شهید آوینی

 
جايزه بزرگ شهيد آويني، اول ارديبهشت ماه اهدا مي‌شود

در راستاي ارج نهادن به شخصيت شهيد مرتضي آويني و حمايت از سينماي مستند جايزه بزرگ شهيد آويني به برترين مستندهاي سال اول ارديبهشت ماه اهدا مي‌شود.

در نشست مطبوعاتي نخستين جايزه بزرگ شهيد آويني كه با حضور محمد آفريده (مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي) پژمان لشگري پور (معاونت فرهنگي مركز) برگزار شد،مدير روابط عمومي اين مركز به ارائه اطلاعاتي درباره اين جايزه بزرگ پرداخت و گفت: فراخوان اين جايزه مردادماه 85 منتشر شد كه در اين راستا 600 فيلم مستند به دبيرخانه ارسال شد و با بررسي 14 روزه هيات انتخاب تعداد 59 فيلم به بخش مسابقه راه پيادا كرد. هيات انتخاب اين جايزه متشكيل از پوران درخشنده، فرهاد ورهرام، محمدرضا مقدسيان، فريد فرخنده كيش، محمدرضا عرب، رضا درستكار و مجيد اسماعيلي هستند.

شهنام صفاجو اعضاي هيات داوري را بر شمرد و اظهار داشت: مجيد مجيدي، كيومرث پوراحمد، مرتضي سرهنگي، عزيزالله حميد‌نژاد، مرتضي رزاق كريمي، مهدي همايونفر و اكبر نبوي اعضاي هيات داوري هستند.
محمد آفريده مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در سخنان كوتاه گفت: سينماي ملي نيازمند تكيه گاههايي است و يكي از اصيل و مهم‌ترين تكيه گاههاي آن سينماي مستند است. سينماي مستند نسبت بي‌واسطه‌اي با روح جامعه دارد و با آن مي تواند براحتي ارتباط برقرار كند. سينماي مستند نيز از طرفي نيازمند تكيه‌گاه است و شهيد آويني به خاطر درك از شهود و واقعيت اين تكيه‌گاه را ايجاد مي كند و به روح سينماي مستند كمك مي‌كند.

وي ادامه داد: سال 85 با توجه به فضايي كه ايجاد شده است نقطه عطفي در جهت حركت سينماي مستند بود و بيش از 250 فيلم مستند توليد كرديم يكي از آفت‌هاي سينماي مستند ياس و نااميدي است كه بسيار لطمه به بدنه اين سينما و انرژي جامعه مي‌زند و از نيروهاي مستعد را از صحنه خارج مي‌كند.
آفريده افزود: براي رسيدن به تحولات و ايستادن در برابر دشمن چاره‌اي جز باور و قبول خويشتن نداريم.
پژمان لشگري پور در ادامه اين نشست به عنوان دبير جايزه بزرگ شهيد آويني اهداف اين جايزه را بر شمرد و اظهار داشت: اين جايزه با دو هدف ارج نهادن بر نقش ممتاز و شخصيت ارزشمند سيد شهيدان اهل قلم و حمايت و ارتقاي سينماي مستند برگزار مي‌شود.

وي درباره زمان برگزاري اهداي اين جايزه گفت: ما از ابتدا اعلام كرديم كه اين جايزه در ايام سالگرد شهيد آويني برگزار مي‌شود و روز مشخصي را نام نبرديم از طرفي نيز چون برگزاري اين جايزه نيازمند هماهنگي‌هايي است و به دليل تعطيلات نوروز آگاهانه زمان را ايام سالگرد آويني اعلام نموديم ضمن اينكه مراسمي توسط روايت فتح به نمايندگي خانواده ايشان برگزار مي‌شود و نمي‌خواستيم تداخلي بين اين دو مراسم باشد.

لشگري پور درباره علل رويكرد اين جايزه به مستندهايي با انگاره‌هاي هويتي تمدني ايران - اسلامي گفت: از روز نخست نمي‌خواستيم كه در اهداي جايزه خطايي پيش بيايد. شهيد آويني را نبايد در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس محصور شود. آويني با توجه به عهدي كه كرده بود به سينماي مستند وارد شد تا دفاع مقدس و انقلاب اسلامي را به تصوير بكشد و بعد از انقلاب نيز درگير جنگ بود. او بيش از 68 مستند در قالب دفاع مقدس ساخت ولي در مجموعه‌هاي 7 قصه در بلوچستان، خوان گزيده‌ها و سيل خوزستان، گنبد و سراب دنبال بحث‌هايي بود كه در كنار انقلاب و دفاع مقدس جاي مي گرفت او بحث هويتي ما را مدنظر داشت و دستمايه قرار مي‌داد. اين جشنواره چون نام مرتضي آويني را دارد از تفكر وي براي ارزشگذاري و انتخاب سينماي متعهدانه بهره مي‌گيريم.

دبير جايزه بزرگ شهيد آويني ادامه داد: فيلم‌هاي آويني كه در دايره هويت قرار مي‌گيرند، اجتماعي و ميراث فرهنگي هستند اما نگاه تعهد آميز دارند. ما در تركيب هيات داوران و انتخاب نيز اين مسئله ار مدنظر قرار داديم. آويني اگر زنده بود حتما در برابر فيلم 300 از انگاره‌هاي هويتي، تمدن ايران وام مي‌گرفت. ما در حق آويني جفا كرديم و او را كاملا نشناختيم. اگر از چهره ايشان به عنوان چهره فرهنگي و نه تنها يك مستندساز پرده برداريم به نتايج مطلوبي مي‌رسيم.

وي به جوايز اين جايزه اشاره نمود و گفت: جوايز گسترش يافته است و 100 سكه بر 300 سكه افزايش يافته است و تعداد برگزيدگان بيشتر شده است. 3 فيلم در بخش تحقيق و پژوهش جايزه دريافت مي‌كنند ضمن اينكه جوايز جنبي از داوران جنبي شامل انجمن مستندسازان، انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، دفتر امور زنان و خانواده صدا و سيما و شوراي فرهنگي عمومي اهدا خواهد شد.
لشگري پور افزود:4 بزرگداشت در اين جايزه اهدا مي‌شود كه يكي مربوط به داوران است و باقي به پاس سالها فعاليت در مستندسازي به رسول ملاقلي پور ، حسين ترابي،مهدي مدني اهدا مي‌گردد.

جايزه بزرگ شهيد آويني ويژه مستندهاي سال اول ارديبهشت ماه در تالار وحدت برگزار مي‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo