شهید آوینی
 
شفق فرمانده بزرگ جبهه‌های فرهنگ بود

بزرگداشت مرحوم آيت‌الله محمدحسين بهجتی با نام «شفق در حضرت خورشيد» با حضور «حسن بنيانيان» رييس حوزه هنری، «محسن پرويز» معاون فرهنگی ارشاد و جمعی از شاعران در تالار انديشه حوزه هنری برگزار شد.

مهندس «حسن بنيانيان» رييس حوزه هنری در ابتدای اين مراسم درگذشت آيت‌الله بهجتی را به اهالی ادب تسليت گفت و افزود: در فواصل تلخ و شيرين در عرصه فرهنگ و هنر هر يك از ما تحليل‌هايی داريم اما با تمامی اين تحليل‌ها مديران فرهنگی بايد با همه وجود با به كارگيری‌ ابزارهای موجود به جنگ فرهنگی اسلام با نظام استكبار بپردازند. ‌


وی استفاده از تكنولوژی را يكی از ابزارهای دشمن برای تهاجم فرهنگی برشمرد و تصريح كرد: استكبار با تمام توان سعی دارد با رساندن پيام خود به جوانان و استفاده از ابزارهای روز با تكنولوژی با نسل جوان ارتباط و قدرت اسلام را در جوانان ما در نطفه خفه كند.

رييس حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی ادامه داد: وقتی دشمن با تلاش منظم وارد می‌شود ما بايد با دفاعی ديگر مقابله كنيم و بايد با يك ارتباط انسان، نياز ظرفيت‌ها برای حفظ دين بهره گرفت. يكی از راه‌های موجود اين است كه با رسانه‌های خود اتكا و با برگزاری جلسه‌ها در گوشه‌گوشه مسجدها جوانان را با معارف اسلامی آشنا كنيم.

بنيانيان با توجه به نقش هنر دينی در آگاهی‌بخشی به جوانان افزود: ما بايد سعی كنيم از روش‌های سنتی كه موفق عمل كرده‌اند بهره‌برداری و نقش هنر دينی را ـ كه در اين عرصه تعيين‌‌كننده است ـ برای نشاط جوانان دسته‌بندی كنيم.

وی در پايان از مرحوم شفق به عنوان فرمانده بزرگ در جبهه فرهنگ نام برد و بيان كرد: در عالم فرهنگ و هنر، هنرمند نمی‌ميرد و اين نشست‌ها برای قدردانی از زحمات كسانی است كه زنده هستند و ما وظيفه داريم با معرفی آنان ابعاد جنگ روانی دشمن را منتفی و در جوانان تحرك‌آفرينی كنيم.

پس از سخنان بنيانيان «جواد محقق» سردبير رشد نوجوان با اعلام خبر انتشار يادنامه مرحوم شفق، شعری از «محمود شاهرخی» را در غياب وی خواند كه در بخشی از آن آمده بود:

«ای پاكتر از خورشيد چون روح بهارانی/ در كام كوير از لطف چون ريزش بارانی

تابان چو رخ كيوان از پرتو اشراقی/ سرمست می وحدت از ساغر عرفانی

تو مظهر اخلاقی، تو جلوه‌گر صدقی/ تو آيت تقوايی، تو جلوه ايمانی

چون شمع فلك رخشان از پرتو قرآنی/ بر بام بلند شعر روشنده چو خورشيدی

سيمای سحر داری زان بهجتی‌ات خوانند/ روشنگر آفاقی، آفاق دل و جانی

تا دامنه مغرب، گلگون هم مرد سخندانی/ چون مهر فروزنده تابان به جهان مانی

در ادامه، محقق پيام مقام معظم رهبری را در فقدان مرحوم آيت‌الله بهجت قرائت كرد.

پس از قرائت پيام مقام معظم رهبری (مدظله) دكتر «محمد بهجتی» فرزند مرحوم شفق در سخنانی با توجه به ويژگی‌های آن مرحوم گفت: شفق را بايد با انقلاب، دفاع مقدس، ولايت و رهبری و در كنار مردم شناخت؛ او رنگ غروبی بود كه غروب را از دل مردم ستود.

وی با اشاره به پاره‌ای از خصوصيات اخلاقی مرحوم بهجت يادآوری كرد: مرحوم شفق در تمام طول زندگی پربركت خود با مردم حشر و نشر داشتند و ساعت‌ها سخنان آن‌ها را می‌شنيدند. تواضع و متانت او مثال‌زدنی بود و علم و معرفتش همه را تحت تاثير قرار می‌داد.

فرزند مرحوم بهجتی در پايان اظهار كرد: ابعاد گوناگون آن شخصيت نياز به شناختی دوباره دارد كه اميد آن است تا با كوشش ياران، اين موضوع بررسی شود و شخصيت ايشان سرمشقی برای جوانانی باشد كه به دنبال قرب الهی هستند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo