شهید آوینی
 
برنامه ریزی دقیق حوزه و دانشگاه لازمه رفع کمبود های علمی است

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فرمودند : حوزه و دانشگاه هیچ‌گاه یکدیگر را نفی نمی‌کنند و برای اینکه در جهان نمونه باشیم باید در حوزه و دانشگاه برای رفع کمبود علمی برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بیان داشتند: حوزه و دانشگاه همواره در یک جهت حرکت می‌کنند و آن پیشرفت علمی و ارتقا جایگاه نظام اسلامی در جهان است.
ایشان اضافه کردند: علم و دانش همواره مورد تأکید اسلام و قرآن بوده است و به همین دلیل مسلمانان پیشتاز عرصه علم و دانش بوده‌اند.

آیت‌الله العظمی صافی با اشاره به اینکه بین دانشکده ادبیات و پزشکی تضادی وجود ندارد فرمودند :در فراگیری علم و دانش توقف وجود ندارد و همیشه تلاش برای رسیدن به مقامات بالاتر علمی ادامه خواهد داشت.
در ادامه این دیدار، زاهدی گزارشی از وضعیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه کرد و با اشاره به کسب مقام اول ایران در منطقه در برخی رشته‌ها مانند ریاضی، نانو، مکانیک و شیمی، رسیدن به مقام اول تولید علم منطقه را که از اهداف چشم‌انداز بیست ساله است در طی 5 سال آینده حتمی دانست و افزود: در راستای توسعه علمی دوره تحصیلات تکمیلی را گسترش داده‌ایم و در دو سال 50 درصد افزایش پذیرش دانشجو داشته‌ایم.
وزیر علوم افزود: رشته‌های جدید متناسب با نیازهای کشور ایجاد خواهد شد و برای غلبه روح اسلامی، در برخی رشته‌ها با همکاری اندیشمندان حوزوی بازنگری خواهد شد.
وی با اشاره به بی‌توجهی نسبت به علوم انسانی در دوره های گذشته ، برگزاری جشنواره فارابی در حوزه علوم اسلامی و انسانی را سبب توجه بیشتر به مستند سازی مقالات علمی و پژوهش های این رشته‌ها و افزایش جایگاه علمی ایران در منطقه دانست.
وزیر علوم اضافه کرد: در جهت افزایش تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه، اقدامات مؤثری صورت گرفته که تأسیس رشته‌های جدیدی مانند اقتصاد اسلامی، تاریخ تمدن ایران و اسلام، شیعه شناسی، اندیشه سیاسی در قرآن، هنر اسلامی و حقوق اسلامی، فقه و مبانی اندیشه‌های امام خمینی (ره) و بازنگری در برخی رشته‌ها از این نوع است.

زاهدی با اشاره به غفلت‌های صورت گرفته در تربیت نیروی انسانی برای تدریس معارف اسلامی،‌تأسیس دانشگاه معارف اسلامی را از اقدامات صورت گرفته در این زمینه عنوان و اظهار امیدواری کرد :با تشویق علمای بزرگ، روحانیون فاضل حوزوی هرچه بیشتر به حضور در دانشگاه ها راغب شوند.

منبع : سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo