شهید آوینی

 
سمينار «ادبيات در تأليفات امام خمينی(ره)» برگزار شد

گروه ادب: سميناری با عنوان «ادبيات در تأليفات امام خمينی(ره)»در آستانه‌ی هجدهمين سالگرد ارتحال رهبر كبير انقلاب اسلامی، روز گذشته در رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در دمشق برگزار شد.

به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين سمينار «ميرمسعود حسينيان» كاردار جديد سفارت و «حسين شفيعی» وابسته‌ی فرهنگی ايران در سوريه، صاحب‌نظران ايرانی و سوری، اساتيد دانشگاه و دانشجويانی از كشورهای مختلف عربی و اسلامی شركت داشتند.

شيخ«نبيل حلباوی» روحانی برجسته‌ی شيعه‌ی سوريه و توليت آستان مبارك حضرت رقيه(س)، امام خمينی(ره) را «امام عارفان» ناميد كه همانند انبيا و اوليا با عشق خداوند می‌زيست.

حلباوی برخی از اشعار امام راحل(ره) را قرائت و سپس تأكيد كرد: حضرت امام(ره)، شاعری كم‌نظير و كلام ايشان مزين به فصاحت و بلاغت بود. اين ويژگی به وضوح در آثار ادبی نظم و نثر آن حضرت قابل مشاهده است.

اين روحانی سرشناس سوری گفت: من در زمره‌ی كسانی هستم كه به حضرت امام خمينی(ره) عشق می‌ورزند. از ايشان چيزهای فراوانی را آموختم. آموختم چگونه عاشق خداوند عز و جل باشم.

دكتر «عصمت اسماعيلی» استاد ادبيات فارسی دانشگاه دمشق از ايران نيز مقاله‌ای با عنوان «عرفان امام(ره) در آيينه‌ی اشعار او» ارايه داد.

 دكتر «حسين هاجری»:
در تأليفات خود كه برخی از آن‌ها را در سنين نوجوانی به نگارش درآورده است، بر اصول دين و اهميت درك صحيح و كامل معانی اين اصول تأكيد داشت

وی تصريح كرد: شخصيت حضرت امام(ره) از ابعاد متنوع مذهبی، سياسی، فقهی، ادبی و فلسفی برخوردار بود.

وی افزود: به علت مشكلات سياسی منطقه در دوران حضرت امام خمينی(ره)، ويژگی سياسی شخصيت امام راحل(ره) بيش از ديگر جنبه‌ها نمايان شد.

استاد ادبيات فارسی يادآوری كرد: ديوان اشعار و غزليات امام خمينی(ره) پس از درگذشت ايشان منتشر شد و ما در دوران حيات حضرت امام(ره) از اين موضوع بی‌خبر بوديم.

به گفته‌ی اسماعيلی، ديوان اشعار حضرت امام(ره) درد فراق ايشان را كاهش می‌دهد و با خواندن اشعار آن حضرت احساس می‌كنيم كه او همچنان در ميان ما است.

دكتر «حسين هاجری» ديگر استاد ايرانی اعزامی به دانشگاه دمشق نيز در بحثی با عنوان «كنكاشی در تأليفات نثری امام خمينی(ره)» گفت: تأليفات منثور امام راحل(ره) بسيار است و تاكنون ده‌ها عنوان كتاب از تاليفات ايشان را شناسايی كرده‌ام.

هاجری با بيان اين كه حضرت امام(ره) از سن نوجوانی در مسير عرفان و فلسفه قرار داشت، افزود: آن حضرت در تأليفات خود كه برخی از آن‌ها را در سنين نوجوانی به نگارش درآورده است، بر اصول دين و اهميت درك صحيح و كامل معانی اين اصول تأكيد داشت.

دكتر«زهير غزاوی» از شخصيت‌های ادبی برجسته‌ی فلسطينی و عضو اتحاديه‌ی نويسندگان و اديبان عرب نيز به تبيين عرفان در شعر امام راحل پرداخت و گفت: امام خمينی(ره)، امام نور در قرن بيستم بود.

 يك روحانی شيعه‌ی سوری:
حضرت امام(ره)، شاعری كم‌نظير و كلام ايشان مزين به فصاحت و بلاغت بود. اين ويژگی به وضوح در آثار ادبی نظم و نثر آن حضرت قابل مشاهده است

وی اشعار عرفانی حضرت امام(ره) را حيرت‌انگيز توصيف و اضافه كرد: ايشان با بلاغت و فصاحت كلام خويش، همانند يك هنرمند نقاش، صحنه‌های مختلف را به نظم ترسيم می‌كرد.

وی افزود: امام خمينی(ره)، عالمی ربانی و شاگرد مكتب اهل بيت(ع) بود. ايشان هيچ تمايلی به قدرت نداشت. به همين علت نيز فرزند خويش را كه نزديك‌ترين فرد به او بود، از نزديك شدن به قدرت به‌شدت بازداشت.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo