شهید آوینی
 
همايش «امام خمينی (ره) و حقوق بشر» در باكو برگزار شد

همزمان با 15 خرداد سالگرد قيام امام خمينی (ره) برای احيا و اعتلای حقوق اسلامی و انسانی، همايش علمی «امام خمينی (ره) و حقوق بشر» در باكو برگزار شد.

سخنرانان در اين همايش، ضمن بررسی مبانی اسلامی انديشه سياسی امام خمينی (ره)، خدامحوری و انسان‌دوستی و عدالت‌جويی را رمز محبوبيت جهانی شخصيت برجسته امام خمينی (ره) بخصوص در ميان اقشار مستضعف و محروم و نيز روشنفكران حقيقی در دنيا دانستند.

«ناصر حميدی زارع» سفير جمهوری اسلامی ايران در باكو طی سخنانی در اين همايش تأكيد كرد: انديشه امام خمينی (ره) بطور كامل برگرفته از دين مبين اسلام و منبعث از مكتب حضرت محمد (ص) پيامبر گرامی بود و براساس همين مكتب و افكار متعالی امام خمينی (ره) در خصوص حقوق انسان‌ها بود كه جمهوری اسلامی ايران پس از انقلاب اسلامی در حاليكه با انواع تجاوزات و تهاجمات ناجوانمردانه و وحشيانه دشمنان مواجه شده است، بجای تلافی‌جويی به همان سبك، با پايمردی و بردباری اسلامی و انسانی تاكنون توانسته است بر مهاجمان فائق آيد.

«ناصر حميدی زارع» افزود: در حاليكه دشمنان اسلام و مسلمانان، رژيم بعثی صدام را برای تجاوز به حقوق حقه و اساسی ملت ايران و ريختن خون مردان و زنان و كودكان و جوانان ايرانی تحريك كردند و حتی برخی دولت‌های كشورهای مسلمان منطقه نيز از صدام حمايت كردند، نهايتاً حق پيروز شد و عاقبت مفتضحانه صدام را كه دستش به خون شهدای بی‌گناه ايرانی آلوده بود، همگان مشاهده كردند.

«الله شكور پاشازاده» رييس اداره مسلمانان قفقاز جمهوری آذربايجان نيز طی سخنانی در اين همايش با يادآوری خاطرات خود از چگونگی آشنايی‌اش با شخصيت امام خمينی (ره) در دوره نمايندگی‌اش در مجلس عالی اتحاد جماهير شوروی و برشمردن اشتباهات شوروی در ارزيابی مادی گرايانه شخصيت الهی امام خمينی (ره) گفت: در حاليكه «ويناگرادو» سفير وقت شوروی در ايران ارزيابی كرده بود كه اين روحانی نخواهد توانست دولت تشكيل دهد، امام خمينی (ره) انديشه سياسی و حكومتی خود را عرضه كرد و پس از آن دولت شوروی ويناگرادو را بخاطر ارزيابی‌های اشتباه از حركت امام خمينی از مقام سفارت بركنار كرد.

پاشازاده افزود: شوروی پس از انقلاب اسلامی نيز از حزب توده برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی امام خمينی (ره) استفاده می‌كرد، اما شخصيت برجسته امام خمينی تمامی توطئه‌ها را خنثی كرد.

پاشازاده تأكيد كرد: نامه تاريخی امام خمينی ره به ميخاييل گورباچف آخرين رهبر شوروی نيز كه در آن فروپاشی اين امپراطوری پيش‌بينی شده بود، حكايت از روشن‌بينی اسلامی و الهی امام خمينی داشت.

رييس اداره مسلمانان قفقاز با اشاره به اينكه در زمان شوروی چهار اداره دينی از جمله اداره مسلمانان قفقاز در چارچوب شوروی مشغول به فعاليت بود، گفت: از اين اداره‌ها فقط اداره مسلمانان قفقاز باقی ماند و تقويت شد كه اين نيز تحت تأثير انديشه امام خمينی (ره) برای احيا و تقويت اسلام در دنيا و نيز تحت تاثير روح شيعی اين منطقه بوده است.

الله شكور پاشازاده با تقدير از توجه و احترام امام خمينی (ره) و جمهوری اسلامی ايران و در زمان حاضر، حضرت آيت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مسلمان و شيعه جمهوری آذربايجان، گفت: ايران همواره حامی مردم جمهوری آذربايجان بوده است و در شرايط حاضر نيز جمهوری آذربايجان بی‌صبرانه در انتظار سفر دكتر محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران به باكو هستند.

پاشازاده با اظهار تأسف از برخی اشتباهات و سوء‌تفاهم‌ها گفت: من نيز ممكن است اشتباهاتی داشته باشم، اما هدف همگی‌مان تحكيم دوستی و برادری است.

رييس اداره مسلمانان قفقاز همچنين با اشاره به اعلام سال جاری به عنوان سال همبستگی اسلامی از طرف حضرت آيت الله خامنه‌ای افزود: اگر مسلمانان همبستگی داشته باشند، می‌توان از ريخته شدن خون مسلمانان در عراق و افغانستان و فلسطين جلوگيری كرد.

الله شكور پاشازاده افزود: عامل اين خونريزی‌ها آمريكاست كه قصد دارد با ابزار زورگويانه، سياست خود را در منطقه اجرا كند.

پاشازاده گفت: آمريكا قصد دارد در عراق دعوای شيعه و سنی به راه بياندازد و ديوار تفرقه بكشد، اما آمريكا امروز در افغانستان و عراق و نيز در مقابل ايران مغلوب شده است.

در اين همايش همچنين حجت الاسلام سيد «علی‌اكبر اجاق‌نژاد» نماينده ولی فقيه در منطقه قفقاز در خصوص پايه‌های فكری احياگری اسلامی امام خمينی (ره) سخنرانی و تأكيد كرد: رمز شكست ناپذيری حكومت تأسيس شده توسط امام خمينی( ره) در مقابل تمامی توطئه‌های دشمنان طی سه دهه گذشته، دينی بودن ماهيت اين حكومت است.

پرفسور «بكير نبی‌اف» رييس مؤسسه ادبيات نظامی آكادمی ملی علوم جمهوری آذربايجان نيز گفت: بزرگترين خدمت امام خمينی (ره) به ملت ايران و مسلمانان و عموماً بشريت، برانداختن رژيم شاهی بود كه تمامی نيروهای مترقی در دنيا را خشنود كرد و امام خمينی خود نيز با زندگی ساده‌اش در زمان رهبری بر دولت بزرگی همچون ايران، به نماد ساده زيستی و زندگی عرفانی و الهی در عصر حاضر تبديل شد و عضمت آن رهبر بزرگ، پس از مرگش روزبروز آشكارتر شده است.

«واصم محمدعلی‌اف» رييس شورای علمی – دينی اداره مسلمانان قفقاز نيز طی سخنانی تأكيد كرد: امام خمينی دولت اسلامی پيامبر گرامی اسلام را در حكومت دينی ايران متبلور ساخت و با انديشه ولايت فقيه و حكومت دينی خود به دنيا ثابت كرد كه دين بدون سياست وجود ندارد.

ميرزا «رسول اسماعيل‌زاده» رييس شعبه مؤسسه بين المللی انتشارات الهدی در باكو نيز طی مقاله ای در اين همايش تاكيد كرد: امام خمينی( ره) با ارايه نظريه ولايت فقيه كه در آن برخلاف تمامی قوانين اساسی و نظام‌های حكومتی موجود در دنيا، علم و عدالت شروط اساسی رهبر اعلام شده است. انسانی‌‌ترين و دموكرات‌ترين نظام سياسی را در جهان پايه گذاری كرد.

ا«سماعيل زاده» افزود: بر اساس همين نظريه حقوقی، در تمامی قوانين جمهوری اسلامی ايران از جمله قوانين كيفری و اقتصادی و فرهنگی اين كشور، حقوق انسانی – اسلامی با ظرافت دقيقی لحاظ و رعايت شده است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo