شهید آوینی


امروز شنبه دهم شهریور سال 1386 هجری شمسی ، مصادف است با هجدهم  شعبانسال 1428هجری قمری و برابراست با یکم سپتامر2007 میلادی .

تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و آغاز هفته بانکداری :
 

این قانون در روزهشتم شهریور ماه سال 1362 ه ش از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت  و در تاریخ دهم شهریور همان سال به تایید شورای محترم نگهبان رسید .در این قانون اهداف نظام بانکی کشور بر مبنای عدالت و انصاف تعیین شده و هدف ازآن گردش صحیح  پول و سلامت اقتصاد جامعه ذکر شده است . همچنین در قانون یادشده ، دولت بر آن شده است تا باجذ ب سرمایه های مختلف  اشخاص در جهت تامین منابع کار و خلاقیت در کشور تلاش کند . نظام بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران ، یکی از دستاورد های پر ارزش انقلاب اسلامی است و به واقع باید این اندیشه اقتصادی را ارج نهاد . قانون عملیات بانکی بدون ربا ، ضمن تاکید بر حذف ربا ، حداقل سود تضمین شده و کارمزد ثابت ، نظر به حذف بهره از سپرده های قرض الحسنه و جاری و اعطای جوایز غیر ثابت نقدی و جنسی برای این گونه سپرده ها و همچنین مشارکت در سپرده های مدت دار در اشکال مختلف دارد .
اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است.

بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبکه‏های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‏آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است.

بخش خصوصی شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات می‌شود که مکمل فعالیتهای اقتصادی دولتی و تعاونی است.

مالکیت در این سه بخش تا جایی که با اصول دیگر این فصل مطابق باشد و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانونی جمهوری اسلامی است.

تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط هر سه بخش را قانون معین می‌کند.

همه ساله به همین مناسبت از دهم تا هفدهم شهریور به عنوان هفته بانکداری گرامی داشته می شود .

در گذشت آیت الله خاتون آبادی  :
در چنین روزی در سال 1272 ه ق  آیت الله میرمحمد صادق مدرس خاتون آبادی علمای بزرگ جهان تشیع در اصفهان دیده از جهان فروبست .  حدیث، تفسیر، کلام و  ریاضیات  از دیگر حوزه هایی بود که آن عالم ربانی در آن به تحقیق مشغول بود . 

 عملیات کربلای 2:

در چنین روزی در سال 1365 عملیات کربلای 2 در منطقه عمومی اربیل آغاز شد . محل اختصاصی اجرای این عملیات پیروزمند در منطقه حاج عمران و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام شده است .  رمز این عملیات یااباعبدالله الحسین بود  . . درعملیات کربلای دو 3000تن ازافراد دشمن به هلاکت رسیده  و 200 نفر اسیر شدند .

آزادسازی کرخه نور :

در چنین روزی در سال 1360 رزمندگان پر توان اسلام طی عملیاتی با نام شهید رجایی و باهنر در سال 1360 ه ش ، کرخه نور را از دست رژیم بعثی آزاد کردند .

آغاز نخستین دوره جشنواره جهانی  فیلم کن در فرانسه :

 

کن شهری است در جنوب فرانسه در حاشیه نوار ساحلی منطقه کوت دآزور . این شهر از سال 1939 میلادی  میزبان جشنواره جهانی فیلم است و همه ساله در آن بهترین فیلمهای کشور های مختلف  به رقابت گذارده می شوند . کن جشنواره ای است که تاحدود زیادی  به فیلمهای نامتعارف و هنری علاقه دارد و از این رو با جشنواره های معتبر دیگر فیلم نظیر اسکار  و یا گلدن گلوب تفاوت دارد . ایران در این جشنواره فیلم چندین بار صاحب عناوین مختلف شد . عباس کیارستمی ، جعفر پناهی ، وبهمن قبادی از جمله برندگان سینمای ایران در این جشنواره فیلم در سالهای اخیر بوده اند  . ریاست این جشنواره را ژیل ژاکوب به عهده دارد .

روز استقلال قرقیزستان :
قرقیزستان کشوری است کوهستانی  در مرکز آسیا در غرب چین و جنوب قزاقستان . مساحت این کشور یک نهم مساحت ایران است .  مردم این کشور از نژاد های قرقیز ، روس  و ازبک اند . زبان رسمی آنان قرقیزی و روسی است و نود در صد از آنان پیرو اسلام و بقیه  بودایی و مسیحی اند . حکومت این کشوور جمهوری است . این کشور در سال 1864 میلادی به روسیه الحاق و در سال 1936 به عنوان یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی سابق شناخته شد . قرقیزستان در چنین روزی در سال 1991 میلادی به استقلال رسید . پایتخت آن بیشکک نام دارد . 

روز استقلال مالزی :
مالزی کشوری است در منطقه استوایی جنوب شرقی آسیا . این کشور در جنوب تایلند ، شمال اندونزی ،  مابین در یای جنوبی چین و تنگه مالاکا و اندونزی قرار دارد . مساحت آن تقریبا یک پنجم ایران است . مردم آن از نژاد های زرد و زبان رایج میان آنان ماله ای است و البته به زبانهای انگلیسی و چینی نیز تکلم می کنند . اکثریت اهالی مردم این کشور پیرو دین اسلام می باشند . نوع حکومت این کشور مشروطه سلطنتی فدرا لی است  . مالزی تا سال 1957 میلادی مستعمره انگلیس بود و در همان سال در چنین روزی مستقل شد.  این کشور در تاریخ هفدهم سپتامبر 1975 میلادی به به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شد . نام پایتخت آن کوالالامپور است.

 

ماهاتیر محمد هم اکنون نخست وزیری این کشور را به عهده دارد .

روز استقلال ترینیداد توباگو :
این کشور دو جزیره در شمال ونزوئلا جزء جزایر آنتیل کوچک در آمریکای مرکزی است  که  مدار ده در جه و سی دقیقه عرض شمالی از آن می گذرد . مساحت آن یک سیصد و بیست و یکم ایران است . بیشترمردم این کشور از نژاد سیاه و بر خی از آنها نیز از نژاد های سرخ و سفید و سرخ و زرد چینی اند . زبانهای انگلیسی و اسپانیولی در میان آنها رسمیت دارد و اکثر مردم آن پیرو ادیان مسیحیت  ،  اسلام و تعدادی هم بت پرست اند .  حکومت این کشور از نوع فرمانداری کل است . که در سال 1962 در چنین روزی از انگلستان مستقل شد ولی در سازمان کشور های مشترک المنافع باقی ماند . این کشور در هجدهم سپتامبر سال 1962 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پرت آو اسپانی نام پایتخت آن است .

روز استقلال از بکستان :
از بکستان کشوری است که در آسیای مرکز ی قرار گرفته است . این کشور در سال 1220 میلادی   مورد هجوم مغولها واقع شد و در قرن چهاردهم ، مرکز امپراطوری تیموریان شد . ازبکستان  در سال 1925 میلادی به اتحاد جماهیر شوروی سابق پیوست و در چنین روزی در سال 1991 اعلام استقلال کرد . بیشتر مردم این کشور ازبک وده در صد آن روس هستند . مردم این کشور به زبان ازبکی گفتگو می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است و تاشکند نام پایتخت آن است .

احداث ایالت کبک :
در چنین روزی در سال 1608 میلادی احداث شهر و همچین ایالت کبک آغاز شد . بانی این شهر ساموئل دوشافپلن است .زبان مردم این ایالت فرانسه است .

وحدت دو آلمان :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی  قرارداد اتحاد میان دو کشور آلمان شرقی و آلمان غربی منعقد گردید . 
 
تولد کالیگولا( گایووس سزار) :
کالیگولا( گایووس سزار )چهارمین امپراطور روم  در چنین روزی در سال 12 پس از میلاد به دنیا آمد . او در بین سالهای 37 تا 41 میلادی بر مردم روم حکومت می کرد .

تولد تئو فیل گوتیه :
گوتیه شاعر برجسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1811 میلادی متولد شد . وی علاوه بر شعر ، داستانهای بسیاری نیز نگاشته است ." آلبرتوس"  عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

منبع:خبرگزاری مهر

60/06/10

آزادسازی کرخه نور:رزمندگان پر توان اسلام طی عملیاتی با نام شهید رجایی و باهنر ، کرخه نور را از دست رژیم بعثی آزاد کردند .

65/06/10

عملیات کربلای 2 در منطقه عمومی اربیل. محل اختصاصی اجرای این عملیات پیروزمند در منطقه حاج عمران و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام شده است .  رمز این عملیات یااباعبدالله الحسین بود  . . درعملیات کربلای دو 3000تن ازافراد دشمن به هلاکت رسیده  و 200 نفر اسیر شدند .

حركت غواصان لشكر14 امام حسین برای تصرف اسكله العمیه؛ در آخرین دقایق شب، نیروهای غواص پس از طی مسافتی با قایق، با وجود اوضاع نامساعد جوی، در سه كیلومتری اسكله در آب رها شدند.

پیشروی و درگیری یگانها در منطقه عملیاتی حاج عمران؛ هوشیاری قبلی دشمن، اجرای آتش و منور در منطقه عملیاتی؛ موفقیت تیپ9 بدر در تصرف اهداف خود؛ موفقیت اولیه تیپ 155 شهدا در تصرف ارتفاع 2519؛ پاتك سنگین دشمن و عقبنشینی نیروهای خودی از مواضع متصرفه؛ موفقیت نسبی تیپ105 و لشكر10 در تصرف قسمتی از اهداف، فشار دشمن و عقب نشینی نیروها؛ تیپ9 بدر، 277 عراقی را اسیر كرد و پنج تانك را به غنیمت گرفت؛ پاتكهای دشمن و بمباران شدید منطقه؛ برادر رحیم صفوی: یكی از اهداف این عملیات، درگیر نگاهداشتن دشمن تا آغاز عملیات مهم دربندیخان است.

تعویق مجدد عملیات جزیره مجنون؛ وجود مشكلات متعدد: نیرو، آموزش، تداركات. اقدامات مهندسی دشمن در شرق دجله و افزایش پرواز هلیكوپترهایش در منطقه.

پیام خلبانان در دیدار با نخست وزیر در پی ربوده شدن یك هواپیمای اف14: اگر امریكا قصد تجاوز نماید، ما با عزم استوار و با نثار خون خود، آنان را به قعر دریا میفرستیم.

فرمانده كل سپاه طی نامهای به فرماندهان نواحی سپاه برنامه اعزام سه مرحلهای تأمین 500 گردان را اعلام كرد: "طلایهداران عاشورا" از 10 تا 15 شهریور، "حماسه سازان عاشورا" از 20 تا 25 شهریور، "فاتحان عاشورا" از اول تا پنجم مهرماه.

اقدام جهاد سازندگی برای سازماندهی نیروهای متخصص و تشكیل گردانهای انصار جهت تأمین نیاز مهندسی - رزمی یگانهای عملیاتی.

گزارش مركز تحقیقات استراتژیك اسرائیل از توان نظامی ایران و عراق: ارتش عراق، دارای 30 لشكر مجهز به 5000 تانك شده و با افزودن 150 هزار سرباز، چندین لشكر پیاده نظام را بر 9 لشكر زرهی و مكانیزه قبلی خود اضافه كردهاست ولی واحدهای جدید از كارآیی كافی برخوردار نیستند. برتری هوایی عراق 5/5 برابر توانایی ایران میباشد. برتری زمینی عراق از لحاظ تانك پنج برابر و توپخانه چهار برابر است. ایران فقط در زمینه نیروی دریایی از برتری كامل برخوردار است ولی با این همه دارای یك سلسله برگهای برنده مانند برتری جمعیت، یكپارچگی مذهبی، وسعت خاك و توانایی تجهیز مردم میباشد. ایران توانسته بدون استقراض به جنگی خارقالعاده ادامه دهد.

تحلیل واشنگتن پست از حمله آینده ایران و پیآمدهای شكست یا پیروزی عملیات در داخل ایران و عراق، وضعیت توان نظامی ارتشهای دوكشور؛ یك مقام وزارت جنگ امریكا: در صورت داشتن اراده برای پیروزی، هیچ دلیلی برای باخت عراق وجود ندارد.

66/06/10
حمله هوایی عراق به كارخانه ذوب‌آهن اصفهان ، تأسیسات نفتی رامهرمز ، مركز كشت و صنعت شوشتر و سه فروند كشتی در خلیج‌فارس . سقوط یك فروند از هواپیماهای متجاوز دشمن .

حمله عراق به دو كشتی با نام‌های  استار رای  و  بیگ اورنج  . سرنگونی یك فروند هواپیمای مهاجم عراقی و نجات خلبان آن به‌ دست نیروهای امریكا . اعتراض ستاد تبلیغات به این اقدام امریكا . حمله قایق‌های توپ‌دار به دو كشتی  مونگا  و  استرو پكاسوس  .

گلوله‌باران مراكز نظامی ـ صنعتی عراق و حمله هواپیماهای ارتش به محل تجمع نیروهای عراقی در شرق العماره .

ریچاد مورفی حملات هوایی عراق را الزامی دانست . گزارش یونایتدپرس از واشنگتن درباره حملات عراق و موضع مقامات امریكا .

وزارت خارجه كشورهای انگلستان ، آلمان و ایتالیا با احضار كاردارهای عراق در لندن ، بن و رم نگرانی دولت‌های خود را از شروع حملات این كشور در خلیج‌فارس به آنها اعلام كردند .

ورود ناو امریكایی میسوری به خلیج‌فارس . استعداد نیروهای امریكایی در منطقه .

گزارش رادیو بی . بی . سی . از اعلام آمادگی امارات متحده عربی و عمان برای واگذاری امكانات بندری به انگلستان . خاطرات واینبرگر در مورد همكاری كشورهای حاشیه خلیج‌فارس با ناوگان امریكا .

استفاده هواپیماهای عراقی از فضای كویت و گزارش هفته‌نامه  العمل الاسلامی  در مورد كمك‌های مالی و تداركاتی كویت به عراق . گزارش رادیو امریكا : بررسی تاریخچه درگیری‌ها در منطقه خلیج‌فارس ؛ حملات هوایی عراق به منابع نفتی و كشتی‌های حامل نفت ایران ؛ اقدامات متقابل ایران و استقرار موشك‌های كرم ابریشم و اقدامات امریكا در این منطقه .

تأكید امریكا ، شوروی و كشورهای عربی بر اعمال فشار بیش‌تر بر ایران برای پذیرش قطع‌نامه 598 . گزارش خبرگزاری فرانسه از موضع كشورهای عربی در مورد مسایل منطقه .

سفر مهندس موسوی به مازنداران و تشریح مواضع ایران در قبال حملات عراق و حمایت امریكا از عراق .

تغییر موضع لیبی در مورد جنگ . قذافی : این جنگی است كثیف ، بازنده و بی‌معنی . حمایت قذافی از ایران در مقابل امریكا . انتقاد روزنامه  الرای العام  از اوضاع جهان عرب .

استفاده وزارت دفاع امریكا از واژه خلیج‌عربی به جای خلیج‌فارس و توضیحات شیرین هانتر در این مورد .

درگیری عناصر حزب دمكرات با پایگاه و مردم روستای  گریگمان  سلماس . حمله منافقین به پایگاه مرزی سپاه در سقز .

حمله مبارزان كرد عراقی به پایگاه‌های گردان 77 . اعدام انقلابی سه تن از عناصر حكومت عراق در بغداد و رانیه .

حمله هوایی عراق به پست انتقال برق انجیرك و كارخانه هپكو اراك ، نیروگاه برق  آران  نهاوند . سقوط یك فروند هواپیمای دشمن در اراك .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo