شهید آوینی


امروز شنبه بیست و چهارم شهریور سال 1386 هجری شمسی ، مصادف است با سوم شعبان سال 1428هجری قمری و برابراست با پانزدهم سپتامبر سال 2007 میلادی .

انعقاد قرارداد رژی :
درچنین روزی در سال 1307 ه ق قرارداد رژی میان دولتین ایران وانگلستان منعقد گردید. واقعه تنباکو(رژی)  سرسلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران است .  واقعه ازاین قرار است که درتابستان سال 1307ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصرالدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو درسراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم به این شرح است :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى .
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد .  
 

 امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا دراسارت گرفته بودند ، به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکوحرام است وحتى بستگان خود آن جائر(ناصرالدین شاه ) هم وحرمسراى آن جائرترتیب اثردادند بـه آن فتوا وقلیانها را شکستند ودربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی " ره "  در مورخه  28/8/1359 )
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی ازعلمای عالیقدرشیعه درپانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم درحوزه های علمیه شیرازواصفهان به عراق رفت و در آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .

درگذشت دکترعبدالحسن زرین کوب :
دکترعبدالحسن زرین کوب استاد توانا ومنتقد ادبی بزرگ ایران زمین درسال 1301 ه ش دربروجرد دیده به جهان گشود . اوپس از طی تحصیلات مقدماتی درشهرخود به قصد ادامه تحصیل به تهران آمد وتوانست با کوشش وتلاش بسیاردررشته ادبیات فارسی دردانشگاه تهران مدرک دکتری خود را اخذ نماید .رساله دکتری او با نام نقد ادبی مورد تشویق داوران قرارگرفت وهمین کتاب بعدها به عنوان مهمترین کتاب نقد ادبی دردانشکده های ادبیات سراسرکشوربه عنوان متن درسی تدریس شد . او پس ازآن به تدریس درهمین دانشگاه پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد .
 


آن استاد فرزانه نخستین اثرخود را با عنوان فلسفه شعردرشهربرو جرد منتشرکرد. ازایشان کتب وتحقیقات چندی به جای مانده است که از میان آنها می توان به ارزش میراث صوفیه ، دو قرن سکوت ، کاروان حله ، تاریخ ایران بعد از اسلام ، کارنامه اسلام ، اصطلاحات صوفیه  و فن شعر اشاره کرد . وی در چنین روزی در سال 1378 ه ش دار فانی را وداع گفت .

آتش سوزی گسترده در مسکو :
درچنین روزی در سال 1812 میلادی یکی ازبزرگترین آتش سوزی های جهان درمسکو اتفاق افتاد . ماجرا ازاین قرار بود که سربازان ناپلئون پس ازورود به شهرمسکو این شهررا به آتش کشیدند .

ورود به استالینگراد :
درچنین روزی درسال 1942 میلادی  ارتش آلمان نازی وارد استالینگراد روسیه شدند . استالینگراد پیش ازاین به ولگاگراد تغییر نام داده بود . نبرد استالینگراد دربیست ودوم نوامبرسال 1942 میلادی درمیانه جنگ جهانی دوم آغازشد. این نبرد بین نیروهای مدافع شهرو قوای اشغالگرنازی درگرفت که ازجنگ های معروف ومثال زدنی جنگ جهانی دوم درجبهه سرزمین های شوروی سابق است . این شهرماه ها درمحاصره قوای هیتلری بود تا آن حد که مردم ناچاربه خوردن حیوانات مرده بودند اما درمقاومتی ستودنی ازورود نیروهای آلمان هیتلری به شهروتصرف کامل آن جلوگیری کردند.  

 امضای منشورسازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک ) :


درچنین روزی درسال 1960 میلادی منشورسازمان اوپک توسط اعضای آن امضا شد . اوپک یا سازمان بین المللی کشورهای صادرکننده نفت ، سیاست های تولید وتوزیع نفت را درمیان اعضا تنظیم می کند . این سازمان در سال 1960 تاسیس شد و هم اکنون دوازده عضو ثابت دارد که عبارتند از کشورهای الجزایر، گابن ، اندونزی ، جمهوری اسلامی ایران ، عراق ، کویت ، لیبی ، نیجریه ، قطر، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی وونزوئلا. دراواخر دهه پنجاه میلادی ، میزان نفت تولیدی درجهان بیش ازمیزان تقاضای آن بود واین امرباعث شد که میزان قیمت نفت دربازارهای جهانی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد. اوپک نیزدرپاسخ به چنین نیازی به وجود آمد وسعی کرد که میزان تولید نفت را دربرابر تقاضا به حد تعادل برساند تا قیمت آن دچار افت نشود .



 

دردهه هفتاد میزان نفت موجود دربازار جهانی نفت درمیان کشورهای غیرعضوکاهش یافت واین سازمان قیمت نفت را به مقدار متنابهی افزایش داد . دیگر طریق کنترلی این سازمان این است که هریک از کشور های عضو را ملزم می کند که  برای

 تعد یل قیمت نفت چه میزان نفت صادر نمایند .

تولد ایوان پاولف :
پاولف روانشانس بر جسته روس در چنین روزی در سال 1849 میلادی دیده به جهان گشود . وی در ارایه نظریات روانشناسی از نخستین دانشمندان این رشته از علم بود . او به خاطر ارایه نظریات جالبی  درباره وضعیت و شرایط محیطی  انسانها   جایزه نوبل را  ازآن خود کرد . 

تولد کارل تیلور کومپتون :
کومپتون فیزیکدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1887 میلادی دیده به جهان گشود . او در زمینه انرژی هسته ای  تحقیقات فراوانی  انجام د ا د .

تولد اریک بنتلی :
بنتلی نویسنده و منتقد توانای انگلیسی در چنین روزی در سال 1916 میلادی به دنیا آمد . در جستجوی تئاتر عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ژاکوبو آربنز :
آربنز رییس جمهور گواتمالا در چنین روزی در سال 1913 میلادی به دنیا آمد . وی بین سالهای 1951 تا 1954 بر این کشور حکومت کرد . او توسط سازمان جاسوسی آمریکا سی آی ای سرنگون شد . 
   
تولد رولف لیبرمن :

لیبرمن آهنگساز بر جسته سوییس در چنین روزی در سال 1910 میلادی به دنیا آمد . لئونور عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد ریچار د موپ :

موپ،  آهنگساز شهیر آلمانی در چنین روزی در سال 1904 میلادی به دنیا آمد . بوکو لیکا عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

منبع:خبرگزاری مهر

 

24/06/59

تيمسار فلاحي: ما قرارداد 1975 ايران و عراق را در مورد مرزهاي ارمني قبول نداريم.

عزت ابراهيم (معاون صدام): عراق بخشي از اراضي مورد ادعاي خود را از جنگ ايران خارج ساخته و تا يك هفته آينده باقي مانده اين اراضي را نيز متصرف خواهد شد.
24/06/60
سفر آقاي هاشمي به كره شمالي

كانديداتوري آقاي خامنه‌اي براي رياست جمهوري

24/06/61

قتل بشير جميل، صدور اطلاعيه از سوي كاخ سفيد و اظهار تاسف

24/06/65

فعاليت شديد مهندسي عراق در شرق بصره؛ پمپاژ آب در مناطق خشك شده. شهدا و مجروحان يگانهاي سپاه يكم كربلا بر اثر آتش توپخانه، در ماه گذشته، به 3465 تن رسيد.

طي هفته گذشته 12 نظامي عراق به ايران پناهنده شدند. صدام حسين: در تلافي شليك موشك به بغداد، عجله نخواهيم كرد. ميخواهيم مواضع عناصر هوادار صلح در ايران را تقويت كنيم. بخش اعظم ايرانيها با ما هستند. همه به برتري توان ما آگاه هستند. اين جنگ نه تنها از نظر شرافت و حيثيت قومي بلكه از لحاظ تاريخي بايد در درازمدت به نفع عراق پايان پذيرد. به دليل قطع حملات عراق به مناطق مسكوني و كارگري، ايران اقدامات مقابله به مثل را متوقف كرد. كارشناسان فرانسوي براي خنثي كردن موشكهاي عمل نكرده، وارد كشتي فرانسوي “لبريسا” شدند.

گاردين به نقل از تبعيديان عراقي: اوضاع داخلي عراق به صورت يك بشكه باروت درآمده است و حمله بعدي ايران ممكن است آن را شعله ور سازد. كساني كه انگيزهاي براي ادامه جنگ ندارند به سرعت محاكمه و به اعدام محكوم ميشوند.

24/06/66

طارق عزيز وزير خارجه عراق در ديدار با دبيركل سازمان ملل گفته است عراق تاكيد بر اين دارد كه قعطنامه 598 به طور كامل و جامع به اجرا در آيد.

وزير دفاع فرانسه: سه كشتي مين‌روب فرانسوي در نزديكي سواحل امارات عربي متحده مشغول به كار شده‌اند.

انهدام قسمتي از تأسيسات گازرساني التاجي عراق در بمب‌گذاري گروه شهداي مكه .

پايان سمينار دو روزه فرماندهان ستادهاي نيروي زميني سپاه در باختران در خصوص بسيج عمومي و جذب نيرو و امكانات .

ارسال تجهيزات نظامي روسي و فرانسوي به عراق از طريق بندر “ عقبه “ اردن و ورود كارشناسان نظامي شوروي به بغداد .

وزير ارشاد برنامه‌هاي هفته دفاع مقدس را اعلام كرد .

گزارش مفصل وزير دفاع امريكا به كنگره اين كشور در مورد مأموريت نيروهاي امريكايي در خليج‌فارس ، تهديد ايران به تحريم تسليحاتي ، حضور نظامي امريكا در منطقه و تصويب قطع‌نامه جديد اعمال تحريم تسليحاتي عليه جمهوري اسلامي ايران .

انتخاب بحرين براي مركز فرماندهي نيروهاي نظامي امريكا ، افزايش فعاليت اين نيروها در بحرين و علل انتخاب اين كشور براي مركز عمليات نظامي امريكا در منطقه .

اعلام آمادگي آلمان غربي براي استقرار نيروهاي خود در آب‌هاي تحت پوشش ناتو به منظور آزاد شدن نيروهاي امريكا جهت حضور در خليج‌فارس .

تفسير و تحليل رسانه‌هاي گروهي جهان و موضع برخي كشورها در خصوص مأموريت دبيركل سازمان ملل متحد در منطقه .

بيانيه مشترك كويت و انگلستان در مورد جنگ ايران و عراق در پايان ديدار نخست‌وزير و وزير خارجه كويت با وزير خارجه انگلستان در لندن .

سخت‌گيري ايتاليا در مورد صدور هرگونه كالا به مقصد ايران و عراق و ممنوعيت فروش تجهيزات نظامي به دو كشور . گزارش آسوشيتدپرس از پكن مبني‌بر تجديد نظر چين در فروش اسلحه به ايران و تهديد ايران به حمايت از قطع‌نامه تحريم تسليحاتي .

تركيه درخواست امريكا در مورد جلوگيري از استفاده هواپيماهاي ليبي از فضاي تركيه براي حمل مين به ايران را رد كرد .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo