شهید آوینی
 
نمايشگاه عكس «قرآن در زندگی» ماه محرم در كشورهای اسلامی برگزار می‌شود
 جواديان عكاس آثار نمايشگاه «قرآن در زندگی» از برگزاری اين نمايشگاه در ماه محرم در كشورهای اسلامی خبر داد.

«اميرعلی جواديان» عكاس و استاد دانشگاه در مورد برگزاری نمايشگاه عكسی با عنوان «قرآن در زندگی» گفت: متولی اين كار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و قرار بود كه نمايشگاه در ماه رمضان برگزار شود، ولی متأسفانه به خاطر تغييرات مديريتی سازمان، به تعويق افتاد.

وی افزود: من پس از تغيير مديريت اين طرح را دوباره مطرح كردم كه بررسی شده و موافقت‌هايی هم صورت گرفته و طی چند روز آينده قطعی خواهد شد و انشاءالله در ماه محرم به طور گسترده در همه كشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

وی همچنين گفت: اين پروژه‌ای است كه من حدود 4-5 سال است كه در موردش كار می‌كنم و شامل سوژه‌های زيادی است مانند حضور قرآن در هنر، آثار معماری و حتی شادی‌های مردم. من معتقدم كه ما اگر خوب نگاه كنيم به اينكه قرآن چقدر در زندگی روزمره‌مان حضور دارد به موارد زيادی برخورد می‌كنيم مثل انگشترهايی كه رويشان با آيات قرآن تزئين شده و در دست بسياری از مردم است يا گردنبندی كه يك دختر خانم انتخاب می‌كند و رويش آيات قرآنی دارد.

اميرعلی جواديان در مورد عكس‌های نمايشگاه گفت: اين عكس‌ها حدود 50 فريم است كه به صورت گلچينی از چندهزار فريم انتخاب شده است.

وی اضافه كرد: من مشابه اين نمايشگاه را دو بار ديگر نيز در گذشته برگزار كرده‌ام كه يكی در دانشگاه اصفهان بود كه بعد از برگزاری امور مساجد خواهان اين بود كه آثار نمايشگاه را نگه دارد و چون در آن زمان هم عكس‌ها مال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود آنها با مديريت وقت سازمان وارد مذاكره شدند و در نهايت نمايشگاه را گويا دائمی كردند و بار ديگر نيز اخيراً در نمايشگاه قرآن بود كه خيلی مورد استقبال قرار گفت.

جواديان در مورد دليل برگزاری نمايشگاه در خارج از كشور گفت: چون موضوع قشنگی است و در عكس‌ها فضاهای شاد و تنوع رنگ زياد داريم، برای خارج از كشور بسيار مناسب است و به راحتی می‌تواند بيانگر فرهنگ و هنر اسلامی و ايرانی و حس و حال اينكه چقدر ايرانی‌ها قرآن را در ابعاد زندگی‌شان محترم می‌شمارند و قرآن در حقيقت مثل يك گوهر گرانقدر در زندگی‌شان حضور دارد، باشد.

وی افزود: من می‌خواهم آن حالتی را كه قرآن فقط برای خواندن بر سر قبر استفاده می‌شد كه در شأن قرآن و ايرانی‌ها نبود از بين ببرم و حضورش را در زندگی مردم با دقت بيشتری بنگرم. من به عنوان يك عكاس دارم كندوكاو می‌كنم كه حضور قرآن را در ابعاد مختلف زندگی مردم در ايران به نمايش بگذارم.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما در ارتباط با هنرهای قرآنی سرآمد ساير كشورهای اسلامی هستيم، در تذهيب قرآنی، تصويرسازی قرآنی، خوشنويسی قرآنی و خيلی هنرهای ديگر كه در ارتباط با قرآن است. به عقيده من ما در اين زمينه هميشه از بقيه كشورهای اسلامی يك گام جلوتريم و اين خيلی ارزنده است و من به نوبه خود خدا را سپاسگزارم كه هنرمندهای ما در اين زمينه خيلی خوب كار كردند و خيلی خوب درخشيدند و جا دارد كه اين را در دنيا هم منعكس كنيم، ولی متأسفانه هنوز نتوانستيم آن‌گونه كه شايسته است اين كار را انجام دهيم و در اين مورد هم مثل خيلی موارد ديگر مظلوم واقع شده و ناشناخته مانده‌ايم.

وی خاطر نشان كرد: چون ما در زمره كشورهای فرهنگی قرار داريم ناگزيريم مسائل فرهنگی‌مان را بيشتر انعكاس دهيم و چهره جهانی‌مان را از حالت سياست‌زدگی خارج كنيم و بيشتر به آن چيزی كه در آن اصالت و قدمت ديرينه داريم و جزو فرهنگ غنی ماست بپردازيم. حالا كه پشتوانه و قدمتش را داريم، پس چرا اين كار را نكنيم. و برای اين منظور يكی از ابزارهايی كه در اختيار داريم تصوير است، چون تصوير سند است و اغراق يا كمی و كاستی ندارد و به دل هر بيننده‌ای می‌نشيند. ما بايد نشان دهيم كه به عنوان مثال در مساجدمان كتيبه‌نويسی‌های فوق‌العاده‌ای هست يا در يك درب سنتی‌مان قرآن به طرز شايسته‌ای كنده‌كاری شده است و همچنين در خيلی از مساجد ايران خوشنويس‌های ما آيات قرآنی را طوری نوشته‌اند كه بايد سال‌ها بنشينيم و به زيبايی‌های آن‌ها خيره شويم.

وی افزود: من به عنوان يك عكاس واقعاً خوشحالم كه در كشوری زاده شده‌ام كه اين همه هنر دارد خصوصاً هنر قرآنی. حيف است كه آنها را به جهان ارائه ندهيم. من اميدوارم كه مراكز فرهنگی به امثال من كمك كند تا بتوانيم اينها را به بهترين وجه عرضه و معرفی كنيم و آن چهره فرهنگی كه شايسته ايران و ايرانی است را به دنيا نشان بدهيم.

اين عكاس هدف از برگزاری اين نمايشگاه را نماياندن نقش قرآن در مسائل اجتماعی، هنری و حتی تعليم و تربيت خواند و گفت: به عنوان مثال در آغاز يك جشنواره ورزشی نوجوان‌ها از زير يك دروازه‌ای كه درست كرده‌اند و قرآن را بر بالای آن قرار داده‌اند عبور می‌كنند و با اتكا به قرآن از زير اين دروازه رد می‌شوند و جشنواره‌شان را شروع می‌كنند، اين نشان‌دهنده يك فرهنگ غنی و زيباست و يا بچه‌های كلاس اولی كه در روز اول مدرسه يك طاق نصرت درست كرده‌اند و با دلی پاك و صميمی و سرشار از نور الهی تعليم و تربيت را آغاز می‌كنند.

وی در پايان اضافه كرد: كتابی نيز در دست چاپ دارم كه بيانگر همين موضوعات به روايت تصوير است و نماهايی از نقش قرآن در زندگی روزمره مردم ايران مثل مغازه‌ها، پياده‌روها، مراسم ازدواج و ... و همچنين فضاهايی كه قرآن در آنها نقش پررنگ دارد مثل راديو قرآن و حتی خبرگزاری قرآنی و از اين قبيل را نشان می‌دهد.

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران(iqna)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo