفاظت از جنوب تا جنوب غربی شهر هویزه شدند. نیروهای عراقی در این منطقه متشکل از چندین تانک تی 62 ، تی 55 ، موشکهای زمین به زمین و امکانات نظامی پیشرفته و بیش از شش هزار نفر پیاده بودند. نیروهای دشمن بعثی در آغاز هجوم سراسری خود ، ظرف 48 ساعت از محورهویزه تا کرخه پیشروی کرده و در امتداد آن مستقر شده بودند، به طوری که فاصله آنها از هویزه از ده کیلومتر تجاوز نمی کرد. دو هفته قبل از این که عملیات رزمندگان اسلام علیه رژیم بعثی در این منطقه انجام گیرد بنی صدر دستور خروج نیروهای بسیج و پاسدار را از هویزه صادر کرد و دستور داد که در سوسنگرد مستقر شوند. این دستور با مخالفت های جدی سید محمدحسین علم الهدی روبرو شد. پس از تماس شهید علم الهدی با حضرت آیت الله خامنه ای، دستور بنی صدر لغو شد و پاسداران در هویزه باقی ماندند. یک هفته بعد تصمیم بر آن شد که از محور هویزه، سوسنگرد حمله انجام گیرد. این عملیات به عنوان عملیات همکاری دو نیروی ارتشی و سپاهی در تاریخ دفاع مقدس ثبت شده است. در چنین روزی در پانزدهم دی سال 1359 ه ش عملیات آغاز شد. در این عملیات دو تیپ از لشکر 16 زرهی قزوین ، یک تیپ از لشکر 92 زرهی اهوازو دو گردان از سپاه پاسداران شرکت داشتند. از جمله اهداف این عملیات پاکسازی شمال و جنوب کرخه کور از وجود نیروهای بعثی ، آزاد سازی پادگان حمید و منطقه جفیر بود. رزمندگان اسلام در این روز با پیشروی و تصرف مرزهای کرخه و حاج بدر قصد پیشروی به سوی پادگان حمید را داشتند اما به دلیل نرسیدن مهمات قرار شد که عملیات روز شانزدهم دی انجام گیرد . در روز شانزدهم دی 1359 دشمن به انجام یک پاتک سنگین دست زد و رزمندگان را زیر گلوله باران و آتش سنگین خود قرار دادند. در این ضد حمله بیش از یکصد تن از پاسداران و دانشجویان پیرو خط امام شهید و مفقود الاثر شدند. در پی این حادثه نیروهای دشمن هویزه را به اشغال خود در آوردند. به همین مناسبت و به سبب شدت فاجعه، ماجرای این روز را کربلای هویزه نام نهادند. پادگان حمید و نواحی جفیر، حسینیه و هویزه سرانجام 2سال بعد درسال1361شمسی با اجرای عملیات بیت المقدس ازلوث وجود دشمن پاک شد.

درگذشت نیما یوشیج :

درچنین روزی در سال 1338هجری شمسی علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج  پدر شعرنو و از شخصیت‎‎های درخشان ادبیات فارسی دیده از جهان فروبست . نیما در 21 آبان سال 1276هجری شمسی دریوش مازندران متولد شد. پدرش ابراهیم نوری اعظام السلطنه از بزرگان دهکده یوش از روستاهای شهرنور مازندران بود. به گفته خود نیما وی در مدرسه ، نوجوانی گوشه گیر بود و گاه نیز به همراه یکی از دوستان خود از مدرسه می گریخت. وی پس از مدتی با تشویق یکی از معلمان خود به شعر گفتن مشغول شد. نیما در مدرسه سن لویی تهران زبان فرانسه را به خوبی آموخت و با تشویق استاد نظام وفا شعر را بطور جدی پی گرفت. پدر شعر نو ایران در سال 1300 منظومه قصه رنگ پریده را سرود و آن را در روزنامه میرزاده عشقی به چاپ رساند. پس از چاپ این شعر بسیاری از شاعران سنتی همچون مهدی حمیدی و ملک الشعرای بهار در آمد. مخالفان شعر نو، گاه ضمن رد کامل آثار او ، آثار شعری او را در مطبوعات خود به سخره می گرفتند. نیما نوعی شعر را در ادبیات فارسی پایه گذاری کرد که تقریبا برگرفته از شعرهای وزن شکسته و آثار ترجمه ادبی اروپایی بود . بنابرعقیده نظریه پردازان ادبی، شعر فارسی در دوره تطور خود چند گونه اصلی را طی کرده است. در ابتدا شاعران معتقد بودند که شعر باید موزون، مقفا و مخیل باشد. نیما در نظریه ادبی خود عنصر وزن رابه شیوه مرسوم و سنتی آن به چالش خواند و وزن و موسیقی سیالی را در شعر وارد کرد که امروزه به سبک نیمایی مشهور است. وی اما دو عنصر دیگر شعری چون مخیل و مقفا بودن را همچنان حفظ کرد. در دوره های بعدی تطور شعر فارسی، شاعران نو پردازی چون احمد شاملو با خلق آثار خود با عنوان شعر سپید حتی به مقفا بودن نیز پشت پا زدند و عنصر وزن را به کلی از آثار خود زدودند.  

نیما پس از مدتی به تدریس در مدرسه های مختلف از جمله مدرسه عالی صنعتی تهران و همکاری با روزنامه های چون: مجله موسیقی و مجله کویر پرداخت. از معروف ترین شعرهای نیما می توان به شعرهای افسانه، آی آدمها، ناقوس، مرغ آمین اشاره کرد. وی بر اثر ابتلا به مرض ذات الریه درگذشت. مهمترین اثر او افسانه نیما نام دارد. البته نیما یوشیج سال هایی در قالب های سنتی نیز طبع آزمایی کرد اما در این عرصه موفقیتی کسب نکرد و اشعار متوسطی در نظام شعر عروضی از وی برجای مانده است. به هر حال نیما با این ابداع، که ریشه در غرب دارد وبه ویژه نیما متاثر از شاعران فرانسوی است ، توانست گنجینه های گرانقدری را از صدف زبان فارسی آزاد کند و بخش دیگری از توانمندی این زبان را عیان سازد. 

نهضت آزادی و زندان :

در چنین روزی در سال 1342 ه ش دادگاه نظامی تهران حکم خود را درباره اعضای نهضت آزادی که قبلا دستگیر شده بودند اعلام کرد . بر اساس این حکم آیت الله طالقانی به ده سال حبس، مهندس بازرگان به ده سال حبس، یدالله سحابی به شش سال و عزت الله سحابی به چهار سال حبس محکوم شدند. اتهام این عده اقدام علیه حکومت شاهنشاهی بود . 

تولد جبران خلیل جبران :

 

جبران خلیل جبران ششم ژانویه سال 1883 میلادی در لبنان شمالی دیده به جهان گشود . به دلیل این که پیروان ادیان مختلف در لبنان به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر در حال زندگی اند ، جبران نیز در میان این ادیان مختلف به همزیستی ادیان خو گرفت و این امر به وضوح در میان آثار او نمایان است. مادرش کامیلا راحمه ، جبران را از سومین شوهر خود با نام خلیل جبران حامله شد. ماریانا و سلطانا دو خواهر کوچکتر او بودند. جبران خلیل جبران در هشت سالگی به همراه خانواده اش به آمریکا رفت و در 25 ژوئن 1895 میلادی سفری به نیویورک داشت. وی پس از آن برای بار دوم در سال 1898 به همراه خانواده اش وارد لبنان شد . او در بین سالهای 1898 تا 1902 در دانشگاه لبنان به تحصیل پرداخت. پس از این که اعضای خانواده اش در سال 1902 دار فانی را وداع گفتند او در همان سال برای دومین بار به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. جبران در سل 1908 به پاریس سفر کرد اما پس از مدتی دوباره به آمریکا بازگشت. وی در سال 1914 در پاریس نمایشگاهی از آثار نقاشی خود را برپا کرد. او در سال 1918 میلادی نخستین مجموعه شعرش را با نام دیوانه به زبان انگلیسی منتشر کرد . پیش قراول (1920 )، پیامبر (1923 )، شن و کف ( 1926 )، مسیح پسر انسان (1928 ) از دیگر آثار ادبی او به زبان انگلیسی است. ارواح عاصی (1908)، بالهای شکسته (1912 ) و یک اشک و یک لبخند ( 1914 ) از عناوین مهمترین آثار او به زبان عربی هستند. وی در حوزه علوم روانشناختی نیز آثار گران سنگی از خود به جای نهاده است  که از میان آنها می توان به زمین خدایان ( 1931) و باغ پیامبر (1933 ) میلادی اشاره کرد. این عارف شاعر در دهم آوریل سال 1931 میلادی در سن چهل و هشت سالگی در نیویورک بر اثر سرطان در گذشت. بسیاری از آثار خلیل جبران خلیل به فارسی برگردانده شده اند.                              

اختراع تلگراف :

در چنین روزی در سال 1838 میلادی ساموئل مورس اختراع خود را با نام تلگراف به جهانیان عرضه کرد. ساموئل مورس مخترع آمریکایی دستگاهی ابداع کرد که به وسیله آن می توانست یک پیام را با کمک جریان الکتریسیته انتقال دهد. بعدها تلگراف توسعه بیشتری پیدا کرد و انواع مختلف آن به شکلهای گوناگون به بازار آمد. قدیم ترین سیستم ارتباطی، تلگراف مورس بود. اولین جمله ای که به وسیله این سیستم مخابره شد، عبارت بود از: اوه! پروردگار چه کارهای شگفتی دارد؟! در سال 1865 میلادی به دعوت ناپلئون سوم نمایندگان بیست کشور جهان در پاریس اجتماع کردند و اولین قرارداد بین المللی ارتباطی به نام ( اتحادیه بین المللی تلگراف ) را تصویب کردند و در همان سال نخستین آیین نامه بین المللی تلگراف را نیزبه تصویب رساندند. در ایران در اواخر سال 1303 در دویست هزار متر مربع زمینهای قصر قاجار مقدمات راه اندازی تلگراف بی سیم توسط وزارت جنگ فراهم شد و نخستین دکل موج بلند به ارتفاع 120 متر که هنوز (1379) پایه آن موجود است نصب گردید.

تولد ژاندارک :

در چنین روزی در سال 1412 میلادی ژاندارک در دومرمی فرانسه به دنیا آمد. ژاندارک دختر دهقانی است که بعدها به چهره مشهور و مقدس فرانسه تبدیل شد. وی در دوران تسلط انگلیسی ها بر فرانسه مردم این کشور را به قیام فراخواند و فرانسویان به تحریک او دشمن را شکست دادند. او خود سرانجام اسیر انگلیسیها شد. در سال 1431 به جرم پوشیدن لباس مردانه و جادوگری او را سوزاندند. ژاندارک اکنون به چهره ای تاریخی در میان مردم فرانسه و جهان تبدیل شده است .

ساخت شهر لیما :

در چنین روزی در سال 1535 میلادی شهر لیما - که هم اکنون پایتخت کشور پرو است - توسط فرانسیسکو پیزارو در قاره امریکا ساخته شد. پیزارو که خود یک اسپانیایی بود این شهر را در راستای اهداف استعماری خود بنیاد نهاد .

حمله به نیروهای انگلیسی :

در چنین روزی در سال 1900 میلادی بوئرها (هلندی های آفریقای جنوبی) پایگاه نیروهای بریتانیا در منطقه لیدی اسمیت را مورد حمله خود قرار دادند. در این حمله بیش از یک هزار انگلیسی  کشته یا زخمی شدند. 

اشغال هندوراس :

در چنین روزی در سال 1912 میلادی نیروهای ایالات متحده کشور هندوراس را به اشغال خود درآوردند . 

جنگ کبک :

در چنین روزی در سال 1774 جنگ کبک میان استقلال طلبان آمریکا با نیروهای انگلیسی درگرفت. این جنگ به دلیل اینکه در نزدیکی ایالت کبک کانادا واقع شده بود به نام نبرد کبک معروف شده است. نبرد کبک به سود استعمارگران انگلیسی پایان یافت. آمریکایی ها قصد داشتند از این طریق این جنگ، آمریکایی های مقیم کبک را به هواداری از استقلال طلبان آمریکایی علیه انگلیسی ها بشورانند.  

درگذشت تئودور روزولت :

تئودور روزولت فردی که نبرد معروف تپه سان‌ نوان در کوبا را رهبری کرد و به عنوان قهرمان جنگ 1898 اسپانیا ـ آمریکا شناخته شد در چنین روزی در سال 1919 میلادی دار فانی را وداع گفت. وی ایالات متحده را به یک قدرت امپریالیستی صاحب سرزمین‌های مختلف در اطراف جهان مبدل نمود. او مردی بود که در مورد قدرت و بهره‌ برداری از آن تردیدی به خود راه نمی‌داد. روزولت با افتخار اعلام می‌کرد: «همه نژادهای بزرگ و برتر، نژادهای جنگجو بوده‌اند» و «فتوحات صلح هرگز به بزرگی فتوحات جنگ نیست.»

نبرد اشداون :

در چنین روزی در سال 871 میلادی آلفرد شاه انگلستان ، دانمارکی ها را در نبرد اشداون شکست داد.

هندوستان در فقر و گرسنگی :

در چنین روزی در سال 1900 میلادی رسانه های گروهی اعلام کردند که میلیونها نفر از مردم هندوستان بر اثر گرسنگی در حال تلف شدند.

پایان نبرد بالژ :  

در چنین روزی در سال 1945 میلادی نبرد بالژ پایان یافت. پس از اتمام این جنگ 130 هزار آلمانی و 77 هزار نفر از نیروهای متحدین مجروح شدند .

تاج گذاری پادشاه انگلستان :

در چنین روزی در سال 1099 میلادی هنری پنجم به عنوان شاه آلمان تاج گذاری کرد .

زلزله شدید در نیو انگلند :

در چنین روزی در سال 1663 میلادی زلزله شدید در نیو انگلند رخ داد . بر اثر این زلزله بسیاری از اهالی این ایالت کشته یا مجروح شدند. آمار دقیقی ازکشته شدگان آن در دست نیست. نیوانگلند بخش شمال خاوری ایالات متحده است که از ایالات مین، ورمان، نیوهمپشایر، ماساچوست، رو آیلند و کونتیکوت تشکیل شده است .

معاهده صلح میان عثمانی  و روسیه :

در چنین روزی در سال 1784 میلادی ترکیه و روسیه معاهده صلح و همکاری را در قسطنطنیه امضا کردند .

ترک کابل :

درچنین روزی در سال 1842 میلادی چهار هزار و پانصد تن از نیروهای بریتانیا و هندوستان کابل را ترک کردند .

شوروش مذهبی در هلند :

در چنین روزی در سال 1789 شورش مذهبی و سیاسی هلند ،علیه ژوزف دوم امپراتور اتریش آغاز شد. ژوزف دوم پیش تر  فرمان آزادی مذهب در سراسر قلمرو امپراتوری خویش را صادر کرده بود. این شورش که رهبر آن "آئروس - بلانشون "نام داشت به نفع هلندیها تمام شد .

 تولد هلیوس ائوبانوس هسوس :

در چنین روزی در سال 1488 میلادی هسوس شاعر مشهور آلمانی دیده به جهان گشود. "سیلوی" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد یان هلیاد رادولسکو :

رادولسکو رمان نویس مشهور رومانیایی در چنین روزی در سال 1802 میلادی به دنیا آمد."گراماتیکا" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ساموئل الکساندر : 

در چنین روزی در سال 1859 میلادی الکساندر فیلسوف انگلیسی دیده به جهان گشود. "قانون اخلاق و پیشرفت" عنوان مهمترین اثر اوست .

درگذشت جرج پی بیکر : 

در چنین روزی در سال 1935 میلادی بی بیکر نمایشنامه نویس آلمانی دار فانی را وداع گفت. "فن نمایشنامه نویسی" عنوان مهمترین اثر اوست. وی به هنگام مرگ 68 سال داشت .  

روز ارتش در عراق :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز ارتش در عراق گرامی داشته می شد. صدام حسین یکی از پایه های حکومت دیکتاتور مابانه خود را بر مبنای نیروهای نظامی استوار ساخته بود.

روز کودکان در اروگوئه :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز کودکان در اروگوئه گرامی داشته می شود.

روز عیدی دادن در اسکاتلند :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز عیدی پس از سال نو میلادی در اسکاتلند مشهور است. در این روز خانواده ها با دیدار یکدیگر به همدیگر عیدی می دهند .

منبع خبرگزاری مهر

 
16/10/59

گزارش روز دوم عمليات هويزه : پيشروي مجدّد ، توقف و عقبنشيني خودي .

جا ماندن پيشتازاني چون حسين علم الهدي در منطقه

 تشريح چگونگي جا ماندن در منطقه و درگيري محاصره شدگان با تانكهاي دشمن از زبان و قلم معدود نجات يافتگان از محاصره .

آمار اوليّه شهداء و مفقودين .

گزارشي از كتاب « جنگ خليج » ( چاپ انگلستان ) دربارة حوادث روز گذشته و امروز عمليات نصر ( هويزه ) .

آتش توپخانه دشمن روي دزفول و آبادان .

چند درگيري و پاكسازي در جبهه شمالي .

 گزارش استانداري خوزستان درباره اقدامات عراق براي جبران كمبود نيروي انساني .

 گزارش روزنامه الاهرام از خسارتهاي وارد شده به ايران و عراق .

 سخنان امام خميني دربارة اختلافات و منشاء آن ، خصائصي كه دولت را مطلوب مردم خواهد كرد ، تأكيد بر انجام تكليف در جنگ بدون ترس از ارعاب دشمن ، در ديدار با نخست وزير و وزيران و نيز سخنان ايشان در ديدار با دانشجويان خارج از كشور و سفرا و كارداران درباره آثار خصلتهاي انقلابي و ساده زيستي در عظيم نشان دادن جمهوري اسلامي به جهانيان .

 درگيري در سخنان آيت الله بهشتي در مشهد .

تحليل فرمانده سپاه غرب كشور ( محمد بروجردي ) از جنگ ، آغاز و تداوم آن .

سخنراني صدام و اعلام مواضع در قبال اشغال ايران ، لوازم عقبنشيني ، تداوم جنگ ، هيأتهاي صلح بينالمللي ، خلقهاي ايران و …

بازتاب سخنان صدام : خبرگزاري فرانسه : رئيس جمهور عراق خواسته است . اختلافات دو كشور از راههاي مسالمتآميز حل شود .

 راديو بغداد : عراق با وجود پيروزي قاطع ، به شرط آن كه حقوق عراق و كشورهاي عربي ( نظير استرداد سه جزيره ) رعايت شود ، جنگ را متوقف خواهد كرد .

 وزير دفاع عراق : ارتش عراق بعد از 4 ماه امروز قدرت بيشتري دارد و توانسته است براي هميشه به شوكت و نقش ايران در منطقه به عنوان ژاندارم خليج فارس خاتمه دهد

 پيام سيد محمدباقر حكيم به نيروهاي مسلح عراق : اين جنگ تاكنون چيزي جز هزاران قرباني نداشته است .

شما بايد بنا بر مسئوليت تاريخي خود ملت عراق را از شر طاغوت عراق نجات دهيد و به صفوف مجاهدين مسلمان عراقي بپيونديد .

 تلگرام " حركت مردم مسلمان عراق " به مسئولان جمهوري اسلامي ايران .

گزارش و تفسير تاس از حضور نظامي آمريكا در آبهاي منطقه و سخنان كيسينجر و فرمانده نيروي دريائي فرانسه در اين باره .

 مقاله تحقيقي و مفصل فارين افرز : موقعيت و مواضع شوروي در جنگ : شوروي از جنگ آگاه بوده امّا مايل يا قادر به جلوگيري از آن نبوده است .

 شوروي ميخواهد با تعادل موجود در سياست خود نسبت به ايران و عراق ، در موقع مناسب نقش ميانجي ايفا كند.

 ـ تشريح مقدمات شمارش معكوس براي آغاز جنگ ايران و عراق با ذكر دو شكست آمريكا در طبس و كودتاي نوژه.

 ـ بررسي علل عدم موفقيت عراق در صحنه هاي عمليات .

 تفسير راديو لندن از عمليات هويزه : اجراي عمليات ناشي از فشار سياسي بود ، نه آمادگي نظامي .

گزارش مفصل لوموند از توان لجستيك طرفين درگير در جنگ ، زمينه سازي عراق براي شروع جنگ ، موقعيت بني صدر ، ارتش و جنگ در درگيريهاي سياسي داخلي و نيز دو برداشت متفاوت جناحهاي درگير در مسائل داخلي ايران .

 اعلام مواضع سازمان مجاهدين خلق درباره جنگ و انتقاد از محدوديتهاي كه براي شركت مستقل آنان در جنگ وجود داشته است .

16/10/64

هشدار عراق به كشورهاي عربي منطقه خليج فارس كه چنانچه در جنگ تحميلي از عراق حمايت نكنند بغداد امنيت داخلي آنها را در معرض خطر جدي قرار خواهد داد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo