شهید آوینی

 

هلند؛ نخستين قانون‌گذار رسمی منع روبند زنان در اروپا

دولت هلند روز گذشته 21 آبان‌ماه، اعلام كرد؛ برای ممنوعيت نقاب در اماكن عمومی از هيچ كوششی دريغ نخواهدكرد تا بدين‌وسيله نخستين كشور اروپايی باشد كه قوانينی از اين دست وضع می‌كند.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی«اباء»، اين حكم در شرايطی صادر می‌شود كه با حضور فعال مسلمانان در جامعه اروپا به شدت مخالفت می‌شود و شخصيت‌هايی نظير «تونی بلر» نخست‌وزير انگليس و ‌«رومانو پرودی» نخست‌وزير ايتاليا از طرح ممنوعيت نقاب در جوامع اروپايی به شدت دفاع كرده‌اند.

از سوی ديگر در ماه دسامبر(آذر) سال گذشته اعضای پارلمان هلند با پيشنهاد «جيرت ولديزر» سياست‌مدار افراطی راست‌گرا، مبنی بر ممنوعيت نقاب به دلايل امنيتی، موافقت كردند و از «ريتا ويردونك» وزير مهاجرت خواستند تا اين موضوع را پی‌گيری كند.

اما به دنبال نظريه هيئت دولت مبنی بر منع قانونی نقاب در سراسر هلند، آراء‌ و نظريات مخالف و موافقی نيز به‌وجود آمده است از جمله؛ ويردونك وزير مهاجرت هلند در اين‌باره گفت: نقاب زدن به دلايل مذهبی، منجر به مخالفت قانون جديد با قوانين مربوط به آزادی دينی در هلند شده‌است، اما حكومت برای رسيدگی به اين موضوع اقدام خواهدكرد.

خبرگزاری‌های كشور هلند نيز پس از جلسه هيئت دولت به نقل از ويردونك اعلام كردند: هيئت دولت، با نقاب زدن زنان مسلمان موافق نيست اما؛ درحال حاضر نمی‌توان قانون مشخصی را برای ممنوعيت آن ذكر‌كرد.

همچنين در اين گزارش آمده‌است: قانون كنونی نقاب زدن؛ در وسايل نقليه عمومی و مدارس ممنوع است اما؛ هيئت دولت تا پايان اين هفته ضرورت ممنوعيت آن را در تمامی اماكن پی‌گيری خواهدكرد.

از اين رو حكومت هلند در تلاش است تا حكم ممنوعيت نقاب را صادركند اما؛ اين اقدام با مشكلاتی همراه‌است؛ چراكه حكومت هلند حكومتی است كه آزادی عقيده و بيان را محترم می‌شمارد.

از سوی ديگر «اياهان تونكا» رئيس يكی از سازمان‌های اسلامی هلند دراين‌باره گفت: حكومت هلند هنوز اقدام جدی برای ممنوعيت نقاب زدن زنان انجام نداده‌است و قانون كنونی منع نقاب، تنها برای حمايت از مردم به دلايل امنيتی وضع شده‌است.

در همين باره «امل»، يكی از زنان مسلمان متولد هلند كه از نقاب استفاده می‌كند، اظهاركرد:‌ «كسی حق ندارد نقاب را ممنوع كند، چنانچه كسی مانع نقاب زدن من شود؛ احساس خواهم كرد كنترل مرا به‌دست گرفت‌است».

يادآوری می‌شود، هلند نخستين كشور اروپايی خواهدبود كه نقاب‌زدن را در تمامی مناطق كشور ممنوع می‌كند. اين‌درحالی است كه ساير كشورهای اروپايی نقاب‌زدن را تنها در مناطق محدودی ممنوع كرده‌اند.

همچنين پيش از اين نيز در سال 2004 كشور فرانسه ظواهر دينی آشكار مانند حجاب، صليب‌های بزرگ و روسری پوشيدن يهوديان در مدارس را به بهانه اينكه نوعی اعلام جدايی دين از دولت است، را ممنوع اعلام كرد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo