شهید آوینی

 
كتاب «سيره پيامبر اعظم (ص) در گذر از جامعه جاهلی به اسلامی» منتشر شد

نويسنده در اين كتاب به بررسی نقش پيامبر اسلام در ريشه‌كنی پايه‌های نادانی، خرافات و افسانه‌های رايج و رساندن مردم به رشد و پيشرفت اسلامی پرداخته است.

فصل نخست اين كتاب به بيان چهارچوب نظری در اين‌باره پرداخته و به موضوع‌هايی مانند مفهوم تاريخ، انواع تاريخ، فلسفه تاريخ و منشأ تاريخ‌نگاری اسلامی اشاره شده است.

نويسنده در فصل دوم اوضاع جغرافيايی جزيرة‌العرب و محيط پيدايش اسلام را شرح می‌دهد و در فصل سوم زندگانی پيامبر (ص) از تولد تا رحلت را بررسی می‌كند.

فصل چهارم كتاب به كارشكنی سه گروه مشركان، يهوديان و منافقان به‌عنوان مانع‌تراشان پيش روی پيامبر (ص) و مسلمانان برای زدودن گرد جاهليت از جامعه اشاره می‌كند و دو فصل بعدی اقدامات پيامبر(ص) برای ساختن جامعه اسلامی و پايه‌های حكومت اسلامی در مدينة‌النبی را بيان می‌دارد.

در آخرين فصل اين كتاب نويسنده با بيان عوامل موفقيت و گسترش اسلام به بيان عوامل محيطی اين پيروزی می‌پردازد، از ويژگی‌های اين كتاب می‌توان به نثر روان، فاخر و عنوان‌گذاری‌های مناسب و روزآمد آن اشاره كرد.

اين كتاب می‌تواند سرآغازی برای پژوهش‌های گران‌سنگ ديگر در عرصه اسلام سياسی و ابعاد گوناگون آن باشد كه در هفت فصل توسط مؤسسه بوستان كتاب دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم با شمارگان 1500 جلد منتشر شده است.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo