شهید آوینی

 

پنجمين دوره مسابقات حفظ و قرائت منتخبان جلسات قرآنی استان خراسان رضوی برگزار می شود

پنجمين دوره مسابقات حفظ و قرائت دارالقرآن كريم سازمان تبليغات اسلامی استان خراسان رضوی در روزهای پايانی هفته جاری در مشهد برگزار می شود.

محمد عليزاده مسئول دارالقرآن كريم استان خراسان رضوی گفت: در اين دوره از مسابقات قاريان و حافظان منتخب جلسات قرآن كريم شهرستان های مختلف استان شركت كرده اند. افرادی كه توانسته اند به اين مسابقات راه پيدا كنند دارای شرايطی هستند از قبيل اينكه بايد عضو ثابت جلسات قرائت قرآن باشند. هيچ گونه رتبه ای از مسابقات گذشته كسب نكرده باشند و همچنين توسط استادان جلسات قرائت به اين مسابقات معرفی شده باشند كه از هر جلسه 3 نفر در مقطع زير 16 سال و 3 نفر در مقطع بالای 16 سال معرفی شده اند.

وی افزود: تا تاريخ هشتم ديماه، مسابقات در همه شهرستان های استان برگزار شد و در پايان هفته جاری نيز مسابقات مرحله استانی برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: برگزار كردن اين مسابقات زمينه حضور قاريان حرفه ای ونيمه حرفه ای را فراهم می كند تا اين افراد بتوانند بيشتر و بهتر در عرصه مسابقات قرآنی حضور يابند و در اين شرايط چه از سوی داوران و چه از سوی خود افراد مورد محك و آزمايش قرار گيرند.

وی افزود: در اين مسابقات از داوران مجرب مشهد استان از جمله استاد جواد پناهی، حاج كاظم گرامی حافظ قرآن، حاج حامد شاكرنژاد و ... استفاده شده است. در اين دوره از مسابقات هر قاری پس از تلاوت قرآن و اتمام آزمون لوح تقدير و كارنامه ای دريافت ميكند كه در ان كارنامه نقاط ضعف و قوت خود را شناسايی كند و در جهت پيشرفت خود تلاش بيشتر می كند.

عليزاده گفت: در چهار سال گذشته اجرای اين مسابقات بسيار موفق بوده است به گونه ای كه تعداد شركت كنندگان آن برابر و چه بسا از تعداد شركت كنندگان مسابقات اوقاف بيشتر شده است.

وی گفت: از نكات قابل توجه اين مسابقات اين است كه هر قاری ای كه رتبه ای كسب نمايد جايزه ای دريافت خواهد كرد و عين همان جايزه به استاد وی نيز اهداء خواهد شد.

وی افزود: نكته قابل ذكر ديگر اينكه تفاوتی ميان برگزاری اين مسابقات با سالهای گذشته وجود دارد و آن اينكه امسال در مسابقات شهرستانی هم، از داوران مجرب و بين المللی استفاده شده است كه شأن مسابقات را بالا برده و همچنين اين اطمينان حاصل می شود كه افرادی كه رتبه كسب نموده اند از قوی ترين قاريان و حافظان آن شهرستان هستند.

وی ادامه داد: برگزاری اين مسابقات كمك می كند كه دارالقرآن كريم يك شناسايی كلی نيز از جلسات قرائت قرآن استان بدست آورد كه در برنامه ريزی های آينده دارالقرآن كريم بسيار موثر است.

وی گفت: از ميان اين شركت كنندگان در مرحله استانی، دو قاری بزرگسال، يك حافظ بزرگسال برادر، يك حافظ بزرگسال خواهر، دو نفر قاری خواهر بزرگسال حضور خواهند داشت كه در مجموع يك تيم 6 نفره برای مسابقات به كرمان اعزام خواهد شد تا در تاريخ هشتم اسفندماه سال جاری در مسابقات حضور يابند.

عليزاده گفت: در مسابقات كشوری امتيازاتی كه برای قاريان و حافظان در نظر گرفته می شود علاوه بر امتياز فردی، اعطاء امتياز تيمی هم صورت می گيرد. بنابراين كسب امتياز بالا از سوی تيم اعزام شده به مسابقات كشوری، موجب كسب افتخار استانی هر تيم می شود.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo