شهید آوینی

 

برگزاری نشست خبری همايش بين‌المللی «قرآن كريم و مسايل جامعه معاصر» در تهران

نشست خبری همايش بين‌المللی «قرآن كريم و مسايل جامعه معاصر» و «بزرگداشت راغب اصفهانی»، روز گذشته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

نشست خبری همايش بين‌المللی «قرآن كريم و مسايل جامعه معاصر» با حضور «محمدی عراقی»، رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبير كل همايش، «علی رضايی بيرجندی»، دبير كميته علمی همايش و «ابوالحسن خلج منفرد»، رياست مركز مطالعات فرهنگی و بين‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبير بخش بين‌الملل و «سيد حسن عصمتی»، رييس نمايشگاه جنبی قرآن كريم در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

اين نشست با بيست دقيقه تاخير با قرائت آياتی چند از كلام الله مجيد آغاز شد و در ادامه محمدی عراقی پس از سلام بر انبيا و اوليا الهی گفت: «به يمن سال مبارك پيامبر اعظم (ص) نخستين همايش بين‌المللی «قرآن كريم و مسايل جامعه معاصر» با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.»

وی افزود: «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همكاری سازمان فرهنگی، تربيتی، علمی سازمان كنفرانس اسلامی (آيسيسكو) و همكاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به سازمان تبليغات اسلامی قم برگزاركنندگان اين همايش هستند.»

دبيركل همايش در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 2006 به عنوان پايتخت فرهنگی جهان اسلام افزود: «مجموعه ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با آيسيسكو قراردادی را بسته است مبنی بر اين كه همايش‌های قرآنی با حضور نام آوران قرآن از همه فرق و كشورهای اسلامی برگزار شود و در اين راستا توافق شد تا نخستين كنگره قرآن‌پژوهان جهان اسلام با بزرگداشت راغب اصفهانی در ايران و در اصفهان پايتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شود.»

رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه نشست گفت: «بيش از 200 مقاله علمی از خارج و داخل ايران به دبيرخانه همايش ارسال شده است و در حال حاضر هيأت علمی همايش 50 مقاله را انتخاب كرده است.»

وی افزود: «پس از برگزاری مراسم افتتاحيه همايش كه با حضور يكی از رجال مطرح كشور كه دارای آثار قرآنی است به زمان برگزاری كميسيون‌های علمی همايش وارد می‌شويم. كميسيون‌های همايش در پنج نشست اين مقالات را ارائه می‌دهند. گروه اول «قرآن و علم» است كه روش‌شناسی استنباط و پرسش‌های علمی از قرآن كريم است. دوم؛ «قرآن و اجتماع»، سوم؛ «قرآن و سياست»، چهارم؛ «قرآن و اقتصاد»، پنجم؛ «قرآن و حقوق» هستند. رور پنج‌شنبه نيز مقالات مربوط به «راغب اصفهانی» برگزار می شود. در كنار همايش ما نمايشگاه تخصصی قرآن كريم نيز برگزار می‌شود.»

وی با اشاره به حضور پژوهشگران خارجی در اين همايش گفت: «پژوهشگران خارجی نيز حدود چهل مقاله به دبيرخانه ارسال كرده‌اند كه از اين ميان 23 مقاله برتر گزينش شده‌اند كه از كشورهای مصر، سوريه، پاكستان، عراق، تركيه، غنا، تونس، سودان، لبنان، انگلستان و هند هستند.»

دبيركل همايش افزود: «هدف ما از برگزاری اين همايش تخصصی، تقويت و ترويج ظرفيت‌ها و توان‌های موجود ميان پژوهشگران قرآنی داخلی و خارجی است تا در فضای تعامل علمی و همفكری پديد آمده، در گشودن گره‌های امت اسلامی در عصر جديد به كار بريم. به خصوص با تجربه جمهوری اسلامی به عنوان الگوی سياسی و مديريتی برآمده از قرآن به مطرح است.»

رياست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: «تلاش ما اين است كه اين همايش را هر 2 سال در ايران و يا ديگر كشورهای اسلامی برگزار كنيم و «قرآن» را به عنوان منبع توليد معارف در حوزه علوم انسانی معرفی كنيم و همچنين شخصيت‌های بزرگ تاريخی را در طول همايش معرفی كنيم. دبير كل (آيسسكو) «دكتر ابتويجری» اصرار داشتند كه يكی از مفسرين در قيد حيات ايران را تجليل و معرفی كنند. در نتيجه كتاب تفسير آقای جوادی آملی به نام «تسنيم» برگزيده شده است كه نام آن برآمده از عبارتی قرآنی و معطوف به چشمه‌ای بهشتی است كه تا به حال 9 جلد آن منتشر شده است. ما در اين همايش سعی كرده‌ايم آثار قرآن‌پژوهان داخلی را نيز در معرض مردم و مهمانان خارجی قرار دهيم.»

محمدی عراقی در ادامه به فعاليت‌های جمهوری اسلامی ايران در زمينه علوم قرانی و دينی اشاره كرد و گفت: «بنا بر آمار موجود ايران در آموزش و پژوهش قرآنی رتبه اول را در جهان اسلام داشته است. ايران پايتخت قرآنی جهان اسلام نيز هست و سالانه در ميان چهل هزار عنوان نشر، كتب دينی و قرآنی از لحاظ تعداد تيراژ و تعداد عنوان مقام اول را داشته‌اند. ايران در ميان امم اسلامی بيش‌ترين دانشگاه و رشته‌ قرآنی را در خود جای داده است. بيش از پنجاه درصد از فارغ التحصيلان قرآنی در ايران خانم‌ها هستند و اين در جهان اسلام بی‌نظير است. ايران تنها كشوری است كه دانشگاه علوم قرآنی تخصصی دارد. ما اميدواريم اين همايش مقدماتی گام اول را در جهت بين‌المللی كردن پژوهش‌های قرآنی ايران برداريم و نهضتی برای ترجمه اين آثار به دو زبان بين‌المللی پديد آوريم. نمايشگاه به زبان بين‌المللی است و چهار بخش دارد؛ بخش آموزشی، پژوهشی، بخش نرم‌افزارهای قرآنی، بخش فرهنگ و غرفه‌ای نيز برای آثار «راغب اصفهانی» و غرفه‌ای برای اصفهان در نظر گرفته شده است. تنها در ايران يك بانوی اصفهانی يك دوره كامل تفسير قرآن كريم از خود به جای گذاشته است كه در تاريخ اسلام بی نظير است. اين بانوی قرآن شناس «امين» نام داشتند كه فوت كرده‌اند.»

«رضايی بيرجندی»، دبير كميته علمی در مورد فعاليت‌های كميته علمی افزود: «ما در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بخشی به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرآنی داريم كه اولين نرم افزار قرآنی را توليد كرده است و بزرگ‌ترين كتابخانه تخصصی قرآن كريم را داراست، ما در بدو امر از 24 قرآن‌پژوه مطرح كشور دعوت كرديم و طی جلساتی شش كارگروه را برگزيديم. نكته‌ای كه مهم است اين است كه اين همايش گامی مقدماتی است و مورد مواجهه جامعه معاصر با معارف قرآنی است. ما به سی‌ودو نفر از قرآن‌پژوهان با سابقه علمی توصيه نگارش مقاله داديم كه از ميان ايشان 20 مقاله سفارشی تهيه شد. در كميته علمی گروه «مأخذ شناسی» تشكيل شده است كه تا به حال 1000 منبع از كتب، مقاله و پايان نامه را جمع آوری كرده است. در ميان مقالات، 64 مقاله را تلخيص شده و به سه زبان بين‌المللی ترجمه و سپس منتشر خواهد شد»

دبير كميته علمی همايش در ادامه گفت: «هر شش گروه دارای دبيرهايی با تخصص كار گروه خود هستند و انشاءالله در مراسم اختتاميه نتايج گروه‌های مختلف توسط دبير آن‌ها ارائه خواهد شد. با پنج نفر از قرآن‌پژوهان كشور نيز مصاحبه‌هايی انجام شده است كه در ويژه‌نامه‌ی همايش منتشر می‌شود. از هر گروه دو آثار برگزيده را معرفی خواهيم كرد و طرح‌های جديد و ايده‌های نو نيز بررسی و در ويژه‌نامه‌ای معرفی می‌شوند. زندگينامه 5 تن از قرآن‌پژوهان به همراه زندگينامه «راغب اصفهانی» معرفی و منتشر می‌شود. پس از پايان همايش نتايج آن و مقالات برتر به صورت كتاب و نرم افزار منتشر خواهد شد.»

در پايان نشست «ابوالحسن خلج منفرد»، رياست مركز مطالعات فرهنگی و بين‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبير بخش بين‌الملل به فعاليت‌های اين كميته اشاره و مهمانان و پژوهشگران خارجی همايش را دارای مراتب بالای علمی و فرهنگی در جوامع خود دانست و پس از آن خبرنگاران به طرح سئوالات خود پرداختند و خلج منفرد در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا در رابطه با چگونگی بررسی محتوای مقالات خارجی به تدابير اين روند اشاره مختصری داشتند.

محمدی عراقی نيز بر لزوم اختصاص غرفه ويژه برای به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی جهان اسلام برای پوشش خبری اين همايش تاكيد كرد.

همايش بين‌المللی «قرآن كريم و مسايل جامعه معاصر» همراه با بزرگداشت شخصيت علمی «راغب اصفهانی» از سوی سازمان آيسيسكو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اول تا سوم آذرماه با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی در سالن همايش‌های دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo