شهید آوینی
 
بوش صلاحیت تعیین تکلیف برای ملت لبنان را ندارد

مسئول اطلاع رسانی حزب الله لبنان، با مداخله جویانه خواندن سخنان رئیس جمهوری آمریکا درباره انتخابات ریاست جمهوری لبنان، تاکید کرد: بوش در جایگاهی نیست که برای ملت لبنان، نحوه انتخاب رئیس جمهوری کشورشان را تعیین کند.

به نقل از شبکه العالم، "حسین رحال" اظهار داشت : سخنان بوش دلیل دیگری بر حقانیت مخالفان دولت درباره این مسئله است که موافقان دولت ابزارهایی هستند که از خارج دستور می گیرند و بخشی از طرح آمریکا در منطقه به شمار می روند.

رحال افزود: این امر نشان می دهد که لبنان از طریق حاکمیت سیاسی موجود، تحت اشغال آمریکا قرار دارد و این امری است که جامعه لبنان آن را نمی پذیرد.

مسئول اطلاع رسانی حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: بوش در جایگاهی قرار ندارد که بخواهد برای مردم لبنان نحوه انتخاب رئیس جمهور را تعیین کند و به نمایندگان برای حضور در مجلس دستور دهد.

رحال تاکید کرد: مشکل اساسی مردم لبنان، استفاده آمریکا از این کشور به عنوان برگ برنده منطقه ای جهت دستیابی به منافع واشنگتن است.

وی گفت: آنچه هم اکنون در لبنان جریان دارد؛ تجاوز آشکار آمریکا محسوب می شود و ما را به یاد جنگ ژولای 2006 رژیم صهیونیستی می اندازد و این موضوع که مشکل اصلی ما، مسئله مشارکت و توافق ملی است که هم اکنون نیز با مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی لبنان دچار مشکل شده است.

عضو برجسته حزب الله تصریح کرد : سخنان بوش برای تثبیت جایگاه گروه حاکم طرفدار آمریکاست که در تحقق سیطره بر لبنان شکست خوردند.

وی افزود: از آنجا که گروه طرفدار دولت در لبنان در آستانه شکست قرار گرفته اند،بنابراین سخنان بوش در راستای تلاش آمریکا برای تثبیت این گروه در لبنان صورت گرفته است.

رحال با بیان اینکه تلاش آمریکا برای تقویت گروه حاکم لبنان، برای این گروه سودی ندارد؛ اظهار داشت: موازنه قوا و اوضاع اجتماعی لبنان بسیار قوی تر از این گروه است،بنابراین آنان درعرصه سیاسی لبنان به سختی شکست خواهند خورد.

وی خاطر نشان کرد: گروه حاکم 14 مارس، خطرات هر گونه اقدام حساب نشده، شتاب زده و مغایر با قانون اساسی لبنان را به خوبی درک می کنند و اگر بخواهند از قانون اساسی و اراده اکثریت ملت عدول کرده و آن را نادیده بگیرند با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

حزب الله لبنان امروز در بیانیه ای اعلام کرد : پیشنهاد جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا به ائتلاف حاکم تحت حمایت غرب در لبنان برای انتخاب یکجانبه رئیس جمهوری جدید این کشور، تهدیدی برای ثبات لبنان است و این موضع بوش، اوضاع پیچیده لبنان را پیچیده تر کرده است.

حزب الله اعلام کرد : بوش با مخالفت با توافق اجماعی و با استفاده از متحدان خود در لبنان، به ضرر ثبات این کشور بار دیگر بذر اختلاف و دشمنی را بین لبنانی ها می پراکند.

لبنان پس از پایان ماموریت "امیل لحود" رئیس جمهوری سابق در 24 نوامبر (سوم آذر)، بدون رئیس جمهوری است.

قرار است پارلمان لبنان فردا شنبه در دهمین تلاش برای انتخاب رئیس جمهوری، تشکیل جلسه دهد، اما تقریبا این اطمینان وجود دارد که هیچ انتخابی در نشست روز شنبه پارلمان به سبب نبود توافق مشترک صورت نمی گیرد.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo